PDA

Vis full versjon : Bensinforbruk B230FK



henrik940
19/01/10, 18:03
Hoi.

Sitter her med en uløst gåte.

Har en 95 mod 940. Jeg har skrudd opp trykket, så den laddar 0,8 på maks. Bilen er IKKE chippa.

Bensinforbruket blei målt til 1,8l(!!!!!) på bykjøring/villmannskjøring, og 0,7-0,8 på langkjøring eller skikkelig gubbekjøring kan man kalle det.

Viss jeg chipper, vil bensinforbruket gå ned da? Er det at jeg kjører uchippa som forårsaker det høyet bensinforbruket?

Magnus Hagtvedt
19/01/10, 19:16
Det kommer litt ann på chippen. Jeg merket forbedring på bensinforbruket etter å byttet fra Viking Ecomax til en svensk chip ink tenningschip. Jeg har ikke kontrollert forbruket nå, da bilen står litt mer på tomgang. Jeg hadde 1bars trykk (ikke les TBO :P ) på orginalturbo. På min B230FK. Jeg prøvde aldri forbruket før jeg byttet chip. Jeg kjørte på bykjøring til og fra jobb ned mot 1,1 med AC aktivert. Nå på vinterstid er det jo kaldstart og slikt i tillegg.

De fleste chipper struper litt med ned på småbelastninger og pøser på mer ved kraftige belastninger, med andre ord regulerer bedre.

TeamBørnOut
19/01/10, 19:34
Ecotrim chipen hjelper jo litt. Men jeg merka størst forskjell når jeg bytta ut den lille turboen. bilen brukte seriøst LITE bensin i forhold til kjørestilen. jeg hadde skrevet det ned på gammle VF før det gikk dundas (1. gang :P ) men jeg vet jeg fikk den til å gå under 0.8 på mila. og da har jeg ikke prøvd egentlig. litt akselerasjon innimellom og pen kjøring. Riktiga bilar brukar 2 liter milen pleide jeg si, men ikke etter det hehe. skal se om jeg har lagret den lista et sted. jeg skrev ned hvor jeg hadde vært etc :) var da jeg fant ut det var stor forskjell på esso bensin og shell bensin. Men shell Vpower var veldig effekttift! (fant også ut da at noen bensin stasjoner ikke hadde Vpower på sine pumper :P )

henrik940
19/01/10, 19:36
Skal prøve å stappe i Ecomax chippen, og se hva som skjer :p

Autotech
19/01/10, 19:39
Er ikke rart den bruker bensin med villmannskjøring hehe:)
Syns min bruker litt jeg da,målte ca literen på langkjøring til vallåkra,velogmerke med 2 passasjerer og baggasje.her Ecomax i min og 1.1 ca ladetrykk.

henrik940
19/01/10, 20:38
Men nesten to liter ved villmannskjøring :p ?

TeamBørnOut
19/01/10, 21:14
villmanskjøring så går det langt over 2liter på mila :P 10 + + + tipper jeg :) men spørs jo om man spoler litt på snø eller har fartsetapper på svenske motorveier..

Testdriver
20/01/10, 00:18
Kan jo nevne at 745 Tic`en min bruker 1,3 på mila ved by/blandet kjøring, da for det meste pen kjøring, men litt gassing blir det jo :)
Bilen er ikke chippet og ikke rørt på trykket. Syns ikke det er så ille med tanke på at det er en 24år gammel 230ET

A.Finstad
20/01/10, 03:44
Ecotrim chipen hjelper jo litt. Men jeg merka størst forskjell når jeg bytta ut den lille turboen. bilen brukte seriøst LITE bensin i forhold til kjørestilen. jeg hadde skrevet det ned på gammle VF før det gikk dundas (1. gang :P ) men jeg vet jeg fikk den til å gå under 0.8 på mila. og da har jeg ikke prøvd egentlig. litt akselerasjon innimellom og pen kjøring. Riktiga bilar brukar 2 liter milen pleide jeg si, men ikke etter det hehe. skal se om jeg har lagret den lista et sted. jeg skrev ned hvor jeg hadde vært etc :) var da jeg fant ut det var stor forskjell på esso bensin og shell bensin. Men shell Vpower var veldig effekttift! (fant også ut da at noen bensin stasjoner ikke hadde Vpower på sine pumper :P )

anbefaler ikke Vpower på 230ET min begynnte å fuske og harke å bare oppføre seg rart, men når jeg fylte på 98 fra statoil ble den bra igjen. så er nokk noe rart med Vpower bensina, men derimot kan jeg andefale å kjøre på 92 blyfri på to litern til merce 190e for den blei freskere når jeg fylte det så riktig bensin har mye å si på effekten!