PDA

Vis full versjon : Overhaling motor spm. B230FK hvordan vaske?



Volvo144
19/01/10, 13:33
Holder på å renovere motoren og ting er veldig skittent.

Toppen er sendt til motorverksted for plansliping og ventilsliping så den blir ren og pen når den kommer tilbake.

Men har plukket alt i deler, og det er masse olje og dritt i innsug og ellers rundtomkring.

Hvordan er beste måte å få vasket alt på?

Når jeg får bunndelen ut av bilen skal jeg skifte rådelager og stempelfjærer. Planlegger ikke å ta ut veiven. Skal hone sylindrene forsiktig etter råd fra motorverksted. Hvordan skal jeg få vasket blokka? Hva skal jeg bruke?

Avfetting og høytrykksspyler? vil ha dette rent og pent før jeg monterer alle nye deler og slanger, men vil ikke ødelegge veiven (regner med at denne blir det eneste som er igjen i blokka?)

Burde jeg montere topp og blokk før jeg monterer i bilen igjen eller burde jeg gjøre samme tungvinte fremgangsmåte som når jeg demonterte? Bilen er automatgir. Girkassen planlegger jeg ikke å ta ut.

TeamBørnOut
19/01/10, 14:08
For det første så må du ut med veiva. du skal hone blokka og da er det helt fjernt å ha veiva der.
Blokka kan du kokvaske eller ta den med til et motorverksted eller mekanisk verksted som har en delevasker. lettere en det tror jeg ikke du får det

Volvo144
19/01/10, 14:37
er det da bare å montere veiva igjen med de samme lagere og skruer etter man er ferdig?

Motorverkstedet mente jeg ikke trengte å ta ut veiva, jeg måtte bare passe på å stappe godt med filler nedi slik at støv ikke kom på veiven.

Er det andre ting jeg bør passe på når jeg likevel har plukket ting såpass ifra hverandre?

Har kjøpt pakningssett til både topp og bunn fra kgtrimning så jeg kommer til å bytte alt som følger med der ihvertfall.

Men hva med andre deler som stempel o.s.v.? Hva bør jeg rengjøre disse med / i?

TeamBørnOut
19/01/10, 14:45
Hvorfor ikke bytte lager når du først skal bytte alt annet? koster ikke mange kronene! kutte ut cola og sjokolade en uke så har du tjent inn det :)
Men du kan jo montere orginal lagrene igjen hvis de er pene. men det blir som å montere orginale pakkninger hvis de ser pene ut..
stempler blir ofte fine i oppvaskmaskinen(VELDIG bra delevasker!!) men hvis du ikke får lov av kona så er kokende vann og oppvaskmiddel veldig bra. bruk oppvaskmiddel til oppvaskmaskin.
IKKE ha masse salo og andre typer "skummende" midler på før du legger det i oppvaskmaskinen. Da må du hvertfall få skylt vekk all såpen først.
Når du honer så ta noen grove stener først noen ganger opp og ned. når du går over til fin Så er det kun opp og ned EN gang som gjelder! MAX 2.
Jeg har sett folk bruke fin kornet honing sikkert 100 ganger opp og ned i cylindre haha :D Men da fjerner man bare det man gjorde med de grove stenene..

Volvo144
19/01/10, 14:58
Jeg får se på det med lagrene... blir dyrt dette her:(

Hvor grove slipesteiner skal jeg kjøpe? Tenker da på biltema, denne sylinderhoneren funker?

Det som skulle være å skifte toppakning og finne en vannlekkasje et uvisst sted har blitt til:

-Full overhaling av toppen
- Nye Ford lightning dyser etter en kompis rykka dem gamle ut så delene spruta
- 3"LMM
- ALT nytt av slanger (fant ikke ut hvor vannlekkasjen kom fra, men mistenker oljekjøler, alle slanger var iallefall morkne)
- Oljetetninger veiv (når jeg likevel har skrudd så mye og de lekker) som drar med seg:
- Stempelringer
- Rådelagre
- Veivhusventilasjon
- Tenningsdeler
- ALT av pakninger
- Ny dynamo
+++++
På 3 uker. Håper posten fungerer slik at alle delene fra ebay, ipd og kgtrimning kommer og jeg rekker å skru sammen før jeg ikke får låne bil mer..

Motorverkstedet mente at jeg sannsynligvis ikke trengte å skifte veivlagre etter 250k km.

Bilen har sannsynligvis ikke hatt service siste 150k km. ALT er igjenkoksa av gammal olje og dritt.

TeamBørnOut
19/01/10, 15:07
har tidligere eier eller du mistet oljetrykket et sekund eller to så kan lagret være skadet. det fungerer fint med effekten du har hatt nå. men skal du tømme på med bensin som de dysene der er gode til så kan bunndelen pluttselig slite.. Har bilen kanskje hatt dritt olje på seg? du har garrantert fått litt møkk i motoren nå som du har skrudd litt. og hvis ting er igjenkoksa av gammal olje så tyder dette på at det har vært dritt olje på bilen og den heller ikke er bytta ofte... FB motoren jeg bygger opp har gått over 350 og den er like ren å pen innvendig som en blokk som har gått i 2 uker. men den har vært på servicer ofte og alltid fått ny fin olje på volvo. pakkningene i motoren var faktisk fine. det er skjelden å se. har faktisk tatt vare på lagrene som satt på den veiva og rådene for å "skryte" til andre folk :)

Volvo144
20/01/10, 12:22
da er veivlagrene også bestilt så blir alt nytt:)

Håper bare jeg får dette sammen igjen..hehe

Vet noen hvordan hjernen skal forstå at dysene kan gi mer enn orginale, men at den på normal kjøring ikke skal bruke mer bensin?

Jeg har bestilt 3"LMM og nevnte Ford Lightning dyser. Har Ecomax chip.

Det blir ikke et voldsomt effektuttak nå, men greit å ha gardert seg i tilfelle man får lyst på mer senere. Kjører med E85 og flexitune og vet fullt pådrag og E85 sier den fra at dysene er på max. Vet noen om dette vil bli annerledes med de nye dysene? Hvordan måler motoren at det er riktig blanding? Lambda?

TeamBørnOut
20/01/10, 13:38
hvis chippen og hjernen er som den skal så bruker ikke bilen mer en normalt på normal kjøring.
Motoren måler hvor mye luft som går inn i motoren (LMM) og kjører på bensin derretter. men over et vist turtall så klarer ikke LMM å måle lengre. da kjører den på en del suppe... derfor man kan oppleve å bruke like mye benisn på 4000rpm som på 6300 ved langkjøring :)
Ligger man i ca 200kmt med en bmw e36 og volvo 940 (som jeg har hatt og kan sammenligne med) så koster det under halvparten å kjøre likelangt med bmwn som med 940n :P

Volvo144
21/01/10, 07:59
Da er det klart for å plukke ut veiv og innmat av motor:)

Hvordan og hva skal jeg vaske veiv og kamaksling med? Eller skal det bare tørkes av?

TeamBørnOut
21/01/10, 08:32
tørk det godt og legg det på et tørst sted. prøv å blås i veiva med trykkluft. se om du får ut litt dritt (kan oppstå)