PDA

Vis full versjon : Hallgiver, hvilken fordeler har dette?



sankeru'n
06/10/10, 19:30
Hallo!
Ser at det er mange som bruker hallgiver, når dem kjører med ms sprut. Hva er egentlig hallgiver? Er det noen som har bilder eller kan forklare hva dette er, fordeler/ulemper og hvilken motor disse sitter på originalt?
Håper på seriøse svar:)

oar83
07/10/10, 10:03
K-motor

gaupe
07/10/10, 10:13
88 modell B230F og 88-89 B230FT, er to aktuelle motorar som er å finne på den norske marknaden. Men det er berre B230F 88 frå 240, du finn blokkmontert fordelar med hall-sensor vil eg tru.

K har vel kanskje vekter også?

Altså, du finn det på bilar med LH 2.2

sankeru'n
07/10/10, 17:23
Okay! Hva er fordeler og ulemper med dette, i sammenheng med megasquirt? Ser at dette er mest brukt på de eldre typene av MS.

ASK Racing
07/10/10, 18:19
en halgiver er en sensor som gir en impuls når den paserer et objekt, som regel metall, men finnes også de som reagerer på annet, men siden det er bil det dreier seg om er det metall, den består av en vikling, surret rundt en kjerne av metall og silicium, der av halgiver siden silicium ikke leder 100% men avhengig av mengden osv, gir en viss motstand,

montert ved et hjul med klart definerte tagger, vil den generere et spennings signal vær gang en av tappene passerer giveren, denne pulsen kan ses ved hjelp av et osiliskop, å kan være variere i volt styrke, men den er vekselspenning, (ac) ikke likespenning (DC)

dette signalet kan da brukes som en trigger til hva det nå en måtte være,

I bilverdnen blir den brukt som en erstatning for den gamle stiften som satt i fordeleren før, siden denne generere sin egen spenning, blir det ingen gnist over "stiften" og den varer lengre, samtidig som den gir et mer politelig signal.

Halgivere brukes også til en rekka andre ting, som ABS givere, OL,

Håer det hjelper, ikke klag om jeg har beskrevet halgiverns oppbygning feil, jeg tok det på husken, å det er snart 10 år siden jeg lærte det her på skolen :) men hvordan den virker er jeg nå ganske sikker på :)

ASK Racing
07/10/10, 18:23
kanskje bedre forklart her :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Hall_effect_sensor

sankeru'n
07/10/10, 18:23
takk for utfyllende svar!:) Alt hjelper sålenge je ikke kan en dritt om dette temaet:) Hehe

VolvoR-Sport
07/10/10, 20:11
b230a har vell hallgiver også :)

Oldren
08/10/10, 21:47
B200E har hallgiver.