PDA

Vis full versjon : Topp sprekt, noen riper i 2 sylindere, hva gjør jeg?



Andreas750
09/10/10, 02:38
Hei, som sikkert mange av dere har sett, så har jeg hatt en del tråder om problemer med bilen jeg akkurat kjøpte..
Skulle bytte toppakning idag, riktig så fornøyd var jeg, helt til toppen kom av, med 2 sprekker i, deretter kikker vi ned i de 2 sylinderene i midten, der var det en del småriper i bunnen, er sånn at du kan kjenne det med fingrene..
Hvor mye riper skal til før den ikke er brukende lengre?
Hva gjør jeg??, kan jeg bare hive heile motoren?
Gidde MYE penger for denne bilen, ser temmelig mørkt på det akkurat nå.

http://img69.imageshack.us/img69/4021/p1000023t.jpg
http://img411.imageshack.us/img411/8687/p1000024q.jpg
http://img717.imageshack.us/img717/8079/p1000025ld.jpg
http://img193.imageshack.us/img193/313/p1000026gt.jpg
Dere ser ikke ripene på bildene, men dere ser værtfall hvor mye vann som var på besøk.



:(

JørnM_940
09/10/10, 07:35
Sjedde dette etter at du kjøpte bilen?

Du kan få kjøpt deg rimelige topper, mange av de her på forumet. Var det 531 du hadde før? Du kan også bruke 530, som er noe rimeligere, men som også har litt dårligere flow. Sylinderne ville jeg prøvd å honet opp, spørs litt hvor store sprekker det er snakk om.. I verste fall må du borre opp og bruke overdim. stempel, evt få i deg en annen blokk. Skjønner at det er surt å bruke uforutsette penger på en bil du betalte mye for i utgangspunktet, men må man så må man:)

Andreas750
09/10/10, 08:25
Sjedde dette etter at du kjøpte bilen?

Du kan få kjøpt deg rimelige topper, mange av de her på forumet. Var det 531 du hadde før? Du kan også bruke 530, som er noe rimeligere, men som også har litt dårligere flow. Sylinderne ville jeg prøvd å honet opp, spørs litt hvor store sprekker det er snakk om.. I verste fall må du borre opp og bruke overdim. stempel, evt få i deg en annen blokk. Skjønner at det er surt å bruke uforutsette penger på en bil du betalte mye for i utgangspunktet, men må man så må man:)

Skjedde etter jeg kjøpte bilen ja

Hvordan ser jeg hvilken type blokk jeg har?, kan dere se det på toppdeskelet viss du får bilde?
De var jo ganske dype, sånn at man kjenne dem, men jeg vet ikke hvor mye som er ille?
Hvordan honer jeg, er det noe en må gjøre på ett verksted eller er det noe man kan gjøre selv?

ChrML
09/10/10, 08:33
Igrunn er alle riper man kan kjenne med neglene for dype etter hva jeg har lært. Å hone bort større riper er ikke anbefalt fordi man fort honer sylinderen oval eller konisk hvis man prøver.

Autotech
09/10/10, 09:39
Bygg deg en ny motor du...

Andreas750
09/10/10, 10:02
Bygg deg en ny motor du...

Har verken penger eller såppas peiling på motor at jeg kan gjøre det..
Brukte alle pengene på denne bilen siden det var en bil som var bygd for å tåle mye:confused:


EDIT:

Er det egen topp til B23ET eller er det stort sett universalt på 2.3 literene?
Hva skal jeg se etter med andre ord?

ChrML
09/10/10, 10:23
Hvor mye effekt kjører du på denne og hva slags bil/sprut? Jeg ville bare reist til Sverige å hentet meg en B230FK blokk og en topp eller noe annet tilsvarende det du har. Det koster ikke allverden, kanskje 4000 SEK. Så tar du ut motoren og flytter over alle delene til den nye blokka, setter på toppen/bytter toppakning på den og slenger den i bilen. Det er veldig enkelt :), stort sett hvem som helst kan klare det.

