PDA

Vis full versjon : Hvorfor er bilstein bedre enn koni?



bomo1709
04/10/10, 10:41
Hei!

Har lest maange uttalelser her på forumet om at bilstein er så mye bedre enn koni.

Men vil gjerne se en kunnskapsrelatert konklusjon på hvorfor?
Av ren nysgjerrighet.

Kikket på denne her, er jo en vitenskapelig test.

http://www.koni-na.com/presentations/mustang/

henrik940
04/10/10, 11:08
Det jeg har erfart er at Bilstein holder seg mye bedre. Koni blir stive og dårlige med tiden.

Morgis
04/10/10, 11:12
koni er bra dempere det. kvalitetsmessig har jeg ingenting å utsette på dem..
men slik jeg ser dem, så fungerer dem dårlig på norsk vei, da dem er for stive og stumpete, selv på mykeste setup. Men dem holdt bilen stabil og fin nedover autobahn i 250kmt, og sikkert like gode som banebruk.

Men til vanlig bruk, hadde jeg personlig valgt noe mykere.
Dette varierer nok litt etter hvilken bil man kjører, men tror fler er av den oppfatning som meg.

bomo1709
04/10/10, 14:13
Men hva med rsport demperene til volvo?

Hvordan holder disse seg i forhold til koni eller bilstein...

Morgis
04/10/10, 14:35
de er tålig stive. nærmere bilstein sport eller noe rundtom der.
R-sport demperene er av imponerende kvalitet..

ChrML
04/10/10, 14:43
Koni funker dårlig når man kjører fort på vanlige norske veier. Bare spretter hele tiden uten noe særlig kontakt med veien, hvertfall de til 740/940. De er også veldig stumpete og ubehagelige ved vanlig kjøring. Bilstein Sprint er litt mykere og mer behagelig ved vanlig kjøring og følger veien mye mer i svingene syns jeg. Justeringa til Koni er jo rimelig poengløs og når man kun justerer rebound og ikke bound. Sitter ikke godt i svingene hvis hjula bare letter i hver ujevnhet.

De blir også veldig harde når det er kaldt ute. Visstnok kan de sprekke også :p, noe jeg aldri har hørt har skjedd med Bilstein. Dyre Koni er visst bra, men i den prisklassen de fleste her på forumet kjøper demperene sine i så er Bilstein desidert best (gode dempere for den prisklassen).

Olav'en
04/10/10, 22:22
Problemet med at biler med koni dempere "spretter" er vell pga dei ofte blir brukt sammen med senkefjærer, og då blir demperene allt for lange; ikkje fjærespenn og demperen går i bunn.

Har køyrd ein 240 med koni og friske orginalfjærer, den var veldig god og behagelig å køyre.
Skal prøve å korte inn eit par koni dempere som eg har for morro skyld, då håper eg det blir ein "heilt ny" demper å køyre med. Trur ein blir kvitt mykje av "sprettinga" som er det kjente problemet. :)

Joakim-G_R
04/10/10, 22:44
Så hva skal man med Koni om man ikke kan senke? :)

Bilstein er en mer stabil demper også, bare ved hjelp av måten den er bygd opp på. (invertert teknologi).

Samt at om man kun justerer bound, vil demperen holde igjen hjulopphenget etter en dump, så når neste dump kommer, er det mindre å fjøre og dempe på. Og neste der igjen enda værre.

Koni i seg selv er ikke dritt, men det finnes bedre dempere enn gule koni. :)

Jeg har en forkjærlighet for Bilstein, og det er det MANGE som har fått nå. Er en grunn for det. :)

En bil som stusser bortover asfalten ligger ikke dermed sagt bra på veien, selvom den kjennes stiv ut. :)
Og Bilstein får man like stive om ikke stivere enn Koni.

Thomas242
05/10/10, 13:51
jeg har kjørt med justerbare koni og bilstein sport på 240 og kommer aldri til å kjøpe koni igjen.

Koni = stive og stutte dempere. Dårlig kontakt med veien.

Bilstein = passer bedre til norsk veistandard. Komfortable samtidig som at de er stive når de skal være det.

bomo1709
08/10/10, 07:33
Så det dere sier, er at bilstein er en hardere demper?

