PDA

Vis full versjon : En oppfordring til alle medlemmer!



locked
05/10/10, 20:48
Hei

Jeg vil bare oppfordre alle friske mennesker her på forumet å melde seg som blodgiver! Det er for lite blod, og plutselig en dag er det deg selv eller noen du er glad i involvert i en ulykke der blodoverføring trengst for å overleve.

Jeg hadde vert glad om noen gav blod for å redde mitt liv, og håper at de som har bruk for blodet mitt setter pris på at jeg er med å redder deres liv.

Ivertfall får man god samvittighet av å bidra med en vare som faktisk er helt 100% umulig å fremstille kunstig!

Mer info: www.giblod.no
Meld deg her: https://www.giblod.no/www/reg/newuser.asp?level=7348

Torra
05/10/10, 20:49
Huff, hadde jeg ikke begynt å kaste opp av nålestikk skulle jeg sitti og pumpa blod så ofte som mulig jeg! Creds til alle som gjør dette!

Wrasko
05/10/10, 20:52
Ikke dumt!.. Får sende mail å spørre om jeg faktisk får lov til å gi blod jeg da :)

Karl
05/10/10, 21:25
Ikke noe stress her nordpå i alle fall; http://www.an.no/nyheter/article5299490.ece

Njål Nilssen
05/10/10, 21:50
Jeg har AB+ så gjør lite nytte av meg på blodgiving. De som har AB+ kan motta Stort sett alle andre blodtyper, men kan kun gi blod til andre med AB+.

AB+ skal vistnok være ganske sjeldent...

J_R_M
27/11/10, 12:29
Burde kanskje gi blod ja..
B+ :)

Joakim-G_R
27/11/10, 14:05
Jeg har AB+ så gjør lite nytte av meg på blodgiving. De som har AB+ kan motta Stort sett alle andre blodtyper, men kan kun gi blod til andre med AB+.

AB+ skal vistnok være ganske sjeldent...

Også kjent som "helgardering" ?




Hvorfor har de sluttet å gi penger for blod, var det ikke flere som kunne tenkt seg å sjenke en halvliter-liter for en liten slant?

Morgis
27/11/10, 14:40
syntes faktisk man kunne fått et par kroner for å gi blod.. greit blodet er "gratis", men for meg så blir det jo en del penger i bensin, bompenger og parkeringsavgift for å gi fra meg noen dråper...
Så da må vi på en måte betale for å gi blod....

Vet faktisk ikke hvilken blodtype jeg har.. hvordan er det enklest å finne ut det?

Njål Nilssen
27/11/10, 14:41
Også kjent som "helgardering" ?




Hvorfor har de sluttet å gi penger for blod, var det ikke flere som kunne tenkt seg å sjenke en halvliter-liter for en liten slant?
Skulle gjerne gitt blod jeg, men er jo lite vits :/ Dessuten synes det er litt kjipt å "leeche" på andre uten å kunne gi noe tilbake selv :(

Har heldigvis aldri trengt blodoverføring, og håper jeg ikke trenger det heller for den sagts skyld.

locked
28/11/10, 04:02
Ikke dumt!.. Får sende mail å spørre om jeg faktisk får lov til å gi blod jeg da :)
+1 :)


Jeg har AB+ så gjør lite nytte av meg på blodgiving. De som har AB+ kan motta Stort sett alle andre blodtyper, men kan kun gi blod til andre med AB+.

AB+ skal vistnok være ganske sjeldent...
Ja, men det finnes folk som trenger AB+, og da kan de få blod av deg i stedet for å ta andre blodtyper ;)


Burde kanskje gi blod ja..
B+ :)
+1 :)


Hvorfor har de sluttet å gi penger for blod, var det ikke flere som kunne tenkt seg å sjenke en halvliter-liter for en liten slant?

syntes faktisk man kunne fått et par kroner for å gi blod.. greit blodet er "gratis", men for meg så blir det jo en del penger i bensin, bompenger og parkeringsavgift for å gi fra meg noen dråper...
Så da må vi på en måte betale for å gi blod....

Vet faktisk ikke hvilken blodtype jeg har.. hvordan er det enklest å finne ut det?
Skulle gjerne gitt blod jeg, men er jo lite vits :/ Dessuten synes det er litt kjipt å "leeche" på andre uten å kunne gi noe tilbake selv :(

Har heldigvis aldri trengt blodoverføring, og håper jeg ikke trenger det heller for den sagts skyld.
Det er forbudt ved lov å gi penger for blod. Det er jo for ikke å få mafiatilstander på slikt. Det er dermed ikke noe i veien for at blodbanken kan gi deg en gave med ubetydelig verdi. Ex profilprodukter som t-skjorte, sekk osv.

