PDA

Vis full versjon : 2 separerte kretser med 2 dynamoer -> felles jording?



Svirre
06/10/10, 13:30
Som topic sier, så skal jeg ha 1 dynamo for strømkretsen i bilen og 1 for kretsen til anlegget. Jeg har allerede lagt opp strømkabel og satt inn ekstra batteri baki, men spørsmålet som reiser seg i mitt hode er om det lar seg gjøre å bruke felles jording mellom disse to kretsene, altså om det vil danne seg forstyrrelser? For da bruker jeg bilens chassi som jording.

Noen som veit/har vært borti detta før? :)

Grunnen til at jeg ønsker å sette opp to slike kretser er pga lysa jeg har foran ikke skal bli utsatt for store spenningsfall når jeg kjører med mye musikk og har lysa foran på. Totalt sett så er det 700w lys det er snakk om :p Hyppige sSpenningsfall gnager en del på pærene...

Joakim-G_R
06/10/10, 13:32
Kondensator og et større batteri, sammen med en større dynamo, er vel bedre enn 2 dynamoer?

Tore
06/10/10, 13:36
Er vel bare å prøve det :-) Kan ikke se at du skal få noe mer støy med dette enn hva du ville hatt med en strømkrets selv om du benytter felles jord. Støyen som vil være ett problem vil jo være relatert til forskjellen mellom jord og den kretsen du drar til anlegget. Den støyen du har på den andre kretsen vil uansett ikke komme til denne kretsen da plussene blir å betrakte som galvanisk skilt og ei heller koblet på noe vis dersom du utfører det korrekt.

Svirre
08/10/10, 09:35
Kondensator og et større batteri, sammen med en større dynamo, er vel bedre enn 2 dynamoer?

Har et ekstra batteri baki der selv, men spenningsfallet er over 1v og det er nok ;) Kondensator er bare oppskrytt har jeg finni ut av. MYYYE bedre med et ekstra batteri baki, både med og uten kondensator. Kondensator på 1F holder på mindre strøm enn et lommelyktbatteri gjør! (Ska se om jeg finner igjen linken, men må hjem først)



Er vel bare å prøve det :-) Kan ikke se at du skal få noe mer støy med dette enn hva du ville hatt med en strømkrets selv om du benytter felles jord. Støyen som vil være ett problem vil jo være relatert til forskjellen mellom jord og den kretsen du drar til anlegget. Den støyen du har på den andre kretsen vil uansett ikke komme til denne kretsen da plussene blir å betrakte som galvanisk skilt og ei heller koblet på noe vis dersom du utfører det korrekt.

Skal ha 80A dynamo til lys i bilen, så får jeg kanskje blir en 80A dynamo til anlegget da jeg har en liggende, men som jeg ikke får til å lade i bilen min.

Joakim-G_R
08/10/10, 11:18
Ville heller satset på 1 200A ellernoe slikt istedenfor 2 på 80, men det er nå meg. :p

Spenningsfallet kommer av lengden på kabelen din baki bagasjerommet. Hvor stort tverrsnitt er det der?

Kondensator er for å ta raske utladninger. Det er langt ifra et batteri, det er der for å "glatte ut" utladninger. :)

Batteriet fungerer på samme måte forsåvidt, men om det ikke er et batteri som er "laget for det", så kan det bli ødelagt etterhvert.
Dvs, et slikt "gele-batteri". :)

Espen Hveding Nordgård
08/10/10, 11:41
Har tenkt samma tanken selv, med to dynamoer da det er en lett, billig løsning for å slippe blinkende lys osv.
Du kan bruke felles jording på de to ulike kretsene uten problemer (dette gjøres jo av ALLE systemene i bilen fra før), kretsene vil ikke forstyrre hverandre på noen måte jeg kan komme på iallefall!

Om du har en kondensator liggende ville jeg kasta den =P Få heller tak i et ordentlig batteri.
Dra en 50kvmm fra stereodynamoen til stereobatteriet (det passer forresten å legge den i kanalen ;) ) så skal det holde. Husk sikring!

Om du ordner detta så ta bilder! =D

Tore
08/10/10, 13:08
Har et ekstra batteri baki der selv, men spenningsfallet er over 1v og det er nok ;) Kondensator er bare oppskrytt har jeg finni ut av. MYYYE bedre med et ekstra batteri baki, både med og uten kondensator. Kondensator på 1F holder på mindre strøm enn et lommelyktbatteri gjør! (Ska se om jeg finner igjen linken, men må hjem først)


Kondensator som enefrgikilde har du rett i, men en kondensator leder AC rimelig bra, får du derfor støy på +12V fra generatoren eller teningskretsen vil dette være rippel som kan gi sus på lyden. En kondensator vil sende disse pulsene rett til jord og således glatte spenningen.

Svirre
08/10/10, 13:47
Ville heller satset på 1 200A ellernoe slikt istedenfor 2 på 80, men det er nå meg. :p

Spenningsfallet kommer av lengden på kabelen din baki bagasjerommet. Hvor stort tverrsnitt er det der?

