PDA

Vis full versjon : R-M-I -> Volvo 855



Sider : [1] 2

R-M-I
02/10/10, 21:19
Vel.. Jeg tenkte jeg fikk slenge inn min Volvo også :) Er en 95-mod Volvo 855 2.5 10V.

Har desverre lite før-bilder :/ men her er i allefall bilen som den står nå:

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/1.png

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/2.png

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/3.png

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/4.png


Gjort tidligere:

- Grøftelys
- Vinge bagasjeluke
- Volvo Original 16"
- Alu-folie-greier innvendig
- Tonet vinduer bak
- Satt inn ekstra lys i toppen av "V70" baklyktene
- Montert hengerfeste + lakkert med hammerlakk..
- nye frontlykter
- fjærbeinsstag/tårnstag
- Kjørecomputer
- Skifte av spjeldhuspotentiometer\spjeldhus-giver.
- Bytte til dioder i alle brytere
- Montert XC Grill
- byttet instrumenteringslys -> hvite dioder
- fjernet list mellom bakvindu og bakluke
- skiftet bremseskiver/klosser/bremsebånd(håndbrekk)
- Bytte hjullager bak høyre side
- Byttet bremseskiver + klosser fremme pga. kast i skive.
- Byttet baklukedempere
- Fjerning av rustflekker
- Overhaling av kupèvifte
- Byttet alle LEDs i speedometer
- Montert polyforing øvre motorfeste
- Overhaling av vindusviskermekanisme bak
- Byttet bærearmer
- Byttet endeledd
- Oljeskift
- Montert anlegg
- Montert dashcam
-


TODO:

Nero
02/10/10, 22:00
Fin bil, noen videre planer for den da? :)

Nilsebu
03/10/10, 02:31
Fin bil ja! Har sansen for svarte 850 stv :)

Turbo-HF
03/10/10, 08:52
Fin denne her! :)

R-M-I
03/10/10, 09:49
Takk takk..skal prøve å oppdatere i ny og ne her etter hvert som ting blir gjort...

Bilder instrumentering(uten lys i "kjørecomputeren" grunnet DOA pære):
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/09/3.png

Ny pære til klokke\temp-saken er bestillt... sammen med dioder til varmeapparat, konsollbelysning(takbelysning) osv.



Og her er et heller dårlig dagslys-bilde:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/5.png

TheRonnyKay
03/10/10, 11:37
Svart volvo er aldri feil :) Eg har klarglasslykter som skal selges billig.. står fortsatt på bil, men kan skru dei av iløpet av dagene vist du er interessert.

R-M-I
11/10/10, 12:56
Da ser det ut til at jeg har noen småting på vei:

- Tårnstag
- Frontlykter
- Dioder til interiør + manglende pære i klokke/temp

Oppdaterer med bilder etter hvert som jeg får ting på plass :)

Janus
11/10/10, 17:17
Pen bil! :)

Nero
11/10/10, 17:45
Har du noen bilder av fronten med R-fanger R-M-I?

Tonytic
11/10/10, 18:23
synes du sa du hadde montert hvite dioder i instrument belysning jeg ? :p
legg ut bilder av den utvendig også da :)

R-M-I
11/10/10, 18:44
Instrumenteringslysene ER faktisk hvite, med litt blått skjær grunnet den blå filmen i instrumenteringen.. De ser ekstremt blå ut på kamera ser jeg :) hehe.. Mye mye hvitere i "virkeligheten". Bestillte litt ekstra diode-saker her før helga og venter nå på dioder til tak fremme og bak, knapper til div saker og ting og til den klokke/temp "kjørecomputer"-saken..

olavxxx
12/10/10, 12:01
Hei,
Fin bil.

Det er du som er Remi sant?

R-M-I
13/10/10, 11:12
Hoy Olav :D Long time, no see...

- Nå ser det ut til at fjærbeinsstaget er like om hjørnet her..skal etter mine beregninger vere meg i hende i morgen tidlig. YAYY :D

R-M-I
14/10/10, 08:04
14.10.2010:
Da har jeg vert og hentet Fjærbeinsstaget mitt :) - Takk til "Angerman" for det.
Får se om jeg får montert det i dag.. Litt bursdagsfeiringer osv. som må unnagjøres. Men skal nå muligens få tid alikevel...

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/1094.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/1095.jpg

R-M-I
14/10/10, 21:26
Ble dårlig med montering av fjærbeinsstag i dag...
Men jeg fikk en liten pakke i posten med en del dioder osv. Så jeg fikk da montert litt av de i det minste..

Litt bilder (dårlige sådan...men fortsatt bilder):

Taklys før:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/6.png

Taklys etter (byttet til samme stilen bak også):
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/7.png


Så, et dårlig kupèbilde etter montering av NEO3 dioder i det meste av knapper osv:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/8.png

Og IGJEN lyset er HVITT ikke blått som det ser ut som på bildene :P

Var MINDRE festlig å ha med NEO3 soklene å gjøre...virker som om de er laget av modellkitt eller tyggis av dårlig kvalitet eller noe...for "skrue" sporet tålte så VIDT at en såg på det før det ble helt ødelagt :P
Men, jeg fikk i det minste ting til å lyse etter hvert...

R-M-I
15/10/10, 17:18
Da fikk jeg endelig tid til å montere fjærbeinsstaget :)

Bilde tatt med iPhone, derfor dårlig bildekvalitet :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/1210.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/1211.jpg

lyngen
15/10/10, 17:47
fin bil :D

Tonytic
15/10/10, 19:05
hvor bestilte du diodene fra? skal ha slike som du har i taklysene :D

R-M-I
15/10/10, 19:12
Diodene kjøpte jeg fra www.bildioder.se. Kostet litt, men de funket som bare det i allefall...dagslys-tilstander inni bilen om kvelden...

Bare legg merke til at det er FORSKJELLIGE diode-pærer bak og fremme på 850'ene...
Altså..1sett(2x) til fremme og 1sett(2x) til bak :)

Må se å få bestillt inn resten av diodene jeg trenger også.. skulle hatt til innstegsbelysningen, til pinolpæren i bagasjerommet(noen som aner hvilken størrelse den er? så jeg slipper å pille ut og måle selv?) + 3stk neo3 dioder til setevarme-knapper + 1 diode jeg mangler til lys-stilleren. Burde vel ta pærene i "speilet" på passasjersiden også..så har jeg komplett interiørbelysning bestående av dioder :P

R-M-I
19/10/10, 16:52
Da kom omsider klarglasslyktene mine...må vel se om jeg finner tid til å montere dem i løpet av uka en gang :P og ikke minst finne ut hvordan i huleste alle de "løse" ledningene skal kobles inn... mulig jeg fjerner 1000meterene i fronten også når jeg først får lyktene av osv.

mrstfu
20/10/10, 00:45
Bare legg merke til at det er FORSKJELLIGE diode-pærer bak og fremme på 850'ene...
Altså..1sett(2x) til fremme og 1sett(2x) til bak :)



bak er de polvendte i forhold til foran, altså byttet minus og pluss. slitt nok med dette selv, begynte å koble om, men ga faen. ennå ikke fått lys der.

virkelig nydelig bil, jeg tar en sjanse her, går mot strømmen, og sier at jeg VIRKELIG liker den alu folien du har på interiøret, hvor kjøpte du det fra? flere bilder:D:D:D?

Janus
20/10/10, 06:32
Da kom omsider klarglasslyktene mine...må vel se om jeg finner tid til å montere dem i løpet av uka en gang :P og ikke minst finne ut hvordan i huleste alle de "løse" ledningene skal kobles inn... mulig jeg fjerner 1000meterene i fronten også når jeg først får lyktene av osv.

Plug and play med de lyktene, dritenkelt :)

R-M-I
20/10/10, 08:17
Ja..selve hovedpærene er vel bare å plugge rett i.. men så er det de diode-sakene som skal kobles inn også da? Var i allefall en liten haug ledninger mellom hovedlykt og blink\parklys-lykt... der i allefall to av lederene var "løse" :P

Janus
20/10/10, 08:51
Ja..selve hovedpærene er vel bare å plugge rett i.. men så er det de diode-sakene som skal kobles inn også da? Var i allefall en liten haug ledninger mellom hovedlykt og blink\parklys-lykt... der i allefall to av lederene var "løse" :P

Diodene kobles inn i hjørnelykta/parklyset :) Skal være plug and play der også, fikk du med noen tegninger?

R-M-I
20/10/10, 08:57
Nope..kjøpte brukt :)

Alex_854
20/10/10, 09:07
...- fjerning av 1000 metere?

Nei! La dem sitte på!
Er de fra NBB?

Alex

R-M-I
20/10/10, 09:08
Nei! La dem sitte på!
Er de fra NBB?

Alex

Indeed they are :P
Jeg tar dem i allefall av og pusser rust og drit fra skruer...kjører på et lag hammerlakk eller noe og monterer igjen i så fall :P

TheRonnyKay
20/10/10, 17:22
Må ikkje fjerne 1000 meterane no når mørketida og vinteren er slått inn :) da kjem du til å angre på.

R-M-I
20/10/10, 17:31
Hehe :) ja du sier noe der..

Hva er det som er spesiellt med NBB lyktene da?

R-M-I
01/11/10, 10:30
Da har jeg bestillt litt mer saker og ting...

- Kjørecomputer m. infobryter osv.
- Spjeldhus giver

- Dioder til resten av interiørbelysning inkl. alt av knapper

Kom ny kjøleveske på bilen i går...

Freover bør jeg vel nesten se om jeg får greie på hvor i huleste h"#¤&% vann kommer seg ned\inn i viftekanalen min.. (altså der selve vifta sitter)..

Håndbrekket trenger vel også en smule justering kjenner jeg... stilt for stramt inne i håndbrekk-huset.. og for slakt justert bak i tromlene..

julen
02/11/10, 23:29
fått pakke?:)

R-M-I
02/11/10, 23:32
Nope...dårlig med pakke enda...Vil ikke tro at posten har fått såpass effektivitet opp og gå enda?

Men kommer vel muligens i morgen? eller torsdag? :)

R-M-I
04/11/10, 14:03
Da fikk jeg nok en pakke fra bildioder.se.. Varierende kvalitet på varene deres må jeg si...eller "passform" på pærene deres.. Måtte tvinge diodesatsene i de siste knappene i allefall..noe som medførte at et par gikk i stykker..hadde heldigvis akkurat nok til alt av knapper denne gangen.. fikk også byttet spole-pæren i bagasjerommet og lyset til park-lysbryteren.

fikk også bakgrunnsbelysningen til kjørecomputeren jeg venter på.. Så nå gjennstår det bare at posten gjør jobben sin og får pakken nedover til meg :)

R-M-I
06/11/10, 20:41
Da var pakken fra "Julen" kommet.. Kjørecomputer med info-bryter + kabel.. + en spjeldhus-giver :) Blir vel til at jeg monterer i morra om været tilsier at det skal gå greit..

Kjipt å ikke ha garasje.. Bergen er ikke akkurat kjendt for solskinnsrike dager desverre..
Får vel i NØDEN finne meg et godt opplyst parkeringshus eller noe å stå å skru i :D

Og bare satse på at ikke politiet kommer forbi og lurer på hva i huleste jeg driver med :P (igjen).

