PDA

Vis full versjon : hjemme stue annlegg



session
09/10/10, 02:32
Har vel lite med bil og gjøre, men med lyd i hvertfall da:)

Nettopp kommet hjem fra ett party der det var ett greit annlegg, 4stk 15" og 4stk 12" og div mellomtoner og diskanter.
Å sånn som jeg er blitt laget så blir jeg veldig fort ivrig på ting så nå vil jeg ha hjemme annlegg i stua jeg også :p

SÅ spørsmålet mitt er om jeg MÅ ha 15"ere for å få no ordentlig buldring?

Jeg kan velge mellom:
4stk 15"
eller
8stk 12"
eller
2stk 15" og 4stk 12"

Hva vil bli best? kommer selvsagt ann på elementene, men av 12" så hadde jeg tenkt og bruke kicker subber, du svarte med gule striper 200w rms pr.stk.
15" har jeg ikke tenk på ennå, men kom gjerne med forslag:)

Hadde to dynabel 9815 på 1200rms hver bak i en v70 og det var greit hvis jeg kunne få noe av det samme i huset :)

Mellomtoner og amp tar jeg når jeg ser hva jeg har av det andre.

Lurer også litt på om jeg skal bygge det inn i veggen bak tv'n eller er kasser best?

VolvoR-Sport
09/10/10, 11:51
cerwin vega!!

Joakim-G_R
09/10/10, 11:55
Skal du arrangere raveparty?

session
09/10/10, 11:59
er ikke det ett dyrt merke?

gikk opp ett lys for meg her nå, jeg kan få 5stk 12" kicker for 1stk 15" dynabel. Men til gjenngjeld så veit jeg åssen 2 stk 15" låter, også blir det vel litt værre og kobble 10 stk 12" ? :p

ss242
09/10/10, 12:07
Cerwin vega er et billigmerke.

Har mange ganger erfart at det er like billig å kjøpe ferdig enn å bygge selv.
Elementene er stort sett under halvparten av byggeprisen.
Kom på ca 10k å bygge et par PA topper i sommer, og må bruke mer på de i vinter.
Hadde nok vært like bra å kjøpt noe ferdig med en gang.

session
09/10/10, 12:18
må jo ha musikk, bygge kasse selv er ikke noe problem da jeg er snekker og har fri tilgang på mdf plater, derfor jeg tenkte det var billigere og kjøpe løse elementer :)

Men det jeg lurer på er jo kombinasonen av størlse og hvor mange av hver? :) samme åssen merke dere mener er best det får jeg se på siden, er ute etter anntall og kombinasjoner av elemnter for og få mest trøkk :)

angående den festen i natt så var det 4stk 18" ikke 15 :P og 2stk 15" og 4stk 12" og masse mellomtoner og diskanter :D det var GROMT :D

Ikke at jeg er ute etter så mye for fikk jo klager av hus som bodde 200meter lengre oppi gata at ungene ikke fikk sova :P

Roy
09/10/10, 12:24
Du skal ha ganske mange tusen til forsterker også da ?

Cerwin Vega har som sagt noe i din gate, med 2x15" i hver høyttaler.
XLS 215 http://www.cerwinvega.com/home-audio/floorstanding-speakers/xls-215.html

Ljudia har også noen rimelige byggesett med 2x15"
http://www.ljudia.no/hifi-hjemmekino-s82107/hyttalere-s82110/hyttalerbyggesett-c16380/kit-gx-15-p78129/
2295,-/par der du bygger kassen selv.

Personlig foretrekker jeg noe som spiller pent, det gjør ikke disse.
Slapp slufse bass er ikke min smak, da vil jeg heller ha en rask og presis 10" med bra effekt.

rogern
09/10/10, 12:27
Cerwin vega er et billigmerke.

