PDA

Vis full versjon : TRACS stjeler motoreffekt? V70T5



V70T5
03/10/10, 12:01
Hei!

Har en V70 2.0 T5, har et snodig fenomen.. Dersom eg kjører med tracs aktivert er bilen merkbart slappere? Selv om veien er tørr å fin å det er godt grep.. ? Skrur eg derimot tracs av er bilen mye friskere ? her må det være noe som ikke stemmer..? Tracs systemet til volvo skal vell virke inn på bremsene på forhjula, har du noe varsel lampe som skal lyse når det blir aktivert? samme som på esp biler osv?

Morgis
03/10/10, 12:07
høres meeeget spesielt ut.. TRACS jobber kun med ABS systemet.. altså kun bremsene. Eneste som den kan gjøre, er å bremse.

Om du har en 99-2000modell så kan det være det er mer avansert, men det vet jeg ikke noe om.. der har gaupe mer peiling om han har noe innspill her :)

V70T5
03/10/10, 19:12
Jepp.. vet det er spesielt! i starten tenkte eg ikke over det, men i det siste har eg kjørt så mye med bilen at eg er sikker i min sak.. Men merker du normalt når tracs jobber på våt vei? at du kjenner bilen bremser? Dersom det ikke er noe varsel lampe som skal lyse når den aktiverer bremsene så kan det være eg kjører med bremsene mer eller mindre på hele veien..? Hvordan virker dette systemet egentlig? En føler som merker at ene hjulet går fortere en det andre så blir bremsene aktivert til hjula snurrer like fort? Dersom det er en feil i tracs delen av abs hjernen da så kan jo bremsene aktiveres i tid å utider..? bare synser her men.. Skal til Laastad haugesund på tirsdag å skifte reg reim.. skal nevne det der så får vi se.. noe er det vertfall, det er eg sikker på.. Har testet det nå i månedsvis..Følelsen eg får av å gi på med tracs aktivert er nett som at du drar henger... så kan stemme med at noe bremser..

Morgis
03/10/10, 19:40
når tracs jobber, så hører du abs pumpen ganske greit ja.. men ingen ting som indikerer at den jobber visuelt.

Tore
04/10/10, 21:46
når tracs jobber, så hører du abs pumpen ganske greit ja.. men ingen ting som indikerer at den jobber visuelt.

Jeg vil vel si at den høres forferdelig godt også; allefall om jeg spinner i vel på superglatt føre slik at den jobber maksimalt...

MrX
04/10/10, 22:42
Ja ikke noe problem og høre når TRACS jobber, om man har en fot på bremsepedalen så kjenner man også at den rister.

V70T5
05/10/10, 11:11
problemet løst :D snakket med verkstedet i går, etter prøvetur sa han at bremsene tidevis slo inn ved litt kraftig pådrag, hadde byttet abs/tracs hjerne fra en kondemnert bil å testet da var feilen borte. Så eg må på jakt etter en "brukt" abs/tracs hjerne! verkstedet skulle ha 3500 for den brukte.. vil se om eg finner noe billigere.. noen som vet om noe?

Morgis
05/10/10, 12:42
Blocket finner du mye snacks.. ellers har IPD: http://www.ipdusa.com/Volvo-S70V70-1998-2000/Brakes/ABS-Control-Module/p-128-361-2216/

hgnubel
05/10/10, 13:12
3500 for en sånn fra et verksted, hvis det er med med vanlig verkstedsgaranti og reklamasjonsrett så synes jeg det høres billig ut faktisk...

Tore
05/10/10, 20:29
Tror jeg ga ca 3000SEK for min modul fra huggern i Sverige for 5 år siden. Dog er dette lenge sdien og tidvis husker jeg slike småting dårlig... 3.500 synes jeg ikke var så galt.