R-M-I
13/11/10, 16:11
Da har jeg omsider fått montert kjørecomputer/bryter og satt i dioder så fargen skal matche speedometer hus og brytere i kupé'en :)

Bilde kommer :)

Turbo-HF
13/11/10, 16:48
Da har jeg omsider fått montert kjørecomputer/bryter og satt i dioder så fargen skal matche speedometer hus og brytere i kupé'en :)

Bilde kommer :)

Ble det bra? ;)

R-M-I
13/11/10, 18:03
Jeg synest det ble bra :)

Men er jo litt opp til enhver hva en synest er pent og ikke :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/883.jpg

Litt dårlig bilde.. iPhone-kameraet er ikke det beste i verden :)

Kjetil Krømcke
13/11/10, 19:43
blei fint det synes jeg, men du burde fylle litt fuel snart;)

R-M-I
13/11/10, 19:47
Jeg fyller da ikke før det begynner å NÆRME seg tomt :P Bilen står skrått på parkeringen btw :P så er mulig derfor måleren viser en smule lavt :)

Skal prøve å få gjort litt mer med bilen i morra når ungen sover "middagsluren" sin :)
Prøve å få montert de svarte klarglass-lyktene jeg har hatt liggende en stund nå...

fikk i samme slengen montert nytt frontsett.. fulltone, Pioneer TS-A1303i i dørene..
Ble helt grei lyd i grunn.. I allefall i forhold til NULL lyd i førerdøren som jeg hadde før i det minste...

R-M-I
14/11/10, 18:48
Da har jeg skrudd enda litt mer :) fikk bort feilkoden jeg har kjørt med i lengre tider :P 2-4-3 (spjeldhus-giver).. Skrudde den av for å bytte mot en ny en jeg hadde liggende.. Var en liten dråpe drit/olje på den metallstangen giveren går inn på.. Fjernet dette med en svamp og gjorde reint så godt jeg kunne.. Monterte den BRUKTE giveren igjen..Slettet feilkode.. Fikk 1-1-1 og kjørte avgårde.. Den har i det minste ikke kommet igjen enda :) wo-hoooo..

Slettmyr
14/11/10, 18:57
Fin bil du har!
Ble bra med dioder ;)

R-M-I
17/11/10, 22:12
-Da var lastegitteret i bagasjerommet i funksjon igjen. Naboen hadde tilfeldigvis festemateriell liggende i boden sin etter "gamlebilen" :)

-I morgen blir det bestilling av filterholder og kupè-filter hos Volvo..

-Venter på en XC-grill jeg har på vei også..skal vel enten vere her på fredagen, eller i det minste rett over helga en gang.

-Får vel også prøve å få på de svarte klarglasslyktene i nermeste fremtid...venter fortsatt på noen kontakt-stykker..og et pæredeksel jeg mangler.. evt. får jeg bare hive på kabelsko på lederene og koble rett i kontakten på bilen.. (eneste problem her er å finne ut hva som skal hvor i kontakten) :P

-Sånn jeg har gjort det nå har jeg loddet sammen :
- jordingsledningene fra diodesatsen, blinklys og parklys. ut til EN leder
- Pos. park og diode ut til en leder
- Pos. blink, en leder.

Poenget mitt var da at park og diodelysene skulle lyse samtidig og resten fungerer som normalt. (med mindre jeg har gått på en diger smell av et slag og tenker fullstendig feil her)

R-M-I
18/11/10, 12:42
Da var filterholder + filter bestillt hos Volvo.. i tillegg bestillte jeg ny pære\sokkel til sigarett-tenner-saken :P

ludvigsen
18/11/10, 13:43
Hvor mye kostet filterholderen?

R-M-I
18/11/10, 13:44
230-240kr :P er ikke helt 100% sikker..
Alt jeg skulle ha kom vel på 550,- til sammen...

Dvs. filterholder, filter og den pæra\pæreholderen til sigarett-tenneren..

ludvigsen
18/11/10, 14:15
Okay, da skal jeg svinge innom volvo i morra å bestille en filterholder.

R-M-I
18/11/10, 14:24
Jepp...delenummer:
9488525 (mener at volvo-delelageret sitter på oppdaterte delenummer nå forresten)..dvs.

Så er det vel bare å si at du trenger filter til denne holderen i tillegg..er 2 stk å velge i.. 1 stk pollenfilter..og et "multi-filter".

R-M-I
18/11/10, 16:12
Da var time for eu-kontroll bestillt..
I morgen kl9.. Kan jo bli interessangt :)

Turbo-HF
18/11/10, 16:29
Da var time for eu-kontroll bestillt..
I morgen kl9.. Kan jo bli interessangt :)

Lykke til! :D *Krysser fingre for 0 mangellapp!* ;)

ludvigsen
18/11/10, 16:31
Jepp...delenummer:
9488525 (mener at volvo-delelageret sitter på oppdaterte delenummer nå forresten)..dvs.

Så er det vel bare å si at du trenger filter til denne holderen i tillegg..er 2 stk å velge i.. 1 stk pollenfilter..og et "multi-filter".

Har filter da jeg kjøpte det her om dagen.. Åpna opp å skulle bytte filteret, så viste det seg at både filter og filterholder mangla :O


Du har forresten en fin bil :) Mye likt det jeg vil at min skal bli :)

R-M-I
18/11/10, 16:37
Har filter da jeg kjøpte det her om dagen.. Åpna opp å skulle bytte filteret, så viste det seg at både filter og filterholder mangla :O


Du har forresten en fin bil :) Mye likt det jeg vil at min skal bli :)


Jepp.. Det "mangler" på de fleste 850'ene jeg har sett på :P

R-M-I
19/11/10, 10:32
Da har jeg vert på eu-kontroll..

Ble litt småfiksing denne gangen..

-slitasje ytre endeledd forran på venstre side.(like greit å bytte begge samtidig?)
-defekt fremre og bakre bærearmsforing begge sider fremme.

-Defekt traversforing (Aauu...har hørt rykter om det er et helvete å bytte foringer her? Anyone enlighten me?)

- Stor slakk i "kuler" forran.. (Her måtte jeg ringe verkstedet og høre hvilke kuler de snakket om.. Fikk da til svar at det var foringene på stabilisatorstagene forran som var anmerket).

Nilsebu
19/11/10, 11:30
Da har jeg vert på eu-kontroll..

Ble litt småfiksing denne gangen..

-slitasje ytre endeledd forran på venstre side.(like greit å bytte begge samtidig?)
-defekt fremre og bakre bærearmsforing begge sider fremme.

-Defekt traversforing (Aauu...har hørt rykter om det er et helvete å bytte foringer her? Anyone enlighten me?)

- Stor slakk i "kuler" forran.. (Her måtte jeg ringe verkstedet og høre hvilke kuler de snakket om.. Fikk da til svar at det var foringene på stabilisatorstagene forran som var anmerket).

Trenger bare å bytte ett endeledd om gangen.. med mindre du kjøper de hos biltema så pleier det å være en ganske hakeslepende pris på de.

Å stabilisatorstagene er ikke så mye arbeid å skifte.
Bæreamrms foringer er greie framme vertfall.. veldig kjekt med verkstedspresse.. og resten får noen som har mer erfaring svare for :)

R-M-I
19/11/10, 11:47
Ytre endeledd koster vel bare 360-370 pr stk. på mekonomen uten rabatter?

Stabilisatorstagene vet jeg er lett å skifte..går vel greit å bare bytte foringene på disse med mindre stagene ser jævlige ut...

Det som "bekymrer" meg mest er i grunn "traversforing bak".. Prisen er ikke helt forferdelig - 457pr stk. Men så var det selve jobben med å få skiftet driten da... jeg ser for meg at dette er LITT mer stress enn det andre..


EDIT:
Sitter her og venter på at delelageret hos Frydenbø skal ringe meg nå..Så kan jeg hente kupè-filterholder\filter og litt "spesialpærer" til div saker og ting i kupè'en som har kveldet før mitt eierskap.

Nilsebu
19/11/10, 13:01
Ops. Blandet endeledd med drivledd :p

R-M-I
19/11/10, 13:02
Jah..drivleddene koster en smule mer :)

ludvigsen
21/11/10, 19:18
- fjerning av rails? / montere lister


Om du skal fjerne railsa så har jeg lister til deg :)

R-M-I
21/11/10, 19:34
Nice :)

Fikk montert spesialpære til 12v\sigarett-tenner i dag..mye enklere enn jeg hadde trodd..
Fikk også montert filterholder og filter.. litt mer kronglete..siden jeg måtte flytte fjærtårnsstaget en smule for å få løftet dekselet som skjuler luft-inntaket osv. :P
Men det gikk nå det også..

ludvigsen
21/11/10, 19:38
Nice :)

Fikk montert spesialpære til 12v\sigarett-tenner i dag..mye enklere enn jeg hadde trodd..
Fikk også montert filterholder og filter.. litt mer kronglete..siden jeg måtte flytte fjærtårnsstaget en smule for å få løftet dekselet som skjuler luft-inntaket osv. :P
Men det gikk nå det også..

Var det mye knot å få på filterholderen etter du hadde plukka av tårnstaget da?

R-M-I
21/11/10, 19:45
Neheiida :D løse 2 torx skruer..løfte opp deksel, ta ut gammel "holder"..
Sette inn filterholder + montere filteret i holderen... så legge dekselet tilbake på plass og skru sammen igjen...

Er absolutt IKKE vanskelig på noen måte :P

ludvigsen
21/11/10, 19:55
Neheiida :D løse 2 torx skruer..løfte opp deksel, ta ut gammel "holder"..
Sette inn filterholder + montere filteret i holderen... så legge dekselet tilbake på plass og skru sammen igjen...

Er absolutt IKKE vanskelig på noen måte :P

Hørtes bra ut :) Merka du noe forskjell på eksoslukt o.l inni bilen da?

R-M-I
21/11/10, 19:59
Jess :) Merk at det bare er "multi-filteret" som fjerner slikt... finnes 2 typer.. Pollen-filter..og Multifilter.

Må GJERNE si fra om du(eller anyone?) vet om en noelunne skapelig billig R-fanger et eller annet sted :)
Jeg er på jakt for tiden..

ludvigsen
21/11/10, 20:07
Jess :) Merk at det bare er "multi-filteret" som fjerner slikt... finnes 2 typer.. Pollen-filter..og Multifilter.

Må GJERNE si fra om du(eller anyone?) vet om en noelunne skapelig billig R-fanger et eller annet sted :)
Jeg er på jakt for tiden..

Jeg har en montert, men den kommer til å koste deg dyrt om du skal ha den :p

R-M-I
21/11/10, 20:16
Hehe..Vet du har en montert :D Derfor jeg spør om du vet om noen vettu :)

Nå til uken blir det innkjøp av foringer til for og bakstilling...og forhåpentligvis utskiftning ASAP..så jeg får inn bilen på etterkontroll før mnd er omme..

R-M-I
22/11/10, 21:10
Mulig det blir innkjøp av et Biltema 74Ah Sølv-kalsiumbatteri på meg etter hvert..alltid greit å ha skapelig med strøm nå når vinteren kommer snikende..

VURDERER et 55w xenon-kit til fjernlysene også..men vet ikke helt om jeg vil gjennomføre det enda.. er egentlig ikke noen stor fan av xenon. Så jeg får tenke litt på det først..


Hmm..Får vel også få gjort noe med foringene som må skiftes snart....
Saken er bare at jeg har fantastisk lite med tid for øyeblikket av diverse årsaker.
Noen som har en rough idè om hva det evt. vil koste meg å få byttet:

-Endeledd (v. forran)
-Foringer bærearm fremre + bakre h+v side forran
-Stabilisatorstag-foringer indre+ytre begge sider forran.
-Traversforinger bakre begge sider.

Hadde tatt jobben selv om det hadde latt seg gjøre rent tidsmessig..Men nå med jobb unge, kone og enda en unge på vei blir det "litt" mye for meg å gjøre :confused:

R-M-I
25/11/10, 21:00
Da ser det ut til at klarglasslyktene mine kan komme på i nærmeste fremtid...

Vår gode venn Morgis kom med litt delenummer til meg..Så jeg nå kan få på original-kontakter på lyktene og montere dem rett i bilens ledningsnett! :D

Yay...så da skal jeg få bestillt på Volvo i morra tidlig når de åpner..

mrstfu
26/11/10, 00:00
Mulig det blir innkjøp av et Biltema 74Ah Sølv-kalsiumbatteri på meg etter hvert..alltid greit å ha skapelig med strøm nå når vinteren kommer snikende..

