PDA

Vis full versjon : Diff og sperrer ?



Hassel
03/10/10, 15:33
Lurer litt på hvilke difrensialer som har sperre også videre, navn på dem og alt sånt :)
Alt er av rein nysgjerrighet :P Jeg har ikke sperre på min, hva er navner på den da? :P

Wrasko
03/10/10, 15:49
Siden du har 1992 modell, så har du en 1031 aksel...

Finnes sperre til både 1030 og 1031... (1030 er uten giver til speedometer på bakaksel, byttet til el-speedo og giver i bakaksel i 86)..

Står i tilfelle på akslingen om det er sperre i den..

Hassel
03/10/10, 16:15
Aha.. Hva hadde akslinga heti vis det var sperre på den a? Fortsatt 1031? :P

Wrasko
03/10/10, 16:16
1031 ja..

På 245'en jeg hadde sist, så stod det en liten lapp på den om at det var "anti spin fitted".. Det var en 89 med 1031 :)

Hassel
03/10/10, 16:23
Aha... åsn er det vis jeg ville ettermontert sperre da?
Hørt at folk prater om truetrack/fasttrack osv.. Hva vil det si? :P

Wrasko
03/10/10, 16:27
Truetrack er å bytte ut hele diffklumpen mot en ny en. Dvs at du må dreie ned litt for å få på speedometerringen, samt shimse opp på nytt.

Ellers så finnes det locker, som du tar ut originale diffklumpen, og monterer, for så å dytte nedi igjen. behøver da selvsagt ikke shimsing pga at det er samme diffklump du slenger nedi igjen.


Ellers så går det jo å sette nedi original lamellsperre, som man må shimse opp, eller sette nedi en såkalt slyngdiff, men må shimse opp da og..

Med tanke på pris og funksjonalitet, så ville jeg gått for Truetrack eller locker... TT koster ca 5 når den er klar å dytte nedi, en locker kan du få for 2500..

Har selv en locker på vei hjem, pga at den kan jeg bruke på 1030, 1031 og 1041 akslinger.. Dvs at jeg kan bruke den på "alt" av stive aksler.

Hassel
03/10/10, 16:31
Aha :D
Strålende med folk som svarer for seg ass! ;) +1

Wrasko
03/10/10, 16:33
Er sjokkert over at ikke flere har svart selv, men er vel pga at "guruene" enten kjører 940, eller rett og slett har tatt seg en ferie nå :p

Hassel
03/10/10, 16:39
Haha.. :P
Nyter regnværet og drift på riktig hjul maybe ;)

Ekren
03/10/10, 16:46
Får 1030 med el-speedo og.
Er helt tilfeldig om man har 1031 eller 1030 uansett årsmod.
får 1031 med og uten el-speedo og.

Wrasko
03/10/10, 16:51
jaja,, kan jo ikke vite alt :p

Ekren
03/10/10, 17:17
jaja,, kan jo ikke vite alt :p

hehe, nei..

nå har jeg jo jobba på hugger og da, og vært under xx antall 240s på leting etter akslinger med diff brems ;)

Hassel
03/10/10, 19:19
Haha :P
Åsn er det å jobbe på hugger a? :P

Ekren
03/10/10, 19:37
Haha :P
Åsn er det å jobbe på hugger a? :P

Er kurrant det, kjekt med deler :)

men blir ikke gjort mye med bilene hjemme, blir lei av og skru på biler 8 timer om dagen.
så anbefales ikke, selv om det høres kjekt ut.

Hassel
03/10/10, 19:40
Hehe.. Høres knall ut da :D
Men trur ikke det er noe jeg ville gjort for å leve av nei!
Militæret neste ass!

Wrasko
03/10/10, 19:49
Hvis man har to hobbier, så velger man den man er mest glad i som hobby, og den andre som jobb

Gazoline
03/10/10, 21:28
Har selv en locker på vei hjem, pga at den kan jeg bruke på 1030, 1031 og 1041 akslinger.. Dvs at jeg kan bruke den på "alt" av stive aksler.

Hvilken locker har du bestilt da? Har lyst på en som ikke knepper i svingene, og mener å ha lest at det er noen lockere som ikke gjør det. :)

Wrasko
03/10/10, 21:32
Hvilken locker har du bestilt da? Har lyst på en som ikke knepper i svingene, og mener å ha lest at det er noen lockere som ikke gjør det. :)

Jeg var med på gruppekjøp gjennom forumet her på 10 sånne (er inne på medlemsdelen, så er nok derfor du ikke visste om det)
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=280200860337



Hørt mye snakk om denne kneppinga.. Tror ikke at det er så ille jeg da :p... Har du forresten kjørt inne på en parkeringsplass med original slyngdiff? Blir litt lyder av det og..

Gazoline
03/10/10, 21:36
Hehe okey, får holde meg oppdatert med hvordan den fungerer. Fikk dere ordna litt med verdien på forsendinga så det ikke blir så mye moms?

Wrasko
03/10/10, 21:38
Hehe okey, får holde meg oppdatert med hvordan den fungerer. Fikk dere ordna litt med verdien på forsendinga så det ikke blir så mye moms?

Vel, det vet jeg ingenting om faktisk.. Vet bare at det for hver eneste en som var med på gruppekjøpet, så ble det 2250,- ferdig tilsendt til hver.. (da er det inkl frakt fra han som fikk det hjem til seg først)..

Jeg kommer nok ikke til å teste før til våren, på 242'en.. Men noen andre kommer nok til å teste før den tid :)

christoffera
04/10/10, 15:32
Jeg har en sånn dana locker!

