PDA

Vis full versjon : Bytte toppakning på 740 tic, hvordan går jeg fram?



Andreas750
05/10/10, 17:37
Kjøpte ny bil på torsdag, og nå er toppakaninga gåen..
http://www.mypicx.com/thumb/1266128254_10052010_1.jpg

Som dere ser, så har vannet kommet inn i olja og lagd meg en pen pakke majones på motor.

Ringte med en gang og bestilte gull topppaking som skulle tåle 350hk fra krbtrading.no
Håper på å få den innen helga så jeg kan begynne arbeidet..
Hva må jeg huske på?, gjøre rent med hva?, hvordan går jeg fram?
Tenkte å handle haynes boka, står det noe om toppakning der?

-Andreas

242
06/10/10, 01:56
Kjøp haynes boka ;)

ChrML
06/10/10, 05:39
Fremgangsmåten står i Haynes. Ting å huske på:

- Toppboltene skal dras til i riktig rekkefølge stegvis og med riktige momenter (20NM, 60NM og 90 grader).

- Puss godt over blokka. Bruk en luftslipemaskin (http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Verktoy/Vinklet-slipemaskin-mini/) med negerkuserondell på (ikke sandpapir!) på blokka og puss lett over til all rust og rester er borte. På toppen må du være mer forsiktig.

- Sjekk at toppen er rett med en liten rettholt av noe slag (se mot lyset og beveg den over pakningsflaten). Er toppen synlig skeiv så må den sendes til planing.

- Det siste du gjør før du vasker over blokka er å blåse rein alle skruehullene så det ikke ligger olje igjen oppi. Ellers risikerer du at bolten rett og slett stopper før den er helt nede pga skruen virker som et stempel og låses mot olja i bunn, eller i værstefall at olja presser til blokka sprekker.

- Vask over begge pakningsflatene med tynner, Aceton eller lignende.

- Ta pakninga ut av plasten, legg på blokka riktig vei og sett på toppen (pass på at det ikke kan renne olje/kjølevann og lignende ut av toppen og på pakningen).

Andreas750
06/10/10, 07:39
Takker for svar!. Må jeg ha nye toppbolter?, hørte noe rykter om noe strekkskruer eller noe sånt:s

jonass
06/10/10, 08:18
Du burde også renske gjengene til topp lokks boltene. Husk for all del å blåse rent som Chrml sier

gull pilen
06/10/10, 08:22
ga du så mye som selger sku ha for denne bilen????!!!

s4nd3r
06/10/10, 08:43
30-60-90 er lettere og huske... :P

eg bruker pakknings skrape... og en kniv... og pussepapir på en treklosse....

Andreas750
06/10/10, 09:26
ga du så mye som selger sku ha for denne bilen????!!!

Jepp jeg gjorde det.. Begynner jo å angre må jeg si!

Sist eier nekter å være med å betale noe på den, han vil ikke betale for mi kjøring...

ChrML
06/10/10, 14:14
Takker for svar!. Må jeg ha nye toppbolter?, hørte noe rykter om noe strekkskruer eller noe sånt:s
Det er strekkbolter, ja. Hvis du skal kjøre originalt så er det ikke noe stress å ikke bytte boltene. De kan vel brukes opp til 4-5 ganger mener jeg. Hvis du finner ut hvor lange boltene skal være så kan du måle de med skyvelær for å se om de har strekt seg for mye.



Du burde også renske gjengene til topp lokks boltene. Husk for all del å blåse rent som Chrml sier
Yep, absolutt ikke dumt å rengjøre gjengene med en gjengetapp. Men blåsingen er absolutt viktigst :).



30-60-90 er lettere og huske... :P

eg bruker pakknings skrape... og en kniv... og pussepapir på en treklosse....
Om man drar til 20 eller 30 NM først er forsåvidt ikke så farlig :). Det viktige er at man gjør det stegvis og i riktig rekkefølge.

Går mye raskere med en liten luftpussemaskin. Da trenger man bare det verktøyet og da tok det maksimalt 10 minutter før jeg hadde en strøken anleggsflate :). Istedenfor å kuke med pakningsskrape, kniv og pussekloss i all evighet.

gull pilen
06/10/10, 14:51
Jepp jeg gjorde det.. Begynner jo å angre må jeg si!