VURDERER et 55w xenon-kit til fjernlysene også..men vet ikke helt om jeg vil gjennomføre det enda.. er egentlig ikke noen stor fan av xenon. Så jeg får tenke litt på det først..


Hmm..Får vel også få gjort noe med foringene som må skiftes snart....
Saken er bare at jeg har fantastisk lite med tid for øyeblikket av diverse årsaker.
Noen som har en rough idè om hva det evt. vil koste meg å få byttet:

-Endeledd (v. forran)Jeg har fra Tema, kjøpt og montert for 15 måneder siden, er kjempefornøyd. Kostet ca 700 for begge to
-Foringer bærearm fremre + bakre h+v side forranHer er det antageligvis verdt å spandere på polyforinger, jeg veit ikke pris, jeg kjører originale, men 6-700for 4 stykker? Her burde du og ha hydraulisk presse, ja, mine måtte inn med rundt 15tonns trykk:D
-Stabilisatorstag-foringer indre+ytre begge sider forran. Snakker du om det vertikale staget som går fra krenghemmer til fjærbeinet? Gjort på en halvtime å bytte disse. Kjøp originalt, jeg har biltema, som koster 159kr/stk, forsåvidt fornøyd til prisen, men tror kanskje det er litt kortere levetid på de, kontra Volvo
-Traversforinger bakre begge sider.?

Hadde tatt jobben selv om det hadde latt seg gjøre rent tidsmessig..Men nå med jobb unge, kone og enda en unge på vei blir det "litt" mye for meg å gjøre :confused:

edit: så ikke den nederste biten der:D

Morgis
26/11/10, 00:53
-Endeledd (v. forran) - Billig på biltema, men jeg kjøpte denne gangen på Meca for 500kr. Merket fort kvalitetsforskjell bare på kjenne på den og vekten. Produsert i tyskland fremfor kina
-Foringer bærearm fremre + bakre h+v side forran - Som nevnt, polyforinger er en investering.
-Stabilisatorstag-foringer indre+ytre begge sider forran. Om du har 95+ så er foringene vulket og kan ikke skiftes. Kanskje IPD stag er en fin oppgradering? ;)

Ikke lur deg selv ved å kjøpe billige foringer på biltema. Da er du garantert dobbelt arbeid, samt kastet pengene for billigdelene rett i dass.

Kjøpte bærearm til min i vinter da jeg trengte ny der og da.. men jaggu var den slarkete og gåen nå, 9 måneder etter.. Snakk om søppel. Så det ble volvo denne gangen, til dobbel pris, men da holder den nok 15år slik den gamle gjorde ;)

mrstfu
26/11/10, 02:41
hørte noe om at de forsterkede stagene fra IPD var bare søppel? husker ikke helt hva det var eller hvem som sa det, men at det på ingen måte rettferdiggjorde prisen....

Morgis
26/11/10, 07:25
ikke stabstagene, men kyllingbeienene hadde hvertfall Per turbo problemer med..
Mine IPD kyllingbein har fungert fint til nå, men tiden får vise. :)

R-M-I
26/11/10, 08:57
Da var kontaktstykker, tetninger og kontaktstift til klarglasslyktene bestillt hos Volvo :)

R-M-I
30/11/10, 09:02
Da har jeg fått deler fra volvo igjen.. Og klarglasslyktene mine er på stell :D

Fikk fikset el-nettet på lyktene og montert originale kontakter til ledningsnettet i bilen. Så alt skal nå vere plug&play..

Resultat:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/2018.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/2019.jpg
Dårlige iPhone bilder...men kontaktene vises nå..og nettet slik det er nå :)

Ble rimelig fornøyd med resultatet :) Hva tycks?

mrstfu
30/11/10, 11:38
er ikke veldig fan av de lyktene, men kred for godt gjennomført arbeid. jeg tok en midt i mellom det og resten, eget vanntett kontaktstykke, koblet på originalkontakta, slik at jeg kan, ved eventuelle problemer, bytte tilbake til gamlelykte fort som juling.

gleder meg til å se det på bilen.

R-M-I
30/11/10, 11:45
Nettopp derfor jeg ville gjøre det ordentlig også :P Så jeg evt. kan hive det av igjen om det "trengs" :) Lyktene i seg selv ser veldig bra ut i min mening.. kriteriet mitt var ingen angel-eye saker... men mørke lykter alikevel :) Kan leve med diodestripen tilkoblet også..så lenge jeg får parklysene like ved å bruke dioder der også..

mrstfu
30/11/10, 14:01
jeg har aldri vært fan av originalblink/park på 850, men liker ikke angeleyes heller. dioden jeg har i fjernlysreflektoren er perfekt sånnsett, og jeg bruker ikke sangeleyesene. trur du får dine med linselykt i nærlyset og, IPD kanskje?

R-M-I
01/12/10, 17:52
Da dukket det opp en noe uventet pakke i postkassen i dag :D

XC Grill jeg trodde var "på mystisk vis forsvunnet"
http://i245.photobucket.com/albums/gg60/R-M-I/590a417d.jpg

R-M-I
06/12/10, 09:21
Da var verkstedstime bestillt :/
Kommer vel en fin utgift på ca 11K inkl. 4hjuls\hjulstillingskontroll.

Fikk også gjort siste finpuss på de "nye" frontlyktene i går...så nå er det ingen unnskyldning for å vente med å hive dem på :P


EDIT:
Fikk slengt på XC-grillen i dag også..ble greit. Men ser at bilen trenger litt omsorg i form av vask\avfetting osv. Jeg HAAATER denne årstiden....

Nilsebu
06/12/10, 22:15
Jeg HAAATER denne årstiden....

Godt vi er 2 :) Hva skjer med emblem på xc-grillen? :P

R-M-I
06/12/10, 22:21
Godt vi er 2 :) Hva skjer med emblem på xc-grillen? :P

Jeg har i grunn lyst på emblem i XC-grillen..og tenkte da på metall-emblemet folk har snekret rundt på disse grillene fra XC90?(eller hva i huleste det nå er)...

Eneste er at jeg ikke helt har skjønt hvordan ting festes i så fall :P Lim + strips til å holde fast menst det tørker? :P

Nilsebu
06/12/10, 22:25
Ville trodd helt vanlig locktite vil holde det.. har du den super attack eller hva den heter så tørker det jo raskere enn du klarer å sette det på :)

R-M-I
07/12/10, 11:28
Ville trodd helt vanlig locktite vil holde det.. har du den super attack eller hva den heter så tørker det jo raskere enn du klarer å sette det på :)

Evt. noen idè ang. hva XC90-emblemet koster?

Morgis
07/12/10, 11:36
bruk sikaflex :)
XC90 emblem som gjelder

R-M-I
07/12/10, 11:42
Sika\sica er jo så klissete og jævlig :P Men greit..Det funker nok sikkert :P Må en ikke slipe til "festene" på XC90-emblemet? for å få det til å passe ordentlig?

Hadde gjort seg med emblem der ser jeg :)

On a completely separate note:
Bilen står nå og godgjør seg hos Meca...som skal skifte foringer i for og bakstilling, samt et bytte et endeledd og stabilisatorstag + ta hjulstillingskontroll\4hjulskontroll.

Følte at det var litt nederlag å måtte streve seg gjennom snøføyk og drit i lange tider før jobb for så å stresse seg inn på bussen og sitte trødd innimellom folk som ser ut som de har blitt plukket direkte fra en Zombie-film om morgenen...
Blir greit å få bilen tilbake igjen kjenner jeg :P

R-M-I
07/12/10, 16:02
Da var bilen plukket opp her :)
Kontoen er slanket, eu er i boks og livet er hærlig osv... Må få sett til å få på klarglass-lyktene en av dagene.. Mørkt og jævlig om kveldene, så får vel finne meg et passende sted å stå å skru snart.. Kjipt at det ikke er noen "åpen garasje" her i bergen et sted :)

Nilsebu
08/12/10, 11:43
Gratulerer med eu godkjent bil :)

Kan ikke si at jeg gleder meg til det er min tur :/

R-M-I
08/12/10, 12:05
Forsåvidt greit å få bilen på stell..selv om en EU kontroll i seg selv "ikke er mye verdt", da de kun sjekker åpenlyse ting uansett..

Men nå er det i allefall gjort og bilen ble bedre å kjøre :)
Vurderer fortsatt å gå til anskaffelse av Xenon til fjernlys..Og å få montert klarglasslyktene en av dagene.. Tiden strekker bare ikke til om dagen :/ Blir jo mørkt så fort jeg er ferdig på jobb..

Nilsebu
08/12/10, 12:09
Forsåvidt greit å få bilen på stell..selv om en EU kontroll i seg selv "ikke er mye verdt", da de kun sjekker åpenlyse ting uansett..

Men nå er det i allefall gjort og bilen ble bedre å kjøre :)
Vurderer fortsatt å gå til anskaffelse av Xenon til fjernlys..Og å få montert klarglasslyktene en av dagene.. Tiden strekker bare ikke til om dagen :/ Blir jo mørkt så fort jeg er ferdig på jobb..

Blir fort mørkt ja.. angående xenon.. kan ikke gjøre annet enn å anbefale det.. blir en helt annen kjøreopplevelse! Lyset i xenon og halogen kan ikke sammenlignes.

R-M-I
08/12/10, 12:12
Får gå for 55w 4500 xenon i fjernlys.. er det evt. noen som har noe gode saker å anbefale som ikke koster en arm og en fot? :) Tenker da på minst mulig stress ved montering osv. :D

Nilsebu
08/12/10, 12:14
Får gå for 55w 4500 xenon i fjernlys.. er det evt. noen som har noe gode saker å anbefale som ikke koster en arm og en fot? :) Tenker da på minst mulig stress ved montering osv. :D

Jeg har 6000k fra bilextra.. de koster en høvding, men virker som bra saker.

Montering er så enkelt at det er skummelt. Bare ut med pære, plasser ballasten / tenneren og sett inn pæra, så bruker du den originale strømkontakten. (Brun = minus) :)

R-M-I
08/12/10, 12:16
Link\bilder\specs på kit'et du handlet?

ludvigsen
08/12/10, 12:17
Jeg har 35W nå siden 55W ballastene mine ikke funka, og det er utrolig bra det også :)

Nilsebu
08/12/10, 12:21
Link\bilder\specs på kit'et du handlet?

Finner det ikke på hjemmesiden deres. Eneste jeg vet er at det er 6000k :P

Har ikke studert esken så mye ettersom det ble et impulskjøp når jeg hadde penger på kontoen.

Har det samme kitet på nærlys, fjernlys og grøftelys.

R-M-I
08/12/10, 12:23
Ah...Nærlys gidder jeg ikke å montere xenon i.. lite lysten på å blende livdriten utav motkommende trafikk :D

Nilsebu
08/12/10, 12:27
Ah...Nærlys gidder jeg ikke å montere xenon i.. lite lysten på å blende livdriten utav motkommende trafikk :D

Var innom NAF og stilte lysene mine.. blender ikke en sjel :) Men er litt greit å ha linselykter da.

R-M-I
08/12/10, 12:59
Hmm..ingen dårlig idè.. Burde vel ta en lysjustering når jeg hiver på klarglasslyktene på bilen uansett.. Hva tar NAF folket for denne kontrollen\justeringen da? :)

Da hiver jeg i så fall xenon i fjernlys.. gp thunder i nærlys og tåkelys :) burde vel bli en noelunne skapelig match...

Kjører med Osram Nightbreaker for tiden og er stort sett fornøyd med det.. Men kunne godt ha vert enda bedre lys :D

Nilsebu
08/12/10, 14:35
NAF tar mellom 100 og 200 kr for dette.. avhengig av hvor lang tid de bruker.

Gpthunder 7500k har fint lys, jeg var ikke fornøyd med dem ettersom de lyste for dårlig i linselyktene mine, men det er flere som er fornøyde med dem.