Jeg syns koni funker helt utmerket jeg, også ville jeg se litt "hvorfor" alle sier bilstein er så bedre. Men jeg jeg tror at alle disse "all right" merkene, som koni, bilstein, osv leverer et bra produkt.

Og en bilstein demper er kanskje bra for en som liker kvalitene denne har, og passer dens kjørestil. Og andre motsatt, handler om smak og behag spør du meg.

Takk! (-:

Joakim-G_R
08/10/10, 12:26
En annen ting er at jeg ville vært skeptisk til en slik test som er publisert på Koni sin egen side. :)

Bilstein i samme prisklasse som gule koni er overlegent. Har ingenting med smak og behag og gjøre, fordi Koni klarer ikke samme jobben som Bilstein, uansett. :)
Den klarer altså ikke jobben sin, å holde hjulet konstant på veien.

MoCy
11/10/10, 19:45
Jeg er hvertfall fornøyd med koni!

(-:

Joakim-G_R
11/10/10, 19:48
Prøv Bilstein også. :)

Velkommen til forumet!

MoCy
12/10/10, 07:39
Takk (-: Er jo genialt da !!

olavxxx
12/10/10, 13:32
Det er en opplevelse som nesten må erfares selv.
Jeg hadde bilstein cs og koni (gule) på samme bilen, med samme fjærer.

Overgangen fra Gule koni til Bilstein CS er egentlig helt enorm.
Det er som folk sier, med senkefjærer og koni, spretter bilen.

Jeg tror ikke bilen krenger noe mer med bilstein, da det fremdeles er stivt, men den vil klare å dempe ujevnhetene. Å kjøre ned fra t.d. fartshumper o.l. er en fryd med bilstein CS og senkefjærer. Den demper kontrollert.

Brostein, grus, ujevn asfalt, etc. er også noe helt annet.

Jeg vet ikke helt hva som er med Gule Koni, men mistenker at det er noe med det Olav'en sier, dvs. Gule Koni er åpenbart ikke laget for korte fjærer. Det kan tenkes at de ville fungert bedre med tradisjonelle fjærer.

Dog., kan det også ha med hydrolock å gjøre, men dette må man nesten teste i en testbenk. Selv om det er gass inne i demperene, så har de også olje.

Oljen skal jo gå gjennom noen "hull" i noen plater. Om det går for fort, ev. oljen er for seig, så vil man få "hydrolock", dvs. det vil rett å slett låse seg.

Ellers er det flere typer støtdempere, linjære, progressive og digressive.

Sitat


There are three major categories of shock absorbers, which are based on the way they react to force. (Note: This is not a discussion of shock absorber design, meaning twin-tube versus mono-tube.) The first shock absorbers were progressive, meaning that as shaft speed increases so does the damping rate, or the energy required to move the shaft at that speed. A progressive shock is the simplest design, and also the least useful in practical terms. It’s simply a perforated disk moving through a resevoir of oil. At slow speeds the oil passes through the holes in the disk easily. At higher speeds more energy is required to move the oil through the holes in the perforated disk.

Eventually this type of shock reaches hydraulic lock—no matter how much force is applied to the shaft of the shock, travel speed cannot be increased. A progressive shock is old technology, and it’s performance is unacceptable to the modern racer. Low, continuous forces like body roll through a turn are too poorly damped, and on the other end of the spectrum the shock is unable to absorb sharp, high energy forces: holes, ruts and otherwise rough tracks.

Linear shocks were the next big advance in shock technology. As shaft velocity increases, damping forces increase at a linear rate. On a shock dyno graph (Diagram B) both compression and rebound damping appear as approximately straight lines diverging from each other as shaft velocity (or force exerted on the shock) increases. This style of shock has been a boon for racers because it allows increased control at lower shaft speeds, which is vital for controlling a race car through the corners.

The third type of shock is a fairly recent development. Digressive shocks are essentially the oppostive of progressives. As shaft speed increases, damping forces increase at a decreasing rate. Diagram C is a shock dyno graph of a typical digressive shock dyno curve. Digressive shocks provide low-speed damping control without being unreasonably harsh on rough racetracks.

