PDA

Vis full versjon : Uling/piping i motorrom 940



JørnM_940
04/10/10, 13:53
Kjørte inn til Trondheim i dag, og plutselig startet det en Helv**** uling frammi motorrommet. Trodde først det var en reim, men de var stramme og fine (og heller ikke våte). Så fant jeg ut at hvis jeg gir gass, så forsvinner lyden, men det er bare akkurat når den ruser seg, dvs. lyden kommer tilbake når spjeldet står i ro. Kan det da tegne på en vacuum-lekkasje, f.eks. innsugspakninga? Har ikke fått feilsøkt noe mye mer enda.

Uberhenrik
04/10/10, 13:55
Kan være reimer selv om de er stramme, hvis det hyler høyt så er det mest sansynligvis en av disse.

boman
04/10/10, 13:56
Hva med regreima? Den kan vel også ule?
Ellers er det veldig lite fuktighet som skal til for at reimene uler, jeg sølte bittelitt kjølevæske på servoreima mi i forbindelse med tapping av radiator - ulte og peip så jeg trodde hele motoren tok kvelden!
Er reimene slitt?

JørnM_940
04/10/10, 13:57
Regreima ja - har også tenkt på den. Men har ikke verktøy her:p Reimene er helt tørre ja, ikke noe som har blitt søla/lekkasjer. Det jeg synes er rart er at ulinga forsvinner når man ruser men kommer tilbake når man holder konstant turtall..

boman
04/10/10, 14:03
Står alle reim-hjulene rett ovenfor hverandre? Så reimene går rett?

JørnM_940
04/10/10, 15:47
Står alle reim-hjulene rett ovenfor hverandre? Så reimene går rett?
Jepp, de gjør det. Har vært ute å sett litt, mener lyden kommer fra reim-området ja.. Kan det være et lager som holder på å gi seg, f.eks i dynamo? Bør jeg få tak i noe verktøy for å ta av dekslet til reg.reim for kontroll?

boman
04/10/10, 16:05
Du trenger ikke noe spesielt verktøy for å ta av reg.reim dekselet, kun en torx-skrutrekker og et pipesett ;)
Det kan dog være vanskelig å få det helt av uten å ta av reimhjulet på vannpumpa.

JørnM_940
04/10/10, 16:08
Du trenger ikke noe spesielt verktøy for å ta av reg.reim dekselet, kun en torx-skrutrekker og et pipesett ;)
Det kan dog være vanskelig å få det helt av uten å ta av reimhjulet på vannpumpa.
Ja, vet det kan være litt vanskelig men fikk kuket det av og på plass igjen sist jeg skiftet topp:p Forresten så skal reg.reima skiftes om ikke så alt for lenge, så kanskje jeg skal få gjort det til helga.

JørnM_940
08/10/10, 22:58
Den pipinga er til å bli gal av:p Men jeg begynner å tvile litt på at det er reimer/lager.. for tvert jeg toucher gassen, altså at spjeldbryteren aktiveres, så forsvinner pipinga litt, og kommer tilbake. Skal prøve å gå over med startgass for å se etter vacuumlekkasjer i morgen. Andre forslag?:)