Andreas750
09/10/10, 10:42
Hvor mye effekt kjører du på denne og hva slags bil/sprut? Jeg ville bare reist til Sverige å hentet meg en B230FK blokk og en topp eller noe annet tilsvarende det du har. Det koster ikke allverden, kanskje 4000 SEK. Så tar du ut motoren og flytter over alle delene til den nye blokka, setter på toppen/bytter toppakning på den og slenger den i bilen. Det er veldig enkelt :), stort sett hvem som helst kan klare det.

230 på hjula, 260 i motoren. lader bare 0,6.

kan jeg bare kjøpe sånn som detta her? http://forum.vccn.no/showthread.php?t=12084

s4nd3r
09/10/10, 10:53
har mye problemer du seg er...

230hk? på 0,6bar,,, med motronic insprutet???

den fk motoren du linka opp. LØP OG KJØP!! så tar du en lett overhaling på den. koster 2500 - 3000? sett den inn, tut og kjør..

ny bunn del og topp del pakkninger. ny olje pumpe. ny vann pumpe. stempel ringer...
så honer du den opp. og skru sammen...
så bytter delene i toppen.. sliper ventilene..
koslig arbeid.. ikkje så lett om du aldri har gjort det før..

Andreas750
09/10/10, 11:31
har mye problemer du seg er...

230hk? på 0,6bar,,, med motronic insprutet???

den fk motoren du linka opp. LØP OG KJØP!! så tar du en lett overhaling på den. koster 2500 - 3000? sett den inn, tut og kjør..

ny bunn del og topp del pakkninger. ny olje pumpe. ny vann pumpe. stempel ringer...
så honer du den opp. og skru sammen...
så bytter delene i toppen.. sliper ventilene..
koslig arbeid.. ikkje så lett om du aldri har gjort det før..

Ja er det med motronic insprutet, var det mye eller lite?

Har det noe så om motoren er ifra en 95 modell og ikke er turbo?, på den jeg linka til:)

n0gga
09/10/10, 13:14
Hvor mye effekt kjører du på denne og hva slags bil/sprut? Jeg ville bare reist til Sverige å hentet meg en B230FK blokk og en topp eller noe annet tilsvarende det du har. Det koster ikke allverden, kanskje 4000 SEK. Så tar du ut motoren og flytter over alle delene til den nye blokka, setter på toppen/bytter toppakning på den og slenger den i bilen. Det er veldig enkelt :), stort sett hvem som helst kan klare det.

Huff og huff så plaget du skulle bli med denne bilen!
Syntes riktig synd på deg. Alt hadde nok vært mye enklere om du hadde hatt erfaring og peilig på dette, men skjønner ståa du er i nå.
Men sier meg helt enig i ChrML her, kjøp deg en B230FK blokk + topp og bytt over!
Billig i sverige, og motorbytte er ikke veldig avansert på disse bilene :)

Andreas750
09/10/10, 13:39
Huff og huff så plaget du skulle bli med denne bilen!
Syntes riktig synd på deg. Alt hadde nok vært mye enklere om du hadde hatt erfaring og peilig på dette, men skjønner ståa du er i nå.
Men sier meg helt enig i ChrML her, kjøp deg en B230FK blokk + topp og bytt over!
Billig i sverige, og motorbytte er ikke veldig avansert på disse bilene :)

Hehe ja..
Alt jeg trenger å gjøre er å bytte Blokka og topp?, alt passer på, alt vil gå reint?
Sånn som nå så er det jo dette oppsettet på den (tatt fra salgsannonsa):

Planslipt topp
portet topp
større eksosventiler
forsterket toppakning
Polert veiv
montert H-profile råder
JE-stempler
Sinterclutch
t4-extreem grenrør
Turbonetics t61 turbo
3" eksos fra turbo og bak. (jt superflow)
walbro 255lt benspumpe
HKS ekstern wastegate
960`LMM
Volvo R-dyser (grønne)
Stor intercooler
GReddy profec2 boostcontroler
Turbotimer

Veiv og råder for eksempel, må dette tas ut av motoren de står i nå og settes inn den nye jeg eventuelt kjøper?
Har det noe å si hvilken modell motoren er?, så lenge den er B230FK ?