Se gjerne her:
http://circletrack.com/techarticles/82918/

Kunne tenkt meg å testet digressive dempere, men sist jeg sjekket, var utvalget rimelig spinkelt... (var bare noen få bilstein coilovermodeller, når jeg leste rundt emnet for noen år siden)

ASK Racing
12/10/10, 18:47
kan hende dett er nevnt allerede, orker ikke lese igjenom alt før jeg gir min mening :)

min erfareing sier at det stort sett er feil innstilling som ødlegger kjøreopplevelsen, rett innstillning kan være forskjeller på en stiv å slitsom bil, å en som gjør akkurat som du vil,

vil ikke prøve å diskutere om koni eller bilstein er best, for jeg har ikke hatt noen av dem selv, men jeg vil legge til at på en volvo burde det vel i grunn ikke være noe bedre en öhlins, det er vel de som har utviklet R-sport demperene hvis jeg ikke husker feil. de leverer vertfal oppgraderte orginal dempere til bla 850 v70 osv.

det er også de som har utviklet demperne på S60 R mener jeg :)

Morgis
12/10/10, 19:01
öhlins, da snakker man toppklasse, til 5ganger prisen.. :)
Der har dem testet bilene og designet dempere deretter.

Mens koni og bilstein forandrer innfestningen på demperene dem allerede har, og selger ivei.. ikke så galt, men man er inne på noe der.. :)

ASK Racing
12/10/10, 19:03
öhlins, da snakker man toppklasse, til 5ganger prisen.. :)
Der har dem testet bilene og designet dempere deretter.

Mens koni og bilstein forandrer innfestningen på demperene dem allerede har, og selger ivei.. ikke så galt, men man er inne på noe der.. :)

godt poeng :)

ChrML
12/10/10, 19:04
Hvilke innstillinger er det du tenker på, volvoman? Demperens innstilling? Koni dempere er dessverre crap uansett hvordan man justerer de :).

ASK Racing
12/10/10, 19:24
Hvilke innstillinger er det du tenker på, volvoman? Demperens innstilling? Koni dempere er dessverre crap uansett hvordan man justerer de :).

hoivedsakelig demperne ja, men hjulvinkler har også mye å si, camber og spissing, både forran å bak, caster har også litt å si, men er så sinsykt få biler du kan justere det på at det er nesten ikke noe vits å tenke på.

husk at i 99 av 100 tilfeller endres geometrien av alt du skifter, dekk, felg, dempere, fjærer, alt spiller sammen, å større hjul, kan endre spsiisng selv om du ikke faktiskt stiller på noe, de fleste biler har litt spissing, å denne spissinga er justert med original hjula på, når du øker størelsen på felgen kan du også øke total spissinga, er vanskelig å forklare i tekst, er enklere å vise,

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/997.jpg

bilde viser camber, men er samme greiene, se på hjulet, å senter linja, spissings graden, er vinkelen fra senter og antal grader ut eller inn, om du følger linja oppover, øker vinkelen desto høyere opp du kommer,
når du øker felg størelsen flytter du øvre pungtet opp, å dermed vinkelen.

er litt seint nå kjenner jeg :) men jeg håper du skjønner hva jeg mener :)

Joakim-G_R
12/10/10, 19:54
Øvre punktet opp?

rogern
12/10/10, 22:24
öhlins, da snakker man toppklasse, til 5ganger prisen.. :)
Der har dem testet bilene og designet dempere deretter.

Mens koni og bilstein forandrer innfestningen på demperene dem allerede har, og selger ivei.. ikke så galt, men man er inne på noe der.. :)

bilstein kan også lage dempere på "mål"
demperne som bilstein selger til volvo er tilpasset hver modell. er ikke samme specs på eks racing til 740 og racing til 240.

Joakim-G_R
12/10/10, 22:26
Og å sammenligne Öhlins til 5x prisen av Bilstein (dvs, ca 10 000 pr demper) blir jo bare latterlig. Sammenlign de med Bilstein til 10 000 pr demper, så blir det nok litt annerledes.

ChrML
13/10/10, 05:30
I 10 000 kr pr/demper klassen så er vel til og med Koni bra dempere. Men har en dårlig indre følelse mot Koni logoen pga kvaliteten på de billige drittdemperene dems, så hadde nok blitt Bilstein eller Ohlins hvis jeg skulle hatt dyre dempere :p.