Du kan få dekket reiseutgifter, og du får permisjon med lønn 1 eller 2 timer for å gi blod. Uansett er det noe man gjør bare 4 ganger i året, eller flere dersom det er helt krise da kan man bli innkalt på kort varsel.

oar83
28/11/10, 05:39
Har vore inne på tanken sjølv, men ikkje gjennomført dette enda.
Er med på http://organdonasjon.no/ også, vil gjerne vere med å bidra visst ein kan.

For meir forståelse, kan vere denne figuren vere til hjelp:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/1850.jpg

Wrasko
28/11/10, 12:00
Jeg får desverre ikke gitt pga sykdom og medisiner, men oppfordrer selvsagt alle andre å gjøre det :)

Morgis
28/11/10, 12:45
hørte noe om at dersom man har tattoovering så kan man ikke gi blod?

Bjørseth Racing
28/11/10, 14:50
hørte noe om at dersom man har tattoovering så kan man ikke gi blod?

Det finnes blodbanker som nekter deg å gi blod hvis en er tattovert. Det skal gå greit så lenge man venter litt etter at man har tatt tatto. Grunnen til at man skal vente en stund er at man skal være sikker på at man ikke har fått noen sykdommer.

Kjetil Krømcke
28/11/10, 16:03
Har vurdert dette litt, men skal sjekke om dem vil ha litt av mitt blod. har en liten samling av allergier så skal sjekke ut dette.

mrstfu
05/12/10, 03:10
Det finnes blodbanker som nekter deg å gi blod hvis en er tattovert. Det skal gå greit så lenge man venter litt etter at man har tatt tatto. Grunnen til at man skal vente en stund er at man skal være sikker på at man ikke har fått noen sykdommer.

her er det og lover gitt av Arbeidstilsynet, evt helsedepartementet.

man skal det siste halvår ikke ha hatt tattooeringsarbeid eller piercinger gjort, i tillegg er det regler på medisiner på resept, man må ha med seg legeerklæring og evt resept, så tar de en vurdering på stedet. dukka opp med opprulla ermer og giverglede i hjertet jeg, men blei sendt bort grunnet ferskt blekk.

jan_m
11/12/10, 20:38
mener på at man ikke kan gi dersom man også har vert skad (syd etc) på er det 1 eller 3 måneder men gi demsom kan eneste minuset er den heslige rc colan man fikk før:)

Daruu
11/12/10, 21:12
Får ikke lov grunnet sykdom jeg heller, men skulle gjerne gjort det :)

mister j
11/12/10, 22:48
mener på at man ikke kan gi dersom man også har vert skad (syd etc) på er det 1 eller 3 måneder men gi demsom kan eneste minuset er den heslige rc colan man fikk før:)
Står det meste dere trenger å vite på: http://www.giblod.no
De er rimelig strenge på når vi får lov å gi, så ikke vær redd for at du får dårlig vare, når du må ha blodoverføring en dag ;)
Synest jeg gir litt tilbake når jeg gir blod. Gir meg en god følelse å bidra :)

Jan-Einar Jenssen
12/12/10, 00:03
jeg er blodgiver :) og syns det er ganske så samfundsnyttig. man kan jo havne i en ulykke og trenge blod. og da er det vikti at sykehusene runt om har ekstra blod. derfor gir jeg blod. er jo flere som kan trenge blod....

Torra
12/12/10, 05:31
Det var på en måte poenget mitt..
Ser ikke poenget med å sette inn blod i banken for å ta det ut hvis jeg senere trenger det.. Eller er det veldig bra rente på blod?

Er en slags livsgaranti på det har jeg hørt.... :cool:

mister j
12/12/10, 13:14
Det var på en måte poenget mitt..
Ser ikke poenget med å sette inn blod i banken for å ta det ut hvis jeg senere trenger det.. Eller er det veldig bra rente på blod?

Eneste vi får håpe på er at dere en gang blir voksne...:rolleyes:

AndersE88
12/12/10, 20:22
Var nettopp til forundersøkelse, blir innkalt over jul for å gi blod for første gang :)

Luigi
12/12/10, 22:48
Har sikkelig sprøyte skrekk jeg, og hver gang jeg har tadd blod prøve ligger jeg i vasken og spyr..
Kunne sikker gjort det om jeg tålte og se en sprøyte spiss .p

Espen-K
12/12/10, 23:25
Har fundert på dette flere ganger selv, men da blir det buss frem og tilbake for en skal ikke kjøre har jeg hørt.
Men så er det tidsklemma da, når i huleste skal jeg få tid til i gjøre det...
Går ikke før jobb da jeg kjører bil og går konstant på jobb, på fridagene har jeg ungene og kan ikke sitte som en blek klut henslengt på soffan.