Osram nightbreaker koster, men du verden de lyser!

hgnubel
08/12/10, 14:48
Da var bilen plukket opp her :)
Kontoen er slanket, eu er i boks og livet er hærlig osv... Må få sett til å få på klarglass-lyktene en av dagene.. Mørkt og jævlig om kveldene, så får vel finne meg et passende sted å stå å skru snart.. Kjipt at det ikke er noen "åpen garasje" her i bergen et sted :)

Føler med deg... men "gjør det selv" verkstedet i solheimsviken finnes vel, hvis du kan bruke litt penger på å få det gjort. Husker ikke hva de tar, men i hvis noe må gjøres på vinteren er det vesentlig bedre å hive litt penger på å låne en bukk der enn fire varmedresser utenpå hverandre, jekk på is og snø, etc...

R-M-I
08/12/10, 14:48
NAF tar mellom 100 og 200 kr for dette.. avhengig av hvor lang tid de bruker.

Gpthunder 7500k har fint lys, jeg var ikke fornøyd med dem ettersom de lyste for dårlig i linselyktene mine, men det er flere som er fornøyde med dem.

Osram nightbreaker koster, men du verden de lyser!

Lyser greit opp de ja...
Har dem i båd nær\fjernlys og tåkelys akkurat nå selv :D

R-M-I
11/12/10, 18:26
Da har jeg omsider fått ræva i gir å montert klarglasslyktene..
DRITTskruer som står helt noobt plassert er jo stort sett en selvfølge på 850'ene.. skulle GJERNE hatt en fastnøkkel med skralle\sperrehåndtak tilgjengelig kjenner jeg.. Men driten gikk nå på til slutt...

Jeg fikk derimot IKKE flyttet høydejusterings-mekanismen fra original-lyktene over på klarglasslyktene... Noen som vet hvordan man skal fjerne den fra original-lykten? Jeg har ikke lyst til å bøye og slite for mye i frykt for å ødelegge noe permanent :)
Hadde jo tross alt vert "greit" med lys som ikke lyste rett i bakken nå om dagene\kveldene :D

Bilder kommer etter hvert btw.

Morgis
11/12/10, 18:43
ser nå ut til at det kun er presset på, eller klikket fast på en lur måte

R-M-I
11/12/10, 19:15
En lur måte ja :) hadde vert en fordel å vite hvordan jeg skal ta den av :) er litt skeptisk til å bare røkke til og håpe det går bra :/

R-M-I
11/12/10, 21:23
Da kom bilder opp..Mørkt og fælt her naturlig nok. Men jeg kjørte nå på med litt blitz osv.

http://i245.photobucket.com/albums/gg60/R-M-I/IMG_0893.jpg

http://i245.photobucket.com/albums/gg60/R-M-I/IMG_0891.jpg

Setter fortsatt pris på tips ang. hvordan det er meningen at høydejusteringen til lysene skal flyttes fra den originale lampen til den nye...
I allefall hvordan man fjerner den fra den originale lampen.

R-M-I
14/12/10, 17:31
Da har jeg vert på lyskontroll/justering og ting skal vere i skjønneste orden :)

Bestilte meg en R-fanger i dag også..
Nå mangler vel bare t5-motor som ikke har gått for langt, samt innlakkering av lister, fangere,speil,rails :)

Får ta ting litt som de kommer og ikke ta alt på en gang tror jeg.


Mottok også en HAUG SMD w5w dioder i dag..som skal monteres rundt omkring.

R-M-I
15/12/10, 09:58
Montert litt dioder i dag.. w5w SMD dioder i dørkbelysningen.. Begynner å bli "greit" skarpt lys i kupè'en nå når det er mørkt :P

Noen som tilfeldigvis vet hvor pæren til Varmeapparatet sitter? altså, ikke selve vri-bryterene.. Men den slider-saken en en velger "viftehastighet" osv?
Har byttet så alt annet er blått, med unntak av streken i den slideren...noe som irriterer meg en smule..

Ellers har jeg som sagt nå en strøken R-fanger på vei til meg... Noe jeg bør vere obs på ang. montering av denne saken?
Er det mye jobb? Eller er det grei skuring\kjapt gjort?

Nilsebu
15/12/10, 17:13
R-fanger er alltid kos :D

Legger inn svar fra Morgis når jeg spurte om det samme angående montering.


sprette popnaglene til innerskjermene, 2stk 10mm skruer i hvert hjørne av fangeren. og 10-12 torxskruer som fester kåpen til alu-rammen (selve støtfangeren).

Tonytic
15/12/10, 17:20
hvordan er det med lys i de klarglass lyktene? hørt det skal være veldig dårlig lys i klarglass lyktene til 850

R-M-I
15/12/10, 21:43
hvordan er det med lys i de klarglass lyktene? hørt det skal være veldig dårlig lys i klarglass lyktene til 850

Ikke så aller verst synest jeg... gjelder å få dem justert riktig naturligvis.. Lysbildet kunne alltids vert enda bedre, men det fungerer helt greit som det er nå..

Takker for tips Nilsebu..
Antar at jeg borrer ut pop-naglene i innerskjermene? Og enkelt og greit popper i nye etter montering av r-fangeren..

R-M-I
20/12/10, 14:30
Da er R-fangeren på vei til Omlastingsteminalen i Bergen.. Og blir vel levert meg i morgen..
Så får jeg se om jeg får tatt turen bortom oppretteren og høre om de gidder å lakkere billig for meg :P Evt. får jeg handle lakk selv og få onklene til å låne meg garasjeplass og lakksprøyte... Uansett så blir det i allefall gull med R-fanger på bilen.

Med mindre noen kjenner noen i Bergensområdet som kan lakkere grisebillig for meg da vel å merke :D

hgnubel
20/12/10, 16:08
Da er R-fangeren på vei til Omlastingsteminalen i Bergen.. Og blir vel levert meg i morgen..
Så får jeg se om jeg får tatt turen bortom oppretteren og høre om de gidder å lakkere billig for meg :P Evt. får jeg handle lakk selv og få onklene til å låne meg garasjeplass og lakksprøyte... Uansett så blir det i allefall gull med R-fanger på bilen.

Med mindre noen kjenner noen i Bergensområdet som kan lakkere grisebillig for meg da vel å merke :D

Gratulerer med R-fanger på vei :)

Jeg skulle også hatt litt grisebillig lakkering i Bergensområdet. Problemet er vel at til en viss grad får man det man betaler for. Skriver "til en viss grad", siden enkelte profilerte lakkerere her i byn er sitert på priser som 70k for en hellakkering... Men for hva jeg vet så kan det ha vært en de ikke likte trynet på :p

R-M-I
20/12/10, 17:03
Gratulerer med R-fanger på vei :)

Jeg skulle også hatt litt grisebillig lakkering i Bergensområdet. Problemet er vel at til en viss grad får man det man betaler for. Skriver "til en viss grad", siden enkelte profilerte lakkerere her i byn er sitert på priser som 70k for en hellakkering... Men for hva jeg vet så kan det ha vært en de ikke likte trynet på :p


Hehe.. R-fangeren er tilfeldigvis samme farge som bilen din forresten :) og i strøken tilstand :) OG ikke disse kjipa glassfiber-kopiene :)

hgnubel
20/12/10, 17:08
Hehe.. R-fangeren er tilfeldigvis samme farge som bilen din forresten :) og i strøken tilstand :) OG ikke disse kjipa glassfiber-kopiene :)

Pent! Jeg har fremdeles plass under juletreet mitt hvis du ikke har lyst til å bruke den selv ;) Sparer deg for jobben med å finne lakkerer også... :D

Mye måtte du ut med sånn ca, inkl. frakt?

242
20/12/10, 17:26
Fin bil ;)

R-M-I
20/12/10, 20:17
Pent! Jeg har fremdeles plass under juletreet mitt hvis du ikke har lyst til å bruke den selv ;) Sparer deg for jobben med å finne lakkerer også... :D

Mye måtte du ut med sånn ca, inkl. frakt?

2600,- kan jo diskuteres om det var billig eller ikke :)

Tonytic
21/12/10, 17:26
2600,- kan jo diskuteres om det var billig eller ikke :)

antar den er brukt da?

R-M-I
21/12/10, 17:46
Jupp.. Skulle visstnok vere som ny.. Er sølvfarget.. JEG skulle jo gjetne hatt den i 019 svart.. Menmen.. Jeg får vel bare benytte anledningen til å få lakkert litt flere ting når jeg er i gang.. Fangere, lister og speildeksler, skvettlapper osv :) men det får bli når det blir LITT mildere i været :)

R-M-I
22/12/10, 14:12
Da var fangeren kommet frem til meg... har ikke fått pakka den ut av bobleplasten enda i og med at jeg rett og slett ikke har plass å pakke ut på enda :P
Så den får stå og godgjøre seg litt ute på terrassen en stund.. Får få den avgårde til lakkering så fort jule-sakene er unnagjort osv. Alltid kommer disse høytidene og spolerer planene mine :D

Nilsebu
05/01/11, 15:10
Er bare til å bore ut poppnaglene ja, og inn med nye.. noe drit å borre de ut spør du meg.

Synes R-fangeren til 850 er grisegrom, vertfall med tanke på runde grøftelys :D

Hvor mye regner du å måtte betale for lakkering på fangeren?

R-M-I
05/01/11, 15:20
I grunn hadde jeg regnet med å få tatt det selv..bare handle inn lakk. Og sprøytelakkere i den improviserte lakkboksen i garasjen til min onkel :P Blir en del annet som skal lakkeres også når jeg først er i gang... bakluke-list, speilrammer, skvettlapper og naturlig nok r-fangeren. Tar også toppen av fangerene om dette lar seg løse på en skapelig måte... jeg mistenker at det er mye olje og drit på de grå delene... så må vel til å avfette noe voldsomt og rubbe ned, for så å bruke en eller annen plastfiller \ grunning før lakk.

Satser på at ting kommer på stell etter hvert..håper bare at snøen og kulden forsvinner snart nå, så det går ann å få gjort litt igjen..

Venter forøvrig på V70 dørhåndtak + sidelister nå.. Kommer forhåpentligvis over helga en gang..

ludvigsen
05/01/11, 19:32
I grunn hadde jeg regnet med å få tatt det selv..bare handle inn lakk. Og sprøytelakkere i den improviserte lakkboksen i garasjen til min onkel :P Blir en del annet som skal lakkeres også når jeg først er i gang... bakluke-list, speilrammer, skvettlapper og naturlig nok r-fangeren. Tar også toppen av fangerene om dette lar seg løse på en skapelig måte... jeg mistenker at det er mye olje og drit på de grå delene... så må vel til å avfette noe voldsomt og rubbe ned, for så å bruke en eller annen plastfiller \ grunning før lakk.

Satser på at ting kommer på stell etter hvert..håper bare at snøen og kulden forsvinner snart nå, så det går ann å få gjort litt igjen..

Venter forøvrig på V70 dørhåndtak + sidelister nå.. Kommer forhåpentligvis over helga en gang..


V70 håndtak er bra! :D Ikke lister og lakkere øverdelen av fangerne.. Da er det liksom ikke noe som bryter.. Jeg synes personlig vertfall at den ser mye mye bedre ut med den gråfargen..

Kan anbefale å bruke en god bumpershine for å få den til å bli koksgrå sånn som den egentlig skal være da.. Det skal jeg gjøre med min etter hvert.. :)

R-M-I
05/01/11, 19:56
V70 håndtak er bra! :D Ikke lister og lakkere øverdelen av fangerne.. Da er det liksom ikke noe som bryter.. Jeg synes personlig vertfall at den ser mye mye bedre ut med den gråfargen..

