PDA

Vis full versjon : Skiltplater fra Sverige - Lovlige?



Svirre
03/10/10, 20:24
Jeg har funnet www.showplate.se sin hjemmeside, og der kan du bestille norske skilt i plastikk slik dem vi får dem her i Norge.

http://www.showplate.se/butik/product_info.php?cPath=25&products_id=229&osCsid=365337e152e389cb9f859a3c0a97efd5

Disse er uten de norske flaggene på venstre side, men er i samme str. som de EU-skiltene.
Det jeg lurer på er hvis jeg bestiller disse med reg.nr på bil, om jeg får mangel på dette?

Slettmyr
03/10/10, 20:30
Slike skilt er ikke lov og bruke som "kjennemerke" i norge :rolleyes:
Går vel som dokumentforfalskning om man blir stoppet...

volvoRsport
03/10/10, 20:31
I værste fall blir du tatt for dokumentforfalskning.

ChrML
03/10/10, 20:37
Som de sier over her. Det er strengt ulovlig :).

Svirre
03/10/10, 20:38
Slike skilt er ikke lov og bruke som "kjennemerke" i norge :rolleyes:
Går vel som dokumentforfalskning om man blir stoppet...

Syns det er ganske spøtt å tenke på at det kan bli tatt for dok.forfalskning hvis jeg tar kjennemerket på bilen min, og de skiltene har samme font som de som sendes ut i Norge!

ChrML
03/10/10, 20:41
Syns det er ganske spøtt å tenke på at det kan bli tatt for dok.forfalskning hvis jeg tar kjennemerket på bilen min, og de skiltene har samme font som de som sendes ut i Norge!
Det er for at det ikke er meninga at folk skal lage egne skilt for å putte på bilen sin. Det er heller ikke meninga at man skal ha flere kopier av skiltene enn de som står på bilen. Så det er jo egentlig dokumentforfalskning.

Den norske staten har mye rart for seg, men akkurat her er jeg enig med dem :).

volvoRsport
03/10/10, 20:43
Syns det er ganske spøtt å tenke på at det kan bli tatt for dok.forfalskning hvis jeg tar kjennemerket på bilen min, og de skiltene har samme font som de som sendes ut i Norge!

Et bilskilt regnes som et dokument. Står forresten i straffeloven §10.2.1 hva som regnes som dokumenter.
Det står også på sidene dems at det ikke er samme font.

Svirre
03/10/10, 20:44
Det er for at det ikke er meninga at folk skal lage egne skilt for å putte på bilen sin. Det er heller ikke meninga at man skal ha flere kopier av skiltene enn de som står på bilen. Så det er jo egentlig dokumentforfalskning.

Den norske staten har mye rart for seg, men akkurat her er jeg enig med dem :).

Den ser jeg ;)

Men du blir ganske fort avslørt hvis du putter på ekstra skilt etter en evt. avskiltning. Men Norge har jo er ganske rart lovverk.

Svirre
03/10/10, 20:52
Et bilskilt regnes som et dokument. Står forresten i straffeloven §10.2.1 hva som regnes som dokumenter.
Det står også på sidene dems at det ikke er samme font.

Så ikke den der, men veit om en annen side fra Sverige hvor de selger kopi av norske skilter. Tok feil der ;)

Svirre
03/10/10, 21:18
men til det lovlige; hvor mye koster de nye skiltene hos BT?

THolandsli
03/10/10, 21:26
Syns det er ganske spøtt å tenke på at det kan bli tatt for dok.forfalskning hvis jeg tar kjennemerket på bilen min, og de skiltene har samme font som de som sendes ut i Norge!

Samme som å kopiere pengesedler det. :rolleyes:

ChrML
03/10/10, 21:36
men til det lovlige; hvor mye koster de nye skiltene hos BT?
120 kr for nye plastskilt foran og bak :). Anbefaler å bytte. Bilen ser mye mye nyere ut med engang.

http://www.chrml.net/media/bil/project/20100922/IMG_5930T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100922/IMG_5930A.JPG)

Svirre
04/10/10, 09:00
120 kr for nye plastskilt foran og bak :). Anbefaler å bytte. Bilen ser mye mye nyere ut med engang.

http://www.chrml.net/media/bil/project/20100922/IMG_5930T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100922/IMG_5930A.JPG)

Ikke mer nei :) Da blir det nok ikke det om lenge ;D

PS: Hvorfor sladde over skiltnr på bilde når du har det på bildet i signaturen?! :D

ChrML
04/10/10, 14:22
Ikke mer nei :) Da blir det nok ikke det om lenge ;D

PS: Hvorfor sladde over skiltnr på bilde når du har det på bildet i signaturen?! :D
Har begynt med sladdingen i de siste :p. Har enda til gode å gå over alle de eldre bildene.

Svirre
04/10/10, 16:29
Har begynt med sladdingen i de siste :p. Har enda til gode å gå over alle de eldre bildene.

