Vis full versjon : Superflex til MK2 [Lagt til meningsmåling! Avgi din stemme]
Har drivi å kikka litt nærmere på MK2 foringene. Ser ut til at en del av disse er mulig å få til i Polyurethan med enkel maskinering. Hvor mange er interessert i dette og hva er folk villig til å betale for sånt?
Tenkte å se på muligheter for å kunne masseprodusere litt foringer hvis jeg først skal finne ut av og lage. Er sikkert flere som har lyst til å bytte ut de gamle 15 år gamle morkne foringene :), og nye foringer til hele bakstillingen koster jo fort 6-7000 kr for nye i gummi med begrenset levetid.
Jeg er ihvertfall interessert :)
Prisen holder man bare over når man betaler, så det blir ikke noe problem ;)
Har lett etter dette på nettet før, men fant ingen som solgte, så skal man ha det må man vel lage det selv som du nevner her.
Hehe :). Ja, er ikke sikker på hva det vil koste å lage slikt enda. Men skal hvertfall kikke på det. Superflex foringene i seg selv er ikke så dyre. Litt værre med maskinering og slikt da det koster penger for meg som ikke har tilgang på å gjøre slikt selv.
Men de aller fleste foringene er egentlig ganske kurante å få laget i Superflex. Er noen unntak, bla den foringen med M14 skruen som sitter øverst på navet og lignende, men de er ikke så kritiske.
hvilke foringer er det snakk om ?
er vel fortjort og tegne inn røde ringer på et bilde av bakstillinga ? :)
hvilke foringer er det snakk om ?
er vel fortjort og tegne inn røde ringer på et bilde av bakstillinga ? :)
http://img96.imageshack.us/img96/4605/2000304.jpg
De grønne tenker jeg er ganske kurante. De gule kan være litt halv vriene. De røde er vanskelige å få bra. De blå har jeg ikke sett så nøye på enda.
tøft, di foringene som er dårlig på min bakstilling er di på øvre lenke arm.
renger med di også får en del juling ?
tøft, di foringene som er dårlig på min bakstilling er di på øvre lenke arm.
renger med di også får en del juling ?
Ja, de får mye juling. De som holder igjen mye av kreftene påført hjulene sideveis, dvs i bilens lengderetning. Det er en del krefter når man tenker over det.
Ja, de får mye juling. De som holder igjen mye av kreftene påført hjulene sideveis, dvs i bilens lengderetning. Det er en del krefter når man tenker over det.
jepp, mine er vertfall råtten og har en del sprekker!
Njål Nilssen
18/10/10, 21:57
Interessert så det holder jeg i alle fall :D Men er vel noen som kan bli vel vanskelige å få bra med tanke på at inner og ytterdelen er vulket sammen? Hvis ikke må man lage noen seriøse støttekanter på de slik at de ikke kan skli "sideveis"
Alle de som sitter på bærearmene (øvre og nedre) burdte vel lages i grade "90"
må vel også lage ytterhylser av noe slag så det ikke utøves slitasje på aludelene.
Jeg kan godt sette meg ned å lage noen forslag mens jeg demonterer linken min ;)
Et sammarbeid oss MK2-folk mellom kan jo resultere i billigere deler. Evt. er vi mange nok kan man få firma til produsere kit.
Er tross allt ganske mange som har 960II og s/v90 som kunne tenke seg både bedre foringer og senkesett til disse bilene. Både i Skandinavia og og andre plasser rundt om i verden... Har kiket rundt og det er jo stor interesse for det så... Selv om ikke så mange her inne er så veldig frampå :p
Interessert så det holder jeg i alle fall :D Men er vel noen som kan bli vel vanskelige å få bra med tanke på at inner og ytterdelen er vulket sammen? Hvis ikke må man lage noen seriøse støttekanter på de slik at de ikke kan skli "sideveis"
Alle de som sitter på bærearmene (øvre og nedre) burdte vel lages i grade "90"
må vel også lage ytterhylser av noe slag så det ikke utøves slitasje på aludelene.
Jeg kan godt sette meg ned å lage noen forslag mens jeg demonterer linken min ;)
Et sammarbeid oss MK2-folk mellom kan jo resultere i billigere deler. Evt. er vi mange nok kan man få firma til produsere kit.