Kan anbefale å bruke en god bumpershine for å få den til å bli koksgrå sånn som den egentlig skal være da.. Det skal jeg gjøre med min etter hvert.. :)

Er det mye stress å snekre sammen låsesylinderen til å passe original-nøkkel? Skjer ikke at jeg går rundt med flere sett nøkler i allefall :)

Slettmyr
06/01/11, 14:00
Er det mye stress å snekre sammen låsesylinderen til å passe original-nøkkel? Skjer ikke at jeg går rundt med flere sett nøkler i allefall :)

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=42&t=51958&p=389215&hilit=850#p389215

ludvigsen
06/01/11, 16:38
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=42&t=51958&p=389215&hilit=850#p389215

Du kom meg i forkjøpet gitt! :P

Er ganske fort gjort egentlig :)

R-M-I
12/01/11, 13:47
Da var V70 dørhåndtak og sidelister ankommet..
Blir dårlig med montering i nærmeste fremtid tror jeg siden ting er litt hektisk her for tiden.

Manglet også selve låse-sylinderen på v70 håndtaket på førerdøren... :/ Så jeg trenger et en slik en..Om noen TILFELDIGVIS har en jeg kan få noelunne billig, så si gjerne fra så hadde jeg blitt så glad at :P

R-fangeren ligger fortsatt og godgjør seg og venter på bedre tider med mildere vær osv.

R-M-I
19/03/11, 10:04
lite som har skjedd i det siste her..

fikk opp litt festlige ABS feilkoder i går.. og jeg antar at det er modulen som begynner å skape seg.. blir vel demontering og å gå over loddepunkter i løpet av helga.. noen som vet hvordan en best/lettest kommer til abs modulen? hvor nøyaktig er den lokalisert? har sett en del som tar bort luftfilterboksen osv, men har ingen idé om hvor den er plassert på en 95mod 850 (de guidene jeg har sett gjelder x70).

feilkodene jeg får opp er:

3-1-4
3-2-4
1-2-4

R-M-I
19/03/11, 12:17
hmm..MERKELIG.. Da jeg startet bilen i dag tidlig lyste fortsatt ABS-lyset... så fort jeg kom over 30kmt (selvtest abs) går lyset av igjen.. og har ikke kommet på siden..

Da antar jeg enda sterkere enn før at det er abs-modulen som bør tittes på?

olavxxx
20/03/11, 13:17
hmm..MERKELIG.. Da jeg startet bilen i dag tidlig lyste fortsatt ABS-lyset... så fort jeg kom over 30kmt (selvtest abs) går lyset av igjen.. og har ikke kommet på siden..

Da antar jeg enda sterkere enn før at det er abs-modulen som bør tittes på?

hei, prøv å ta litt forsiktig i tenningsnøkkelen når du ser abs-lampen. (flytt dne et par mm til venstre eller høyre).

Det virker å være en vanlig "Issue" på volvo 850. (faren min fikk det også).
Ps. har du lakke-skills? jeg har flass på frontfangeren :P *hinthint*

R-M-I
20/03/11, 13:53
hei, prøv å ta litt forsiktig i tenningsnøkkelen når du ser abs-lampen. (flytt dne et par mm til venstre eller høyre).

Det virker å være en vanlig "Issue" på volvo 850. (faren min fikk det også).
Ps. har du lakke-skills? jeg har flass på frontfangeren :P *hinthint*

Flass sier du? prøvd head&shoulders? hehe.. får tilgang på lakkeringsytstyr og make-shift lakkboks når det begynner å bli varmere i været en gang.. så blir muligens litt lakkering i løpet av sommeren.. gi en lyd når gradestokken kryper opp mot 15-20 grader :) hehe...

Abs-lyset kommer og går og gjør stort sett hva det vil virker det som.. slo seg av igjen i ste'. jeg lar det nå styre på litt.. så får jeg heller lodde om boksen om det ikke forsviner :)

mrstfu
22/05/11, 01:12
Hvordan går det her? lekre 850er fortjener oppdateringer!:D

R-M-I
23/05/11, 11:19
Lite nytt å melde i grunn :P Mye annet som må prioriteres for tiden..
Men bilen får nå sitt den også. Ser jeg har fått noe småflekker med rust og faenskap i hjulbuene, så det må vel taes så fort kjangsen byr seg, mistenker at jeg har litt i kanalene også, så jeg får hive av sideskjørtene og gå over der også for sikkerhets-skyld.

Ellers blir det vel bare vanlig vedlikehold, oljeskift, tenningsdeler og filter.
Mistenker at original-lyktene kommer på igjen snart også.. Og salg av aftermarket-lyktene..

Driver og prøver å få til en annen bil her for tiden også..
En Peugeot 406 2liter bensiner... jeg mistenker at det har kveldet noen ventiler osv though (mulig registerreim-hopp\brudd):/ så ny topp må vel til der med mindre skaden en mindre enn jeg tror. Kam'en går i allefall ikke rundt når jeg kjinner\prøver å starte den.

mrstfu
23/05/11, 19:50
koselig...:D du får ha lykke til med Pugen, men husk hvilken bil som skal prioriteres!:D

R-M-I
27/07/11, 11:29
Da skjer det litt her igjen..

- Olje/Filterskift (castrol magnatec 5-40)
- Innkjøp av R-fanger
- Innkjøp av felger
- Innkjøp av V70 dørhåndtak
- Byttet bensinfilter

thune
29/07/11, 18:40
ser bra ut denna her.

R-M-I
30/07/11, 18:54
Takktakk :)
Satser på å få kjørt en 3-stegs rengjøring i morgen om været tillater det. Og får forhåpentligvis tatt noe oppdaterte bilder i samme slengen :)

Ellers går jeg og venter på litt deler for tiden..

Må få tatt de små rustflekkene som
er på bilen snart også.. har litt i fremre del av hjulbuene bak og naturligvis de "obligatoriske" småflekkene på bakluka..

Tenkte å få kjøpt inn polyforinger til øvre og nedre motorfeste. Om jeg får tid til det før ferien er over vel å merke.

R-M-I
02/08/11, 22:40
Da fikk jeg omsider tatt vask, lakkrens og voksing her :P Resultatet ble rimelig greit.. Men jeg skulle gjerne gått til innkjøp av bedre produkter og maskin for å få litt fortgang i sakene... slit med håndpolering :P

Bilder kommer i løpet av morgendagen..

R-M-I
06/08/11, 09:09
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/08/7.png

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/08/8.png

hgnubel
06/08/11, 09:53
Pent! Polytrol eller lignende på støtfangere og lister så har du prikken over i-en :)

R-M-I
06/08/11, 15:57
Jessjess...jeg ble bare litt ivrig når jeg såg resultatet og knipset bilder før jeg var heeelt ferdig med å få bort produktrester osv:P Hadde igrunn ikke store forhåpningene om at det skulle bli noe SÆRLIG bedre egentlig, men resultatet ble MYE bedre enn jeg hadde forventet..Mistenker at jeg kommer til å gå over til roterende maskin etter hvert når det gjelder polering...noe skikkelig DRIT å stå å gnikke i vei for hånd....

Går over med polytrol på lister og fanger-plast, så fort været tillater det. Dørhåndtak til X70 har jeg liggende som skal monteres uansett, så om jeg gidder å gå over de som står på nå er heller usikkert.. I allefall ikke før jeg har tatt dem AV bilen :)
Legger ut noen flere bilder i samme slengen her:

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/08/9.png

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/08/10.png

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/08/11.png

R-M-I
07/08/11, 20:58
Da har jeg fått montert 3stk X70 dørhåndtak...mangler håndtaket på førersiden siden jeg ikke har fått metall-saken som låsesylinderen skal stå i enda.... Når denne kommer blir det omkoding av nøkkel så jeg kan bruke original-nøkkelen i X70 låsen :)

Om noen tilfeldigvis har denne metall"klossen" som sitter på dørhåndtaket (den klossen som selve låsesylinderen skal stå i)...så skrik ut..jeg trenger en.

Ellers blir det vel å rengjøre listene langs bilen og på fangerene... for så å gå over med greie mengder polytrol..

mrstfu
08/08/11, 22:46
PENT!

Har savna oppdateringer her, bilen din ser jo nydelig ut!:D

Vurdert en liten senk?

R-M-I
09/08/11, 07:32
Jepp..Skal opp "en del" i felg-dimensjon, så tenkte å vente med de voldsomste senkeplanene før det har kommet på plass.. Tenkte da på FK Silverline.. Har hørt gode ting om de rundtom..

mrstfu
10/08/11, 03:01
Har just montert det settet på bilen til Lightyear (http://forum.vccn.no/showpost.php?p=342009&postcount=531), anbefaler det på det varmeste. Utrolig deilig, blir akkurat passe stivt uten å bli ukomfortabelt.

Bare pass på den camberjusteringa jeg nevner i tråden hans, spesielt med litt breie felger. Kan fort bli ugunstig kontakt:D

R-M-I
20/08/11, 18:48
Dukket opp litt deler i dag..
Bla V70 bakluke-"list", og litt deler til dørhåndtak.. Så nå får man forhåpentligvis førerdør-håndtaket på plass også :p kjipt å kjøre med 1 håndtak fra 850 og 3 fra V70 :)

Lightyear
22/08/11, 13:03
Fin bil du har her, men jeg håper virkelig du tar til fornuften og går for polytrol-behandling istedenfor å lakke ihjel 850'en din :p Blank svart bil med en fin kontrast til velpleid plastikk er bare nydelig ;)

R-M-I
22/08/11, 13:06
Skal ha "plastikk'en" intakt... men dørhåndtak og bakluke-listen må gå. Sidelister og fanger-lister skal behandles med Polytrol så fort det lar seg gjøre... Har "desverre" alt for mye å gjøre på om dagene...

Lightyear
22/08/11, 13:11
Nå ble jeg glad her.. Godt å høre at du skal beholde den som en 850 og ikke prøve å lage "V70" av den :p
Lakkere håndtaket på bakluke er forresten helt innefor, håndtak er jeg ikke like enig i, men på svart bil trenger du ikke den kontrasten håndtakene gir like mye som på andre farger..

R-M-I
22/08/11, 13:16
Men...V70 håndtakene er en grei del bedre å drive på med :D Merker forskjell når man skal åpne dørene i allefall... Eneste grunn til at jeg byttet var stort sett at fjærene som får dørhåndtakene til å sprette på plass igjen var rimelig "slitne" på mine håndtak :)
Blir å bytte tilbake til originale hovedlykter med tiden også tror jeg :P

R-M-I
29/08/11, 18:52
Hentet meg et Originalt BTCC Tennplugg-deksel i dag :)

Meget pent eksemplar i original forpakning, med "instruksjoner", og beskyttelses-"skum" :) Er vel ikke så ALTFOR mange av disse i omløp her i landet? :)

mrstfu
31/08/11, 01:02
Hentet meg et Originalt BTCC Ventildeksel i dag :)

Meget pent eksemplar i original forpakning, med "instruksjoner", og beskyttelses-"skum" :) Er vel ikke så ALTFOR mange av disse i omløp her i landet? :)

Med ventildeksel, regner jeg med du mener tennpluggdeksel? Det plastdekselet som ligger over pluggene midt på toppen?

Uansett, BILDER! Faen ikke lov å legge ut info OM sånt snask, uten å følge opp med bilder:d

R-M-I
31/08/11, 07:53
Hehe...brainfart :P Mente selvfølgelig tennplugg-deksel ja :) Fikk fatt i et lokalt her for en grei sum :P Har det liggende i bilen nå..kan alltids stikke ned i bilen og hente delen og ta et bilde..

Lightyear
31/08/11, 16:22
Hehe...brainfart :P Mente selvfølgelig tennplugg-deksel ja :) Fikk fatt i et lokalt her for en grei sum :P Har det liggende i bilen nå..kan alltids stikke ned i bilen og hente delen og ta et bilde..

Hvis du sier "A" så må du si "B"!! :D

mrstfu
31/08/11, 17:51
Hehe...brainfart :P Mente selvfølgelig tennplugg-deksel ja :) Fikk fatt i et lokalt her for en grei sum :P Har det liggende i bilen nå..kan alltids stikke ned i bilen og hente delen og ta et bilde..