Sist eier nekter å være med å betale noe på den, han vil ikke betale for mi kjøring...

jeg ville bare hevet kjøpet........
det har du full rett til med mindre han har fraskrevet seg alt ansvar og du har skrevet under på dette....

n0gga
06/10/10, 16:59
Huff, du har vært plaget må jeg si, syntes litt synd i deg.
Fort gjort med større turbo og mer luft.
Har selv større turbo, lurer på når mi pakning går :P

Andreas750
06/10/10, 17:02
Huff, du har vært plaget må jeg si, syntes litt synd i deg.
Fort gjort med større turbo og mer luft.
Har selv større turbo, lurer på når mi pakning går :P


Hehe, ja har vært veldig kjedelig detta..

Håper bare den blir god når jeg får montert ny toppakning:)

n0gga
06/10/10, 17:04
Skal du montere originalpakning, eller forsterket?

Andreas750
06/10/10, 17:44
Skal du montere originalpakning, eller forsterket?

Har bestilt gull toppakning..
Den som var på fra før av var også forsterket så syns det var litt merkelig at den tok kvelden :S

ChrML
06/10/10, 18:13
Monteringsfeil kanskje. Evt at toppen er skeiv. Somregel er original toppakning mer enn bra nok til mye effekt.

n0gga
06/10/10, 19:56
Kan ikke tenke meg at det skyldes effekten, med tanke på at jeg kjører original pakning, med større turbo, større dyser osv, og lader mellom 1-1,5 bar.

ChrML
06/10/10, 19:58
Kan ikke tenke meg at det skyldes effekten, med tanke på at jeg kjører original pakning, med større turbo, større dyser osv, og lader mellom 1-1,5 bar.
Skal kjøre rimelig høyt sylindertrykk for å ta toppakninga, selv med original pakning. Årsaken til at toppakninga går hvis den har blitt byttet er somregel feilmontasje eller at toppen var skeiv. Årsaken hvis toppakningen ikke er byttet er bare at den er gammel. Kjølevann er aggressivt, det spiser toppakning med tiden. Min hadde spist seg utover mange steder når jeg måtte bytte min for at vannspruten sto ut på siden.

n0gga
06/10/10, 20:03
Ja, må vel regne med å bytte min snart da.
Har jo gått over 600,000 nå :P

ChrML
06/10/10, 20:06
Ja, må vel regne med å bytte min snart da.
Har jo gått over 600,000 nå :P
Uten å ha vært byttet før? :) Måtte bytte min på 250 000 km, da hadde kjølevannet gjordt sitt med den. Men mulig det går mer på alder enn hvor langt den har gått, hvordan type kjølevæske som er brukt osv...

http://www.chrml.net/media/bil/project/20091028/DSC02480T.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20091028/DSC02480.jpg) http://www.chrml.net/media/bil/project/20091028/DSC02481T.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20091028/DSC02481.jpg)

n0gga
06/10/10, 20:08
Uten å ha vært byttet før? :) Måtte bytte min på 250 000 km, da hadde kjølevannet gjordt sitt med den. Men mulig det går mer på alder enn hvor langt den har gått, hvordan type kjølevæske som er brukt osv...

http://www.chrml.net/media/bil/project/20091028/DSC02480T.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20091028/DSC02480.jpg) http://www.chrml.net/media/bil/project/20091028/DSC02481T.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20091028/DSC02481.jpg)

Se der ja, der har vannet koset seg!

Ja, har aldri vært byttet, syntes det er helt utrolig!
Skulle tro den hadde grodd fast der nede, og blitt til et tilnærmet lik fast stoff :P

Andreas750
06/10/10, 22:06
Kan jeg se på noen måte om toppen er skeiv?

ChrML
07/10/10, 05:15
Kan jeg se på noen måte om toppen er skeiv?
Yep. Bruk en liten rettholt eller noe annet som har helt 110% rett anleggsflate (veit ikke om en god stållinjal duger?). Så setter du toppen opp-ned mot lyset. Så beveger du rettholten over alle deler av anleggsflaten og ser mot lyset om den er rett. Gjør dette både på langs og på tvers.

Andreas750
07/10/10, 18:32
Den er grei..
Hvor stor sannsynlighet er det for at toppen er slått skeiv? eller at andre deler har røket?, har ikke kjørt bilen noe veldig hardt..

ChrML
07/10/10, 18:50
Den er grei..
Hvor stor sannsynlighet er det for at toppen er slått skeiv? eller at andre deler har røket?, har ikke kjørt bilen noe veldig hardt..
Det er en sannsynlighet for at toppen er skeiv, ja. Hender ofte de har blitt det med tiden. Spesiellt hvis bilen har kokt eller kjørt veldig varm, da er det stor sjanse.