Har mange ganger erfart at det er like billig å kjøpe ferdig enn å bygge selv.
Elementene er stort sett under halvparten av byggeprisen.
Kom på ca 10k å bygge et par PA topper i sommer, og må bruke mer på de i vinter.
Hadde nok vært like bra å kjøpt noe ferdig med en gang.

dyre høyttalere er et ikke. men det er ferdigbygde høyttalere fra butikk og til den prisen fungere de bra.

men å handle noen gromme basselementer og putte de i en "random" kasse og noen "random" mellomtoner og diskanter blir ikke det samme som en høyttaler fra fabrikk hvor ting er nøye tilpasset hverandre. mye lyd/trøkk blir det sikkert men. er det partyparty anlegg så er det kanksje ikke så farlig.

er det ikke "alltid" billigere og bygge selv da? :p

Daruu
09/10/10, 12:30
En, eller to, slike her http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/5/productdet.asp?gid=448&subgid=452&wwwalias=dynabel&pid=3257 vil gi mye trykk for penga.
Vær obs på at de krever ganske store kasser dog ;)

ss242
09/10/10, 12:30
Trenger ikke alltid mye elementer, blir for veldig dyrt med forsterkere til det.
4x18"+2x15" og 4x12", så må man nok legge rundt 20-30k i forsterkere for at det skal være noe poeng.

Vil ikke anbefale deg å gå over 4x15" av litt kurant merke, da sammen med et par 10" midbass, 2" horn og en liten toppdiskant.
En PA forsterker til ca 10 lapper vil kunne dra dette bra.

Men du må vite hvilke elementer du skal ha, da kassene må bygges etter elementene.

Edit, om visst mange innlegg før jeg rakk å svare her:)

session
09/10/10, 12:32
ja en 4 stk sånne hadde vært gromt :D men til den prisen så kan jeg legge på 700kr og få 2stk nye 9815 subber som jeg har hørt og veit speller bra og er litt forelska i :p også lager jeg kasse selv så er jeg på ett litt høyere nivå :) men 4 stk 9815 blir jo rundt 5000rms da, men jeg har bare holdt på med bilstereo, må ikke ha en forsterker på 5000rms til inne bruk? har hørt inne strøm er noe helt annet enn i bilen? :)

Di 18" der ligna styggelig på di jeg opplevde i natt :)

Men hvis jeg får meg:

2stk 15"
2stk 10"
2sett 6" mellom
horn og diskant da?

Også lager kasse med en 15" i bunn 10" i midten 6" over og horn på toppen? lager to sånne kasser? :)

Roy
09/10/10, 12:32
En, eller to, slike her http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/5/productdet.asp?gid=448&subgid=452&wwwalias=dynabel&pid=3257 vil gi mye trykk for penga.
Vær obs på at de krever ganske store kasser dog ;)
Jeg hadde faktisk en lignende sak i mine yngre dager, 18" fra Ljudia i selvbygd kasse på 240 liter med 2stk 4" bassrør.

Bråke greide den, og vi fikk også stappet den inn i en Mazda 626 på et vis, hehehe :eek:


ja en 4 stk sånne hadde vært gromt :D men til den prisen så kan jeg legge på 700kr og få 2stk nye 9815 subber som jeg har hørt og veit speller bra og er litt forelska i :p også lager jeg kasse selv så er jeg på ett litt høyere nivå :) men 4 stk 9815 blir jo rundt 5000rms da, men jeg har bare holdt på med bilstereo, må ikke ha en forsterker på 5000rms til inne bruk? har hørt inne strøm er noe helt annet enn i bilen? :)
Skal du ikke ha mellomtoner, diskanter og delefilter?

ss242
09/10/10, 12:33
En, eller to, slike her http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/5/productdet.asp?gid=448&subgid=452&wwwalias=dynabel&pid=3257 vil gi mye trykk for penga.
Vær obs på at de krever ganske store kasser dog ;)

Samme som jeg brukte til PA toppene mine, ble vel kasse på ca 170L til hver.
Spiller sinnsykt høyt, men egner seg ikke til bruk hjemme.
Bør ha en klaring på 20-30m fra de ved full guffe, ellers blir det veldig plagsomt å stå der;)

session
09/10/10, 12:39
Jeg hadde faktisk en lignende sak i mine yngre dager, 18" fra Ljudia i selvbygd kasse på 240 liter med 2stk 4" bassrør.

