PDA

Vis full versjon : [LØST] Hvordan få av bremseskjold bak? [LØST]



Daniel V
10/10/10, 22:43
Hei.

Skulle prøve å bytte bremseskjold bak på 240'n min i stad, men jeg skjønte ikke stort da jeg hadde demontert kaliper, skive og hådbrekkbåndene. Så det satt 2 muttere på baksiden som holder wiren som strammer brekket, men disse fikk jeg ikke løsnet i dag (rustet fast..), men mitt spørsmål er:

Hvordan i alle dager får jeg av navet og alt det der? Folk sier "ta ut stikkakslingene" (vet ikke hva en stikkaksling er jeg) og bare pell dem av...

Hadde ikke noe problem med å bytte skjoldene foran (da jeg byttet bremser foran), men skjønner ikke helt hvordan det er lagt opp bak..

Så hvis noen har en guide eller liknende, så er jeg veldig takknemmelig, eller bare hvis noen orker å ta seg tid til å skrive en kjapp beskrivelse her, til en stakkar som ikke helt skjønner hvordan ting skal demonteres bak der :p

Takker for alle svar :)

Daniel

LØSNING PÅ PROBLEMET: FULGTE GUIDE SOM FOLK HER LA UT, I TILLEGG TIL HAYNESBOKA! KAPITTEL 8.11. ALT GIKK SOM DET SKULLE!

C.Erstad
10/10/10, 22:48
Du må skru løs de 4 boltene som står baom navet og trekke ut akslingen! :)
Så tar du av bremseskjoldet, og eventuelt erstatter det med det nye!

DieselDriver
10/10/10, 22:54
Du må ha nye lager fordi det sitter en krympering der

Daniel V
10/10/10, 22:58
Du må ha nye lager fordi det sitter en krympering der

Hva slags lager? Hjullager?

14269
10/10/10, 23:09
...må ikke av med hjullageret for å bytte bremseskjoldet. ???

Daniel V
10/10/10, 23:14
Vet ikke hva slags lager han snakker om jeg :p

DieselDriver
11/10/10, 15:51
Hjulager må av. Sitter en krympering der som må skjæres av og nytt lager med nå krympering må til. Må varme den nye ring rødglødende før en banker den innpå. Slik er det på 140 serien ihvertfall. Er en del arbeid.

14269
11/10/10, 22:42
Vi snakker her om 240-aksling.
Jeg har vært ute med stikkakslinger på både 1030 og 1031, og mener bestemt at bremseskjoldene ble igjen på "hylsa". Senterhullet er nok så stort i diameter at de smetter over lageret.

Sevrin
12/10/10, 05:49
Hjullageret må IKKE av. Bak der som skiva og hjulet er skrudd på sitter det 4 skruer. Du må ta av håndbremsebåndene først. stikkakslingen er bare å dra rett ut. så løsner du to skruer på baksiden som fester en brakett og da er det bare å ta av skjoldet.

Daniel V
12/10/10, 06:31
Hjullageret må IKKE av. Bak der som skiva og hjulet er skrudd på sitter det 4 skruer. Du må ta av håndbremsebåndene først. stikkakslingen er bare å dra rett ut. så løsner du to skruer på baksiden som fester en brakett og da er det bare å ta av skjoldet.

Da hadde jeg gjort det riktig da ;) Så jeg trenger ikke nye lager når jeg skal bytte skjoldet? ;)

rogern
12/10/10, 22:13
riktig som sevrin(brodern) sier. vi har bytta på begger våre biler. vi bytta også hjullagere. ikke noe som helst av med hjullager for og bytte skjold.

av med skiva av med brekkmekanismen. skru ut 4 bolter bak navet/stikkakselen. dra ut stikkaksel. skru av den "klumpen" som brekkskoa ligger mot siden den er skrudd gjennom skjoldet. så er skjoldet løst.

på med nytt skjold. på med den klumpen. i med stikkaksel. skru fast de 4 bolta som holder stikkaksel inne. på med brekkmekanisme, skive, kalipper osv.
bruk loctite på kalipperboltene.

med det samme du har brekmekanismen opp anbefaler jeg deg og se over at denne beveger seg tålig lett og ikke er rusta fast. smør opp med fett eller lignende så brekket ikke går tregt /henger seg på.

Joakim-G_R
12/10/10, 22:30
Hjulager må av. Sitter en krympering der som må skjæres av og nytt lager med nå krympering må til. Må varme den nye ring rødglødende før en banker den innpå. Slik er det på 140 serien ihvertfall. Er en del arbeid.

???????????

rogern
12/10/10, 22:39
krymperingen og det som dieseldriver snakker om er hvis man skal bytte lager. men trenger altså ikke dette for og bytte skjold.

men hvis du skal bytte lagere må ring og lager presses av eller kuttes.
enkelst og presse hvis man har tilgang til dette. trenger ikke varme opp noe heller da.

når man skal presse på det nye lageret og ringen MÅ man huske og tre på simmeringen først! ellers må alt av igjen.
så presse på nytt lager etterfulgt av en stålring/krymperig. denne ringen hjelper til og låse lageret så det blir sittende innerst på stikkakselen/mot navet.

Daniel V
12/10/10, 22:42
riktig som sevrin(brodern) sier. vi har bytta på begger våre biler. vi bytta også hjullagere. ikke noe som helst av med hjullager for og bytte skjold.

av med skiva av med brekkmekanismen. skru ut 4 bolter bak navet/stikkakselen. dra ut stikkaksel. skru av den "klumpen" som brekkskoa ligger mot siden den er skrudd gjennom skjoldet. så er skjoldet løst.

på med nytt skjold. på med den klumpen. i med stikkaksel. skru fast de 4 bolta som holder stikkaksel inne. på med brekkmekanisme, skive, kalipper osv.
bruk loctite på kalipperboltene.

med det samme du har brekmekanismen opp anbefaler jeg deg og se over at denne beveger seg tålig lett og ikke er rusta fast. smør opp med fett eller lignende så brekket ikke går tregt /henger seg på.

Takk for bekreftelsen! Var dette jeg var ute etter. Stilte spørsmålet her for å få bekreftet at det bare var å dra ut stikkakslingen etter de 4 boltene var løsnet!

Så kom DieselDriver med disse rødglødene krymperingene sine, og da ble jeg litt forvirret, og tenkte at dette var noe jeg måtte ta senere, hvis det var mye jobb, for bilen MÅ være ferdig til neste onsdag:rolleyes: