PDA

Vis full versjon : skifte hjullager foran, hvordan?



Kodja
11/10/10, 10:21
hvordan skifter jeg hjullagrene foran på 240n?

har jo fjærbeinet løst nå, og det er litt ujevn rullemotstand i begge nava, ingen slakke opp ned eller inn og ut, men ujevn glid som sagt. kan være greit å skifte samtidig som man har alt nede da sikkert.

så om noen har en how to eller forklaring så kom med den asap!!! :) :)

JonasS
11/10/10, 10:56
Det er jævli lett du! ;) Du ser den koppen som sitter midt i navet? Vipp ut den med et skrujern eller lignende. Da ser du mutteren som holder lageret innenfor, som er låst med en låsesplint samt et lite lass med grease!(forhåpentligvis!)
Når du skrur av dette så kommer du til lageret innenfor. Husker ikke i farta om det er nødvendig å plukke av bremseskiva, men bare prøv det slik jeg skriver først!
Lykke til! :)

Kodja
11/10/10, 11:11
flott det! takk for bistand, må bestille lagrene å håpe de kommer før helga så jeg får montert og starta på nedplukkinga av bakakseln og det nå da :)

Tore
11/10/10, 11:12
Klart du må av med bremseskiva; sammen med navet, hvis ikke kommer du ikke til det indre lageret. Sitter to lager der. Ett ytre og ett indre. Aldri byttet på en 240 men generelt på "slike" biler så tar du av koppen i senteret på hjulet, fjerner låsesplinten, løsner senterbolten, tar av hjulet, tar av caliperen, fjerner senterbolten og så trekker av hele navnet. Ta så ut lagerne, mulig du trenger en dor for å få banket de ut av navet. Dor de inn igjen også, men vær forsiktig så du kke glipper og ødelegger lagerbanen. Pass på å smøre de nye lagerne skikkelig, og ikke stram senterbolten for mye når du setter det sammen, skal være akkurat så det ikke slarker, bedre å heller etterstramme litt senere enn å sette til for mye i starten.

Torra
11/10/10, 11:16
Jan på Scstyling tror jeg har dette Kodja..

Daniel V
11/10/10, 15:39
Bytte hjullager er gjort på 10 min Kodja, er ikke noen stor sak i det heletatt! Du bare peller av navkopper (som nevnt over), drar ut splinten og skrur ut mutteren. Rett på innsiden av mutteren ligger det ytre hjullageret. Du tar ut dette, drar av hele navet, og når du ser inn på baksiden av navet sitter det en metallring: Pell ut den, og vips, på innsiden av den sitter det indre lageret :) Sett i nye, fjern gammelt fett og sett inn med nytt, og sett det sammen som du demonterte :) Drit enkelt :)

Daniel V
11/10/10, 15:41
PS: Når du skal montere det sammen igjen, så bytt splinten som går gjennom mutteren. Det er ikke noe å montere tilbake igjen.

Kodja
11/10/10, 16:44
takker for svar der også. alle svar bidrar til enklere oppgaver når man ikke har gjort det før. lager en how to for ettertiden på dette når jeg får de nye lagrene fra volvo "snart" håper jeg :)

dere kan også godt komme med tips til lagrene bak, der har jeg allerede tatt ut stikkakslingene, og fått tak i nye lagersett der, men syntes det var med vell mange deler i forhold til hva jeg så når jeg tok ut stikkakseln :p syntes jeg så bare et kuleLager på stikkakseln, men på lagersettet var det 3 deler + kulelageret...

Agrostar
11/10/10, 17:07
Du veit du får kjøpt Haynes bok på biltema? :p

Kodja
11/10/10, 17:17
nah crap. synes det er lettere å spørre her. får ofte bedre svar som er enkelt å forstå da ;) men får vell kjøpe den boka snart også :)

Daniel V
11/10/10, 17:22
nah crap. synes det er lettere å spørre her. får ofte bedre svar som er enkelt å forstå da ;) men får vell kjøpe den boka snart også :)

Står ikke stort om hvordan man skal bytte lagrene til stikkakslingen i Haynesboka. Er mange mangler i den boka ;) + at side inndelingen er helt mongo..