10 timer burde vel være mer enn nok til å ta et bilde, eller hva?

R-M-I
31/08/11, 19:32
Ffs :) vert på jobb... så en tur for å diagnostisere en pug 406 jeg driver å skal få ordnet :P jeg lover fortsatt bilder i løpet av dagen..

Den som venter på noe godt osv :D kan trøste med at kvaliteten blir en smule bedre i og med at jeg har kamera her hjemme :D

Sorry for the delay folks :)

hgnubel
31/08/11, 19:52
Siden shutup er så despo får jeg trøste med salgstråden på denne (med bilde): http://forum.vccn.no/showthread.php?t=28917

R-M-I
31/08/11, 21:09
Jepp.. når jeg tenker meg om, så gidder jeg ikke å gå ut i bilen nå i dag :P får ta det i morra (bare for å irritere mr.stfu) :D

mrstfu
31/08/11, 21:19
Alright.... Bergen er bare rett over fjellet, pass deg:D

R-M-I
03/09/11, 21:14
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/09/181.jpg

R-M-I
17/09/11, 09:56
Neste ting på programmet er da å få bort abs-feilen min... er høyre sensor bak som enten trenger en rens eller er gåen :) noen i Bergen som har feilsøkt disse før som har lyst å ta en titt?

Var visstnok ikke ABS-Modulen min som feilet.. (jeg har gamletypen modul, dvs. den typen som IKKE vanligvis har dårlige loddinger og høy varmeutvikling)

R-M-I
06/10/11, 18:22
Da var ABS-feilen fikset.. var dårlig sensor/brudd som var årsaken..
Byttet til nye og alt fungerer fint igjen :) Fikk fikset "ekstralysene" i v70 baklyktene også nå, så nå lyser alt fint og ser en smule bedre ut..

mrstfu
06/10/11, 20:02
"Ekstralys"?

Pictures, please?

R-M-I
06/10/11, 20:31
Er bare borret ut til ekstra pæreholder(øverst i v70 lykten) og satt i pærer der.. kjørelys med andre ord :P

la merke til at ryggelys-bryteren min har begynt å dumme seg i det siste også.. så får vel bytte den en av dagene :P plukk-arbeid...

Steelseries850
06/10/11, 21:02
KN filter :) og BSr eksos :) da blir det bra ljud :)


http://forum.vccn.no/showthread.php?t=30792

mrstfu
06/10/11, 21:27
Er bare borret ut til ekstra pæreholder(øverst i v70 lykten) og satt i pærer der.. kjørelys med andre ord :P

la merke til at ryggelys-bryteren min har begynt å dumme seg i det siste også.. så får vel bytte den en av dagene :P plukk-arbeid...

BILDER!:D

Har vurdert å gjøre dette for en bekjent, serru, men han er litt skeptisk. Jeg, for min del, er av den oppfattning at man kan ALDRI få for mye lys:D

Steelseries850
08/10/11, 11:44
mrstfu ser deg til vinteren in the dark night :) pynta juletre på 4 hjul :) i like it !

R-M-I
08/10/11, 12:12
BILDER!:D

Har vurdert å gjøre dette for en bekjent, serru, men han er litt skeptisk. Jeg, for min del, er av den oppfattning at man kan ALDRI få for mye lys:D

Skal fikse deg et bilde i løpet av kvelden :) ser bra ut i min mening.. penere enn uten i allefall.. ser ut som det skal vere sånn :D

mrstfu
08/10/11, 22:55
Kvelden er over, frøken, og du har ikke levert.

Steelseries850
08/10/11, 23:54
picture :) :D :P

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=30792

R-M-I
09/10/11, 19:27
Kvelden er over, frøken, og du har ikke levert.

PM'et deg et bilde.. kan ta et bedre ett når det er litt mørkere ute så en faktisk ser lyset ordentlig..

R-M-I
27/11/12, 23:45
Ah...en smule lenge siden jeg har oppdatert denne tråden ser jeg...

Det siste året har bilen nesten utelukkende kun blitt kjørt til\fra barnehage + muligens en tur på butikken av konemor. Det har derfor ikke blitt gjort så forferdelig mye med bilen i det siste..

Noen ting har jeg dog planer om å ordne i løpet av rimelig kort tid etter dagens inspeksjon:

- Ny peilepinne bestilt, da den andre er knekt i plasten.
- Reparasjon av ryggelys-sensor-switchen på gearkassen.. (evt. bytte denne om den er "beyond repair").
- Skifte av bakluke-dempere siden det er rimelig kjedelig å måtte holde luka med nakken hver gang man må åpne.
- Bensinpumpe-relè skal repareres\loddes om. Evt. blir det kjøpt et "nytt" brukt et.
- V70 førerdørhåndtak skal på plass, evt. skal jeg finne enda ett av disse, så jeg har mulighet for å åpne med nøkkel på begge sider igjen. (V70 håndtak på alle dørene med unntak av førerdør akkurat nå).
- Noen små rustflekker skal taes. (heldigvis bare overfladiske saker som burde gå greit å ta knekken på).


Ellers har jeg fått skiftet bremsene forran på bilen i dag, siden skivene forran hadde relativt mye kast i seg etter min (og konas) smak. Nye skiver, klosser og klips på plass.. kalipperene og brakettene fikk seg en god skrubb og alt av kontaktflater mot bremseklossene ble penslet med aluminiumspasta før montering.

mrstfu
28/11/12, 00:25
Manuellkasse du har? bytt ryggelyssensoren. gjort på en halvtime, sitter rett under luftfilteret, koster kanskje et par hundrelapper på mekonomen. om du har automat, ta kontakt med 850GLTsilver her på forumet, en skikkelig jævel på disse PNPswitchene.

R-M-I
28/11/12, 14:41
Har sett de "slipe ned" kontakten-triksene.. er manuell kasse på min og siden de koster såpass lite i utgangspunktet handler jeg bare en på ebay eller noe, siden det ikke er noe kritisk å fikse akkurat nå.. Bytte den skal jeg nå alltids få til.
Noen lure triks for å komme til\bytte håndbrekk-føleren? den som "prater" med indikatorlyset i dashboardet? Jeg antar denne ligger under selve håndbrekk-assemblyen og at jeg da må av stort sett hele midtkonsollet for å komme til å evt. bytte denne?

thune
28/11/12, 17:23
blir bra detta.. litt bilder av skuta etter gammal hadde ikkje gjort noko

R-M-I
29/11/12, 17:48
Bilder kommer når jeg får shinet litt :) er på tur i Haugesund nå, så får se hva jeg får gjort menst jeg er her :)

Fikk ikke tatt bilder av bremsebyttingen, men det har alle sett fra før uansett :P

R-M-I
30/11/12, 20:07
Liten update:
Fikk byttet bakluke-dempere i dag :) Ganske greit å kunne åpne bakluken, uten å måtte være redd for å få den i hodet, når man skal stresse noe inn i bilen menst det regner og ungene skriker i baksetet..

R-M-I
14/12/12, 23:51
Da har man fått hatt bilen på EU-Kontroll.

Bare småplukk som må taes heldigvis :)

- Bakre del av eksosanlegget har sett sine bedre dager... Dvs bakpotta.. Her er det vel ingen vei utenom å bytte hele bakre del av eksos-anlegget i sin helhet?

- Justering av lys
- ryggelysbryter = DEF, så mangler derfor ryggelys (erstatning er på vei i posten)
- kontakten ved hengerfestet er ikke funksjonelt av den enkle grunn at el-opplegget ikke er koblet opp.. Ikke har jeg særlig store planer om å gjøre det heller..
-justering av håndbrekk

AleksanderK
15/12/12, 00:10
Snakket du med bilens eksosanlegg? Var det bare klemmen som har fallt av?

El til henger er vel ikke toer?

R-M-I
15/12/12, 07:13
Var en klemme på midten av anlegget som sådde røket til.. Og bakerste del/rør ved bakpotte var historie.. Så da må jeg vel til å bytte hele driten fra kat. og bak.. BOSAL = DRIT med andre ord.
Og de ville naturligvis ha 4.5K eller noe i den dur for nytt fra midten og bak..

Da kan jeg vel like greit gå for BSR anlegg rustfritt for 500kr mindre inkl. frakt. :/

Evt. bare finne meg et brukt et i noelunne skapelig stand, så jeg får den gjennom EU'en osv :) har ikke lyst å bruke så altfor mye penger akkurat nå :P

R-M-I
18/12/12, 21:47
Da har jeg fått byttet ryggelysbryter og bensinpumpe-relé :) kupé-viften blir satt inn i morgen (må rengjøring til først.. Var utrolig mye støv på bladene, så da blir det kompressorluft mot den på jobb i morgen)

Tenkte også å få justert lysene (eller evt. bytte over til original-lyktene igjen siden jeg har planlagt det uansett)

AleksanderK
19/12/12, 01:29
Selge stylinglykter? :)

R-M-I
19/12/12, 11:28
Gode muligheter for at jeg selger etter hvert ja :)
Om du er interessert kan jeg alltids gi deg en lyd når jeg evt. hiver på de andre lyktene jeg har liggende :)

AleksanderK
20/12/12, 08:18
Gjør det du :)

AleksanderK
20/12/12, 20:53
Hadde noe hyllete eksos stående, men er nok bedre enn ingenting. KAn ta den med ti ldeg om du er interessert?

R-M-I
20/12/12, 21:35
Hyllete? Mener du hullete? I så fall hjelper det meg ikke veeldig mye :/
Det bør vere i noelunne stand for å en gang få den gjennom eu-kontroll :P
I nøden går det vel an å sveise inn noe nytt rør eller noe :/

AleksanderK
21/12/12, 02:12
Hullete ja. Gikk litt fort på tastene her! hehe

Selve lyddemperen ser ut til å være i god stand, men rørene som stikker ut har et par hull. Så bare 2 stk. Ett tror jeg går an å fikse med litt aluminiumstape ment for eksos.
Det andre var i "flensen" der du fester det sammen med resten framover. Der kan det gå å kline på noe eksospasta, så skal det vel være tett. Hvis du skal ha den på EU-kontroll veldig fort så kan du jo alltids låne min lyddemper mens jeg fikser opp i min bil da. Den står jo bare uansett.
Mangler røret som går fra lyddemper og bak, men hr det liggende og har planer om å få det sveiset på igjen :p

R-M-I
22/12/12, 20:38
I dag har jeg fått fylt på kjølevæske, byttet kupévifte og fikset vindusviskerene mine som begynte å bli slappe :P

R-M-I
31/12/12, 22:18
Fått gjort:
- Fikset trekket i en dørside.
- Justert Håndbrekk
- Målt frysepunkt og kokepunkt på frostvæske.
- Vasket/Støvsugd inni bilen

Videre plan blir å:
- Fikse bakluke-visker-motor
- Fikse eksos
- Koble opp kabelmatte til henger-kontakt.
- Komplett utvendig shine/polering osv. osv.

Petter M
27/01/13, 12:15
Da har du fått tak i eksos hørte eg :P:P

R-M-I
27/01/13, 13:12
Jepp... Fikk omsider tak i ett..
Stress, nå må jeg bare få driten på så jeg får tatt etterkontroll..

Kjipt å ikke ha sted å skru.. Jeg får vel bare jekke bilen opp og snike meg under der og få det på..
Bør vel ikke ta så altfor lang tid å bytte..

Petter M
27/01/13, 15:12
Jepp... Fikk omsider tak i ett..
Stress, nå må jeg bare få driten på så jeg får tatt etterkontroll..

Kjipt å ikke ha sted å skru.. Jeg får vel bare jekke bilen opp og snike meg under der og få det på..
Bør vel ikke ta så altfor lang tid å bytte..