Er tross allt ganske mange som har 960II og s/v90 som kunne tenke seg både bedre foringer og senkesett til disse bilene. Både i Skandinavia og og andre plasser rundt om i verden... Har kiket rundt og det er jo stor interesse for det så... Selv om ikke så mange her inne er så veldig frampå :p
Må nok lages noen seriøse støttekanter på de til Y-armene, ja. Er ikke så mange aludeler, er vel igrunn kun den ene til Y armene og 2 stk av de som sitter i selve ramma til de nedre armene. Mulig det hadde vært lurt med ytterhylse på de, ja.
Kan tenke meg at bærarmene må være grade 90/95, ja. Da bør de bli litt stivere enn de som sitter der originalt tror jeg. Bærarmen min har en tendens til å vri seg sideveis pga presset fra coiloverene på ene siden, det kan lage klunkelyder tror jeg. Pluss at de presser seg fremover under pådrag fordi foringene originalt er bare halvforinger på fremsiden og baksiden. Der hadde man selvsagt dreid to store grade 90/95 foringer på hver side i Superflex.
De til Y armene tror jeg bør være grade 80/90. Stor fordel med PU overalt er jo at ikke hjulopphenget "henger igjen" i vulken i foringene lenger.
Yeah, burde være mulig å få til masseprodusering av disse. Om vi ikke gjør det selv så er det sikkert noen som tar på seg.
Flere som er interessert? Jeg og flyfaen driver å lager noen tegninger og forslag til løsninger nå som eventuellt kan CNC produseres og lages en del stykker av. Jo flere som er interessert, jo billigere kan det bli.
Njål Nilssen
25/10/10, 22:38
Flere som er interessert? Jeg og flyfaen driver å lager noen tegninger og forslag til løsninger nå som eventuellt kan CNC produseres og lages en del stykker av. Jo flere som er interessert, jo billigere kan det bli.
Jupp :D Jo flere jo bedre. Selve PU'en må vi nok belage oss på å dreie til selv, da den egner seg dårlig i en CNC maskin. Men ståldetaljene er nok en fordel å få fiksa i CNC. Seff blir vi veldig mange hadde det jo gått ann å sendt en forespørsel til superflex eller powerflex og fått dem til å støpe PU'ene, men da kunne de sikkert like greit laga et helt sett :p
Jupp :D Jo flere jo bedre. Selve PU'en må vi nok belage oss på å dreie til selv, da den egner seg dårlig i en CNC maskin. Men ståldetaljene er nok en fordel å få fiksa i CNC. Seff blir vi veldig mange hadde det jo gått ann å sendt en forespørsel til superflex eller powerflex og fått dem til å støpe PU'ene, men da kunne de sikkert like greit laga et helt sett :p
Yeah, er jo ståldetaljene som må være nøye og som tar mest tid. Selve PU foringen er i de fleste tilfeller ganske kurant.
Flere som er interessert? Jeg og flyfaen driver å lager noen tegninger og forslag til løsninger nå som eventuellt kan CNC produseres og lages en del stykker av. Jo flere som er interessert, jo billigere kan det bli.
Jeg er som sagt tidligere interessert, jeg ;)
Har desverre ikke mulighet til å være delaktig i maskinering av delene da jeg ikke har tilgang på utstyr (og ikke har dreid/frest/etc noe siden grunnkurs mekken i 05/06). :P
THolandsli
26/10/10, 21:29
Dette er absolutt intressant. Er det ikke bedre å støpe foringer istede for å maskinere?
Googla litt og det første som kom opp var en som støper ei foring til MK2.
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=146478
Dette er absolutt intressant. Er det ikke bedre å støpe foringer istede for å maskinere?
Googla litt og det første som kom opp var en som støper ei foring til MK2.
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=146478
Det han i tråden du linker til støper i er flytende gummi, og da kan man jo like godt kjøpe de foringene i nye originale til 200 kr/stk istedenfor å kaste bort tiden på det :p.
Vet ikke hvordan man kan støpe Superflex? Mulig man måtte laget støpeformene og sendt de til Superflex folka eller noe isåfall? Det er jo hundrevis av forskjellige typer PU og man må få støpt noe tilsvarende det de har, og det er sikkert ikke like lett å få tak i annet enn sylinderene dems for maskinering. Men alle foringene jeg har tenkt ut hvordan skal se ut så langt er enkle sylindriske foringer stort sett som kan dreies og bores ut enkelt (mulig støping fortsatt hadde vært billigere?). Det som er "komplisert" er ståldetailjene som skal presses inni/utenpå. De må dreies med høy presisjon, det er fort vekk det som blir dyrt pr stk dersom det ikke produseres automatisk (CNC) og i store nok kvanta.