Morgis
13/10/10, 07:29
Koni som alle andre lager bra dempere når det begynner å bli prisklasse.
Blir som en Volvo S40 mot en Volvo S80. :)
Samme merke, men produsert på 2 forskjellige måter i 2 forskjellige verdner til 2 forskjellige priser.
Koni er avanserte dempere til sammenlikning for prisen. Men ikke helt optimale.

Joakim-G_R
13/10/10, 12:26
Koni som alle andre lager bra dempere når det begynner å bli prisklasse.
Blir som en Volvo S40 mot en Volvo S80. :)
Samme merke, men produsert på 2 forskjellige måter i 2 forskjellige verdner til 2 forskjellige priser.
Koni er avanserte dempere til sammenlikning for prisen. Men ikke helt optimale.

Hjelper ikke at det er så avansert som et romskip, når det ikke fungerer. :)

Hvem ønsker å stille kun på rebound egentlig?

ChrML
13/10/10, 14:15
Koni som alle andre lager bra dempere når det begynner å bli prisklasse.
Blir som en Volvo S40 mot en Volvo S80. :)
Samme merke, men produsert på 2 forskjellige måter i 2 forskjellige verdner til 2 forskjellige priser.
Koni er avanserte dempere til sammenlikning for prisen. Men ikke helt optimale.
Jojo, men er jo det at man i starten lærer å avsky Koni logoen fordi billig demperene dems er så crap i forhold til andre billige dempere som faktisk fungerer veldig bra. Da gjør det at man heller ikke velger Koni om man skulle kjøpt seg dyre dempere.

Blir litt av det samme som at man ikke kjøper Biltema Proff verktøy, altså det gule elektriske verktøyet som er ganske dyrt til Biltema å være. Det kan være bra og det er sikkert laget av dyrere og bedre deler i likhet med annet proffverktøy, men det står fortsatt Biltema på det.

olavxxx
13/10/10, 14:30
hoivedsakelig demperne ja, men hjulvinkler har også mye å si, camber og spissing, både forran å bak, caster har også litt å si, men er så sinsykt få biler du kan justere det på at det er nesten ikke noe vits å tenke på.

husk at i 99 av 100 tilfeller endres geometrien av alt du skifter, dekk, felg, dempere, fjærer, alt spiller sammen, å større hjul, kan endre spsiisng selv om du ikke faktiskt stiller på noe, de fleste biler har litt spissing, å denne spissinga er justert med original hjula på, når du øker størelsen på felgen kan du også øke total spissinga, er vanskelig å forklare i tekst, er enklere å vise,

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/997.jpg

bilde viser camber, men er samme greiene, se på hjulet, å senter linja, spissings graden, er vinkelen fra senter og antal grader ut eller inn, om du følger linja oppover, øker vinkelen desto høyere opp du kommer,
når du øker felg størelsen flytter du øvre pungtet opp, å dermed vinkelen.

er litt seint nå kjenner jeg :) men jeg håper du skjønner hva jeg mener :)
Det er få volvoer du kan justere noe bak - i det hele tatt.
Unntaket er de som har uavhengig fjæring.

200-serien kan justere camber fremme, ikke caster.
7/9 serie kan ikke justere camber fremme.
MK1 multilink kan justeres camber bak, samt muligens noen av de andre vinklene ved å bruke skiver.

Når dette er sagt, så er det ikke så mye som endrer seg ved å hive på større felger. Man skal jo gå ned i dekkdimmensjon når man går opp i felgdimmensjon.

Det som påvirker mest, er:
* Ev. senking
* Ev. slitasje, skader (mk1 bakhjulsopphenget har t.d. svake stag som lett bøyer seg og påvirker hjulstillingen), samt man kan jo ha slitte foringer og annet.
* Mye vekt i bil
* Andre modifikasjoner

Ellers, snakker du om öhlin ovenfor. Jeg har aldri hørt at de skal ha laget r-sport demperene? Så vidt jeg vet, er det De Carbon og Bilstein som lagde R-Sport demperene.

Man kan få valvet hva man vil hos bilstein, jeg tror de tar ca 50$ per demper for jobben i USA. Jeg vet mange har fått laget seg "replica" gruppe a dempere, etc. (de kan også korte inn demperene).

