PDA

Vis full versjon : tidligere turbotrykk?



VolvoR-Sport
03/10/10, 21:14
har nå 3" fra turbo og helt bak med ei JT potte.
jeg mista eksos anlegget fra dp tidligere engang, og da begynte den å lade ved 2000 o/min, i motsetning til ca 3200 o/min med eksos på.

tenker på å evt bytte ut JT potta bak, med en slik?
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=55&artnr=A12-1&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std

og bygge 3.5" downpipe.. det bør da merkes? :)
har også porta opp baklokket til turbon fra 65mm til 70mm :)

ChrML
03/10/10, 22:27
Er det HX35 turboen det er snakk om? Hvis den begynner å lade ved 3200 rpm (dvs begynner å få overtrykk) så er jo det veldig seint for den turboen på rødblokk.

Har du race katalysator på eksosen din? Type 3" Magnaflow eller lignende? Isåfall hjelper det en del på ladetrykket å fjerne den. Hjelper også å begrense mengden olje turboen får litt hvis den får for mye. En bedre kam, evt justere tilbake kam hjelper også. 3.5" downpipe hjelper nok en del det og for å få eksosen der den beveger seg raskest vekk med minst mulig motstand.

KKK27-en min er på ca samme størrelse som HX35, bare kusehåret mindre mener jeg. Den begynner å få overtrykk på 2000 rpm med oppsettet jeg har nå med pulssplitt grenrør med eksosanlegget på (har ikke prøvd uten). Da har jeg gjordt en del for å forbedre spoolen, for den var mye tregere med en gang jeg fikk på turboen. Men har enda ikke begrenset oljetilførselen til turboen (den bader i litt for mye olje nå).

Berg Performance
04/10/10, 04:06
Test det nye mappet før du bygger ny eksos! =)

VolvoR-Sport
04/10/10, 05:29
har ingen kat på bilen, kun åpen 3" fra turbo og til ei JT potte.. skal ikke være så my motstand skulle man tro..
kam kan vell hjelpe litt ja, kjører med k kam nå.

ang olje tilførsel mener jeg at den ble målt til 3mm.. 2mm som folket kjører med?
okei, høres bra ut spolen din da :)

Berg: skal gjøre det vett :)

Njål Nilssen
05/10/10, 20:11
har ingen kat på bilen, kun åpen 3" fra turbo og til ei JT potte.. skal ikke være så my motstand skulle man tro..
kam kan vell hjelpe litt ja, kjører med k kam nå.

ang olje tilførsel mener jeg at den ble målt til 3mm.. 2mm som folket kjører med?
okei, høres bra ut spolen din da :)

Berg: skal gjøre det vett :) Vel K-kammen er problemet ditt... den har "mye" overlapp, og formelig HATER mottrykk... ikke rart den pluttselig blåser liv i snurra når den får gå rett ut i friluft etterpå...

Skaff deg en kam med 112* lobeseparering, innsugslobe som åpner aggressivt men som stenger mykt, og en eksoslobe som både åpner nogenlunde mykt og stenger agressivt. hvis du skal ha en som funker til litt vanlig kjøring også, så kan du kjøre 258* dur. inn og 265* dur. ut. gjerne 11mm løft likt på både inn og ut ;)

Edit: bli god venn med en som har kamslipemaskin og mange råemner... det er GRISEMORRO å eksperimentere med kammer :D

VolvoR-Sport
07/10/10, 20:09
flyfaen: undersøk litt ang kam som passer meg du :D

Njål Nilssen
08/10/10, 16:09
flyfaen: undersøk litt ang kam som passer meg du :D

Du kan kanskje ta en telefon til KM-kams å høre om han kan slipe en slik kam til deg? :) Ellers har vel ENEM noen som ligner (men vet ikke hvordan lobefasongen er tho...) Beste er jo å få custom kam ;) Kan ikke si med stor sikkerhet at den kammen blir perfekt for deg, men er jo verdt et forsøk... du må nok eksperimentere litt for å finne en som er perfekt for oppsettet ditt. Skal den fungere lavere i registeret kan du fint øke lobesepareringen til 113-14 grader... Ved 112 grader trives den nok best på litt over 3500 elns. Men den vil nok begynne å puste brukbart på 2000rpm også...