Bråke greide den, og vi fikk også stappet den inn i en Mazda 626 på et vis, hehehe :eek:


Skal du ikke ha mellomtoner, diskanter og delefilter?

joda men det har jeg liggene, er bare wooffere som mangler :)

rogern
09/10/10, 12:50
delefilter og basselement bør jo være tilpasset hverandre.

bygge separate subber og kjøre egen forsterker og aktivt delefilter på de da. :p

session
09/10/10, 13:00
det har jeg ikke noe peiling på, men tenkte dien det jeg har liggene er fra dynabel så tenkte jeg dynabel subber ville funke, men må det være ett sett på en måte for at det skal funke? begyner og skjønne at detta ikke er som og bygge i bil :p

Wrasko
09/10/10, 13:11
Er ikke så veldig mange forsterkere til husbruk som har delefilter innebygget.. (f.eks low pass etc som du er vandt til).. Så dette pleier å være inni høytalerene..

Jeg har selv aldri bygget eget annlegg til husbruk, men har hatt noen annlegg i 30k klassen, men igjen, da er det jo snakk om HIFI, og jeg har på følelsen av at du satser på PA her..


Første jeg ville ha gjort er å tenke over å kjøpe f.eks CV som er kjent for trykk, samt en litt stor PA forsterker.. Så får du trykket du vil ha, selvom en PA forsterker etter min mening slipper gjennom alt for mye støy.... Men hvis du absolutt vil lage selv, så ville jeg nok prøvd å tenke på mindre elementer... Tenk på at du må ha forsterkere til å drive dette og.. Og det koster jo en del...

Hvor mye har du regnet ut at alt kommer til å koste egentlig?

Joakim-G_R
09/10/10, 13:15
DC1515 er vel en slager.

rogern
09/10/10, 13:22
for og spille høyt og ha kontroll på basselementene er det effekt som gjelder.(og dempefaktor)

vet ikke hva budsjettet ditt er. men trur det er bedre med litt rimligere høyttalere og satse litt mer på forsterkerkraft. hvertfall ikke underdimensjonere forsterkerne.

jeg har cv cls 12" som fronter og sliter med og gi de nok effekt. kjører en nad 370 på basselementene og surround recivern mater mellomtone og diskant. må har mer effekt.

Wrasko
09/10/10, 13:32
Hadde b&w 803s2 matrix før, og matet de med nad c372 (etterfølgeren til den rogern har), hadde for lite effekt.. Men det var igjen strømsterke hifi-høytalere til rimelig høy pris..


Ang forsterker, og pris.. En NAD c375BEE koster nå ca 10 lapper ny.. Og en Atoll AM100 effektforsterker jeg har koster 8 ny.. Og da er det snakk om ekte 100 watt..

Så bilstereoverden er noe heeelt annet..

rogern
09/10/10, 13:39
bilstereo er noe helt annet ja. får voldsomt med effekt for prisen der.

jeg holdt på og bestille meg 2stk rotel effektforsterkere (2x130w)
for en tid tilbake når det kom nye modeller. angrer litt på det nå :P
skulle brokobles(ca350w) og bruke en pr front. og naden på cls 10" ene bak.

kombinere trøkk og hjemmekino. det blir morro :D
transformers feks.

men nå ble det litt mye ot.

Joakim-G_R
09/10/10, 13:40
bilstereo er noe helt annet ja. får voldsomt med effekt for prisen der.

jeg holdt på og bestille meg 2stk rotel effektforsterkere (2x130w)
for en tid tilbake når det kom nye modeller. angrer litt på det nå :P
skulle brokobles(ca350w) og bruke en pr front. og naden på cls 10" ene bak.

kombinere trøkk og hjemmekino. det blir morro :D
transformers feks.

men nå ble det litt mye ot.

Det var jo bare fordi neby hifi-siden pajja at du ikke sitter med de forsterkerne nå... :p

Roy
09/10/10, 14:26
DC1515 er vel en slager.

Ja, om man finner brukt - disse er utgått for maaaange år siden ;)
Derfor jeg tipset om XLS 215 som er dagens versjon.

