PDA

Vis full versjon : V70 AWD - Type olje i bakaksel?



Tore
11/10/10, 17:52
Tenkte å sjekke oljenivået i bakakslingen. Da det er kronglette å komme til å sjekke nivået synes jeg alltid den enkleste måten er å etterfylle til det begynner å komme litt tilbake ut fylle/peilehullet.

Spec'en til Volvo sier olje SAE 80 API GL-5 (MIL-L2105B) P/N 1161329-6

I garasjen har jeg Castrol SAF XJ 75W-140 API GL-5, som er innkjøpt for tilsvarende oppgave til fruens BMW 320 som også har sperrediff. Kan denne trygt brukes til etterfylling/nivåsjekk på bakakslingen på min Volvo også, eller må jeg kjøpe inn en egen flaske til Volvoen? (Har sjekket AWD-fordelingskassa, der har jeg Volvo orginalolje til formålet.)

Tore
15/10/10, 09:07
Siden ingen veit får jeg vel holde meg til orginalolja da... Noen som vet hvordan man evt tapper olja av bakakslingen på disse dersom man skulle ønske å bytte olje? Må det suges fra fylle/peilepluggen eller finnes det noen godt gjemt tappeplugg?

Morgis
15/10/10, 09:28
ettersom det er slyngediff, og ikke lamelldiff, trenger man ikke noe olje beregnet for "limited slip differentials".

Standard 75w80 GL5(???) olje fåes kjøpt over allt :)

er ingen tappe plugg.
Jeg kjører inn et tynt rør i påfyllingshullet og suger ut den gamle oljen bare, og pumper inn ny.