Takker mye for svar!, hadde aldri taklet dette om det ikke var for detta forumet!

n0gga
09/10/10, 13:44
Hehe ja..
Alt jeg trenger å gjøre er å bytte Blokka og topp?, alt passer på, alt vil gå reint?
Sånn som nå så er det jo dette oppsettet på den (tatt fra salgsannonsa):

Planslipt topp
portet topp
større eksosventiler
forsterket toppakning
Polert veiv
montert H-profile råder
JE-stempler
Sinterclutch
t4-extreem grenrør
Turbonetics t61 turbo
3" eksos fra turbo og bak. (jt superflow)
walbro 255lt benspumpe
HKS ekstern wastegate
960`LMM
Volvo R-dyser (grønne)
Stor intercooler
GReddy profec2 boostcontroler
Turbotimer

Veiv og råder for eksempel, må dette tas ut av motoren de står i nå og settes inn den nye jeg eventuelt kjøper?
Har det noe å si hvilken modell motoren er?, så lenge den er B230FK ?

Takker mye for svar!, hadde aldri taklet dette om det ikke var for detta forumet!

Veiva og råder kan du ta ut og sette i den nye ja, B230FK er B230FK uansett :)
Porting av toppen kan du jo gjøre selv, er kosearbeid om du har litt tid til overs. Ville nok også tatt med de gamle ventilene, siden disse nok gir deg litt mer eksos til turboen. Ser også at stemplene ikke er originale, bare å se om du finner nye til en rimelig penge.
Ellers så er ALT det andre mulig å flytte over :)

n0gga
09/10/10, 13:49
Om du heller kommer over en B230FT, husk at dette er helt lik motor som B230FK, bare sånn til info om du lurer når du leter ;)
Eneste forskjellen er WG-klokka på turboen :)

Andreas750
09/10/10, 14:46
Om du heller kommer over en B230FT, husk at dette er helt lik motor som B230FK, bare sånn til info om du lurer når du leter ;)
Eneste forskjellen er WG-klokka på turboen :)


http://forum.vccn.no/showthread.php?t=10904

Hei.

Har 2 stk b230fk som jeg selger i deler.

Kun blokk og topp (530) som sitter sammen i bra stand. 95 mod.
Pris: 5000,-




Denne kan jeg altså bruke da?:)

n0gga
09/10/10, 15:15
Jau, og dette er vel uten grenrør og turbo, noe som passer deg bra ;)
Må vel bytte over innsuget også, for tror ikke det heller selges med :)

Andreas750
09/10/10, 15:35
Jau, og dette er vel uten grenrør og turbo, noe som passer deg bra ;)
Må vel bytte over innsuget også, for tror ikke det heller selges med :)


Bytte over innsuget?, passer ikke det jeg har på motoren?:)

Han som selger snakket om at jeg må bytte følere over fra ET motoren, hva og hvordan og er det lett?:P

Wrasko
09/10/10, 15:37
Joda.. Han bare mente at forutenom grenrør og turbo, så må du slenge over innsug og..

Andreas750
09/10/10, 15:53
Okay, vet du hvordan det er med sensorer da?:)

n0gga
09/10/10, 16:17
Når det gjelder de sensorene, er jeg ikke like god, tror det er mange her på forumet som er flinkere enn meg på det, kommer nok en luring snart å legger inn et innlegg om hva som trengs angående det.
Sitter akkurat nå og ser på VADIS, de sensorene jeg finner er:
- RPM (turtallsensor)
- Tomgangsregulator
- Bankesensor
- Vanntemp. sensor

Er sikkert flere, er ikke helt kjent med alle sensorene...

n0gga
09/10/10, 16:20
Forresten, har også:
- Gasspjelp-sensor (?)
- EGR temp. sensor
- IAC (idle air control) sensor
:)