Joakim-G_R
09/10/10, 14:52
Ja, om man finner brukt - disse er utgått for maaaange år siden ;)
Derfor jeg tipset om XLS 215 som er dagens versjon.

Ja det er de. :)

mrstfu
09/10/10, 15:58
Personlig foretrekker jeg noe som spiller pent, det gjør ikke disse.
Slapp slufse bass er ikke min smak, da vil jeg heller ha en rask og presis 10" med bra effekt.

aint that the goddamn truth:D

VolvoR-Sport
09/10/10, 16:11
XLS 215 spiller penere enn DC1515 hvertfall :)

Joakim-G_R
09/10/10, 20:28
XLS 215 spiller penere enn DC1515 hvertfall :)

Sku bare mangle. :p

VolvoR-Sport
10/10/10, 10:27
hehe, jepp;p

microplex
10/10/10, 16:53
du kan kjøpe sånn jeg har :D

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/886.jpg

gull pilen
12/10/10, 09:31
jeg kjører nad t750 på 2 cls15 cerwin høytalere og en aktiv 12toms cerwin sub...
får glassene i kjøkkenskapet til de som bor 3 etasjer under meg til å danse for å si det slikt...
har akkurat litt lite effekt til dem og, men spiller rimelig fett...

oar83
12/10/10, 10:59
Vel, det er vel bedre å ha noko som spelar greit og gir relativt fin lyd. Dei CV høgtalarane eg har hatt og høyrt med andre er egentlig CV bare buldring og ikkje nåke lyd. Istaden kjøpte eg infinity SM155 (gamle ja, MEN gode)

olavxxx
12/10/10, 11:32
Kanskje dette er noe for deg?
http://www.surround.no/product/440552/Dynavoice-Finale-10-Tower-i-sort-farve.html

Skal visst fungere fint til houseparty-musikk.

Ev. kan du jo heller gå for en annen løsning, t.d. http://www.surround.no/product/471990/XTZ-99.38-Pianolakk.html

i kombinasjon med highend SVS sub?
http://www.lsound.no/Avdelinger/Produkter/Pakkel%C3%B8sninger/Subwoofer-systemer/SVS/SVS-EQ-Subwoofer-Config-Kundetilpasset-Sub-EQ-system-100694.aspx


Dette er vel helelr ei noen dum pakke:
http://www.lsound.no/Avdelinger/Produkter/Pakkel%C3%B8sninger/H%C3%B8yttalersystemer/SVS/Vincent/SVS--and--Vincent-Power-Combo-Black-Kundetilpasset-h%C3%B8yttalersystem-100900.aspx

Jeg tror jeg ville kjørt på færre høyttalere - og helerl valgt høyere kvalitet.

olavxxx
12/10/10, 11:36
Vel, det er vel bedre å ha noko som spelar greit og gir relativt fin lyd. Dei CV høgtalarane eg har hatt og høyrt med andre er egentlig CV bare buldring og ikkje nåke lyd. Istaden kjøpte eg infinity SM155 (gamle ja, MEN gode)

he he, infinity SM ja.. Jeg hadde noen SM255.
Overgangen fra SM255 til billige Dynavoice M65 var natt og dag.
M65 har bare 2 x 6.5" midbass + 2x5" mellomtoner + diskant, men det var så mye bedre lyd. (helt sykt, mtp prisen!).

Jeg har gått videre fra M65, til billige QLN 601 MKII.
601MKII fra QLN spiller også fint og har overraskende mye bass for å være 1 x 6.5".

Jeg har oppgradert QLN med Vifa diskant, men jeg tror jeg snart må over på nye høyttalere igjen nå. Lurer på om det blir ORB Audio denne gangen.

XTZ er forøvrig enda et merke som gir mye for pengene.

Volvo-Power
12/10/10, 12:35
Slik var mitt oppsett før jeg byttet rom nå. har oppgradert med et sett cls-215.

dette estår av 2x15", 2x12" og 2x8".
får dekket en god del av frekvensområdet med dette.

som nevnt tidligere så er ikke cv så dyrt.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/988.jpg

gull pilen
12/10/10, 14:36
cerwin funker bra!!!
ingen tvil om at man får myyeee lyd for pengene og det kan faktisk låte ganske ålreit med rett forsterker...

oar83
12/10/10, 15:08
cerwin funker bra!!!
ingen tvil om at man får myyeee lyd for pengene og det kan faktisk låte ganske ålreit med rett forsterker...