Kan legge ut et forslag til en av foringene jeg satt å tenkte på i går kveld (Paint skisse):
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/1989.jpg
Njål Nilssen
26/10/10, 23:04
Dette er absolutt intressant. Er det ikke bedre å støpe foringer istede for å maskinere?
Googla litt og det første som kom opp var en som støper ei foring til MK2.
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=146478
Er en ganske komplisert prosess å støpe PU, smeltepunktet er veldig nær flammepunktet bla.a.
Om man skal få støpt hadde det vel vært en ide å få sendt støpeformer til noen av disse PU foring fabrikantene...
Burdte gå fint å dreie PU'n... Bare å fryse den i god tid og kaldt nok før man maskinerer det ;)
Hiver meg på denne her!
Har samtlige foringer nye org, men frister selvsagt mer med poly:)
Det blir nok 10 forskjellige foringer som blir laget. Det er alle foringene som kontrollerer hjulene. Har nå laget tegninger med forslag til 9 av dem. De foringene som sitter i toppen av kyllingbeina bak på multilinken passer overens med foringene i toppen av kyllingbeina foran på 940, så de trenger vi heller ikke å lage.
De foringene som holder klokka ser jeg ikke noe poeng å gjøre noe med. Sålenge man setter i nye originalforinger foran på klokka så duger nok de i massevis. De 4 som holder hele multilinken tror jeg heller ikke det er noe vits å gjøre noe med. Da de foringene er ganske så "avanserte" så tror ikke det er verdt jobben, mtp hvor lite de egentlig merkes til.
Njål Nilssen
28/10/10, 19:18
Det blir nok 10 forskjellige foringer som blir laget. Det er alle foringene som kontrollerer hjulene. Har nå laget tegninger med forslag til 9 av dem. De foringene som sitter i toppen av kyllingbeina bak på multilinken passer overens med foringene i toppen av kyllingbeina foran på 940, så de trenger vi heller ikke å lage.
De foringene som holder klokka ser jeg ikke noe poeng å gjøre noe med. Sålenge man setter i nye originalforinger foran på klokka så duger nok de i massevis. De 4 som holder hele multilinken tror jeg heller ikke det er noe vits å gjøre noe med. Da de foringene er ganske så "avanserte" så tror ikke det er verdt jobben, mtp hvor lite de egentlig merkes til.
Enig med deg. Dessuten gummien i de som holder hele linken fast er ganske så harde i utgangspunktet!
får vi se noen bilder av tegningene dine ? :)
Bare sånn for å komme med ett dumt innspill:
Er det noen ide å "vulke" de origianale gummiforingene slik at de blir en massiv bit gummi istedenfor masse luftlommer?
Er ikke noe stress å dreie til dette, men for å holde kostnadene nede så er det vel nesten lønt å dreie de manuelt på kveldstid.
Nøyaktigheten på borringer kan en jo få som en vil, brotsje de evt?
Er det noe som tilsier at det ikke skal gå å bruke løse poly foringen på multilinken? Jeg holder på med en mk1 som jeg skal ha på vogna mi og der må de fleste foringene byttes ut.
Er jo bare å lage en sånn som utgangspunkt og modifisere den til hver plassering og lage dwg'er av...
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/5.jpg
Bare sånn for å komme med ett dumt innspill:
Er det noen ide å "vulke" de origianale gummiforingene slik at de blir en massiv bit gummi istedenfor masse luftlommer?
Er ikke noe stress å dreie til dette, men for å holde kostnadene nede så er det vel nesten lønt å dreie de manuelt på kveldstid.
Nøyaktigheten på borringer kan en jo få som en vil, brotsje de evt?
Er det noe som tilsier at det ikke skal gå å bruke løse poly foringen på multilinken? Jeg holder på med en mk1 som jeg skal ha på vogna mi og der må de fleste foringene byttes ut.