Kjenner den følelsen :P

Noe drit å ikke ha tak over hode tnår man skal skru :P

R-M-I
29/01/13, 20:27
Da var eksosanlegget byttet.. Drittjobb når en skal gjøre det fra TIDENES smaleste grav.. Ikke var det mulig å jekke på begge sidene heller.. Så det ble til at jeg jekket i vei på ene siden til det ble nok plass til å tre endestussen bakover.. 5-minutters jobben tok plutselig mye lenger tid enn jeg skulle ønske..

Menmen.. Nå er det gjort. Så da blir det etterkontroll en av dagene.

Sveinung
27/02/13, 18:04
Hvor er R-fangeren? Flott bil du har! :)

R-M-I
28/02/13, 12:49
Kommer vel etter hvert :P
Har helst lyst på "original" i PLAST da...siden glassfiber har en lei tendens til å omtrent eksplodere om man tar borti f.eks en liten isklump :P
Får se hva tiden bringer...
Blir å ta litt rust nå når været kommer seg..litt overflate her og der som bør taes så det ikke sprer seg. Ellers er det ordentlig vask\rengjøring som står for tur nå..samt montering av BSR-filterkit\varmeskjold, olje\filter-skift og oppstaking av drenerings-slanger i motorrom..

R-M-I
28/02/13, 21:32
Da fikk jeg tatt en kjapp vask av bilen :)
Ekstremt mye bedre enn den var i allefall :) får ta en ordentlig shine når været tillater det :)

Sveinung
28/02/13, 21:37
Pakken jeg sendte til deg er kommet til Kristiansand nå :P

R-M-I
02/03/13, 12:22
- Da var nytt alu-rør fra eksos-manifoil til luftfilterboksen siden det gamle var relativt mørt/sprukket..

Hva i huleste er funksjonen der egentlig?

- Ellers har får jeg vel BSR-filter-kit på tirsdagen en gang, så da blir det montering av det.

mrstfu
02/03/13, 13:05
- Da var nytt alu-rør fra eksos-manifoil til luftfilterboksen siden det gamle var relativt mørt/sprukket..

Hva i huleste er funksjonen der egentlig?

- Ellers har får jeg vel BSR-filter-kit på tirsdagen en gang, så da blir det montering av det.

Røret går ikke fra eksosen, men fra innenfor et varmeskjold rundt eksosen. Altså, varm luft føres opp til undersiden av luftfilter, for at motor skal oppnå driftstemperatur fortere. Merker ikke forskjell om sommeren, men på vinteren merket jeg STOR forskjell når jeg, dum som jeg var, satte på åpent luftfilter og fjernet røret. Tar merkbart lengre tid å få skikkelig temperatur i kupeen.

R-M-I
02/03/13, 13:11
Da lærte jeg noe nytt i dag også :) stakk og hentet 50mm fleksibelt alu-rør på Biltema siden det gamle var sprøtt som kjeks :)

R-M-I
05/03/13, 17:43
Da var BSR-filter-kitet ankommet :)

Fikk det største Biltema-verktøysettet med 10års garanti til bursdagen her også.. Sweet, av den nye "røde" typen sett med sekskantpiper med "runde hjørner" osv :) 158 deler.. Førsteinntrykket av kalitetsfeeling er definitivt meget positivt :)

AleksanderK
07/03/13, 23:46
Traff jeg på deg mellom kolltveit og ågotnes i dag? Ca i 16-tiden? Jeg kjørte hvit connect, så du så meg sikkert ikke :P

R-M-I
09/03/13, 16:52
Traff deg i allefall to dager etter hverandre når jeg kjørte peugeot'en ene dagen og med 850'en andre dagen :) fløytet på deg ved storevannet, men såg ikke ut til at du skjønte det var til deg :P

AleksanderK
11/03/13, 10:34
På vei til å fra jobb er jeg litt i min egen verden. Og med høy musikk er det ikke lett å høre tuting :P Er også så mye bråk i bilen fra før av!
Vet du hvilken dim det er på original eksos? 2" rør var akkurat litt for stort. Må ha overgang fra 2.5 10v eksos til 2.3 T5 eksos på den nå.

R-M-I
07/05/13, 08:26
Sommerfelgene har kommet på igjen og bilen har fått en liten shinings.. Ellers er det lite nytt.
Blir olje\filterskift rimelig snart. Og det vil bli tatt litt overflaterust i hjulbuer og på bakluke i løpet av sommeren en gang når det blir bedre vær.

R-M-I
01/06/13, 13:16
Bilen har fått en velfortjent vask igjen.

Prickbort
SurfexHD
Autofoam
Ht-Spyling
Jif bilsåpe-> bøttevask
Ht-spyling

Runde med støvsuging av interiør

Blir korrigering ved første anledning nå som jeg endelig har mottatt min Rupes Bigfoot 15 maskin :)
Gleder meg stort til å teste på panseret som ser seriøst oksidert ut og er fullt av spøkelser og skjolder :P


EDIT (bilder):
FØR:
http://i245.photobucket.com/albums/gg60/R-M-I/Volvo%20850/0D767F30-5A3F-4381-80A6-3CD3E03936F7_zpsvraugv7c.jpg

ETTER 10 min 1 steg test med halvgrov kombo grønn rupes pute, blå rupes polish:
http://i245.photobucket.com/albums/gg60/R-M-I/Volvo%20850/FB899B24-BCC7-4C3C-A172-27E90E37A77E_zpsnixghjwt.jpg

Blir såklart ikke perfekt når en bare kjører enstegs og bare ett pass, uansett en relativt klar forbedring mtp. hvor oksydert den lakken der var.

olekr93
05/06/13, 11:14
Pen bil R-M-I :)

R-M-I
25/06/13, 11:50
Da ser det ut til at hjullager bak på passasjersiden har funnet ut at det skal synge sørgmodige sanger :) Nytt lager er på vei i posten til meg, så får man se om jeg får montert før jeg skal avgårde til Haugesund en tur...
Ellers har jeg store planer for nok en vask av bilen i kveld + muligens testkorrigering av panseret siden det er rimelig "greit" oksydert .Samt at det blir noe småfiks av rust jeg har sett i hjulbuene bak samt noe småplukk på bakluka :P Blir midlertidig fix akkurat nå for å i allefall bremse utviklingen før jeg får tatt det ordentlig etter hvert.

Er stort sett fornøyd med bilen fortsatt :) Skulle gjerne hatt meg en "original"-modifisert grill som jeg har sett en del kjører rundt med..den med det nye emblemet. Om noen har en liggende, så gi gjerne beskjed :)

R-M-I
28/06/13, 21:01
Da fikk jeg omsider tatt litt rust :P ble ikke tatt ordentlig.. Ble grovpussing, på med "rustmelk", vente til det var tørt.. På med hammerslagslakk :P Ser i allefall betydelige mye bedre ut.. Om enn bare midlertidig..

Blir tatt ordentlig når jeg får tilgang på punktsandblåser og får kjøpt inn 2K lakk , syregrunning osv.

R-M-I
04/07/13, 10:13
Og...Når jeg kom hjem fra tur (kjørte fortsatt med syngende spøkelser i bilen \ dårlig hjullager), låg det endelig pakke til meg i posten.
Hjullageret mitt hadde ankommet, så da ble det å brette opp ermene og sette i gang.

Igrunn en ganske enkel jobb bak på disse bilene, MYE mindre styr enn jeg hadde regnet med. (første gang jeg har tatt lager på disse bilene).
Eneste problemet var at det nye lageret kom med en mutter som var for stor for spindelen på bilen min.. Så da brukte jeg opp igjen den jeg hadde (gav den noen greie striper blå locktite) og skrudde til med momentnøkkel (120 nm) + 30grader etterpå.
Ingen mer klagesang fra bakhjulet i allefall. Og en "kjekk" jobb å utføre selv.

R-M-I
03/11/13, 16:49
Da har jeg omsider fått skiftet alle led's i instrumentering, siden disse levde fullstendig sitt eget liv(de følte for å leke strober)..
Fått lys i multifunksjonsdisplayet også.. Og overhalt kupévifta så den skal være klar for vinteren :)


Er en drivknute som driver å beatbox'er av og til.. Så jeg får vel skifte når det blir tid til det.. Er også en del dødgang i rattet, så blir vel til at jeg tar endeledd og det som trengs av forstillingsdeler samtidig..

Laloba
03/11/13, 17:29
Fin bil.

AleksanderK
03/11/13, 21:42
Hører ikke mye fra deg ang. den drivknuten :)

R-M-I
03/11/13, 22:23
Hører ikke mye fra deg ang. den drivknuten :)

Hehe.. Jeg har vært greit travel i det siste :/ beklager den.. Jeg er klar på Torsdag om det er gode greier for din del? :)

Petter M
03/11/13, 22:28
Ser bilen din ofte mellom fjell å straume.. men ser aldri deg bak rattet :P hehe

AleksanderK
04/11/13, 00:21
Foreløpig er det en 'go' fra min side ;)

240racing
04/11/13, 00:50
Ser ut som en fin bil dette, liker sorte 850 er :D
Som jeg har selv :D hehe:P
Og flere bilder er alltid stas^^

R-M-I
04/11/13, 09:17
Ser bilen din ofte mellom fjell å straume.. men ser aldri deg bak rattet :P hehe

Er kona som kjører den bilen mest pga. at hun frakter ungene for tiden :P Men jeg kjører den en del jeg også.


Foreløpig er det en 'go' fra min side ;)

Good good.. Da er jeg klar på Torsdagen i allefall..

R-M-I
07/11/13, 21:38
I dag fikk jeg US Blinkers i posten.. Meeeeen, jeg mangler selve pærene.. Må vel ha 12v 21/5 pærer? Så får se om jeg får meg en tur innom volvo i morgen :/

Håkon åttefemti
14/11/13, 17:41
På tide med noen nye bilder av bilen no :)

R-M-I
14/11/13, 18:46
Så sant så sant :) får se om jeg får fikset noen nye bilder i nær fremtid :)

I dag kom vinterfelgene på.. Us-blinkerene har fått nye pærer også.. Må si jeg er fornøyd med resultatet :)

I tillegg har jeg fått fikset kupéviften :) da gjenstår det bare å finne ut hvor det sniker seg inn vann i underkant av døren og bak i underkant av bagasjeluken på ene siden..

Blir oljeskift, filterskift og vask utvendig/innvendig når tiden tillater det også.

Lars R
14/11/13, 18:57
pem bil dette her :) skal følge med på denne!

R-M-I
29/12/13, 18:04
Har den senere tiden fått inn litt klager i "klageboksen" fra kona om at det dugger ubrukelig mye i bilen om dagene... Jeg frykter jo SELVFØLGELIG at jeg da må ut på jakt etter ny varmeveksler/heater-core.. Men til min store glede og overraskelse viste det seg å være et tett kupè-filter som var årsaken til problemene.. Det KJIPE der er at hele filteret er VÅTT... Alle/begge dreneringsslangene er åpne og skyller ut vann som de skal... Så jeg aner ikke helt hvordan vann kommer seg ned ved filteret. Jeg er jo klar over at mange 850 kommer UTEN dette filteret, så jeg fjernet like greit hele driten så det i det minste er mulig å se hvor en kjører).
Ser også at dørtrekket på passasjersiden er en liten smule vått i underkant, så blir vel til at jeg må finne ut hvor det sniker seg vann ned dit også.

Ellers er planen en liten shine i forstillingen.. Nye endeledd, stabilisatorstag, ny drivknute på ene siden og MULIGENS et hjullager på andre. (synest jeg kjente litt slakk sist jeg hadde bilen oppe, men får sjekke en ekstra gang når det blir tid til det før jeg evt. kjøper inn saker og ting).

EDIT oppdatert med bilde:

LEKKERT filter:
http://i245.photobucket.com/albums/gg60/R-M-I/Volvo%20850/E8DD4B8D-E638-4FFE-90FB-B2352DBCD144_zpssukykosr.jpg

R-M-I
01/01/14, 18:29
Da fikk jeg sneket inn en liten vask her også..