Vi er vel alle enig i at CV gir MYKJE lyd, men ikkje god lyd. Kanskje det er noko ein vil ha når enn er 16-20år men enn setter meir pris på skikkelig lyd seinare.

Har vore inne på tanken å bytte ut mine SM155 mot noko slankare og penare i stova, for det er jo et altfor stort møbel. OG fordi eg ønsker litt bedre lydbilde. Har CV front høgtalar og CV bakhøgtalar, men er mindre fornøgd med desse.

ss242
12/10/10, 15:26
CV er da bra til sitt bruk.
En fuktig kveld med techno på full guffe, låter faktisk ikke bra på en del high-end utstyr.

Volvo-Power
12/10/10, 15:30
CV er da bra til sitt bruk.
En fuktig kveld med techno på full guffe, låter faktisk ikke bra på en del high-end utstyr.

indeed! vi kan jo prøve og voldta et sett b&w på samme måte som cv, å se hva som holder lengst..


alt etter hva man skal spille, spør du meg, så ser det ut som topicstarter er av CV-typen.

oar83
12/10/10, 15:44
Ja, er enig i dette. MEN forutsetninga er å ha en forsterkar som leverar nok straum.

Volvo-Power
12/10/10, 15:49
Ja, er enig i dette. MEN forutsetninga er å ha en forsterkar som leverar nok straum.

DET er et must. mange tenker ikke på dette når de skal ha husanlegg, og går på en smell når de må ute med like mye spenn til krafta som trengs..

ss242
12/10/10, 15:54
Her er forresten PA toppene jeg bygde til årets festivalsommer:)
Spilte utrolig bra, men ble nok brukt litt for hardt.
Trenger nå nye mellomtoner, fikse ene diskanten og bytte noen brente delefilterkomonenter.
Det vanskeligeste med å bygge selv, er som sagt delefilteret.
Mulig jeg går for mer aktiv deling til neste sommer.


http://home.broadpark.no/~sskogly/div/DSC01252.JPG

session
12/10/10, 16:23
ja jeg er ute etter bulder egentlig, har aldri vært av typen som liker pen lyd :p jeg kan spelle høyt med orginal høytalere tydelig nok til og ikke bli plaget og jeg hører jo hva noen mtx, rf, dynabel, andre merker av go kvalitet speller klarere men det plager meg ikke :P ute etter trøkk :D da har vi fått klarhet i det.

Har fått låne noe av en kompis nå for å se om jeg vil ha mere eller mindre enn det. Og det er en:

jvc rx316r forsterker og to stk. infinity kasser med 15"bass 6"mellom og diskant.

Aner ikke hvor og hva watt det er på sakene, men innbiller meg at forsterken er litt liten, men det låter jo helt greit synes jeg. Så jeg vurderer og kjøpe di kassene og en annen forsterker kanskje :)

ss242
12/10/10, 16:41
Den forsterkeren er vel ikke i nærheten nok til det bruket.

session
12/10/10, 16:54
nei var det jeg trudde, men det speller jo helt greit med den så da kan det jo bare bli bedre med en større hvis jeg kjøper di kassene? :)

Joakim-G_R
12/10/10, 16:55
Alto Mac har jo rimelige PA-forsterkere, men hvordan de fungerer skal jeg ikke uttale meg om.

olavxxx
13/10/10, 14:39
ja jeg er ute etter bulder egentlig, har aldri vært av typen som liker pen lyd :p jeg kan spelle høyt med orginal høytalere tydelig nok til og ikke bli plaget og jeg hører jo hva noen mtx, rf, dynabel, andre merker av go kvalitet speller klarere men det plager meg ikke :P ute etter trøkk :D da har vi fått klarhet i det.

Har fått låne noe av en kompis nå for å se om jeg vil ha mere eller mindre enn det. Og det er en:

jvc rx316r forsterker og to stk. infinity kasser med 15"bass 6"mellom og diskant.