VolvoR-Sport
09/10/10, 16:23
får ta en tlf til uka ang kam og pris tenker jeg :)
du sier noe der, må sikkert prøve litt ang kam valg.. men funker sikkert bedre enn k kammen..

hva med en med disse specsa?
258* dur. inn
265* dur. ut
12mm løft

TeamBørnOut
09/10/10, 16:44
jeg skjønner ikke dette? for 3" holder jo til 900hk på dette forumet? å man merker ikke forskjell på 2.5" eksos og 3" eksos!

Men til en normal verden!
en volvo har ofte langt eksosanlegg (lange biler) og 3" hele veien er mye motstand!
Å hvis du har en hx35 som ML sier så må du få deg nytt eksos (ihvertfall større DP! du kan tenke deg forskjellen når du mistet fra DP og ut! Å bytte ut DP gjør ENDA mer forskjell :)
Størst mulig Dp og en fin "lang" kon overgang til resten av eksosen :)
Og husk at bend = brems :)

Hadde ML byttet ut sin kjempe brems (90graders bendet på dp) så ville han merka stor forskjell også :D

bare ved å sende eksosen ut før bakakslingen så sank mottrykket på den forgje motore min 0.2 bar :D (å dette var en myk fin overgang).

"Lundin" på savar fikk 30hk mer ut av sin B20 ved å ta vekk et 90graders bend... (3")..

skal du ha ny kam så send jens gustavson en pm på savarturbo :) han har en del kamaksler inne som vil gjøre deg glad som på julaften :)

VolvoR-Sport
09/10/10, 16:56
ja, akk det jeg tenkte ang eksosen selv det :)
kan høre med Jens ang kam ;)
meen ang dp så tror jeg ikke at det går med annet enn 90grader ned pga stort grenrør..
men har 4" rør liggende da :)

er Hx35 turbo ja :)

ChrML
09/10/10, 16:57
Hadde ML byttet ut sin kjempe brems (90graders bendet på dp) så ville han merka stor forskjell også :D

Litt vanskelig å få plass til noe annet der :p. Er nesten presspasning mot alt annet rundt det bendet :).

TeamBørnOut
09/10/10, 17:01
går vell å dra det litt mot høyre og få litt penere bend ned? som mange gjør på bmw 6erne? jeg fikk god plass uten å ha noe skummelt bend der. men hadde ikke ac rør å sånt å bry meg om når jeg bygget

ChrML
09/10/10, 17:05
går vell å dra det litt mot høyre og få litt penere bend ned? som mange gjør på bmw 6erne? jeg fikk god plass uten å ha noe skummelt bend der. men hadde ikke ac rør å sånt å bry meg om når jeg bygget
Problemet er at wastegaten og røret til den er like under. Er litt over 1 cm til wastegaten fra der downpipen går ned. Eksosrøret går akkurat imellom torpedoveggen og wastegaten. Til høyre er det ikke så god plass mot motoren. Så tror rett og slett det ikke går med noen slakere bøyer. På venstre side er det AC greier.

Hadde wastegaten vært tatt ut foran på grenrøret isteden og fått satt den der ekspansjonstanken står så hadde det vært bedre plass til downpipe, selv med AC.

TeamBørnOut
09/10/10, 17:09
Litt teit plassering av wg da ja. for eksosen møter jo en vegg. selv om det er "stort" rør :/
Men litt får man ofre dessverre :/
men går vell å gjøre om hvis man kjeder seg en gang

ChrML
09/10/10, 17:10
Litt teit plassering av wg da ja. for eksosen møter jo en vegg. selv om det er "stort" rør :/
Men litt får man ofre dessverre :/
men går vell å gjøre om hvis man kjeder seg en gang
Yup, fullt mulig å gjøre om. Men gidder nok ikke å starte på det uten en plass å stå eller tilgang på TIG :).

Njål Nilssen
09/10/10, 23:22
Yup, fullt mulig å gjøre om. Men gidder nok ikke å starte på det uten en plass å stå eller tilgang på TIG :).