Men skal nok prøve å få det til en gang, har foresten blodtype O og den er gullverdt for meg :D

locked
12/12/10, 23:42
Har sikkelig sprøyte skrekk jeg, og hver gang jeg har tadd blod prøve ligger jeg i vasken og spyr..
Kunne sikker gjort det om jeg tålte og se en sprøyte spiss .p
Er ingen sprøytespissa å sjå.. minne meir om et sugerør faktisk ;)

Torra
13/12/10, 00:31
Er ingen sprøytespissa å sjå.. minne meir om et sugerør faktisk ;)

Der kom kveldsmaten opp igjen...

Jan-Einar Jenssen
13/12/10, 04:02
Har sikkelig sprøyte skrekk jeg, og hver gang jeg har tadd blod prøve ligger jeg i vasken og spyr..
Kunne sikker gjort det om jeg tålte og se en sprøyte spiss .p

lukk øynene og tenk på noe vakkert ;)

Ivar Hestø
13/12/10, 04:07
Det var på en måte poenget mitt..
Ser ikke poenget med å sette inn blod i banken for å ta det ut hvis jeg senere trenger det.. Eller er det veldig bra rente på blod?


Hvis du gir en dose, så kan du plutselig få veldig god rente for det, hvis du kvester deg skikkelig senere i livet, og må ha opptil flere doser for å kompensere for blodtapet.

Volvo-Lars
13/12/10, 09:51
Imponert over at nokon faktisk kan vere så utruleg barnslege! Er det ikkje min. 15års aldersgrense her inne?


Eg må berre kondolere, du stod nok sist i køen når du var liten. Dersom du ikkje meinar det du skriv så bør du heller ikkje skrive det...


Så det du sier, er at han er dum fordi han har en annen mening en det DU synes er riktig? Drøyt å gå til person-angrep fordi noen har en annen mening enn din...

Han mener nok det han sier skal du se, ellers ville han ikke tatt seg bryet med å skrive her.

lexgtturbo
13/12/10, 10:38
Eg er blodgiver og har vært det i 8år no. Gir og blodplater ved behov.

Å gi blod eller ikke er et valg hver enkelt må ta selv, men enkelte kommentarer som ligger her i tråden kunne en gitt blaffen i å skrive, men igjen det er min personlige mening. Det som derimot er fakta er at det hjelper fint lite at staten får inn x antall milliarder kr i skatt, hvis en person havner i en stygg bilulykke og trenger akutt blodoverføring, då er det kun blod som hjelper, nytter ikke kaste tusenlapper på en som blør ihjel...

Men slik eg har tolket tråden så var det en oppfordring til å gi blod, ikke noe vi blir tvunget til.

locked
13/12/10, 22:43
Så det du sier, er at han er dum fordi han har en annen mening en det DU synes er riktig? Drøyt å gå til person-angrep fordi noen har en annen mening enn din...

Han mener nok det han sier skal du se, ellers ville han ikke tatt seg bryet med å skrive her.
Nei, det er ikkje fordi han ikkje har samme meining som meg, men eg blir litt provosert av å få sånn barnsleg søppel servert i en tråd som ikkje spør om andre si meining.

Men med uttalelsa som forstårs som at blod kan kjøpast med skattepenga, og at sette inn og ta ut blod då er du enten kunnskapslaus(dum) eller så er det berre for å vere vanskelig.

Blod kan på INGEN måte framstillast eller kjøpast for penga.

Blod har begrensa holdbarhet, ca 6veke så det er slett ikkje snakk om å spare sitt eige blod eller få rente på det.

mrstfu
14/12/10, 02:02
muttern har gitt blod så lenge jeg kan huske, og det er som det har blitt sagt her, man får godtgjørelse for eventuelle utlegg eller kostnader. man skal i utgangspunktet heller ikke gå i 10 minutter etter blodgiving, så vidt jeg kan skjønne, men det er jo null problem for det fleste.

skal inn en tur over nyttår, da jeg kvalifiserer iflg det de fortalte meg forrige gang.

Volvo-Lars
14/12/10, 09:46
Nei, det er ikkje fordi han ikkje har samme meining som meg, men eg blir litt provosert av å få sånn barnsleg søppel servert i en tråd som ikkje spør om andre si meining.

Men med uttalelsa som forstårs som at blod kan kjøpast med skattepenga, og at sette inn og ta ut blod då er du enten kunnskapslaus(dum) eller så er det berre for å vere vanskelig.

Blod kan på INGEN måte framstillast eller kjøpast for penga.

Blod har begrensa holdbarhet, ca 6veke så det er slett ikkje snakk om å spare sitt eige blod eller få rente på det.


