PDA

Vis full versjon : Motor ryker ved tomgang når motoren er varm?



Turboplystring
04/10/10, 07:00
Har en b230ft motor som jeg nettopp har byttet turbo på. Den turboen jeg kjøpte hadde en liten sprekk inni når man ser inn der turboen er montert på manifolden. Men jeg satte den på allikevel.
Nå har det skjedd noe rart, for når motoren har blitt god å varm og den går på tomgang, så begynner den og ryke noe jævlig etter en liten stund.
Dette skjer kun når den går på tomgang, og kun når den er varm.
Lukter svidd olje, har også prøvd og bremse den i andre gir ned en bakke, kommer ut en liten røyksky når jeg slipper ut klutsjen.
Ellers så lukter det ikke noe spesielt med bensin når jeg tar av oljelokket når bilen går.
Så, er turboen gått, eller er dette ventiltetninger?

Edit: Det er ikke noe spesielt slakke i turboen på kompressorsiden iallefall.

tennpluggen
04/10/10, 07:45
åssen er fargen på eksosen da?

Turboplystring
04/10/10, 08:43
Gråblå, men prata med GIK i dag, å på tips fra de åpna jeg oljelokket når bilen begynte å ryke, å virker som at det blir skapt overtrykk i bunnpanna, for da slutter det og ryke etter en stund. får vel bare bytte veihusåndingen da og håpe på det beste :)

Svirre
04/10/10, 09:16
Må bare melde meg inn her :p

Er det dumt å fjerne veivhusåndinga? Altså tette det igjen?

Turboplystring
04/10/10, 09:25
Må bare melde meg inn her :p

Er det dumt å fjerne veivhusåndinga? Altså tette det igjen?

Det er nok ikke så lurt, da får du ikke kvittet deg med trykket i motoren, og den vil begynne å brenne olje, er det jeg nettopp sleit med. For lite ventilering = Mye røyk og oljen brennes :p

Svirre
04/10/10, 09:31
Det er nok ikke så lurt, da får du ikke kvittet deg med trykket i motoren, og den vil begynne å brenne olje, er det jeg nettopp sleit med. For lite ventilering = Mye røyk og oljen brennes :p

Okay. For hvis jeg setter på orginal røret inn på turbo igjen så bruker den motoren aldri så mye olje at det ligner ikke grisen! :p

EDIT: Må prøve det! Har jo bytta toppakning etter at jeg tok den vekk xD

Turboplystring
04/10/10, 09:55
Okay. For hvis jeg setter på orginal røret inn på turbo igjen så bruker den motoren aldri så mye olje at det ligner ikke grisen! :p

EDIT: Må prøve det! Har jo bytta toppakning etter at jeg tok den vekk xD

Ja jeg har bare åndinga stående rett i friluft, funker helt fint :) men du bør nok ha ett filter der, for å unngå eventuelt oljesøl i motorrommet :p

Svirre
04/10/10, 10:38
Ja jeg har bare åndinga stående rett i friluft, funker helt fint :) men du bør nok ha ett filter der, for å unngå eventuelt oljesøl i motorrommet :p

Hjelper ikke :P Kommer så mye damp at det bare fosser over nesten! Kanskje ikke så ille, men det kommer olje ut i motorrommet uansett :confused:

R.G
04/10/10, 14:27
Hjelper ikke :P Kommer så mye damp at det bare fosser over nesten! Kanskje ikke så ille, men det kommer olje ut i motorrommet uansett :confused:

da spørs det om det er litt gjennomslag hos. jeg kjører med ny overhalt turboblokk, og åpen ånding som går i friluft rett ved innsug og kommer bare damp opp der, før overhaling kom det olje under mye hardkjøring.