PDA

Vis full versjon : Rustfri eksospotte fra Torshov.



Joakim-G_R
07/10/10, 15:44
Noen som har prøvd disse rustfrie pottene på Torshov?

Sevrin i verkstedet har en slik, men har ikke fått fyra opp og hørt på den enda. Og skal bygge eksos på 245'en, men skal ikke være for mye lyd i den.

Det jeg har tenkt hittil er en 3" race kat, rustfrie rør og en stor oval potte i stussen bak. Men om dette er som Simons og "free flow", må jeg enten finne potte som demper mer, eller ha en til midt under bilen.

Så noen sammenligninger hadde vært fint.

Frigstad Racing
07/10/10, 21:13
Jeg har en dobbel 3" med 2,5" inn fra Torshov på min røde.
Det er ikke en turbobil, har 2,5" hele veien, en lyddemper + torshovpotta, og er ganske mandig lyd i den. Men blir jo noe helt annet med turbobil :)

Er forresten fete endepotter på KL-Racing.
Har 3" fra turbo og en rustfri 5" lyddemper med 4,5" utblås fra KL på min andre bil, veldig fornøyd, brummer fint:) Torshov sine kanskje har litt skarpere lyd (?)

Joakim-G_R
07/10/10, 21:21
Skal kun ha lydpotte, blir på tvers på 240 vet du. 740n har rett ut på høyresiden sett bakfra. :)

Tenker på den ovale, som ser slik ut som Rogern sin. (han har Magnaflow, forøvrig.)

http://i17.photobucket.com/albums/b82/Rogern/03012010230.jpg

Finfin lyd på tomgang og litt gassing i fri, uvisst hvordan lyden er under kjøring.

Frigstad Racing
07/10/10, 21:30
Stemmer. Tenkte bare på endepotte fra Torshov jeg :P

Joakim-G_R
07/10/10, 21:43
Det går bra. Syke på forumet det, de med 7/9-serie tror alt av volvo er 7/9 serie, samme som de aller fleste andre modeller. :p

mrstfu
07/10/10, 22:27
hadde en gang i tida en 2.5"inn, 4"ut enderør med demper fra torshov, helt rund, vel og merke. denne ble av alle ting stælt, dne var skrudd fast i opphenget, og kan ikke ha ramla av... anyways, på min rekkefemmer sugis ble det ikke særlig merkbar forskjell på tomgang, men følte litt mer brumling på turtall, spesielt i de to første gira.

nå kjører jeg 2.5 rustfritt hjemmemekk, stælte noen rør fra en rørlegger, og har følgelig ingen annen input:D

Thomas242
08/10/10, 10:06
jeg har handlet ifra ferrita.no

De lager rustfri potte på mål med ca 2-3 uker leveringstid..


Betalte 2000kr for 60cm lang potte med 3" inn og ut

gaupe
08/10/10, 10:15
jeg har handlet ifra ferrita.no

De lager rustfri potte på mål med ca 2-3 uker leveringstid..


Betalte 2000kr for 60cm lang potte med 3" inn og ut

Er vel ikkje så ulik den som er i 240 turbo anlegget den?

Joakim-G_R
08/10/10, 11:09
jeg har handlet ifra ferrita.no

De lager rustfri potte på mål med ca 2-3 uker leveringstid..


Betalte 2000kr for 60cm lang potte med 3" inn og ut

Har du fått fyra opp denne enda og hørt hvordan den brummer?

Er en bruksbil som jeg, frua og ungen skal farte rundt i, og kommer til å kjøre til Ålesund iblant da svigerfar bor der. Så noe "overdreven brumling" inni bilen orker jeg ikke.. :p

Joakim-G_R
08/10/10, 11:10
Er vel ikkje så ulik den som er i 240 turbo anlegget den?

Har ikke du Ferrita-anlegg på den lyseblå? Hvordan er lydnivået der? :)

gaupe
08/10/10, 11:10
Har du fått fyra opp denne enda og hørt hvordan den brummer?

Er en bruksbil som jeg, frua og ungen skal farte rundt i, og kommer til å kjøre til Ålesund iblant da svigerfar bor der. Så noe "overdreven brumling" inni bilen orker jeg ikke.. :p

Det er ikkje brumming som blir problemet for din del, men resonnans, berre litt resonnans, forsterkar seg i det opne romet i stasjonsvogna.

Joakim-G_R
08/10/10, 11:14
Det er sant. Tenkte å få lydisolert litt i gulv og bakskjermer også, se om det hjelper litt evt.

Tar det samtidig som jeg skal bygge inn litt pop-anlegg. :)

Thomas242
08/10/10, 11:33
Har du fått fyra opp denne enda og hørt hvordan den brummer?

Er en bruksbil som jeg, frua og ungen skal farte rundt i, og kommer til å kjøre til Ålesund iblant da svigerfar bor der. Så noe "overdreven brumling" inni bilen orker jeg ikke.. :p

jeg har ikke starta den opp enda, men har erfart at rustfritt ikke gir en så brummete og slitsom lyd som det jt ståleksos lager...