Problemet med løse foringer er at alle de originale foringene er vulket fast i ytterhylse og innerhylse for å ta små sideveis belastninger som skjer innimellom. Med løse foringer så skyver du foringen eller senterhylsa vekk fra der den skal være. Men det er ikke noe problem med løse foringer dersom de lages riktig, så noe problem er det egentlig ikke, må bare konstruere de litt anderledes.
Er jo bare å lage en sånn som utgangspunkt og modifisere den til hver plassering og lage dwg'er av...
[IMG]http://i60.photobucket.com/albums/h28/pappneger/diverse%20skrot/foring.jpg[/IMG ]
Er egentlig ikke så mange foringer som kan se sånn ut på MK2. Men jeg har laget tegninger på alle sammen, mangler bare å måle de opp for å sette mål på tegningene.
Njål Nilssen
01/11/10, 19:44
Problemet med løse foringer er at alle de originale foringene er vulket fast i ytterhylse og innerhylse for å ta små sideveis belastninger som skjer innimellom. Med løse foringer så skyver du foringen eller senterhylsa vekk fra der den skal være. Men det er ikke noe problem med løse foringer dersom de lages riktig, så noe problem er det egentlig ikke, må bare konstruere de litt anderledes.
Er egentlig ikke så mange foringer som kan se sånn ut på MK2. Men jeg har laget tegninger på alle sammen, mangler bare å måle de opp for å sette mål på tegningene.
sjekka siste PM'n din ChrML? :p
Njål Nilssen
01/11/10, 19:45
Er jo bare å lage en sånn som utgangspunkt og modifisere den til hver plassering og lage dwg'er av...
]http://i60.photobucket.com/albums/h28/pappneger/diverse%20skrot/foring.jpg
Hadde det bare vært så lett gitt :p
sjekka siste PM'n din ChrML? :p
Fikk svart nå :). Glemte helt bort den PM-en, fikk den når jeg hadde dårlig tid en gang.
Da har jeg lagt til en meningsmåling i førsteposten! Alle bør avgi sin stemme. Det er bare for å få en opptelling hvor mange som er interessert mtp deleproduksjon og antall som kommer til å lages i en batch.
Njål Nilssen
02/11/10, 22:57
Bra!
Blir mye lettere å gå til ei bedrift å spørre om tilbud (eller om de har mulighet) når man har noen konkrete tall å komme med ;)
Edit: Også håper jeg vi blir flere enn 3 til sammen på de to øverste alternativene :p
vi blir vell ikke mere en seks stk eller noe sånt :p
er med jeg, men alle foringene er vel ikke nødvendig for min del, di viktigeste først vertfall.
Eg er mest synnsynlig med! hadde vart flott med dei fleste til begjynde med, men dei som trengst mest fyst og fremst. Har lurt litt på å dreie sjølv og men har ikkje blitt meir en prissjekk.
TeamBørnOut
03/11/10, 12:24
er ikke bare bare å lage foringer til disse bilene som sagt.. noen skal vri seg den ene veien men ikke den andre osv... da må man vulke. eneste løsningen som fungerer. eller unibal.... men det er jo ikke noe å kjøre med i lengden..
+ at man mister en del av den gode komforen i bakstillinga (nå spytter jeg i kirka :D) men det hadde vært digg å kjøpt isteden for å dreid disse. men jeg er skeptisk til at vi får de foringene vi vil ha i pur... De som vi mest sannsynlig vil få er de billige(untatt de 4fremre som er stygg dyre :D men igjen, de kan man ta fra bmw til 250kr stk fant jeg ut :P).
Den øvre fremre foringa til øvre bærearmen må man vulke fast eller bruke POM / unibal. den skal vri seg i riktig rettning. noe den ikke vil gjøre i noe som ikke er vulket eller dønn stift (ikke pur)...
Noe som hadde vært fint i pur er de som holder klokka "fast".. det trengs ihvertfall forran på klokka.
er ikke bare bare å lage foringer til disse bilene som sagt.. noen skal vri seg den ene veien men ikke den andre osv... da må man vulke. eneste løsningen som fungerer. eller unibal.... men det er jo ikke noe å kjøre med i lengden..
+ at man mister en del av den gode komforen i bakstillinga (nå spytter jeg i kirka :D) men det hadde vært digg å kjøpt isteden for å dreid disse. men jeg er skeptisk til at vi får de foringene vi vil ha i pur... De som vi mest sannsynlig vil få er de billige(untatt de 4fremre som er stygg dyre :D men igjen, de kan man ta fra bmw til 250kr stk fant jeg ut :P).