Så mye man kan spørre om her i stedet :)

Agrostar
11/10/10, 17:42
Finnst det ikkje ei bok til, på engelsk? Bentley eller noko, den skal visst vere noko verkstadane brukar og.

mr.turbo
14/10/10, 20:08
Husk å "pakk" lageret med fett. ikke bare gnu litt på, men ta en fet klomp i handa og pakk det inn så du "fyller" lagere med fett.

Ekren
14/10/10, 20:25
og snurr rundt navet mens du strammer.

-Shark-
14/10/10, 20:38
Husk å "pakk" lageret med fett. ikke bare gnu litt på, men ta en fet klomp i handa og pakk det inn så du "fyller" lagere med fett.

Det er viktig ja, ellers varer lageret 1 uke.


og snurr rundt navet mens du strammer.
Ja, og så stramme til det stopper og løsne litt igjen så den går fritt. Tas på feelinga.

Karl
29/10/10, 13:05
Fant en liten anvisning i en reparasjonshåndbok:


http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/2165.jpg


http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/2166.jpg

Lundberg Performance
29/10/10, 13:10
Handler lager på volvo? hør med abra først, en god del billigere enn på volvo.

Kodja
29/10/10, 13:18
jobben er utført for en ukes tid siden og var faktisk ikke så ravgæli vanskelig så lenge man leste de små tipsa her. tok jo masse bilder som ligger i tråden min :)

time will show hvor lenge\om det jeg gjorde ble 100% riktig og dermed varer den tida det skal vare :)

MagnusE
26/01/13, 00:26
Står ikke stort om hvordan man skal bytte lagrene til stikkakslingen i Haynesboka. Er mange mangler i den boka ;) + at side inndelingen er helt mongo..

Så mye man kan spørre om her i stedet :)

Hei,

Finner ikke løsninga i Haynesboka for min 360 GLE fra 85. Er det samme fremgangsmåte som beskrevet for 240`en ovenfor?

Setter pris på hjelp!

Mvh Magnus

TurboNoob
06/06/13, 19:08
Står ikke stort om hvordan man skal bytte lagrene til stikkakslingen i Haynesboka. Er mange mangler i den boka ;) + at side inndelingen er helt mongo..

Så mye man kan spørre om her i stedet :)
Står ingeting om skifte av hjullager i Haynes-boka i det hele tatt.... såvidt jeg kan finne.

volvo245gl
06/06/13, 19:28
Står ingeting om skifte av hjullager i Haynes-boka i det hele tatt.... såvidt jeg kan finne.

Røde svenske Haynes:
Hjullager foran: står på side 1*23 del/avsnitt 37
Hjullager bak: står på side 8*10 del/avsnitt 17

Grønne engelske Haynes:
Hjullager foran: side 219
Hjullager bak: side 190

Det som mangler i den svenske står i den engelske, og litt motsatt vei og.

TurboNoob
06/06/13, 19:37
Røde svenske Haynes:
Hjullager foran: står på side 1*23 del/avsnitt 37
Hjullager bak: står på side 8*10 del/avsnitt 17

Grønne engelske Haynes:
Hjullager foran: side 219
Hjullager bak: side 190

Det som mangler i den svenske står i den engelske, og litt motsatt vei og.

Se der ja, der sto det jaggu. Meg som ikke har leitet godt nok da tydeligvis. Takk for hjelpen :)

volvo245gl
06/06/13, 20:00
Hei,

Finner ikke løsninga i Haynesboka for min 360 GLE fra 85. Er det samme fremgangsmåte som beskrevet for 240`en ovenfor?

Setter pris på hjelp!

Mvh Magnus

Står i Haynes boken side 8*8 avsnitt 15

Er omtrent samme fremgangsmåte som 240

volvo245gl
06/06/13, 20:01
Se der ja, der sto det jaggu. Meg som ikke har leitet godt nok da tydeligvis. Takk for hjelpen :)

Av og til ser man ikke skogen for bare trær......:)