Andreas750
09/10/10, 16:51
Detta hørtes innvikla ut for meg!

n0gga
09/10/10, 17:38
Dette er jo ting som hører til ledningsnettet, og når du kobler ut ledningene, så tar du bare med sensorene, og noterer ned hvor de hører til, også monterer du alt på samme plass på den nye motoren, trenger vel ikke være verre enn det :)

Turboplystring
10/10/10, 11:53
I dette tilfellet ville jeg enten heva kjøpet, eller fått han til og betale de nye delene. Dette gjorde en kompis av meg etter at han kjøpte seg en bil der toppen gikk. Tidligere eier betalte da 5000 for kjøp av ny motor.
En gåen toppakning er absolutt noe tidligere eier burde ha visst om før han solgte bilen, og om han da solgte deg den og sa at den var i god stand, så har han unnlatt og fortelle deg en vesentlig feil/mangel på bilen.

"Paragrafen regulerer forbrukerens rett til å heve kjøpet når det foreligger mangel. Etter bestemmelsen må det foreligge fire forutsetninger for rett til heving:

Det må foreligge en mangel.
Kjøper må reklamere innen rimelig tid.
Avhjelp har ikke skjedd i samsvar med lovens krav.
Mangelen må ikke være uvesentlig."

Edit: "Dersom kjøper har påført bilen betydelige skader vil han tape sitt hevingskrav, med mindre han erstatter verdireduksjonen. Det er kun den verdireduksjonen kjøper er ansvarlig for som han skal erstatte. Dersom bilen har fått skader som følge av mangelen eller som følge av handling for å undersøke om bilen har mangler, vil hevingskravet likevel være i behold."

Så du får gi han et ultimatum, enten betaler han for reparasjonen (få et prisoverslag fra ett verksted) eller for nye deler. Eller så hever du kjøpet. Det vil uansett bli billigere for han å betale deg for deler/verksted enn å heve kjøpet og betale for reparasjonen i tillegg. Her har du forbrukerloven på din side :)

Her har du link til siden, se på den :) : http://www.nbf.no/article.php?articleID=74&categoryID=131

Andreas750
10/10/10, 12:30
Selvom jeg har begynt å skru på bilen?, jeg har jo måtte åpnet den for å få sett att alt var gåent..

Mr. Crepsley
10/10/10, 12:50
Verd et forsøk vil jeg tro.

Andreas750
10/10/10, 12:52
Verd et forsøk vil jeg tro.


Ja, har ikke så veldig mye å tape på det =)

Turboplystring
10/10/10, 13:22
Selvom jeg har begynt å skru på bilen?, jeg har jo måtte åpnet den for å få sett att alt var gåent..

"Dersom bilen har fått skader som følge av mangelen eller som følge av handling for å undersøke om bilen har mangler, vil hevingskravet likevel være i behold. Hevingsretten vil også være i behold der kjøper har fortsatt å bruke bilen etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen dersom kjøper har hatt en rimelig grunn til å bruke bilen."

Dette vil si at du har fortsatt rett til å heve kjøpet ettersom du har undersøkt om bilen har mangler, selv om den er blitt skadet i prosessen.

Edit: Hvis han begynner og krangle på det, så kan du ringe forbrukerrådet. De er svært behjelpelig med å finne en løsning når selger ikke vil gjøre opp for seg :) Selger har også muligheten til og utbedre feilen for deg, på hans egen regning vel og merke.

microplex
10/10/10, 16:32
her er det heller ikke noen kontrakt inne i bildet etter som jeg skjønnte i den andre tråden.
så da vil jeg kunne konkludere i at bilen har en form for garanti når den ble solgt.
da den heller ikke ble solgt som ''rep.objekt''

R.G
10/10/10, 21:34
ett spørsmål når dere først er inne på detta med kjøp å greier,

hvis man skriver kontrakt og alt er i orden under kjøp, kjøper kan ikke da komme tilbake til selger å kreve ene etter andre hvis noe er skjedd ei uke etterpå liksom?

