PDA

Vis full versjon : Er automatkassene fra '07 gode?



knetrom
09/10/10, 11:49
Jeg har hørt at automatkassene fra '04 trengte oljeskift på halve intervallet som var oppgitt i serviceboken (har hørt at kravet var 100 000km og at de bør byttes på 40 eller 50 000km), er det noen slike forholdsregler for '07 også? Er dette noe som gjøres når bilen er på service eller må jeg be om det? Har en sekstrinns automat i min med 230kkm langkjøring bak seg, har ikke problemer med den per i dag og jeg har lyst å ha det sånn videre også.

runepv50
10/10/10, 11:45
Jeg har hørt at automatkassene fra '04 trengte oljeskift på halve intervallet som var oppgitt i serviceboken (har hørt at kravet var 100 000km og at de bør byttes på 40 eller 50 000km), er det noen slike forholdsregler for '07 også? Er dette noe som gjøres når bilen er på service eller må jeg be om det? Har en sekstrinns automat i min med 230kkm langkjøring bak seg, har ikke problemer med den per i dag og jeg har lyst å ha det sånn videre også.

Det skal egentlig ikke skiftes olje på disse kassene..så derfor inngår ikke dette i Service programmet til volvo. Så dette må en passe på selv. Opp til og med 2007 så finner du vel samme kassen som i tidligere års modeller.

Jeg fikk bytta olje på min kasse nå i sommer. Da sa de på volvo at de anbefaler å skifte olje for hver 80.000km på vanlige biler, og på hver 60.000km for Politi og andre utrykningskjøretøy.

Kostet ca 2-3000,- mener jeg å huske.

knetrom
10/10/10, 11:51
Vet du om de "flushet" ut all den gamle oljen eller om de tappet av og helte på ny? Jeg får be om å få byttet oljen på neste service, greit å være sikker.

MadAss
10/10/10, 20:44
Er kommet skiftintervall på 80 000 km nå i senere tid på alle automatkassene.
I 2006 kom ny 6 trinns kasse, mot den gamle 5 trinns. Er en god del bedre denne kassa - tåler også mer moment. Men vil anbefale alle med automatkasser til S60/V70N å legge inn nyeste programvare.
Er en del dyrere oljeskift på 6 trinnskassa, da her går ca 11,5 liter mot ca 6,5 liter i 5 trinns kassa.

knetrom
12/10/10, 17:10
Må man be om å få nyeste programvaren når bilen skal på service eller kommer det av seg selv?

MadAss
12/10/10, 20:19
Må man be om å få nyeste programvaren når bilen skal på service eller kommer det av seg selv?

Dette må nok du be om selv. Om du trekker mye med tung henger/campingvogn over fjelloverganger, vil jeg anbefale å oppdatere ECM (motor) også. Har hatt positivt erfaring med de som sliter med feilkoder på girkassa ved tunge lass på bratte stigninger.

runepv50
13/10/10, 10:36
Vet du om de "flushet" ut all den gamle oljen eller om de tappet av og helte på ny? Jeg får be om å få byttet oljen på neste service, greit å være sikker.

Ja, mener de Flushet den.....må i såfall sjekke hvor mye olje de brukte.

runepv50
13/10/10, 10:39
Er kommet skiftintervall på 80 000 km nå i senere tid på alle automatkassene.
I 2006 kom ny 6 trinns kasse, mot den gamle 5 trinns. Er en god del bedre denne kassa - tåler også mer moment. Men vil anbefale alle med automatkasser til S60/V70N å legge inn nyeste programvare.
Er en del dyrere oljeskift på 6 trinnskassa, da her går ca 11,5 liter mot ca 6,5 liter i 5 trinns kassa.


Men hvor mye moment tåler 5-trinns kassa? Ser at ved tuning så leverer BSR opptil 470Nm på denne kassen.

Hva oppnår en ved å legge inn nyeste programvare? Bilen min er en 2006..når kom nyeste prog. vare? Har ikke hatt problem med min sålangt.

Hva er ECM (motor)?

MadAss
13/10/10, 18:23
Men hvor mye moment tåler 5-trinns kassa? Ser at ved tuning så leverer BSR opptil 470Nm på denne kassen.

Hva oppnår en ved å legge inn nyeste programvare? Bilen min er en 2006..når kom nyeste prog. vare? Har ikke hatt problem med min sålangt.

Hva er ECM (motor)?