Potta jeg har laget er en race-potte med nærmest fullt gjennomtrekk, men den er til gjengjeld stor. De leverer også potter til gatebiler som ikke skal bråke så mye....


http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/2613.jpg

gaupe
08/10/10, 11:37
Potta jeg har laget er en race-potte med nærmest fullt gjennomtrekk, men den er til gjengjeld stor. De leverer også potter til gatebiler som ikke skal bråke så mye....

Ser tvers igjennom potta mi også, så det er nok same opplegget.

Ferrita eksosen har ein nydeleg lyd :)

Men husk at det er fleire forskjellige kvalitetar av rustfritt, dette gjenspeilar seg oftast i prisen.

Dette er anlegget frå Ferrita:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/623.jpg

Det vert ein del tilpassing for å plass til ein katalysator på dette.

Joakim-G_R
08/10/10, 11:38
jeg har ikke starta den opp enda, men har erfart at rustfritt ikke gir en så brummete og slitsom lyd som det jt ståleksos lager...

Potta jeg har laget er en race-potte med nærmest fullt gjennomtrekk, men den er til gjengjeld stor. De leverer også potter til gatebiler som ikke skal bråke så mye....

Ja, syns å minnes at JT hadde litt vel mye lyd. Har egentlig en slik en, men tror ikke jeg orker å utsette meg for det. Må jo uansett bygge om halve eksosen mtp katalysator og flexrør, så er ikke mye igjen før jeg har bygd komplett eksos..

Joakim-G_R
08/10/10, 11:39
dobbeltpost.

Joakim-G_R
08/10/10, 11:42
Ser tvers igjennom potta mi også, så det er nok same opplegget.

Ferrita eksosen har ein nydeleg lyd :)

Men husk at det er fleire forskjellige kvalitetar av rustfritt, dette gjenspeilar seg oftast i prisen.

Dette er anlegget frå Ferrita:
[IMG]http://www.sunnmore.net/albums/240classic/vo24000s.jpg[/IMG

Det vert ein del tilpassing for å plass til ein katalysator på dette.

Høres bra ut. :)

Men tror jeg faller på å bygge egen eksos, fordi det blir såpass med tilpasning mtp kat og flexrør, mulig V-bånd klemme på turboen, og å da betale 5-6 000 (som jeg mener å huske Ferrita kostet?) for en komplett eksos for å skjære og modifisere får jeg meg ikke til å gjøre.. Hm. :p

Flere som har prøvd Magnaflow-potter da? Den til Rogern er finfin lyd i på tomgang og rusing, men vet jo ikke hvordan den er innvendig i bil, under kjøring.

Thomas242
08/10/10, 12:00
Høres bra ut. :)

Men tror jeg faller på å bygge egen eksos, fordi det blir såpass med tilpasning mtp kat og flexrør, mulig V-bånd klemme på turboen, og å da betale 5-6 000 (som jeg mener å huske Ferrita kostet?) for en komplett eksos for å skjære og modifisere får jeg meg ikke til å gjøre.. Hm. :p

Flere som har prøvd Magnaflow-potter da? Den til Rogern er finfin lyd i på tomgang og rusing, men vet jo ikke hvordan den er innvendig i bil, under kjøring.

jeg bygger selv og ender på en kostnad på ca 4000kr. handla rør, lambdamutter og v-båndklemme hos turbotrimming.no...

turb00le
08/10/10, 12:42
Kom fram til ca samme pris jeg også, med to lyddempere fra KL, rør fra bd, nytt baklokk og wastegateaktuator med medregnet i prisen.
Med andre ord er JT anlegga dyre for så dårlige greier med traktorlyd.

Joakim-G_R
08/10/10, 12:49
Nåja, nå er JT ferdiglaga også, det koster penger det og. :)

Hvordan er de lyddemperne fra KL? Syns de ser litt vel billige ut? :confused:

turb00le
08/10/10, 14:04
Det koster peng å lage ja, men når en må bruke like mye tid på å tilpasse som det tar å lage ett nytt ser jeg ikke helt poenget med å kjøpe ferdig.
Når en begynner å kødde med ett anlegg så blir det jo sånn her:
Tar i litt der, kapper litt og sveiser for å få klaring... For lite klaring ett annet sted så det slår der, må kappe ut enda mer. Plutselig litt kort der siden en kappa på det første stedet, skjøte inn kappet fra første sted en kappa osv.

Joakim-G_R
08/10/10, 15:59
Hehe, ja. Men, JT passer vel "rett på" med det gamle turbogrenrøret og en T3, som det er bygget for?

Bygger heller selv jeg også, får man det akkurat som man vil og. :)

Frigstad Racing
08/10/10, 16:23
Etter min erfaring på 740 passet JT rett på fra orginal turbo og ut

rogern
08/10/10, 18:44
du kan kjøpe mitt. det er ferdigbygget :D

hvis du tenker på støy så regner jeg med at du skal kjøre med 2 dempere?
hvordan er de rustfrie delene simons har da. ser de selger det på bilextra bla.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/04/1921.jpg

Joakim-G_R
08/10/10, 21:33
Ja, jeg har egentlig JT-anlegget ditt da, rogern. Om jeg ikke ombestemmer meg. :p

Hadde håpa jeg slapp unna med 1 potte, men må vel kanskje opp på 2.
Husker du hva potta di heter? Tenkte å bestille en lik selv.