Den øvre fremre foringa til øvre bærearmen må man vulke fast eller bruke POM / unibal. den skal vri seg i riktig rettning. noe den ikke vil gjøre i noe som ikke er vulket eller dønn stift (ikke pur)...
Noe som hadde vært fint i pur er de som holder klokka "fast".. det trengs ihvertfall forran på klokka.
Hmm, ikke helt sikker på at jeg skjønner alt det du prøver å si. Den øvre bærarmen beveger seg jo i en bue rett opp og ned i forhold til der hjulet skal selv om foringen ikke vrir seg. Den mest vanlige årsaken til at foringer er støpt så de skal vri seg mer en vei enn andre veier er komfort. Noen bevegelser er ikke så kritiske for hjulvinklene som andre, dermed kan foringene ta opp litt bevegelser de veiene for å øke komforten.
Litt av tankegangen min på dette var at ingen av foringene skal vri seg, men at kun innerhylsa skal rotere inni PU foringene. Det jeg ser som utfordringen (som vi forøvrig har funnet gode løsninger på) er at de foringene som er vulket originalt må takle små sideveis belastninger så de ikke sklir ut av posisjon når de er laget som en "løs" foring i PU.
TeamBørnOut
03/11/10, 15:20
Hvis du ser på bærearmens konstruksjon så ser du at den MÅ flytte seg i "feil" rettning. ellers får du ikke fjøring / armen kan ryke (eller noe annet).
Synd det er vått på veiene nå. ellers kunne man montert kammera under bilen å fått sett litt "mer" av hva som skjer :)
Hvis du ser på bærearmens konstruksjon så ser du at den MÅ flytte seg i "feil" rettning. ellers får du ikke fjøring / armen kan ryke (eller noe annet).
Synd det er vått på veiene nå. ellers kunne man montert kammera under bilen å fått sett litt "mer" av hva som skjer :)
Hvem bærarm tenker du på nå? Den som faktisk heter bærarm som demperen sitter skrudd fast til, eller det øvre kontrollstaget? :p
TeamBørnOut
03/11/10, 15:26
Øvre A armen :)
Øvre A armen :)
Tenker du på den store foringa bak? Den som sitter pressa i alu ramma.
TeamBørnOut
03/11/10, 15:48
begge egentlig
Njål Nilssen
03/11/10, 17:40
begge egentlig
Den fremre av de du tenker på TBO, funger så å si nesten som et "lager" og har VELDIG lav profil originalt. Om det er en foring som skal svikte noen vei er det den bakerste øvre på den "y" forma kontrollarmen. Derfor var tanken å lage denne i en noe mykere blanding enn de andre.
Jeg og ChrML tenker å lage den bakre øvre og den inndre nedre i mykere PU enn de andre foringene.
Alle foringer som trenger det får solide støttekanter som gjør at de ikke kan skli aksialt, noe de ikke ville kunne originalt da de er vulket.
Men ja vulkaniserte "fyllte" foringer av silikon hadde vert best. Da hadde man fått fordelene fra både PU og Gummi. Men det er ikke lett å få laget i små kvanta.
TeamBørnOut
03/11/10, 18:34
Lager dere den mykere så er vitsen borte :) for den foringa skal bare "svikte" 1 vei.. ikke den andre.. derfor jeg sa "unibal" bak der ;)
Men de blir fort slitt... (kan sikkert fåes kjøpt med smørenippel også :D)
Den fremre er ikke mye "lager" :P skal love dere den ser "spesiel" ut når man senker bilen :)
skal dere støpe foringer så bruk bare rutelim. prøv dere frem med forskjellige typer å se hvem som er stivest... (er som pur.. egentlig).
Mins det "beste" var å ha unibal i begge ender. men jeg tok det av pga støy og slitasje (damas). men vinklene ble som de skulle med dette.
foringene til spissinga bak er lette å lage. kan lages stive som F hvis man vil. de skal bare gjøre sin enklejobb å holde hjula "riktig :P" . ikke store påkjenninga. de originale er stivere en "pur" også. + at de er vulket. så der bør man kanskje tenke seg om før man får noe laget i det materialet?