ECM, Engine Control Module er motorstyreenheten. TCM er da Transmission Control Modul.

5-trinnskassa er egentlig ikke anbefalt å kjøre chip på. En del kjører chip uten problem, men også mange får problemer. En bør passe på å kjøre mer i manuelt stille og passe på at girkassen under pådrag ligger i lock-up.
Det er det som er største feilen med disse automatkassene (både 5 og 6 trinns) - de legger seg i et gir for høyt, og ligger bare å slurer. Sluring fører til varmgang, som igjen fører til brent/ødelagt girolje.

Ved programvareoppdatering av TCM vil du få en bedre lockup funksjon, og en litt annen momentbegrensing ved giring bla. Mange opplever at girkasa også girer penere.
Ved å oppdatere ECM vil dette også påvirke momentbegrensingen, men også styrken til lock-up'en ved tunge belastninger.
Bedre parameterstyring og renere gange på motor vil også bli et av følgene.

runepv50
13/10/10, 22:18
ECM, Engine Control Module er motorstyreenheten. TCM er da Transmission Control Modul.

5-trinnskassa er egentlig ikke anbefalt å kjøre chip på. En del kjører chip uten problem, men også mange får problemer. En bør passe på å kjøre mer i manuelt stille og passe på at girkassen under pådrag ligger i lock-up.
Det er det som er største feilen med disse automatkassene (både 5 og 6 trinns) - de legger seg i et gir for høyt, og ligger bare å slurer. Sluring fører til varmgang, som igjen fører til brent/ødelagt girolje.

Ved programvareoppdatering av TCM vil du få en bedre lockup funksjon, og en litt annen momentbegrensing ved giring bla. Mange opplever at girkasa også girer penere.
Ved å oppdatere ECM vil dette også påvirke momentbegrensingen, men også styrken til lock-up'en ved tunge belastninger.
Bedre parameterstyring og renere gange på motor vil også bli et av følgene.

Dette høres ut som noe en kunne trenge. Vet du ca. pris på slik oppdatering av både TCM og ECM? Det jeg opplever er at den f.eks girer opp til 4 gir ved 50km/t og så ligger den der og slurer til den bikker 65km/t..da slår lock-up inn i 4 gir mener jeg. Men dette skjer jo også selv om en kjører den i manuell. Dette iriterer vettet av meg. Skulle hatt manuelt gir :)

MadAss
14/10/10, 16:30
Mener det er rundt 160-180 pr programvare + arbeid. Du kan også ta en Total Can oppgradering - da oppdaterer du alle styreenhetene i bilen. Denne koster rundt 4-450 kr.
Men det heter seg i et skriv i fra Volvo at Total oppgradering ikke skal brukes unødvendig - du vil bla miste alt som er lagret i den integrerte mobiltelefonen, noen andre innlæringer og litt nye funksjoner. Husker helt hva der sto. Men om du er klar over dette, så er det jo ingen problem.
Dersom du har partikkelfilter, så skal du ha siste programvare på motor - da dette går inn i oljekampanjen som løper nå for tiden.

Girkassen vil nok fortsatt gire opp for tidlig, men det vil legge seg tidligere i lock-up. Lock-upen vil ikke legge seg inn noe tidligere selv om du kjører i manuell, men du girer ned et gir istedet, så lock-upen kan få koble inn.

Vil også tipse om at skal du chippe, vil jeg anbefale et oljeskiftintervall på 60000 km (samme som taxi og utrykkningskjøretøy).

MadAss
30/10/10, 13:30
Må man be om å få nyeste programvaren når bilen skal på service eller kommer det av seg selv?

Vil bare nevne at når det såkalte Volvo Service 2.0 settes i gang etterhvert, så vil alle biler få oppgradert programvare på alle styreenhetene på alle servicer.

TeamBørnOut
02/11/10, 15:39
automat kassene er ikke gode... kom 56km med min i dag før den gikk i "fri" i de øverste gira... så mistet jeg fler å fler gir mens jeg trillet inn til ei busslomme :P

C.Erstad
02/11/10, 17:07
Vil bare nevne at når det såkalte Volvo Service 2.0 settes i gang etterhvert, så vil alle biler få oppgradert programvare på alle styreenhetene på alle servicer.
Nesten alle! :)

knetrom
07/11/10, 13:25
Min har nyeste versjon, spurte da den var inne for å få fikset dieselvarmeren