PDA

Vis full versjon : Bytte fra 631 til 530 topp?



JohnCmannen
19/01/10, 10:45
Skulle ta ut kammen på toppen min, og da gikk den til helvete.
Materialet var blitt så sprøtt på enden at på tuppen så knakk det av en bit.:(
Så jeg har blitt tilbudt en 530 topp, er det rett og slett plug and play å sette på 530 der det før har vært 631, eller er det noe som må endres?
Blokka er B230K hvis det er til hjelp.

JC

TeamBørnOut
19/01/10, 10:52
kammen må tas ut riktig... ellers skjer det som skjedde med deg.

tror du vil senke kompresjonen en del med den nye toppen.

Volvo-Lars
19/01/10, 10:52
På K motor kan kunn 631 topp benyttes hvis du vil beholde orginal komp å slikt.

Ska du sette på en 530 topp, så sleng på en turbo;) Da kan du ha det mye gøy for lite penger.

Oldren
19/01/10, 12:01
På K motor kan kunn 631 topp benyttes hvis du vil beholde orginal komp å slikt.

Ska du sette på en 530 topp, så sleng på en turbo;) Da kan du ha det mye gøy for lite penger.

Trur ikke det blir så veldig optimalt, da K motoren har brennkammer i stemplene(altså, stemplene er mye lengre ned enn på en standardmotor) og toppen er helt flat under. Resterende motorer har brennkammer i toppen. Du vil altså få dobbelt brennkammer med K underdel og 530 topp, det vil si jævlig dårlig komp, selv til turbomotor;)

JohnCmannen
19/01/10, 12:50
Hva om jeg planer toppen da?
Er det mulig å plane den til bra nok komp uten at jeg fjerner hele toppen?

TeamBørnOut
19/01/10, 14:09
Sett over kammen fra 530 toppen og over i din topp? hvorfor gjøre det så vanskelig? :)

JohnCmannen
19/01/10, 14:40
Jeg har ikke peiling.
Går det så hadde det vært mer enn bra. :)

TeamBørnOut
19/01/10, 14:50
Det går det. men når du løsner kammen nå så tar du å løsner litt å litt på skruene :) sitter kammen igjen når du har skrudd opp en del så bruk en gummihammer.
så må du seff sjekke klaringa etterpå. men du har garrantert noen i nærheten av deg som kan hjelpe deg med sånt :) ofte det går på volvo å flytte over ventiltrykkerne med shims sammen med kammen

Joakim-G_R
19/01/10, 20:33
Tror det holder med de lashcaps'a med shims fra 530-toppen, over på K-motoren sammen med kammen fra 530.

Har også hørt at alle Volvo's profiler er like høye, så du kan bare bytte kammer om hverandre, som er av orginal profil?

ChrML
19/01/10, 20:46
Har også hørt at alle Volvo's profiler er like høye, så du kan bare bytte kammer om hverandre, som er av orginal profil?
Det stemmer, men man må kontrollmåle fordet. Hender det er 1 eller 2 som må byttes litt. Er hvertfall greit å være på den sikre sia, ikke bra å kjøre med ventiler som ikke lukker helt eller veldig stor klaring.