Hehe ;)

Joakim-G_R
04/10/10, 16:51
Som den BMW'en fra Bilforumet, som sladdet skiltnr'et sitt, men ikke i refleksjonene i vannet rett under bilen. :p

Svirre
04/10/10, 16:55
Som den BMW'en fra Bilforumet, som sladdet skiltnr'et sitt, men ikke i refleksjonene i vannet rett under bilen. :p

Samme med folk som selger biler på Finn.no. Bruker mye tid på å sladde over skiltnr, men regnr står im annonsen :p

Wahl
10/10/10, 14:07
Det er lov på veteran biler, men da må man få skiltene godkjent på biltilsynet å få dette skrevet i vognkort, det er ikke bare å smette på

Svirre
10/10/10, 16:34
Det er lov på veteran biler, men da må man få skiltene godkjent på biltilsynet å få dette skrevet i vognkort, det er ikke bare å smette på

Bare å vente noen år da :P

Wahl
10/10/10, 20:02
hvorfor ikke bruke plastskilt?

ChrML
10/10/10, 20:07
hvorfor ikke bruke plastskilt?
Er noen som synes det norske flagget er så forferdelig å ha på skiltet at de må gjøre seg vanskelig og prøve å få til andre skilt veitdu ;). For min del synes jeg nye plastskilt er det fineste man kan ha på bilen.

Wahl
10/10/10, 20:09
Får jo lapper for å klistre over :P

Joakim-G_R
10/10/10, 20:21
Får jo lapper for å klistre over :P

Det ser jo så teit ut, blir jo helt offsett da. :)

Wahl
10/10/10, 20:31
Har plastskilt på 760'n med skiltplater og med flagg, synes det ser greit ut som de er :)

Joakim-G_R
10/10/10, 20:42
Ja, må ha flagget, ellers ser det teit ut. :)

Svirre
11/10/10, 12:58
Er noen som synes det norske flagget er så forferdelig å ha på skiltet at de må gjøre seg vanskelig og prøve å få til andre skilt veitdu ;). For min del synes jeg nye plastskilt er det fineste man kan ha på bilen.

Syns plastiskskilt her ganske kurrant selv, men hadde jeg hatt mulighet til å kunne bestille egne skilter til bilen, så hadde jeg gjort det. Ska bestille egne "bane-skilter" som jeg skal bruke på utstillinger og banekjøring etc :)

ChrML
11/10/10, 14:11
Tøft med baneskilt da :). Hvis det er lov så skal jeg kanskje kjøre med "ChrML" i skiltholderene neste Trackday treff! :D

Svirre
11/10/10, 14:15
Tøft med baneskilt da :). Hvis det er lov så skal jeg kanskje kjøre med "ChrML" i skiltholderene neste Trackday treff! :D

Mener å huske at du kan bruke det på bane/lukkede områder hvor du i utgangspunktet ikke trenger å ha registrert bil. Tenkte det skulle stå "Svirre" eller "Børsa" på mine :p

ChrML
11/10/10, 14:18
Mener å huske at du kan bruke det på bane/lukkede områder hvor du i utgangspunktet ikke trenger å ha registrert bil. Tenkte det skulle stå "Svirre" eller "Børsa" på mine :p
Yep, burde ikke være noe problem. Men bilene skal være registrert eller ha prøveskilter, men husker ikke om det sto at skiltene måtte stå på bilen under kjøring.

Svirre
11/10/10, 14:20
Yep, burde ikke være noe problem. Men bilene skal være registrert eller ha prøveskilter, men husker ikke om det sto at skiltene måtte stå på bilen under kjøring.

Tanken var at du kan kjøre med bil på lukka bane UTEN at den er registrert for vei :) hvis du skjønner.

ChrML
11/10/10, 14:21
Tanken var at du kan kjøre med bil på lukka bane UTEN at den er registrert for vei :) hvis du skjønner.
Ah, yeah. Men på VCCN treffene og en del andre banetreff må bilene være gyldig registrert har jeg inntrykk av. Men er sikkert treff hvor det ikke er tilfellet og.

Svirre
11/10/10, 14:35
Ah, yeah. Men på VCCN treffene og en del andre banetreff må bilene være gyldig registrert har jeg inntrykk av. Men er sikkert treff hvor det ikke er tilfellet og.

Hmm. Men er det noe krav for å ha det på et utstillingsstrefff hvor bilen står parkert i lengre tid?

ChrML
11/10/10, 15:15
Hmm. Men er det noe krav for å ha det på et utstillingsstrefff hvor bilen står parkert i lengre tid?
Tviler.

microplex
11/10/10, 15:17
Tøft med baneskilt da :). Hvis det er lov så skal jeg kanskje kjøre med "ChrML" i skiltholderene neste Trackday treff! :D

Jeg kjørte med det på subaru'n 1 okt. på rudskogen.
var ikke noe problem det :D

Svirre
11/10/10, 15:30
Jeg kjørte med det på subaru'n 1 okt. på rudskogen.
var ikke noe problem det :D

Ikke no værre enn å undersøke da :)