Shimset ikke da jeg innstalerte den så lagerene i diffen tok kvelden... uansett, selve dana sperra ble ikke ødelagt så jeg har den liggenes til en annen gang :)

Disse kneppelydene er ikke ille... de kommer kun når du svinger brått i lav fart, ellers må man venne seg til sperra, kan være veldig nappete og rykkete noen ganger hvis man har bilen i gir og svinger i lav fart, og så trykker inn clutchen. Da vil den prøve å låse, og det vil nappe som fy!

rogern
04/10/10, 23:02
powertrax locker er laget så man slipper disse kneppelydene. jeg, brodern og en kompis bestilte disse fra summit. har ikke prøvd min egen enda da bilen ikke er ferdig. kun montert i aksel.

men vi monterte på 940n til en kompisen. har funka bra hittil.
i starten var det litt lyder ved skarp svingin på p-plass. men dette stod det om i bruksanvisingen også. etterhvert som han har kjør har den blitt bedre. står at den blir "smoothere når man får kjørt den inn. den lager ikke lyder nå ved normal kjøring. bare noen ganger når han har testan litt. blir nok enda bedre når han får kjørt mer med den. lydene forsvinner mer og mer så.

TimB
04/10/10, 23:13
Denne dem kjøpte Rogern? http://www.summitracing.com/parts/PWT-92-0430-2700/

rogern
05/10/10, 22:09
ser veldig riktig ut det. har ikke bestillinga på pcn min så får ikke kontrollsjekka.

"A precise synchronization mechanism eliminates the ratcheting sounds typical of other locking differentials"

Gazoline
06/10/10, 21:08
Jeg har en sånn dana locker!

Shimset ikke da jeg innstalerte den så lagerene i diffen tok kvelden... uansett, selve dana sperra ble ikke ødelagt så jeg har den liggenes til en annen gang :)

Disse kneppelydene er ikke ille... de kommer kun når du svinger brått i lav fart, ellers må man venne seg til sperra, kan være veldig nappete og rykkete noen ganger hvis man har bilen i gir og svinger i lav fart, og så trykker inn clutchen. Da vil den prøve å låse, og det vil nappe som fy!

Okey, må shimse opp til denne og altså. Trur det blir en locker på meg etterhvert ;)

rogern
06/10/10, 22:21
powertrax lockeren trenger ikke shimses. står i manualen.
får med en stålbit som brukes for og måle at det sitter som det skal.
passa fint i min og broderns aksler. men i 940n til kompisen måtte vi lage ett
2mm shims på hver side.

TimB
06/10/10, 23:48
Kan du sette i powertrax lockeren i 1030 aksel uten og shimse også?
eller er det bare 1031 det gjelder?

christoffera
07/10/10, 03:43
powertrax lockeren trenger ikke shimses. står i manualen.
får med en stålbit som brukes for og måle at det sitter som det skal.
passa fint i min og broderns aksler. men i 940n til kompisen måtte vi lage ett
2mm shims på hver side.

ok... Jeg shimset ikke da jeg satte inn min powertax locker
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Volvo-240-242-244-245-260-Dana-30-Powertrax-Locker-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem413d45d2b1QQitemZ28020 0860337QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccesso ries
Den jeg har...

Og etter litt kjøring begynte det å komme ulyder, så plutselig røk noen lagre eller noe for det ble helt grusom dirrelyd. Akselen ligger i garasjen, men jeg har ikke orket å åpne den enda xD
Jeg trodde det var at jeg ikke shimset som førte til dette, men muligens noe ikke var satt helt på plass

ChrML
07/10/10, 05:32
Har du forresten kjørt inne på en parkeringsplass med original slyngdiff? Blir litt lyder av det og..
Som vi har sagt i en annen tråd, at en slyngdiff som er i orden lager lyd er tull :). Da er det noe galt med dem, min og alle jeg har hørt er helt lydløse.



ok... Jeg shimset ikke da jeg satte inn min powertax locker

Og etter litt kjøring begynte det å komme ulyder, så plutselig røk noen lagre eller noe for det ble helt grusom dirrelyd. Akselen ligger i garasjen, men jeg har ikke orket å åpne den enda xD
Jeg trodde det var at jeg ikke shimset som førte til dette, men muligens noe ikke var satt helt på plass
Trenger ikke å shimse den, nei, siden du bare bytter innmaten i diffen.

Wrasko
07/10/10, 08:45
Som vi har sagt i en annen tråd, at en slyngdiff som er i orden lager lyd er tull :). Da er det noe galt med dem, min og alle jeg har hørt er helt lydløse.



Ser du noensted at jeg har skrevet at selve diffen lager lyd? Nei.. Jeg skrev at det blir litt lyder av en bil med original slyngdiff på en trang parkeringsplass.. Dvs at ene hjulet blir dratt rundt.. Fått mange "skjeve" blikk fra folk pga det før

purplepower
07/10/10, 18:29
Hvilke shims til truetrack? Mener det skal gå å bruke de som er til dana30.
Hvor har dere som har montert differ kjøpt shimsene? delenr?

ChrML
07/10/10, 20:11
Ser du noensted at jeg har skrevet at selve diffen lager lyd? Nei.. Jeg skrev at det blir litt lyder av en bil med original slyngdiff på en trang parkeringsplass.. Dvs at ene hjulet blir dratt rundt.. Fått mange "skjeve" blikk fra folk pga det før
Det skal heller ikke skje hvis slyngdiffen virker som den skal. Da er det noe galt med slyngene dine (de "henger på" eller har feil fjørspenn).