PDA

Vis full versjon : kraftig røyk fra 2,5tdi



sveimyrv
11/10/10, 19:26
jeg har en 850 med 2,5tdi. når jeg drar på skikkelig så blir det veldig mye svart røyk.
er det noen som har kjennskap til disse motorene og evt vet hva det kan være?

v70dude
11/10/10, 22:48
Hørte ett sted att diesel biler må rense innsuget sitt, pga masse sot å drit som kan samle seg der. Å det gjør til at det kommer mye svart røyk.. så ville sjekket innsuget å renset det :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/977.jpg

så det ikke ser sånn ut :P

Veldig ekstremt hehe :P

855 tdi
11/10/10, 23:07
holy makaroni.....min tdi ryker mye. Bør ta innsuget kanskje. Er det en vanskelig jobb? Går dette over turboen??? Min er i tillegg smådau på lave turtall også. Motorelotronikk lampa lyser hele tiden nå og finner ikke ut av det. Prøvde diagnose men fikk error i apparatet. Må prøve ut noe annet.

Sagen
12/10/10, 08:48
det var mye sot.. kan hende en idè å rense innsuget mitt og.. Men, noe jeg gjorde for å hindre all svartrøyken var å sperre EGR-ventilen. Det hindrer også sotdannelse i innsuget.

v70dude
12/10/10, 09:49
holy makaroni.....min tdi ryker mye. Bør ta innsuget kanskje. Er det en vanskelig jobb? Går dette over turboen??? Min er i tillegg smådau på lave turtall også. Motorelotronikk lampa lyser hele tiden nå og finner ikke ut av det. Prøvde diagnose men fikk error i apparatet. Må prøve ut noe annet.

har du hvert på volvo for å lese ut feilkoder?

855 tdi
13/10/10, 15:40
har du hvert på volvo for å lese ut feilkoder?

har ikke volvo her i byen. men en kamerat har diagnose for volvo, men det er ikke installert på pc ennå.

v70dude
13/10/10, 18:49
Må vel ikke akkurat ha volvo verksdet men ett verksdet som har diagnoseleser for volvo.. så er vel bare å ringe rundt hvis ikke kameraten din fikkser det =)

rense innsuget går vell ikke utover turboen, men jeg vet ikke helt om urenset innsug går utover turboen.. kjører selv bensin.. men vet at tett innsug er kjent problem med diesel biler =)

MadAss
16/10/10, 17:58
Første jeg ville sjekka er om pumpa er rett justert.
Dette sjekker du med diagnoseverktøy. Pumpereima skal vel byttes og justeres hver 60' km.

TheChieF
17/10/10, 02:06
pumpe reima skal skiftes samtidig med register reim, i følge boka hver 120000 km.

TheChieF
17/10/10, 02:07
Det at det ryker svart er fordi at dysespissene begynner å bli slitte. få deg en overhaling av dyser.

gogo
05/11/10, 21:38
Min Tdi ryker også siiiiinsykt svart når jeg gir på. Noen ganger ser jeg ikke bilene i bakspeilene. Etterhvert kommer frontlyktene ut av den store røykskya :) Litt som dirty trick i flåklypa........ Men så plutselig er den blitt veldig fin og går bedre, altså ikke dyser. Motorlampa lyser ja. Det har den alltid gjort siden bilen kom i mitt eie for 4 år sia. Har også prøvet og lese ut feilkoder men fikk ikke kontakt med bilen....???? Men har hørt at luftmassemåler kan være dårlige på disse og fororsake røyk??? Noen som har erfaring med dette eller eventuelt oppskrift på feilsøking??