Aner ikke hvor og hva watt det er på sakene, men innbiller meg at forsterken er litt liten, men det låter jo helt greit synes jeg. Så jeg vurderer og kjøpe di kassene og en annen forsterker kanskje :)

Selv om du vil ha mye lyd, kan du faktisk få i pose og sekk!
Om du kjøper billige høyttalere som spiller bra og kombinerer de med sub som fungerer til musikk (t.d. SVS, Earthquake, B&W, m.fl), så kan du ha MYE BASS og du kan ha fin lyd!

Om du vil ha houseparty-lyden, må du kjøpe houseparty anlegg :-P
Har du forresten prøvd å lytte til skikkelige høyttalere? Ps. de trenger ikke være noe dyrere enn CV, for å spille finere og fremdeles spille høyt.

Du må jo da selvsagt kombinere t.d. musikalsk sub med feks XTZ, Dynavoice eller noe annet.. (kan forsåvidt også være DALI, etc., men da må du ut med litt mer for samme lydkvaliteten). Jeg ville prøvd å lyttet litt, før jeg bare handlet mest mulig 15" og 18" PA-basser som egentlig ikke duger til annet enn houseparty.

gull pilen
13/10/10, 15:58
du kan få CV til å spille rimelig fint... bare å ha en forsterker med gode equalisere i det.....

Joakim-G_R
13/10/10, 16:37
du kan få CV til å spille rimelig fint... bare å ha en forsterker med gode equalisere i det.....

CV er ikke noen fintspillende høyttalere, får høyttalere som har finere lydsignaturer enn CV. Sånn ER det bare. :)

Wrasko
13/10/10, 17:09
CV er ikke noen fintspillende høyttalere, får høyttalere som har finere lydsignaturer enn CV. Sånn ER det bare. :)

De har faktisk en serie som spiller rimelig nydelig.. Så CV er ikke KUN trykk lenger.

Joakim-G_R
13/10/10, 17:15
De har faktisk en serie som spiller rimelig nydelig.. Så CV er ikke KUN trykk lenger.

Nei. men det var jo det som var ønskelig her, han prater jo om 10 12"-ere, 15", 18" og gudvet hva. De største fra CV er vel ikke i den serien. :)

CLSC du tenker på?

Wrasko
13/10/10, 17:18
CLSC du tenker på?

That's the shit ja..

Hørte faktisk på ett CV anlegg sist jeg var på Hifi-klubben.. Hadde jeg hatt MANGE Live cd'er, så hadde jeg ikke nølt 1 sekund... (Dette var ikke CLSC, tror jeg), men passet bare så nydelig til live musikk

rogern
13/10/10, 18:35
cerwin vega al serien. var saker det. hadde vært noe med ett par al 752 eller 1002.
disse høyttalerne var litt mer påkosta. husker 15" kosta 10000,- paret.

rogern
13/10/10, 18:42
Vel, det er vel bedre å ha noko som spelar greit og gir relativt fin lyd. Dei CV høgtalarane eg har hatt og høyrt med andre er egentlig CV bare buldring og ikkje nåke lyd. Istaden kjøpte eg infinity SM155 (gamle ja, MEN gode)

sånne høyttalere hadde jeg før jeg kjøpte cv.
er ikke akkurat påkosta de heller da.

session
13/10/10, 19:00
nå lurte jeg på åssen det ville bli med 18, 15, 12"ere helt til det ble klart her at det ikek er som og bygge til bil. Det var den festen jeg var på som hadde 4stk 18" 4stk 15" og noen 12"ere som bass, og det var GROMT, men jeg klarer meg med ett par 15" som trøkker bra har jeg vel kommet fram til :)

jan_m
18/10/10, 13:58
få takk på deg et sett med vf15 eller cls 215... da ere bare og brenne det man har på forsterker..

microplex
20/10/10, 00:52
har finni gromm pakka til deg hvis du skal ha MYE trøkk:D men er nok litt dyr:(

http://www.soundshop.no/cerwin-vega-pro-pa-pakke-5-p-3660-c-318.aspx