Kondensator er for å ta raske utladninger. Det er langt ifra et batteri, det er der for å "glatte ut" utladninger. :)

Batteriet fungerer på samme måte forsåvidt, men om det ikke er et batteri som er "laget for det", så kan det bli ødelagt etterhvert.
Dvs, et slikt "gele-batteri". :)

Har 20mm2 før og etter batteri. Trenger ikke mer fra batteri siden lengden bare er på 45cm fra batteri til forsterker. Trenger heller ikke større tverrsnitt fra dynamo til batteri da denne kablen IKKE skal gjøre noe annen enn å bære konstantstrøm. Hvis man monterer batteri baki, så har man ikke behov for mer fra motorrom hvis man ikke bygger værstinganlegg!

Grunnen til at jeg ønsker 2 dynamoer er pga at da har jeg fremdeles mye power til startbatteriet når jeg trenger det. Hvis jeg har stor dynamo og 1 krets, så vil battert "jobbe" litt hvis jeg skrur på anlegget for fullt, hvis du skjønner ;)


Har tenkt samma tanken selv, med to dynamoer da det er en lett, billig løsning for å slippe blinkende lys osv.
Du kan bruke felles jording på de to ulike kretsene uten problemer (dette gjøres jo av ALLE systemene i bilen fra før), kretsene vil ikke forstyrre hverandre på noen måte jeg kan komme på iallefall!

Om du har en kondensator liggende ville jeg kasta den =P Få heller tak i et ordentlig batteri.
Dra en 50kvmm fra stereodynamoen til stereobatteriet (det passer forresten å legge den i kanalen ;) ) så skal det holde. Husk sikring!

Om du ordner detta så ta bilder! =D

Jeg skal ta bilder ;) Men kommer vel ikke akk med det første vil jeg tro. Følge med i byggetråden i signaturen :)

jan_m
08/10/10, 18:55
vurdert og kjøpe 1 dynamo fra en stor usa ford disel el lignenes? vet di ligger på 250-300amp... burde ikke være alverden og bygge om:)

Svirre
08/10/10, 21:26
vurdert og kjøpe 1 dynamo fra en stor usa ford disel el lignenes? vet di ligger på 250-300amp... burde ikke være alverden og bygge om:)

Referer til svarsinnleggene fra meg ovenfor: du vil uansett oppleve spenningsfall i hele bilen med 1 dynamo.

Joakim-G_R
08/10/10, 21:42
Du vil ikk få spenningsfall om du har batteri og dynamo som klarer å levere mer enn du trekker.

Trenger ikke 2 atomkraftverk for å forsyne en by med strøm, du må tilpasse strømtilførselen til etterspørsel.

Og 20mm2 er altfor liten kabel med stort anlegg. Selv med batteriet bak. Hvorfor, sier du? Fordi du skal forsyne batteriet med strøm. Om du bruker mer enn batteriet får, så blir det uansett spenningsfall.

Svirre
08/10/10, 22:31
Du vil ikk få spenningsfall om du har batteri og dynamo som klarer å levere mer enn du trekker.

Trenger ikke 2 atomkraftverk for å forsyne en by med strøm, du må tilpasse strømtilførselen til etterspørsel.

Og 20mm2 er altfor liten kabel med stort anlegg. Selv med batteriet bak. Hvorfor, sier du? Fordi du skal forsyne batteriet med strøm. Om du bruker mer enn batteriet får, så blir det uansett spenningsfall.

En 20mm2 strømkabel bærer mer strøm med DC enn AC, og jeg mener å huske at en 21mm2 kabel kan bære bæare ca 80A, og siden en kabel bærer mer strøm i DC så har du mer bæreevne enn det anlegget bruker. Jeg har ikke mer enn 500wrms på forsterkeren, så jeg får nok med strøm før spenningsfallet detter altfor mye ;) Men det er klart når du skal bygge værstinganlegg og ha total optimal effekt hele veien at man trenger mer.

Joakim-G_R
08/10/10, 22:36
på 1 meter så kan den det ja. 2 meter dobles motstanden i kabelen. 3 meter 3-dobles den. på 6 meter som du er oppi ca i en bil, så er det 6 ganger så høy motstand som ved 1 meter.

Og motstanden går opp jo varmere det blir. Og selvfølgelig ned jo kaldere det blir.

Men om du kun har 500w anlegg, så holder det jo. Men da skjønner jeg ikke at det blir for lite strøm til lysa dine heller. :)

Svirre
08/10/10, 22:45
på 1 meter så kan den det ja. 2 meter dobles motstanden i kabelen. 3 meter 3-dobles den. på 6 meter som du er oppi ca i en bil, så er det 6 ganger så høy motstand som ved 1 meter.

Og motstanden går opp jo varmere det blir. Og selvfølgelig ned jo kaldere det blir.