Du bør absolutt sjekke det. Det er ikke vanskelig. Er jo kjedelig å gjøre jobben to ganger fordi man ikke gadd.

Andreas750
07/10/10, 21:00
Det er en sannsynlighet for at toppen er skeiv, ja. Hender ofte de har blitt det med tiden. Spesiellt hvis bilen har kokt eller kjørt veldig varm, da er det stor sjanse.

Du bør absolutt sjekke det. Det er ikke vanskelig. Er jo kjedelig å gjøre jobben to ganger fordi man ikke gadd.

Okay:)

jeg prøver å sjekke med noe som er helt rett da..

242
07/10/10, 21:06
Okay:)

jeg prøver å sjekke med noe som er helt rett da..

Kost på deg en tusenlapp i plansliping. Så er du 100% sikker ;)
Kan være vanskelig å se med det blotte øye ;)

ChrML
07/10/10, 21:17
Kost på deg en tusenlapp i plansliping. Så er du 100% sikker ;)
Kan være vanskelig å se med det blotte øye ;)
Hvem sa noe om en tusenlapp? Disse gjør det gratis! :D

a30NNVgwQLQ

242
07/10/10, 21:38
[QUOTE=ChrML;166241]Hvem sa noe om en tusenlapp? Disse gjør det gratis! :D

Haha, er det værste jeg har sett :D

s4nd3r
07/10/10, 21:41
hahaha!!! :-D

242
07/10/10, 22:01
Men koster en sixpack pils og et par shot"a

TeamBørnOut
09/10/10, 16:30
gullpakning som tåler 350hk? :D har krb stått med gullspray på orginale / elring pakkningene? :D


gull pilen: kan jeg heve kjøp av deg hvis topp pakningen ryker på vei hjem?
:P
Neppe... Lett å kvelde en topp pakning med turbobil og "volvo bensintank" :D

Andreas750
09/10/10, 16:50
gullpakning som tåler 350hk? :D har krb stått med gullspray på orginale / elring pakkningene? :D


gull pilen: kan jeg heve kjøp av deg hvis topp pakningen ryker på vei hjem?
:P
Neppe... Lett å kvelde en topp pakning med turbobil og "volvo bensintank" :D

Hehe ikje godt å si:p, de hadde ei pakning til men den var visst veldig dyr og tålte utallige krefter..

TeamBørnOut
09/10/10, 16:58
vanlig elring toppakning / volvo toppakning holder lenge. men det er viktig at toppen er rett og at toppen er dratt til riktig.
rensa gjenger og god smøring er alfaomega når man moterer en topp. mange driter i dette eller bare har på litt olje på boltene... det går bra noen ganger. men ikke alltid :)

gull pilen
11/10/10, 14:33
på det trykket bilen går på ville jeg heva kjøpet....
du skal gjøre mye gale for å få en volvo til å gå magert på 0,6 i trykk med chippet bensin boks!!!!!!!!!!

Richard N
13/10/10, 12:45
jeg ville planet toppen uansett. når du først har den ute. da er du sikker. å måtte bytte toppakning i en så gammel motor er sånt som skjer å må nesten regne med sånt. men du kan jo sjekke om pakninga som sitter der ser gammel ut. er den bytta nylig å gjort feil ville jeg nok besøkt selgern ja.. men detta fikser du lett om det ikke er andre grunner til at pakkninga har ryki da

Andreas750
13/10/10, 16:08
jeg ville planet toppen uansett. når du først har den ute. da er du sikker. å måtte bytte toppakning i en så gammel motor er sånt som skjer å må nesten regne med sånt. men du kan jo sjekke om pakninga som sitter der ser gammel ut. er den bytta nylig å gjort feil ville jeg nok besøkt selgern ja.. men detta fikser du lett om det ikke er andre grunner til at pakkninga har ryki da

Motoren er gått til helvette, å litt lengre:)

Richard N
14/10/10, 08:58
såpass ja. hvis du ikke har hatt bilen lenger enn 14 dager så har du full rett til å heve kjøp eller få igjen så du får reparert bilen. hva har skjedd?

Andreas750
14/10/10, 13:17
såpass ja. hvis du ikke har hatt bilen lenger enn 14 dager så har du full rett til å heve kjøp eller få igjen så du får reparert bilen. hva har skjedd?
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=12283

kompi
15/10/10, 11:40
låner tråden litt, åssen blir det når man lakker topppakninga i sånn kobberlakk? blir det noe forskjell på nm da?