Bilder denne gangen av US-blink og nyvasket bil.
Ble bare en kjapp runde med SurfexHD hele veien unttatt taket. Etterfulgt av BH AutoFoam. Deretter støvsuging innvendig og en skvett Sonax Felgrens på felgene.. Ble uansett betydelig bedre enn det var. Fikk til og med skvist inn en skånsom motorvask (Surfex HD, og LAVT trykk på HT).

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/7.jpg (http://s245.photobucket.com/user/R-M-I/media/BCB245BF-95F0-4C48-9473-7D6DF276C323_zps4egkzhxh.jpg.html)

http://i245.photobucket.com/albums/gg60/R-M-I/CD7BFC9B-7755-4C03-92F3-71768FEA6153_zpsknja2ohl.jpg (http://s245.photobucket.com/user/R-M-I/media/CD7BFC9B-7755-4C03-92F3-71768FEA6153_zpsknja2ohl.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/8.jpg (http://s245.photobucket.com/user/R-M-I/media/258908b9-5b73-49fd-ae3c-48e18a70df68_zps947d87e6.jpg.html)

R-M-I
13/01/14, 14:46
Da har man omsider en "ny" original R-fanger på vei :)
Kjenner jeg gleder meg litt til å få den på...

Ble stoppet i teknisk her om dagen også (dvs. var ikke jeg som kjørte bilen).. Med følgende feil påpekt: "orange lys forran ikke tillatt", "parkeringslys i ekstralys, ikke tillatt" og en liten lekkasje på eksosen...
Så da får jeg vel bytte over til original-blink, nappe ut pærene til parklys i ekstralysene og tette lekkasjen og hive bilen inn til etterkontroll.

R-M-I
19/01/14, 21:51
Da har jeg fått slengt med under bilen og utbedret de småfeilene den tekniske kontrollen påpekte... Så da blir det inn og vise bilen i morgen..

R-fangeren har jeg mottatt.. Original\plast-fanger med volvo-stempel på innsiden.. trenger et strøk lakk, så skal det monteres.

R-M-I
06/05/14, 21:02
Fått lakkert bremsekaliptere forran og bak, samt trommel bak :)
Blitt bestilt inn ytre og indre endeledd og stabilisatorstag, så det blir vel bytte når delene ankommer.


EDIT oppdatering med bilder:
http://i245.photobucket.com/albums/gg60/R-M-I/Volvo%20850/DBA9D1FC-00B3-4CAF-87DE-0BFCA0884C18_zpsjmerwyub.jpg

http://i245.photobucket.com/albums/gg60/R-M-I/Volvo%20850/FF41CAD9-8137-49F9-8EAF-49212D8235A5_zpsfn00ti99.jpg

R-M-I
09/05/14, 20:50
Da har nye Meyle HD bærearmer, stabilisatorstag og endeledd ankommet.. Så da venter jeg bare på indre endeledd/styreledd og verktøy for demontering/montering av indre ledd, så setter jeg igang med å bytte forstilling :)

Fikk delene med DHL Express.. 1 dag fra USA til terminal i Bergen... Det må være rekord..
Nå er det vel bare til å vente på å få masse horrible gebyrer og idiotiske avgifter hos dette selskapet..

R-M-I
20/05/14, 20:19
Ble montering av vindavvisere igjen i dag :) den gamle tape'en/limen takket for seg, så da ble ny "supersterk" dobbelsidig-tape påført :)

Skulle gjerne hatt vindavvisere bak også?

ovlov86
20/05/14, 21:31
Pen bil du har. :) Får godt stell ser jeg!

R-M-I
21/05/14, 08:45
Har oppdatert litt med bilder i tråden bakover her, siden jeg ser at jeg har vert i overkant slapp med å laste de opp etter hvert...
Skal prøøøve å skjerpe meg akkurat der, men jeg lover ingenting..

Petter M
26/05/14, 15:20
Ble montering av vindavvisere igjen i dag :) den gamle tape'en/limen takket for seg, så da ble ny "supersterk" dobbelsidig-tape påført :)

Skulle gjerne hatt vindavvisere bak også?

eg har til dørene bak.. 200kr for begge 2 :P

R-M-I
22/06/14, 22:15
I dag fikk jeg byttet bærearmer på begge sider. Samt stabilisatorstag :)

Gjenstår bare indre og ytre endeledd en dag jeg får tid :)

R-M-I
31/08/14, 13:41
Har kjørt med en rimelig heavy eksoslekkasje i bakkant av katalysatoren her en stund nå, så i går fikk jeg endelig demontert det gamle og fikk på et som var helt i allefall. Deilig med stille bil igjen :)

Ellers hev jeg på US-blinkerene mine igjen.

Skal prøve å få tatt meg tid til en liten vask i kveld muligens klarer jeg en kjapp 1-stegs polering også om jeg har litt flaks :)

R-M-I
01/09/14, 21:49
Neste på programmet blir montering av r-fanger :)

Trenger et lite strøk lakk ser jeg.. Så jeg får vel gjerne fikse det først ved anledning, så jeg slipper å lakkere den PÅ bilen :)

ovlov86
02/09/14, 09:00
Blir nok bra det. :)

mrstfu
02/09/14, 19:37
Ser bra ut denna her

R-M-I
15/09/14, 11:51
Da fikk jeg omsider byttet over til r-fangeren.. Tok motet til meg på kveldingen i går og satte igang. Lyset forsvant bemerkelsesverdig fort, så bildet er ikke det beste..

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/09/527.jpg (http://s245.photobucket.com/user/R-M-I/media/56CE1F1D-40F9-48A6-90F9-C40414FD82B6_zps23410fba.jpg.html)

R-M-I
13/10/14, 12:48
Har slitt med at vindusviskeren min nekter plent å ta helt øverst på førersiden.(som på en "del" andre 850'er). Og etter å ha drevet å bøyd armen innover for at den skal ta bedre, ble jeg lei og satte hele armen i skrustikken hjemme, fant frem dremel'en min og slipte bort en del ev metallet som "stopper" armens vandring ned mot ruten. Resultat, funker som en drøm.

For tiden irriterer jeg meg stort over at vann på en eller annen måte klarer å snike seg inn i luft-kanalen med kupe-viften der.. Utrolig provoserende når jeg ser det drypper ned når jeg svinger mot venstre.
Hvordan det kommer inn er for meg et stort mysterium.. Jeg har ikke AC, ikke takluke heller. Så de synderene der er utelukket. Vannet som kommer inn er enkelt og greit regnvann og kommer ikke fra kondensor, heater-core etc.
Ikke er kanalene under "dekselet" ved ruta tette heller. Men det er jo allitds en mulighet for at det er en dreneringsplugg et sted som er tett som jeg ikke vet om også...

Må uansett få orden på dette her før vinteren kommer.

R-M-I
14/01/15, 12:39
Da har man omsider fått bilen på EU-kontroll..

- Parkbrems må justeres
- ett fjernlys må byttes
- ett skiltlys må byttes
- + ledning fra anlegg til batteri må stripses fast helt fremme med batteriet.

Dette blir fikset i løpet av kort tid, så blir det etterkontroll.

Daniel V
14/01/15, 12:48
Omtrent alle P80 biler får smekk på håndbrekket på PKK :p

R-M-I
15/01/15, 11:56
Mitt fikk vel smekk pga. at det er fullstendig utkoblet nå.. Justert heeeelt ut både på tromlene og fremme i midtkonsollet..
"Noen" som lånte bilen følte for å bare IKKE ta av håndbrekket før de kjørte på tur, så da ble det sånn frem til jeg får inspisert brekkskoene og evt. justert inn inn til de faktisk tar igjen.
Uansett ikke noe stort problem.

Såpass lite feil på PKK kan man helt greit leve med på en gammel sliter føler jeg :) Er igrunn utrolig fornøyd med bilen. Eneste er jo at de er ganske "tørste" :)
Men når jeg da ser på naboen borti gata med sin "nye" V70, som må ut med 15-20k i tide og utide føler jeg igrunn at jeg fint klarer å betale de kronene i bensin ekstra i løpet av ett år.

Daniel V
15/01/15, 17:47
Var det du som kjøpte grillen fra gamlebilen min? :)

R-M-I
16/01/15, 00:29
Jess. Stemmer det :)

Daniel V
16/01/15, 00:44
Hyggelig å se at bilen lever videre fordelt utover en haug med andre biler :) :p

R-M-I
03/02/15, 20:42
Da er bremsebånd/bremsesko byttet sammen med nye monteringsdetaljer og bremseskiver/tromler..

Etterkontroll av bilen first thing in the morning..
Hørte med verkstedet før jeg satte i gang med jobben selv, de skulle ha 2870,-kr for å bytte.. Og det var eks. deler.

Nei takk :) da setter jeg meg heller i garasjen med en kopp kaffe litt pågangsmot :)

R-M-I
04/02/15, 14:32
Og da var bilen ferdig godkjendt for 2 nye år.

R-M-I
10/02/15, 09:27
Nå som ENDELIG minusgradene har forlatt området rundt garasjen min, dro jeg frem Surfex HD, Foam-kanonen med autofoam og tok en god runde berøringsvask til slutt :) Deilig å bli kvitt salt,asfalt og drit.
Blir en skikkelig vaskerunde og påfølgende 1-2 stegs når det blir enda litt varmere i været :) Bilen min er langt fra noe prakteksemplar i strøken tilstand i utgangspunktet, men jeg vil likevel prøve å stelle med den så godt jeg kan.

Ellers går jeg med planer om å få byttet ut de gamle skiltene mine med nye, siden de virkelig begynner å bli stygge. Eneste problem er at jeg sliter litt med å få av skiltet på bakluka, skruene som holder det fast sitter noe voldsomt fast :/

hgnubel
10/02/15, 09:34
Skruene til skiltet i bakluken bruker ruste fast og knekke når du prøver ta de av... men har du luken åpen (slik at alt ikke bare renner av) kan du prøve å bløtlegge de med rustløser noen timer.

Å løsne, rengjøre og smøre opp de skruene en gang hvert skuddår burde vært med i serviceplanen på bilen :)

mrstfu
10/02/15, 09:53
Hadde samme problemet på min 854, løsningen ble varme og wisegrip rundt bolten.

R-M-I
10/02/15, 10:05
Har både wisegrips, rustløser og varme, så da bør vel jeg få det til på et vis til slutt. Tenkte jeg skulle røske av dekselet på innsiden av bakluken også, så jeg får demontert og smurt opp bakruteviskermotoren\staget som går ut fra den etter hvert også. Alltid noe å gjøre på "gammel" volvo :) Men, er jo viktig å holde seg i aktivitet også.

R-M-I
06/03/15, 13:24
Da var bakrutemekanisme overhalt og montert igjen.. Nå fungerer viskeren som den skal igjen, så får man satse på at det holder seg..

I tillegg fikk jeg hentet meg nye skilt i dag, siden de gamle hadde begynt å flasse og skape seg. Ble et lite løft opp fra de gamle helhetlig sett.

Luddemann
07/03/15, 16:04
Fin bil! =) Nye skilter gjør seg veldig! Helhetsintrykket blir mye bedre!
Det er stilig med klarglass, men du får feil lysbilde når det ikke er rillet glass, så det går ikke igjennom på Eu-kontroll. Du har vanlig Halogen i de selv med klarglass? =) Anbefaler xenon, det er råtøft! Med klarglass får du ikke godkjent uansett, så da kan du bare ta den fullt ut :cool: hehe :rolleyes:


Kor kjøpte du pærene og dioder til speedmeter? Jeg bestilte ifra bildioder.se, men de blinka som noen jalla kina-pærerm så byttet de med vanlig igjen...

mrstfu
07/03/15, 16:13
Han har da beviselig optikk i lykteglassene sine.

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/09/527.jpg