PDA

Vis full versjon : Skurring i fronthøyttalere



Nilsebu
03/10/10, 23:00
Merker at det har kommet en del skurring i fronthøyttalerene mine. Dette skjedde plutselig på fredag, uten at jeg har vært borti noe. Eneste var at batteriet ble koblet ut av diverse grunner.

Høyttalerene er av merke Infinity reference og spilleren er en kenwood 2 din spiller med navnet xx24 ett eller annet.

Må jo finne denne feilen, men hvor skal jeg begynne å lete? Skurringen kommer og går mens jeg kjører, og kan spesielt komme i det jeg svinger.

Er det mest sannsynlig at det er ledningene i høyttalerene det er noe gale med, eller kan det være spilleren som har tatt kvelden? Så må jeg legge til at forsterker strømmen som går på batteriet, kan ha blitt dratt litt i.. vil dette resultere i at det kan skurre? Frontsettet blir kjørt på egen forsterker, men den samme strømkabelen går til bass forsterkeren og denne fungerer utmerket.

Beklager litt rotete innlegg, men setter pris på hjelpen :)

mrstfu
03/10/10, 23:49
kan jo være mye rart det, det første jeg hadde gjort er å sette inn andre høytalere i fromthøyttalerene, for å se som det er de det er no gæælnt med. sjekk ledningene til selve høyttalerene, om disse er slitt, og kanskje kommer borti jord, kan du få skurring. sjekk etter kjøring om hølet hlytalerene sitter i er fuktige, fukt kan skape feilstrømmer. vanlig feilsøking må til her, serru.:D

Turbo-HF
03/10/10, 23:49
Merker at det har kommet en del skurring i fronthøyttalerene mine. Dette skjedde plutselig på fredag, uten at jeg har vært borti noe. Eneste var at batteriet ble koblet ut av diverse grunner.

Høyttalerene er av merke Infinity reference og spilleren er en kenwood 2 din spiller med navnet xx24 ett eller annet.

Må jo finne denne feilen, men hvor skal jeg begynne å lete? Skurringen kommer og går mens jeg kjører, og kan spesielt komme i det jeg svinger.

Er det mest sannsynlig at det er ledningene i høyttalerene det er noe gale med, eller kan det være spilleren som har tatt kvelden? Så må jeg legge til at forsterker strømmen som går på batteriet, kan ha blitt dratt litt i.. vil dette resultere i at det kan skurre? Frontsettet blir kjørt på egen forsterker, men den samme strømkabelen går til bass forsterkeren og denne fungerer utmerket.

Beklager litt rotete innlegg, men setter pris på hjelpen :)

Slitent element, vibrasjon av noe slag, eller kanskje dårlig kontakt?

Nilsebu
03/10/10, 23:52
elementene går jo ikke fra å være gode til slitne på ett sekund.. ?

Takker vertfall for svar, så får jeg begynne feilsøkingen imorgen...

moeN
04/10/10, 02:12
Er det ''radio'' støy ?

Sjekk jordingen på spilleren din , så sjekk signalkablene i begge ender og skjekk ledningen forsterker-høyttaler.

Stort sett bare gå over alle koblinger ;)

Daruu
04/10/10, 03:30
Om du har koblet fra batteriet resettes innstillingene på spilleren.
Sjekk det først du :)

Steen
04/10/10, 22:11
Hadde selv støy på mitt anlegg som kom og gikk, da viste det seg at d var blitt dårlig kobling i +kabelen inn til sikringen, så er bare å sjekke kabler slik som andre har fåreslått:)
Allti kjekt jobb:p

vølvo
06/10/10, 20:27
Hvis det er et basselement eller mellom tone med diskant som sitter der, så kan jo skurringa komme av at noe rister når bassen spiller sine lave frekvenser :)
Hadde at allt sitter godt og kjennt og hørt etter ristinger nært element ført :D

Men mye klokt folk har sagt !

Nilsebu
06/10/10, 21:31
Hvis det er et basselement eller mellom tone med diskant som sitter der, så kan jo skurringa komme av at noe rister når bassen spiller sine lave frekvenser :)
Hadde at allt sitter godt og kjennt og hørt etter ristinger nært element ført :D

Men mye klokt folk har sagt !

Skrur du volumet på 0 så kan det fortsatt skurre. Er mest utsatt mens du svinger til venstre faktisk... hmm..

Har ikke hatt tid til å feilsøke noe enda, men skal få gjort dette til helgen. Begynner med ledninger fra motorrom, bak dvd-spilleren og høyttalere.

vølvo
11/10/10, 22:30
Skrur du volumet på 0 så kan det fortsatt skurre. Er mest utsatt mens du svinger til venstre faktisk... hmm..

Har ikke hatt tid til å feilsøke noe enda, men skal få gjort dette til helgen. Begynner med ledninger fra motorrom, bak dvd-spilleren og høyttalere.

Okei :confused:

Vill tippe elemente er ødelagt :)

ihvertfall, når du finner ut av det. skrik ut hva feilen var :)

Aashome
12/10/10, 15:52
Jordinga di som tuller mest sannsynlig. Gå over den og sjekk at den sitter ordentlig mot karrosseriet.

Nilsebu
13/10/10, 01:10
hmm.. heiv ut biltemabatteriet og inn med et originalt fra volvo.. presset godt i sikringen til strømledningen som går til forsterkerene og ingen mer skurring.

olavxxx
13/10/10, 10:28
hmm.. heiv ut biltemabatteriet og inn med et originalt fra volvo.. presset godt i sikringen til strømledningen som går til forsterkerene og ingen mer skurring.
Det er av og til dårlig lim på billige høyttalerelementer, som plutselig uten forvarsel kan føre til slike symptomer. Man kan også miste lyden helt, om t.d. magneten løsner.

Nilsebu
13/10/10, 11:09
kan ikke akkurat si at 1000 kr paret er i den billigste klassen.. heller ikke den dyreste.

olavxxx
13/10/10, 14:04
kan ikke akkurat si at 1000 kr paret er i den billigste klassen.. heller ikke den dyreste.

nei, jeg bare tenkte å nevne deg som en digresjon ;)
Jeg vet at Volvo 850 hadde en del dårlige høyttalere, som datt i biter..