PDA

Vis full versjon : Hjelp! Klippa av ledningene til lambdasonden på 960 1992



Volvo144
07/10/10, 22:55
Merket at det kom en skrapelyd fra bilen. Det regner og var mørkt. Så at det hang et deksel under eksospotta som var løst og skrapa i bakken. Hva er dette dekselet til?

Dette hang fast på den ene siden i noe jeg trodde (i mørket) at var et gummioppheng til eksosen og i pisseregnet fant jeg en avbitertang og klippet denne gummien av.... Ved nærmere øyesyn viste dette seg å være ledningene til lambdasonden som står fast i eksospotta:o

Det er 2 hvite og en svart ledning som må festes sammen igjen.... Hvordan vet jeg hvilken av de hvite ledningene som skal hvor, og går det an på noen måte å teste om lambdasonden virker?

ChrML
08/10/10, 05:46
Det er samme om du bytter om på de hvite. Bare å presse/lodde sammen og dra på krympestrømpe med lim over for å holde det tett. Den virker nok som den skal hvis du gjør det ordentlig, koblet du feil så begynner motorfeil lampa å lyse og den vil sannsynligvis ikke gå som den skal.

Volvo144
08/10/10, 06:22
check engine lyste allerede før dette. (EGR greier som er problemet) merket ikke noe forskjell på motorgangen før og etter jeg klippa av lambdasonden så derfor jeg spør...

gaupe
08/10/10, 09:26
Det er samme om du bytter om på de hvite. Bare å presse/lodde sammen og dra på krympestrømpe med lim over for å holde det tett. Den virker nok som den skal hvis du gjør det ordentlig, koblet du feil så begynner motorfeil lampa å lyse og den vil sannsynligvis ikke gå som den skal.

Om ein koblar feil her, så mistenker eg store konsekvensar, er ikkje noko kjekt om straumen frå forvarmings til sensoren, skulle gå inn på ei signalbane i motorstyringa.

ChrML
08/10/10, 17:47
check engine lyste allerede før dette. (EGR greier som er problemet) merket ikke noe forskjell på motorgangen før og etter jeg klippa av lambdasonden så derfor jeg spør...
Kanskje den allerede er gåen? Sjekket feilkodene?


Om ein koblar feil her, så mistenker eg store konsekvensar, er ikkje noko kjekt om straumen frå forvarmings til sensoren, skulle gå inn på ei signalbane i motorstyringa.
Skal litt til å klare å koble hvit inn på svart da og omvendt :). Skal være litt svimmel da. Men ikke sikkert det hadde vært helt greit for styringsenheten, nei, litt avhengig av hvordan elektronikken er satt opp inni der.