PDA

Vis full versjon : mk1 demper bytte, par spm?



R.G
10/10/10, 19:17
tenkt å bytte dempere på mk1 aksel grunnet ene nivådemper er gåend så ræva henger litt ned på ene sida, lurte på om jeg må ta ned hele nedre arma el om den detter såpass ned att jeg får ut fjør og demper når jeg løsner demperfester?

blir litt tull med tråden no men...

bare tittet såvidt for å se hvor mye jobb men ikke begynt å skru enda..
takker for svar:)

turb00le
10/10/10, 19:46
På stiv aksel med nivåmøkk så blei bilen mye høyere med senkefjører enn nivåmat fjører.
Den vil gjøre så godt den kan for å holde bilen høy og ufyselig.

ChrML
10/10/10, 20:03
Stemmer det turb00le sier. Nivåmaten vil gjøre alt den makter for å holde bilen skyhøy. Fjerner du litt fra fjøra så hjelper det ikke en dritt, annet enn å senke lastekapasiteten til bilen før nivåmatene kneler.

Hvis du vil beholde nivåmat: Det du kan gjøre er å bygge ned demperene. Dvs flytte festet i bærarmene så mye ned som du ønsker å senke, fex 40mm. Det går alltids an å få til med litt triksing og sveising. Du trenger nok ikke å gjøre noe med fjøra da den siger etter. Stort sett nivåmatene som holder bilen oppe.


Hvis du ikke vil beholde nivåmat: Skaff deg noen stive fjører som passer. Mener det er noen her på forumet som har funnet noe bra. Du trenger en del stivere fjører enn til stiv aksel pga fjøra er på en annen plass (kraft*arm). Så monterer du gassdempere av noe slag, fex Bilstein.

R.G
10/10/10, 20:07
okay, ja får prøve å forske litt på det. ene nivå mat dempern må jeg bytte pga lekkasje og der ligger dekk 1cm oppi bua, har ny demper, men hadde vært fint med litt lavere bil samtidig som å beholde litt nivå reg, kjett med pen senka bil og med full bil av folk og bli det siget i ræva:p

ChrML
10/10/10, 20:09
Sant det :). Veldig praktisk med nivåmat om bilen brukes til daglig og man ønsker å alltid ha pen høyde. Eneste jeg har hørt er at nivåmat demperene ikke akkurat er de beste mtp kjøregenskaper, men har aldri testa de selv så kan ikke skrive under på noe.

Ønsker du å kjøre nivåmat, så bytt begge. Den andre er nok også ganske herpisert, eller på vei til å bli det. Greit at hekken oppfører seg likt på begge sider. Dessverre er nivåmatdempere dyrt.

R.G
10/10/10, 20:13
jepp:) vet dem koster skjorta dissa. nei fikk bilen jævlig billig og var med nye dempere, men er egentlig utrolig god å kjøre med nivåmat. for vel ordne prosjekt trråd. tenkt å gjør litt med den. men vet ikke hvor på diff det står åssen diff det er?

R.G
12/10/10, 15:38
litt rot med svar nå men...