De som holder de nedre bærearmene (hvor fjøra liggerann) (indre) er også stive som F orgiginalt. + vulket. så å stappe noe pur der vil også gjøre ting "værre".
De 4stk fremre er vell de mest attraktive? men man bør jo passe på at de ikke blir for stive. da vil de ikke flekse som de skal(litt frem og tilbake. men ikke opp og ned, men ikke formye heller :P) jeg laget noen stive fremme. men da hørte jeg det ble veldig brytninger bak (bilen fjører og armen vil flyttehjula litt bakover).
Njål Nilssen
03/11/10, 19:35
Lager dere den mykere så er vitsen borte :) for den foringa skal bare "svikte" 1 vei.. ikke den andre.. derfor jeg sa "unibal" bak der ;)
Men de blir fort slitt... (kan sikkert fåes kjøpt med smørenippel også :D)
Den fremre er ikke mye "lager" :P skal love dere den ser "spesiel" ut når man senker bilen :)
skal dere støpe foringer så bruk bare rutelim. prøv dere frem med forskjellige typer å se hvem som er stivest... (er som pur.. egentlig).
Mins det "beste" var å ha unibal i begge ender. men jeg tok det av pga støy og slitasje (damas). men vinklene ble som de skulle med dette.
foringene til spissinga bak er lette å lage. kan lages stive som F hvis man vil. de skal bare gjøre sin enklejobb å holde hjula "riktig :P" . ikke store påkjenninga. de originale er stivere en "pur" også. + at de er vulket. så der bør man kanskje tenke seg om før man får noe laget i det materialet?
De som holder de nedre bærearmene (hvor fjøra liggerann) (indre) er også stive som F orgiginalt. + vulket. så å stappe noe pur der vil også gjøre ting "værre".
De 4stk fremre er vell de mest attraktive? men man bør jo passe på at de ikke blir for stive. da vil de ikke flekse som de skal(litt frem og tilbake. men ikke opp og ned, men ikke formye heller :P) jeg laget noen stive fremme. men da hørte jeg det ble veldig brytninger bak (bilen fjører og armen vil flyttehjula litt bakover).
Du har noen poeng, men det som er så forbanna teit med gummi er at etter et par år revner de. Spesielt den bakre øvre. Hadde man kunne fått foringer som er så å si identisk med de originale, bare i ulike hardheter av silikon så hadde jeg gått for det for å si det sånn ;)
Men når vi er for få til å få laget serieproduserte foringer i silikon, så er PU et bedre alternativ synes jeg. Seff må det tas høyde for de geometriske forandringene og det er noe jeg driver å grubbler over om for tida.
Er fullt klar over at når bærearma svinger opp så vil den prøve å presse hele sullamitten bakover. Hvorfor Fundo har gjort det slik er et mysterium, dårlig design rett og slett, men den er sånn som den er og da får man prøve å ordne det til slik at det funker, selv med PU.
Usymetriske ytterhylser som gjør at den er fastere en vei enn den andre veien er en mulighet ;)
Edit:
Kulestanghoder (kulelink/uniball...whatever) er jo det ultimate, men det går på hard bekostning av komfort :( Og angående slitasje, så får man kulestanghoder som har smøring, som er syrefaste og som er lukket med silikonbelg
Grunnen til at jeg vil ha vekk gummiforingene er som sagt her at de revner etter kort tid. Spesiellt hvis man justerer coiloverene eller lesser bilen tungt uten å løsne og stramme alle foringene igjen. Hva er egentlig fordelen med at de er vulket? Jeg ser nesten bare ulemper med det. Fjæringa skal jo ikke henge igjen i foringene som de gjør originalt, ideelt sett så skulle foringene vært friksjonsfrie og fungert som lager/kuleledd omtrent. Kuleledd er uaktuellt for min del mtp komfort og veistøy. Så da virker PUR som det beste alternativet.
PUR mykere enn gummi? Har en klump med Pur 95 og den er hard. Har man tynne foringer er det ikke mye det flekser, blir nesten som en nylonforing.
Du sier noe der angående bærarmene. At de nesten bør være mykere fremover og bakover pga buen til bærarmene. Men så skal de jo samtidig helst ikke presse seg fremover når man gir på da? Er en eller flere foringer som presser seg sammen litt vel mye nå siden bilen min drar litt til siden under hardt pådrag. Må gruble litt på det der. Mulig litt mindre harde pur foringer er tingen der med oval ytterhylse.