Som jeg har sagt tidligere til folk som skal bygge grenrør... heng sotkompressoren UNDER grenrøret ;) såvidt man får noen slakke 10-20 graders bend... pluss du slipper kuken plassering av WG...

TeamBørnOut
09/10/10, 23:25
da blir det fort trangt på en 900 serie hvis man ikke gjør noe drastisk :)

Njål Nilssen
09/10/10, 23:32
da blir det fort trangt på en 900 serie hvis man ikke gjør noe drastisk :)

Snurra må jo ikke nødvendigvis stå med akselen i lengderettning :p Kan stå litt på skrå ;) Med rødblokk er det jo ikke like trangt som på hvitblokk heller så :D (selv med AC rør og div.) Har jo 7/900 selv så vet jo hvor mye plass (eller lite om du vil) det er mellom der...

TeamBørnOut
09/10/10, 23:38
neida. hvis man vil så får man det til. har kjørt med begge deler og vet at pressa er best å ha under. lettest å lage grenrør med bøyer på den måten også. fin vinkel på eksosen utifra toppen og :) (hvis man graver litt :D).
men igjen så er det litt mer kødd med vannrør og oljerør å sånn. mye inn og ut med motoren for å teste om ting passer. hvis man ikke har bukk og litt fantasi :)

Men generelt dårlig plass i de bilene... 850 motorrommet er deilig å skru i :)
synd ikke svenskene tenkte så langt på 70tallet :P da hadde de hatt sikkrere biler også :D

VolvoR-Sport
10/10/10, 10:12
jeg har også tenkt tanken på lavt montert turbo nå, pga eksos :)
bygde jo det på vogna, å der ble det greit med plass til eksos :)

Njål Nilssen
10/10/10, 12:47
får ta en tlf til uka ang kam og pris tenker jeg :)
du sier noe der, må sikkert prøve litt ang kam valg.. men funker sikkert bedre enn k kammen..

hva med en med disse specsa?
258* dur. inn
265* dur. ut
12mm løft

Vel det er jo mye mere til en kam en bare durasjon og løft... lobevinkel og lobeprofil har og mye å si på karakteristikken. like mye som både løft og durasjon til sammen ommentrent, spesielt på en turbomaskin...

Prøv disse specs...

Inn:
258* dur.
Lobe med aggressiv åpning og myk lukking.
Har du ventilfjærer til det... gjerne 12mm løft.

Ut:
265* dur.
Lobe med halvmyk åpning, aggressiv lukking.
Gjerne 12mm løft her og.

Gen:
Lobevinkel 114*.
Preset: fullt løft inn v/ 120* EØD (med justerbart kamdrev kan du jo stille inn etter smak og behag...) Men ca. der i landet.

Nå har jeg ikke Lagt noen serlig kalkulering bak dette men bare tatt det rett ut av hue. Det kan jo funke :p Hvis du får noen til å fikse en slik kam for deg billig så er det jo verdt et forsøk ;) Hvis det blir fiasko, så er det jo bare å justere og forandre på ting på neste kam ;)

Er jo ingen superracer kam da, men funker til litt vanlig kjøring også (men burdte bli litt sprek mellom 3500 og 6000).

Edit: dette er jo en ganske eksospumpefokusert kam da, hvis du får ordnet deg med mindre mottrykk kan du altids gå ned litt på durasjonen på eksos, og heller øke pittelitt på innsug :)

VolvoR-Sport
10/10/10, 13:04
kan høre med KM cams om hva de skal ha for en med de specsa, evt høre hva forslaget deres er :)

tror faktisk jeg kan få plass til 4" dp også, men kommer ikke unna det å bruke 2x 90 gradere..

Njål Nilssen
10/10/10, 17:17
kan høre med KM cams om hva de skal ha for en med de specsa, evt høre hva forslaget deres er :)

tror faktisk jeg kan få plass til 4" dp også, men kommer ikke unna det å bruke 2x 90 gradere..