Man kan selvsagt også benytte andre til slike jobber, som t.d. Sellholm.
I fjor sommer, var jeg og noen andre innom sellholm på en guidet tur. Vi så da utstyret de brukte, samt div. dempere de jobbet på der og da. Jeg vil dog tro at de er litt dyrere enn 50$ per demper :-P

Men jeg vil fremdeles teste digressive støtdempere/coilovers.. Tror det må være en drøm! (i alle fall teoretisk sett).

Bak på multilink mk2 er det jo rimelig lett å montere coilovers og med prisene her http://www.summitracing.com/search/Brand/Bilstein/Product-Line/Bilstein-SZ-Series-Short-Track-Racing-Shocks/?autoview=SKU så er det ikke så dyrt heller.

Det eneste jeg lurer på, er egentlig: Hvor kort er korteste (compressed length) man må ha. Kanskje TBO vet dette(?), han har sikkert målt det.. Dvs. øye-øye på bunnet bakhjulsoppheng.

ChrML
13/10/10, 14:51
Det er få volvoer du kan justere noe bak - i det hele tatt.
Unntaket er de som har uavhengig fjæring.

200-serien kan justere camber fremme, ikke caster.
7/9 serie kan ikke justere camber fremme.
MK1 multilink kan justeres camber bak, samt muligens noen av de andre vinklene ved å bruke skiver.

Når dette er sagt, så er det ikke så mye som endrer seg ved å hive på større felger. Man skal jo gå ned i dekkdimmensjon når man går opp i felgdimmensjon.

Det som påvirker mest, er:
* Ev. senking
* Ev. slitasje, skader (mk1 bakhjulsopphenget har t.d. svake stag som lett bøyer seg og påvirker hjulstillingen), samt man kan jo ha slitte foringer og annet.
* Mye vekt i bil
* Andre modifikasjoner

Ellers, snakker du om öhlin ovenfor. Jeg har aldri hørt at de skal ha laget r-sport demperene? Så vidt jeg vet, er det De Carbon og Bilstein som lagde R-Sport demperene.

Man kan få valvet hva man vil hos bilstein, jeg tror de tar ca 50$ per demper for jobben i USA. Jeg vet mange har fått laget seg "replica" gruppe a dempere, etc. (de kan også korte inn demperene).

Man kan selvsagt også benytte andre til slike jobber, som t.d. Sellholm.
I fjor sommer, var jeg og noen andre innom sellholm på en guidet tur. Vi så da utstyret de brukte, samt div. dempere de jobbet på der og da. Jeg vil dog tro at de er litt dyrere enn 50$ per demper :-P

Men jeg vil fremdeles teste digressive støtdempere/coilovers.. Tror det må være en drøm! (i alle fall teoretisk sett).

Bak på multilink mk2 er det jo rimelig lett å montere coilovers og med prisene her http://www.summitracing.com/search/Brand/Bilstein/Product-Line/Bilstein-SZ-Series-Short-Track-Racing-Shocks/?autoview=SKU så er det ikke så dyrt heller.

Det eneste jeg lurer på, er egentlig: Hvor kort er korteste (compressed length) man må ha. Kanskje TBO vet dette(?), han har sikkert målt det.. Dvs. øye-øye på bunnet bakhjulsoppheng.
Så jo kurante ut de demperene der! Har lyst til å prøve de på multilinken med justerbar bladfjør til neste år eller noe, må jo være en drøm med digressive dempere på multilink! :D Må bare lage til noe festegreier.

Jeg kan ta også måle avstanden på en bunnet bakstilling i dag hvis jeg husker det. Jeg veit at Bilstein Sprint til 940 bunner et par cm lavere etter der man treffer gummiputene på MK2, det har jeg sjekket en gang før. Men bilen er relativt høy når den bunner i gummiputene på en MK2, så derfor blir Sprint egentlig ikke korte nok når man skjærer av 4-5 cm av gummiputene sånn at man kan ha en del vandring på fjøringa selv om bilen er lav.

Vet du hvilke multilink MK1 stag som er for svake? Har nemlig en hel haug av de øvre L-formede wishbone stagene fra MK1, og de er en del mm tynnere enn MK2 stagene. Pleier MK1 stagene å bøye seg der? Tenkte nemlig å presse inn MK2 foringer og bruke de på MK2-en hvis de er sterke nok til å tåle mye herjing og effekt.

Joakim-G_R
13/10/10, 16:47
Ta multlinken på PM eller i en annen tråd, nå prater vi dempere. :)