PDA

Vis full versjon : Lange trakter/korte trakter?



M.Engelsen
02/10/10, 14:09
Morn!

Skal bygge brukssugis nå lurer jeg på, så var det dette med trakter etc på gasserene.

Hvordan er det det er med lange trakter kontra korte?

Både på selve innsuget etter gasserene, og før gasserene?

Så er det eksosen.. Hva er best med lange eller korte rør før kollektoren?

Er snakk om en b230A motor

M.Engelsen
03/10/10, 15:36
Anyone? Fordeler/ulemper?

SWR
03/10/10, 16:05
Hvordan gassere, etc? Legg ut litt mer av bruken og effekten du vil ha og hva du ønsker deg av resultat, så.. :)

M.Engelsen
03/10/10, 22:11
Bruker 4 mc forgassere :-)
Er ute etter god respons/drag.
Ellers krever jeg ikke så mye

Berg Performance
04/10/10, 03:59
Er bare å regne litt det =) Hvilket turtall vil du ha effekten på ? Godt drag ved ca 2000 rpm til langkjøring eller høyere?

Størrelse på forgasserene ?

M.Engelsen
04/10/10, 04:08
Skal brukes til herjing. Bilen har ikke skilt, så noe langkjøring blir det ikke.

Vet ikke helt hvordan jeg vil forklare det, men jeg vil ha kraften der når jeg gir gass, men samtidig kunne dra den godt på turtall..

SWR
04/10/10, 09:17
Ligger ikke bare i gasserene.. men monter gasserene så nære toppen du kan, og så justerer du lengden derfra og ut. Noe rundt 240 mm fra ventilsetet til traktkant pleier funke bra.

Njål Nilssen
04/10/10, 21:42
Kjør også 4-2-1 eksos.

38mm (1 1/2") primærrør i lengde ca. 52cm, gjennom hver sin "merge" kollektor inn til 51mm (2") med lengde 60cm hvor disse to også går inn i en "merge" kollektor. utløpet på denne bør være 57mm (2 1/4). så har du en "megafon" (diffusor) som øker til 63,5mm (2 1/2") over en distanse på rundt 18cm. der etter går du 2,5" resten av veien ut ;)

Da får du litt breiere register (megafonen har mye å si på akkurat det) og med 4-2-1 får du utnyttet pulsene også på et bredt turtallsområde.

Batland
05/03/11, 17:43
Bruker 4 mc forgassere :-)
Er ute etter god respons/drag.
Ellers krever jeg ikke så mye
Først og fremst MÅ du få kontroll på TENNINGSKURVEN for hvis ikke denne er korrekt så får du ikke det resultatet du ønsker uansett.
Finn TDC og mål tenning for hver 500 o/min fra 2000 - 4000 o/min.

Deretter er det å unngå alt som er kort.
Hvis du f.eks sjekker hva KG sier så er trakter på hele 11 cm det beste valget og jo kortere trakter du velge jo større er skuffelsen som venter deg. ;)
Husk da at dette er på ett vanlig innsug og weber forgassere slik at totallengden blir stor.