Fiks nytt grenrør da :p Stor dp hjelper nok til en viss grad, men skal du hente no serlig på det må du bygge samme dim, eks. 3 1/2" hele veien ut... (hvis ikke vil den konvergerende trakta lage en positiv trykkbølge av eksospulsene, noe som IKKE er bra for mottrykket) Da begynner du bare med en divergerende trakt ut fra tubon også. Å ha ei divergerende trakt rett etter turbon (som begynner helt inne med turbinen, og skrår jamt hele veien opp til hovedrør dim) er veldig undervurdert spør du meg... Det denne gjør er å lage en negativ trykkbølge etter hver puls som hjelper på med å "dra" eksos gjennom turbon.

Jeg skal bruke divergerende trakt på eksosen jeg skal sveise til 960II prosjektet mitt også, selv om det blir en sugis. Skal ha den helt på slutten hvor de to sekundærrøra møtes (for ikke å røre til resonanspulsene). Jeg skal ha 3" hovedrør hele veien bak (og dette er 2,9L SUGIS, så en turbobil bør ha endel større eksos enn 3") Trakta jeg skal bruke øker fra 2 1/2" hvor sekundærrøra går sammen, til 3" med resten. Hvert av sekundærrøra blir 2 1/4" og primærene 1 1/2". Det blir 3+3-2-1 grenrør (ala M3) så satser på et bredt register (som trakta hjelper til med bla.a)

session
10/10/10, 18:33
er det noe vitts med no større enn 3" på en noe oppjustert 230 turbomotor? s1 til krb har jo 3,5" hele veien ut på 5'ern sin med 8-900hk, vil tru det er noe mere eksos som skal unna der enn på en 250hk rødblokk (og nå kommer vel det store skriket med at rødblokk lager mye eksos og må få den unna) Men at du skal bruke 3" på din sugis bil betyr jo ikke at en turbobil MÅ ha større, vil ikke tru du merker forskjell fra 3" og vidre oppover. Hadde 3" på 850 sugisen min det eneste det gjorde var og lage masse lyd, KANSKJE merkbart mere effekt på topp, og en jævlig stor innbillning i hue mitt om at jeg kjørte den racerbilen som flisa alle med lyden :)

Så min mening er nå at 3" holder i massevis til 300 oppsettet :) nå har jeg ikke giddi og lest så nøye igjennom her at jeg trur det er snakk om noe mere effekt :p

Njål Nilssen
10/10/10, 19:01
er det noe vitts med no større enn 3" på en noe oppjustert 230 turbomotor? s1 til krb har jo 3,5" hele veien ut på 5'ern sin med 8-900hk, vil tru det er noe mere eksos som skal unna der enn på en 250hk rødblokk (og nå kommer vel det store skriket med at rødblokk lager mye eksos og må få den unna) Men at du skal bruke 3" på din sugis bil betyr jo ikke at en turbobil MÅ ha større, vil ikke tru du merker forskjell fra 3" og vidre oppover. Hadde 3" på 850 sugisen min det eneste det gjorde var og lage masse lyd, KANSKJE merkbart mere effekt på topp, og en jævlig stor innbillning i hue mitt om at jeg kjørte den racerbilen som flisa alle med lyden :)

Så min mening er nå at 3" holder i massevis til 300 oppsettet :) nå har jeg ikke giddi og lest så nøye igjennom her at jeg trur det er snakk om noe mere effekt :p

Joda men nå skal jeg hente ut i landet av underkanten 300 sugiser også :D Mere enn 3" blir for stort igjen siden min blir en sugis (dessuten har ingen inbildning overhodet om at jeg kommer til å flise noe som helst med større eksos ;)). På turbo vil man ha minst mulig motstand etter turbinen, så der gjelder regelen; så stort som mulig innenfor rimelighetens grenser (tenker på plass, støynivå etc.) Faktisk så vil en 8v rødblokk i utgangspunktet produsere mindre eksos enn en hvitmotor med samme volum (og mindre effekt også i så måte) fordi 8v toppen rett og slett har en elendig design og ikke klarer å puste like bra som en topp med flerventilsteknikk. (nå skal det sies at hvitmotortoppen ikke er de beste til flerventil å være heller, bla. a. fordi de har for stor ventilspredningsvinkel.)

session
10/10/10, 19:18
jeg vil nå si at 3" på 300hk på en turbo bil langt innenfor rimlighetens grenser :) selv om jeg kunne fått plass til 4,5" dp hvis jeg hadde villet ;)

VolvoR-Sport
10/10/10, 19:46
hvis jeg skal lage 4" dp så blir det såklart en trakt i start, fra 3" og oppover.. men som jeg forstod forklaringa di var det ikke lurt å gå fra 4" og ned til 3"?

kunne laget nytt grenrør ja, men får bli til vårs det.. spørs om jeg bare lar eksosen være slik den er nå og lager nytt grenrør og ny dp til våren :)
skal uansett ikke kjøre store trykket i vinter.. :)

Njål Nilssen
10/10/10, 19:54
hvis jeg skal lage 4" dp så blir det såklart en trakt i start, fra 3" og oppover.. men som jeg forstod forklaringa di var det ikke lurt å gå fra 4" og ned til 3"?

kunne laget nytt grenrør ja, men får bli til vårs det.. spørs om jeg bare lar eksosen være slik den er nå og lager nytt grenrør og ny dp til våren :)
skal uansett ikke kjøre store trykket i vinter.. :)

Nei det er ikke lurt å gå ned i dim igjen etter du først har gått opp... dette fordi dp da vil funke som et resnonanskammer som vil gi trykkbølger som KAN ødelegge for registeret/spoolen din om det krasjer med pulsingen fra grenrøret på et "følsomt" turtall. Så klart, får du regnet ut slik at du kan lage dp i en slik lengde at du får den til å avstemme med kam/grenrør, kan du derimot tjene litt på det. Men det blir veldig vanskelig å treffe riktig, så du har nok mest å tjene på å kun gå opp på dim etter turbin.

VolvoR-Sport
10/10/10, 20:04
okei, skjønner.. blir bygd grenrør for hengende turbo og ny dp til vårs da hvertfall.
men 3" dp må jo fungere bra, når man får en mye slakkere vinkel å mest mulig rett utblås på dp når turbo henger lavere? :)
har jo 3" anlegg på bilen nå, er ikke så gira på å lage ett nytt pga større dp..

Njål Nilssen
10/10/10, 20:11
okei, skjønner.. blir bygd grenrør for hengende turbo og ny dp til vårs da hvertfall.
men 3" dp må jo fungere bra, når man får en mye slakkere vinkel å mest mulig rett utblås på dp når turbo henger lavere? :)
har jo 3" anlegg på bilen nå, er ikke så gira på å lage ett nytt pga større dp..

Burde gå greit med 3" om du ikke ønsker å bygge større... hvilken effekt er det du sikter til da? Uansett burdte ikke bli noe problem med en annen kam enn "K" kammen. Den er alt for gammeldags allikevel :p

VolvoR-Sport
10/10/10, 20:17
300+ er alt jeg sikter til.
høres jo ut som det blir bedre med 3" dp, i stedet for å gå opp i dim, for så å gå ned mot eksos igjen..
ja, du sier noe der :P K kammen er ikke akkurat moderne..
sendte PM til Jens Gustavsson på savar, men har ikke fått noe svar enda..

session
10/10/10, 20:18
har en litt omjustert kg2t kam og den synes jeg er grei til bruksbil :)

Njål Nilssen
10/10/10, 20:20
har en litt omjustert kg2t kam og den synes jeg er grei til bruksbil :)

Hvilke specs har den da?

ChrML
10/10/10, 20:36
300+ er alt jeg sikter til.
høres jo ut som det blir bedre med 3" dp, i stedet for å gå opp i dim, for så å gå ned mot eksos igjen..
ja, du sier noe der :P K kammen er ikke akkurat moderne..
sendte PM til Jens Gustavsson på savar, men har ikke fått noe svar enda..
Hender han er litt opptatt. Men han svarer somregel ganske raskt.

VolvoR-Sport
10/10/10, 20:37
okei, han har sikkert noe på lur som kan passe mitt oppsett tenker jeg :)

session
10/10/10, 21:20
Hvilke specs har den da?

den lappen har jeg liggene hjemme, skal se i morra :)

var en kompis som bestillte noen kammer derfra, men trur det er denna som er utgangspungtet, også er det gjort så den løfter rundt 12mm trur jeg det var :)

Duration 270° Ventil løft 11.5 mm. Nockvinkel 112°