Mr. Crepsley
10/10/10, 21:36
Kommer helt an på hva som står i kontrakten.

R.G
10/10/10, 21:41
selges som er, prøvet å besiktet?

var utfor en som krevde full erstatning for motor ras etter han hadde kjøpt bil av meg engang for no år sida, og han krevde tilbake 10000, han hadde matet opp turbotrykket sjukt så jeg når jeg tittet på den. ga ikke ei kr tilbake, han nektet for å skrudd opp trykk men så pyseventil var skrudd helt inn

microplex
10/10/10, 23:31
selges som er, prøvet å besiktet?

var utfor en som krevde full erstatning for motor ras etter han hadde kjøpt bil av meg engang for no år sida, og han krevde tilbake 10000, han hadde matet opp turbotrykket sjukt så jeg når jeg tittet på den. ga ikke ei kr tilbake, han nektet for å skrudd opp trykk men så pyseventil var skrudd helt inn

hvis det står i kontrakten at den selgen som den står, har kjøper en hvis form for garanti.

Derfor lønner det seg alltid og skrive at den selges som rep.objekt.
for da kan egentlig hele bilen være vrak.

ChrML
11/10/10, 05:31
hvis det står i kontrakten at den selgen som den står, har kjøper en hvis form for garanti.

Derfor lønner det seg alltid og skrive at den selges som rep.objekt.
for da kan egentlig hele bilen være vrak.
Er nok ikke så lettsolgt som rep objekt med mindre med mindre det kan forsvares med veldig lav pris.

microplex
11/10/10, 05:36
Er nok ikke så lettsolgt som rep objekt med mindre med mindre det kan forsvares med veldig lav pris.

neinei. men om det står i kontrakten, står du ikke juridisk ansvarlig.
Det gjør du om det står '' selges som den står''

ChrML
11/10/10, 05:37
neinei. men om det står i kontrakten, står du ikke juridisk ansvarlig.
Det gjør du om det står '' selges som den står''
Det hadde jeg ikke gått med på som kjøper om det hadde stått i kontrakten uten at bilen i utgangspunktet kjøpes som rep. objekt. :p

R.G
11/10/10, 08:00
men står jo i standard kontrakt fra naf att man skal krysse av om bilen selges som den er osv, skulle ikke tro kjøper har så mye rett da hvis han kommer ei uke etter å klager og bærer seg, standard kobntrakt skal være gyldig i 14dager

Torra
11/10/10, 09:42
Ville uansett prøvd meg!

R.G
11/10/10, 10:27
jeg å igrunn. hehe

Andreas750
11/10/10, 10:39
Vil det være dumt å prøve å hone sylinderene?
Man kan jo kjenne ripene med neglene men er vel kanskje verd ett forsøk?

Torra
11/10/10, 10:42
Da må du ut med motor for å få til å hone de, så da ville jeg heller kjøpt en helt ny blokk med topp og flytta over gromdelene ;)

microplex
11/10/10, 13:48
Da må du ut med motor for å få til å hone de, så da ville jeg heller kjøpt en helt ny blokk med topp og flytta over gromdelene ;)

Er med på den ;)

microplex
11/10/10, 13:49
Det hadde jeg ikke gått med på som kjøper om det hadde stått i kontrakten uten at bilen i utgangspunktet kjøpes som rep. objekt. :p

det er jo bare for at du selv har det juridiske på din side:rolleyes:

Andreas750
11/10/10, 14:07
Da må du ut med motor for å få til å hone de, så da ville jeg heller kjøpt en helt ny blokk med topp og flytta over gromdelene ;)

Er du sikker på at jeg må ut med hele blokka?, ripene er ganske høyt oppe..

microplex
11/10/10, 14:10
Er du sikker på at jeg må ut med hele blokka?, ripene er ganske høyt oppe..

