PDA

Vis full versjon : bremse"tikking" 1993 854



mrstfu
01/10/10, 22:47
Jeg har hatt et problem en stund, men utsatt det har vært større prioriteringer.
Innimellom, under alle typer forhold i alle hastigheter, og på alle underlag, begynner det å bråke fra området rundt bremsepedalen, hvertfall forfra på venstre side. Det høres ut som en mildere, litt dempet bomgiring, og den er konstant til jeg toucher bremsepedalen, da forsvinner den. Hvis jeg ikke toucher bremsepedalen, fortsetter lyden alt fra 1sekund til 10sekunder, før den gir seg. Hvis jeg ikke toucher, men bremser og holder pedalen inne, blir pedalen hard etter bare et par centimeter, og jeg har nesten ingen bremseeffekt. Hvis jeg da tar foten av pedalen igjen, slutter lyden og jeg har vanlig bremseeffekt. Dette kan også forekomme hvis bilen står stille.

Det dette fører til er jo økt bremselengde i skulle jeg får behov for å stoppe fort, ved en fotgjenger jeg ikke ser eller lignende. Hvilket i sin tur er ganske dumt, så jeg kjører unødvendig pent nå, og holder alltid langt mer enn forsvarlig avstand til bilen foran.

Lyden begynte først etter jeg byttet hjullager foran på venstre side, da sa Volvo-mekanikeren som hjalp meg (familie, ikke utført hos Volvo) at jeg hadde en løs "ABS-ring", hva nå enn det måtte være. I ettertid har han gått bort fra det, og aner ikke hva det er.


I tillegg til dette har jeg en konstant "tikking" med ca et halvt sekund mellom hvert tikk, men blir noe raskere med økt hastighet. Dette skjer ikke når jeg står rolig, så regner med at det har noe med hjullager eller nav å gjøre.

Setter pris på alt av svar eller spekulering, er keen på å få dette fiksa.:D

Nilsebu
02/10/10, 01:14
Jeg hadde det problemet med lite bresmeeffekt en periode... ikke kjekt å kjøre 130 km/t uten lappen og inn mot en rundkjøring uten bremser :P Dette gav seg vertfall når jeg skiftet bremsevæske. Og når det gjelder tikking rundt bremsepedalen så kan du jo sjekke om bremsepedalen er litt slapp.

Husker jeg rett så har jeg også en klikke / tikkelyd med en gang jeg trykker på bremsen.

De andre spørsmålene gir jeg videre til de som kan det ;) Lykke til vertfall :)

ola normann
02/10/10, 01:20
Den bråkingen er ikke abs pumpen som jobber da? Prøv på en grus vei, å brems hardt slik at abs'en slår inn og hør om det er samme lyd

mrstfu
02/10/10, 10:13
jeg har reagert på det før, det er noe av samma lyden som ABSpumpa, men når ABSen jobber, høres lyden litt grovere ut, for å si det sånn. bremsene har blitt lufta ut flere ganger uten at det endrer seg.

den tikkinga med ca et halvt sekunds mellomrom er konstant, ikke bare når jeg trår på pedalen, men uansett.

mrstfu
03/10/10, 20:06
babompibomp byggmakker.....'


er det noe vitenskap ute og flyr på søndagen?

Nedkvit'n
03/10/10, 20:15
Kan vel være ABS modulen som ikkje er heilt 100%

v70dude
03/10/10, 21:12
Bytte bremsevæske? kan kanskje kommet vann i vesken?:P just a wild guess :P

mrstfu
03/10/10, 21:17
bremseveska er byttet og lufta.

mrstfu
05/10/10, 16:10
ingen som har vært borti dette før? lov å håpe på mer respons sånn midt i uka kanskje...:D

ola normann
05/10/10, 19:04
Napp ut sikringen til abs'en og hør om det blir borte.

mrstfu
05/10/10, 19:20
hmm... skal jeg prøve, nå er det jo tilogmed tørt ute. takker, hele gjengen.

bortstun
07/10/10, 12:28
Tipper det er et problem med ABS ringen som ligger rundt drivknuten på bilen.. Hvis denne er skadet eller borte, vil abs pumpen gå hele tiden. Du kan også sjekke abs føleren på samme side, der det ble skiftet hjullager.

mrstfu
07/10/10, 17:03
ok... stor jobb å bytte denne ringen? ABSpumpa går ikke hele tida, kanskje bare et par ganger hver dag, 10 sekunder hver dag totalt. det går som sagt bort når jeg toucher på pedalen. det begynner innimellom når jeg bremser og allerede har pedalen inne, i det tilfelle høres det ut som at et elelr annet strammer seg, pedalen går litt ut, og blir stein hard. tar jeg foten bort, oppfører den seg normal igjen.

ola normann
07/10/10, 17:53
abs ringen er en del av drivknuten, må nok bytte hele drivknuten hvis jeg ikke har missforstått..