Men om du kun har 500w anlegg, så holder det jo. Men da skjønner jeg ikke at det blir for lite strøm til lysa dine heller. :)

Det blir ikke for lite strøm, men spenningsfallet vil komme over 1v, og det tærer på spenningsregulatorer og pærer. Om jeg setter på en sang som krever bass i annet hvert sekund så vil det tære på lysene. Tro meg! Den har spist nok fra før av. Samme som nevnt tidligere, startbatteriet "jobber" også litt, ikke mye, men nok til at det ikke vil levere maksimalt av hva det ville gjort uten anlegg :)

Espen Hveding Nordgård
09/10/10, 06:27
Da tror jeg at jeg heller ville gått over børster og ledninger i motorrommet. Kanskje heller et bedre startbatteri.

Jeg tjente mye på å legge opp nye kabler:
jording: batteri -> chassi -> motorblokk -> dynamo
+: batteri -> dynamo -> starter

kjøp kabler på www.lydibilen.no!

Kjører til daglig med ca 2000wrms og opplever 0 blinking selv på høye volum med alle lysa tent. Har et relativt nytt sønnak 115ah blybatteri.

ChrML
09/10/10, 08:19
Enig med det de andre sier. 20mm^2 holder til 80A, men da har du 0.5V spenningsfall på 6 meter. Det er ganske mye. Hvis du ikke har et veldig lite anlegg så ville jeg lagt hvertfall 35mm^2 bakover siden strømpeakene er ganske høye.

Derfor er det også lurt med et ekstra batteri bak i tillegg til en kondensator for å glatte ut spenningen som det sies. At batteriet er av god kvalitet er viktig. Det er like viktig å legge stor kabel fra batteri til karrosseri foran. Dette er hovedjorden som alle lysa dine og anlegget har til felles, hvis du får høyt spenningsfall der så blinker det uansett i alt. Legg også stor nok kabel fra dynamo til batteri og fra dynamojord til chassi, dette må matche det dynamoen klarer å levere.

Hvis alt gjøres ordentlig så er det egentlig ikke noe problem å kjøre alt på samme. Hvis du skal kjøre 2 dynamoer så ville jeg heller kjørt et helt separat anlegg på strømmen til starter og sikring 1, som er det som må ha strøm for at bilen skal starte. Og heller kjørt resten + anlegget på samme. Da vil du aldri kunne hindre at bilen ikke starter selv om du glemmer lysa på, spiller batteri tomt for strøm osv...

Sniffy
09/10/10, 16:24
Med mer strømtap i en kabel så vil du etter hvert også få varmgang i kabelen, sliter du med att du har mye strømtap i kabelen så ville jeg byttet til en kabel med større tverrsnitt.
Derimot, vist du allerede har regnet på dette og finner ut att det ikke er kabelen som gir deg problemer, så ville jeg ha lett etter kilder for støy forså og prøve og eliminere støyen mest mulig.
F.eks., dynamoen vil gi støy uansett, da denne i første omgang produserer strøm som veksler, og for en 12V like spenning så må man ha en veksel spenning på 12V, men en veksel spenning på 12V vil peake på drøyt 17V.
Men så inneholder alle dynamoer en likeretter, og sikkert flere børster og for og kunne jevne ut dette, men denne likeretter delen av dynamoen bli redusert over tid, og har du en gammel dynamo så ville jeg heller prøvd og bytte denne, samtidig kan du bytte til en kraftigere dynamo som flere har nevnt over her :)

Ellers, har du en dårlig forsterker f.eks. så kan denne sende noe støy tilbake på strømnettet, og i værste fall vil du merke dette som for og ta ett eksempel: Om du har en bil med elektronisk tenning, så vil den begynne og hoste når du skrur opp bassen.

Andre potensielle kilder for støy; signal kabler som ligger attmed kabler som fører store mengder strøm, f.eks., osv.

Og 2 dynamoer er det ikke noe problem og koble sammen, du kan omså sette felles + og - og det skal i teorien funke helt greit, men 2 dynamoer vil medføre enda mer støy.

Og til slutt: pærer tæres ikke på av for lav spenning, tvert imot, fra normal spenning, dvs. +12V og oppover vil redusere levetiden på pærene dine, det finnes pærer som den dag i dag har lyst i over 100år i strekk, helt vanlige glødetråds pærer, pga. spennings fallet over kabelen som er lagt til pæra. :)

Kjetil_850
13/10/10, 22:16
Har 1200w monoblokk bak i min bil, 21mm2 strømkabel og 1F Kondensator. Bruker original dynamo og standard batteri, har null dimming på lys uansett hvor mye jeg drar på med anlegget. Bilen er en `95 850 stasjonsvogn med 2.5l maskin..
Burde være nok med en kondensator for å slippe dette spenningstapet du har, mulig du bør sjekke tilstanden på jordingskabel osv i motorrommet før du setter igang med ekstra dynamo...

yearbogen
13/10/10, 22:32
Jeg merket litt lysdimming på min 850. Jordet batteri->chassi og motor->chassi med samme kvadrat som forsterkerne har, har etterpå ikke sett antydning til dimming