PDA

Vis full versjon : Motorbytte.



Tollan
06/10/10, 21:56
Når 2,5 20 ventileren min ikke ville mer, så prøvde jeg og få tak i ny motor, og en bekjent tok med en for meg, men jeg fant ut at det var 2,0 20 valve turbo. jeg tenkte jeg skulle prøve å heller sette inn den, men hva må byttes av ledninger, hjerner osv? Eller må noe byttes?

Tollan
07/10/10, 15:38
Bump :)

Kjell V70
07/10/10, 15:41
Hvis det er ren motor bare, så må du ha en del ting rundt. ville nok heller sett etter en 2.5 20v, ville ikke tatt sjansen å bytta rett over...

Tollan
07/10/10, 15:45
Var det jeg kikket etter, og en bekjent som kjører lastebil for huggerier rundt omkring skulle se om han fant en, og kom med en 2,0 turbo. han hadde bare fått med seg at det var en 20 ventiler. Men jeg tenkte jeg skulle gi det et forsøk og prøve å sette inn turbomotoren. Hadde vært morro det, og hadde jeg hatt bedre tid, så hadde jeg satt inn turbomotor uansett. Jeg fikk med en hjerne og¨så har jeg foreløpig flyttet over dynamo, servooljetank og litt småtteri, og det har gått greit, ser bare ut som jeg må bygge om manifoilen. Men det er ledninger og elektronikken med dette jeg er litt bekymret for.

mrstfu
07/10/10, 16:57
kommer vel anpå hvilket diagnosesystem du har. hvilken årsmodell er motoren? i 96 var OBD-IIsystemet fullt implementert i 850er, og din 95modell er vel antageligvis en med OBD-Isystemet. for å finne ut dette, sjekk i oppbevaringsrommet under armlenet, hvis du har en kontakt der, har du OBD II. hvis du ikke har det, har du OBD I, altså med diagnoseboksen rett bav høyre fremlykt, og såvidt jeg vet må du ha diagnosesystemet fra motoren inn i bilen din for å få det til å fungere. er ikke bombesikker, så spør litt til:D

Kjell V70
07/10/10, 17:58
Uansett så trenger du ledningsnettet til en turbomotor... Er endel givere, lmm ++ på en turbo som ikke er på sugis. Du trenger også varmeskjold på torpedoveggen, og annen eksos + intercooler...

Men såklart, om du tenker å "gjøre om" turbomotoren til en sugis, så vet jeg ikke om jeg har helt trua på det om du skal bruke den hjernen du fikk med den nye motoren. En turbomotor er avhengig av signal fra alle givere for å fungere optimalt, så når hjernen oppdager at noe mangler vil den nok si fra.. Men vil vel også bli feil for en 2.0 20v å få signaler om at den er en 2.5 20v. Men er ikke sikker på om det har så mye å si... (tenker på bensin/luft osv) :)

MrX
07/10/10, 17:58
i 850 er OBDII kontakten under myntholderen foran girstangen.

ola normann
07/10/10, 18:01
OBDII uttaket på 850 befinner seg vel under mynt holderen tror jeg, x70 så er den under rommet i midt konsollen.

Men hva som må til for å få motoren til å funke vet ikke jeg...

Men mener å ha lest at det er stor forandring på det elektriske mellom biler med OBDI og II. Ikke helt plug and play tror jeg..

Ta et par søk, finnes litt info om emnet

Edit:

x var kjappere i fingrene