må jo hone hele veien;) kan ikke bare ta et sted :p

ChrML
11/10/10, 14:19
det er jo bare for at du selv har det juridiske på din side:rolleyes:
Jojo, men som kjøper hadde jeg aldri skrevet under på den kontrakten, dermed hadde jeg heller ikke kjøpt bilen hvis kjøperen absolutt skulle hatt med i det juridiske at det er et rep objekt :). Det hadde også reist en viss skepsis for min del.

microplex
11/10/10, 14:22
Jojo, men som kjøper hadde jeg aldri skrevet under på den kontrakten, dermed hadde jeg heller ikke kjøpt bilen hvis kjøperen absolutt skulle hatt med i det juridiske at det er et rep objekt :). Det hadde også reist en viss skepsis for min del.

Det er sant det. men når du har sett på bilen og alt virka tipp topp hadde det vel ikke gjort noe da vel

ChrML
11/10/10, 14:24
Det er sant det. men når du har sett på bilen og alt virka tipp topp hadde det vel ikke gjort noe da vel
Ikke hvis jeg hadde fått bilen billig :). Men greit å kunne klage hvis det dukker opp noe som selger burde ha visst om som er litt stress å gjøre noe med.

Turboplystring
11/10/10, 15:08
Det heter det at selv om bilen selges som den står, så kan kjøper kreve reparasjon/heving dersom selger har unnlatt å fortelle om feil/mangler som selger burde vite om. I dette tilfellet var jo toppen sprukket og pakninga gåen, og ingen ved sine fulle fem kan la være å merke noe sånt. "Selges som den står" løser ikke automatisk selger fra alt ansvar. Om selger derimot hadde gitt beskjed om denne feilen, og kjøper allikevel kjøper bilen så står selger ikke med noe ansvar overfor dette. Jeg synes absolutt at du bør kreve selgeren for penger til reparasjon/deler.
Før du kan heve kjøpet har også selger mulighet til å ordne feilen selv, og hvis kjøper bor langt unna selger, så er det naturlig å få bilen inn på et verksted nær kjøper.

Torra
11/10/10, 17:09
Er du sikker på at jeg må ut med hele blokka?, ripene er ganske høyt oppe..

Ja, kommer masse små sandkorn fra det + at du må hone hele veien. Er litt arbeid, og litt vanskelig om du ikke har gjort det før. Men kjøp deg ei haynes-bok, der står det alt du trenger og vite. Jeg fulgte det som sto der og kom godt utav det med null peiling på forhånd. En kompis som har gjort det før er heller ikke idiotisk ;p

Andreas750
11/10/10, 19:46
Blir nok til at jeg vintersetter bilen allerede, og heller bygger ny motor i vinter, borrer opp blokka og kjøper nye stempler og gjør alt solid:)

R-M-I
11/10/10, 19:55
Er faktisk nesten BEDRE for deg å IKKE ha kontrakt...da kontrakten omtrent bare dekker SELGER uansett... Det er i KONTRAKTEN selger kan spesifisere ting som er galt osv. og dermed fraskrive seg ansvar ved havari \ reparasjoner etc. etc.

Vil da tro at selger har visst om disse feilene\manglene....overlatt bilen til deg og håpet på det beste.
Klag ASAP.. om det funker dårlig å komme til en enighet muntlig,

-snip fra forbrukerrådet-
"så finner du også standard klagebrev som du kan fylle ut med dine egne opplysninger, skrive ut, undertegne og sende til selgeren. Ta vare på en kopi av brevet. Dersom selger avviser din klage og du er uenig i avvisningen kan du bringe saken inn for Forbrukerrådet for megling. Mer informasjon om vår saksbehandling og hvordan du går frem for å få klage saken inn til Forbrukerrådet finner i "Forbrukerrådets klageguide."http://forbrukerportalen.no/klageguide"

Uansett...så ønsker jeg deg lykke til... en GANSKE kjip situasjon å komme opp i vil jeg tro...personlig hadde jeg aldri turt å selge noe som ikke var 100% i orden..Og spesiellt ikke å unnlate å fortelle en potensiell kjøper om svakheter\feil osv.