TeamBørnOut
03/11/10, 21:00
Fundu har ikke noe med dette designet å gjøre. halvparten er laget på ullerfoss i norge :)
volvo har designet.
jeg kan prøve å ta noe video i morgen på hvordan foringene oppfører seg så skjønner dere problemet :)
Det er egentlig ikke noe problem hvis man bruker hardt materiale (og designer riktig). men mykere U uvulket fungerer ikke særlig bra... har "forsket" på dette i 3år nå og har kommet frem til at det beste kanskje hadde vært å designet en ny øvre arm.. da får man senket litt mer også ;)
Njål Nilssen
03/11/10, 23:31
Fundu har ikke noe med dette designet å gjøre. halvparten er laget på ullerfoss i norge :)
volvo har designet.
jeg kan prøve å ta noe video i morgen på hvordan foringene oppfører seg så skjønner dere problemet :)
Det er egentlig ikke noe problem hvis man bruker hardt materiale (og designer riktig). men mykere U uvulket fungerer ikke særlig bra... har "forsket" på dette i 3år nå og har kommet frem til at det beste kanskje hadde vært å designet en ny øvre arm.. da får man senket litt mer også ;)
Vel står stemplet "Fundo" all-over på linken min i alle fall. Fundo står stemplet atmed nesten alle Volvologoer. Kan godt tenkes den er presstøpt i Norge, det tviler jeg ikke på. Norge er nesten "Alukongene" på markedet så...
Studerte foringene på min i stad. De bakre øvre skal kunne nesten bevege seg "fritt" til høyre og venstre, mens de har en gummibuffer på over og undersida. Samme gjelder de store fremst på bærearmene, disse skal kunne svikte litt framover og bakover, men har buffere oppover og nedover som de på Y-arma. Helt klart for å "vike" unna når bærearma prøver å dytte hele sullamitten bakover.
Er det like mye dilldall på mk1?
Er det like mye dilldall på mk1?
Ja. Foran på bærarmene er det faktisk samme foringene på både MK1 og MK2.
Hmm.... Bare jeg blir kvitt noe skrot skal jeg sette meg ned og spekulere litt, har en mk1 i deler som skal på bil etterhvert.
Noen nye oppdateringer rundt emnet?
Jeg kjenner forøvrig en svenske som kan muliggjøre montering av trutrac i multilink. (må ha stikkakslinger fra mk1, så skrur man de i adapterene han lager).
Jeg er usikker på ev. pris.
Hadde vært genialt, da jeg har nye stikkakslinger til MK1 liggende:)
Noen nye oppdateringer rundt emnet?
Jeg kjenner forøvrig en svenske som kan muliggjøre montering av trutrac i multilink. (må ha stikkakslinger fra mk1, så skrur man de i adapterene han lager).
Jeg er usikker på ev. pris.
Yep, jeg skal ha Truetrack i min MK2. Jeg skal riktignok bruke MK2 stikkaksler da fordi de visstnok tåler litt mer. Bytter indre CV ledd til et MK1-type ledd med skrudd flens, og skrur de til adapterene svensken lager med 27 splines.
Angående Superflex emnet så har jeg ikke lagt noe mer energi i det pga sparing. Håper Flyfaen kan ta opp denne tråden igjen etterhvert da jeg uansett må ha nye foringer baki der til sommeren, enten det blir nye originale eller Superflex :).
Njål Nilssen
27/03/11, 21:34
Yep, jeg skal ha Truetrack i min MK2. Jeg skal riktignok bruke MK2 stikkaksler da fordi de visstnok tåler litt mer. Bytter indre CV ledd til et MK1-type ledd med skrudd flens, og skrur de til adapterene svensken lager med 27 splines.
Angående Superflex emnet så har jeg ikke lagt noe mer energi i det pga sparing. Håper Flyfaen kan ta opp denne tråden igjen etterhvert da jeg uansett må ha nye foringer baki der til sommeren, enten det blir nye originale eller Superflex :).
Har lyst på truetrack (altså skrue ATB diff) jeg også, men må få sammen bilen min i første omgang :p
Får se om jeg ikke tar tak i ting når jeg begynner med min Mk2, som forhåpentligvis ikke blir så lenge til ;) (må bare få det helvettes karossarbeidet ut av bildet!)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.