Det er du mener er "barnslig søppel" er faktisk meninga hans.

At man sier meninga si på ett forum er på en måte litt av greia med å være medlem på ett forum.

Heter det ikke Blodbank?;)

Er en grunn til mann får blod gratis hvis det skulle være nødvendig. Det er allerede betalt for;)

Aartun
14/12/10, 12:41
Flere emner, som for eksempel blodgiving, er emner som står sterkt for noen, og da går det an å tenke seg om to ganger før man skriver ett innlegg, det er ett faktum at folk skriver innlegg kun for å provosere, eller at innlegg skrives uten tilstrekkelig bakgrunnsinfo ;)

Superior
14/12/10, 18:42
Har faktisk aldri tenkt tanken, men eg begynner å tenke litt på det etter å ha sett denne tråden. Har blodtype O (om eg ikkje husker feil), så er vel nesten for dumt å ikkje gjere det siden det ser ut som det er "universalblod" eg har..

Joakim-G_R
14/12/10, 21:53
Det er du mener er "barnslig søppel" er faktisk meninga hans.

At man sier meninga si på ett forum er på en måte litt av greia med å være medlem på ett forum.

Heter det ikke Blodbank?;)

Er en grunn til mann får blod gratis hvis det skulle være nødvendig. Det er allerede betalt for;)

Om ingen GIR blod, får du ikke blod heller.

aarnes
06/01/11, 14:23
time til blodgiving i morgen! første time ;)

Mathias
24/02/11, 22:27
E bare lurer på ein ting, vist en f.eks røyker, kan en gi blod da ?
klarer ikke å lese meg fram te det heller.

locked
24/02/11, 22:42
E bare lurer på ein ting, vist en f.eks røyker, kan en gi blod da ?
klarer ikke å lese meg fram te det heller.
Ja det kan du! Men du skal helst ikkje røyke/snuse en time før ellernoke sånt. Men er i alle fall ikkje noke problem.

Mathias
24/02/11, 22:50
Ahh, takker den e god =)
Kunne sikkert lest meg fram til det, men har vel egentlig ikke tolmodighet te lese etter sånt xD

Alexk1
01/03/11, 18:50
hadde jeg ikke hatt nålskrekk så hadde jeg gitt fra meg mye blod :P

SirKim
07/03/11, 20:49
Jeg har A-
Kan jeg gi å få av A+ f.eks ?

blodtype A er det vel ingen mangelvare på sånn sett? Er vel mest 0 de er ute etter? (som kan gi til alle har jeg forstått? Eller er det at de kan få av alle?)

Kjetil Krømcke
09/03/11, 06:18
Jeg har A-
Kan jeg gi å få av A+ f.eks ?

blodtype A er det vel ingen mangelvare på sånn sett? Er vel mest 0 de er ute etter? (som kan gi til alle har jeg forstått? Eller er det at de kan få av alle?)

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/1850.jpg

Aartun
09/03/11, 11:51
Tolker denne som at de som har 0 bare kan få av type 0, mens de som har AB kan få alle typer?

locked
09/03/11, 18:46
hadde jeg ikke hatt nålskrekk så hadde jeg gitt fra meg mye blod :P

ikkje nål... dei bruka sugerør, redd for deg og du? :o

locked
09/03/11, 18:47
Tolker denne som at de som har 0 bare kan få av type 0, mens de som har AB kan få alle typer?
Stemmer det!

Alexk1
10/03/11, 03:12
ikkje nål... dei bruka sugerør, redd for deg og du? :o

hehe er nok det! :P
En av grunnene til at jeg er så forbanna redd for sprøyter/nåler/sugerør eller hva du vil kalle det er pga vi hadde ei forbanna stygg helsesøster på barneskolen! å når enn skulle der å ta sprøyte så sa ho bare, se på den fine katten på veggen der (ho hadde et bilde av en katt..) så enn måtte jo se :P så stakk ho den jævla sprøyta.. gikk på den hver gang :P

usa-turbo
11/03/11, 23:11
Har blodtypen O+ og gitt blod et parganger, er vel på tide å ta en tur igjen,
går jo til en bra sak.
Har fått tilbudt 50.- de gangene jeg har vært der, men som jeg har valgt å donere bort til en bedresak :)

engkar
12/03/11, 06:54
Jeg har gitt blod i ca to år nå. Passer som regel på å få time før jobb en dag (jobber skift) tar ca 30 min. Og det er jo bare ca hver tredje måned. Angående gave så har de ganske mye å velge i på Jessheim der jeg gir, ellers så kan man velge å donere pengene til barenesykehuset. Så uansett gjør man jo en god gjerning som ikke tar mer enn ca 2 timer pr år :)