Har du prøvd med sikringen?

Hvis det er abs pumpen som lager lyden så går ville jag ha tatt av abs sensoren og tittet nedi der å sett om det er mulig å se noe rart.

Roffy
07/10/10, 19:07
ha rikke hatt d der med den lyden du beskriver men kjenner igjen det med lang bremsestekning å hard pedal... skummelt... dette skjedde etpar ganger med min før abs lampa begynte å lyse konstant for ca 1,5 år siden... har igrunnen trivdes godt uten abs ;-) men må jo fikse det før eu i april.... tror det er dårlig lodding i abs-modulen på min bil... er jo en how-to på den jobben....

mrstfu
07/10/10, 21:02
jaja, det sære her er at det kom innen et døgn etter hjullagerskifte. abs-lampa har ikke lyst i det hele tatt....

er ikke veldig klar for en oslovinter uten abs, for å si det sånn.

mye pleier ei drivknute å koste a? noen steder det anbefales å kjøpe slikt? hva med brukt?

biltema er vel utelukket her, kan jeg anta?

ola normann
07/10/10, 22:58
Ikke bytt deler på måfå... ta av abs sensoren og se om du ser noe muffens...

mrstfu
07/10/10, 23:01
selvfølgelig, men hvis det lurer en stygg utgift i horisonten, er det like greit å begynne å forberede seg til det tidlig. både økonimisk og mentalt:D


begynner feilsøking som beskrevet her om et par dager, så... keep you posted.

ola normann
08/10/10, 06:59
Mekonomen skal ha ca 2500,- for en drivknute, volvo selger ikke drivknuter ettersom jeg har lest, kun hele drivaksler. Men tror ikke du skal lete lenge for å finne noe som er billigere en mekonomen.

Men så at mekonomen selger abs krans foran til 1016,-, trodde den var fast i drivknuten, men men da har jeg lært noe nytt i dag også.

Nilsebu
08/10/10, 20:33
jaja, det sære her er at det kom innen et døgn etter hjullagerskifte. abs-lampa har ikke lyst i det hele tatt....

er ikke veldig klar for en oslovinter uten abs, for å si det sånn.

mye pleier ei drivknute å koste a? noen steder det anbefales å kjøpe slikt? hva med brukt?

biltema er vel utelukket her, kan jeg anta?

800 på feiltema. Bruker det på begge sider etter anbefaling av Morgis etter at han hadde brukt det i 2 år :)

mrstfu
08/10/10, 22:16
hmm, kanskje det er noe å vurdere da... regner med dette er ting man burde bytte i par? vrient å gjøre, eller rimelig enkelt? har du fremgangsmåte?`

bortstun
09/10/10, 14:04
Ha ville sett på abs ringen på den siden du har vert oppe med, likeså sjekke ABS føleren på samme side før du koster på noe, for hvis at føleren er blitt skadet eller at den står med feil avstand til ABS ringen får den feil signaler å vil ikke fungere som den skal.

bortstun
09/10/10, 14:08
abs ringen er en del av drivknuten, må nok bytte hele drivknuten hvis jeg ikke har missforstått..

ABS ringen er presset på drivknuten, så ja den kan taes av å byttes, men har aldri opplevd å måtte bytte denne på noen av de mange bilene jeg har hatt oppgjennom. Men har man klart å skade den under reparasjon så må en vel bar bytte.

mrstfu
09/10/10, 15:20
ingen so har bilder av plassering/utseende på ringen? bare så jeg vet hva jeg er ute etter...

Roffy
09/10/10, 19:43
ingen grunn til å bytte drivledd parvis... men er jo selfølgelig mange som velger å gjøre det da... så er liksom drivknuter ikke et "issue" på en stund....

ola normann
09/10/10, 21:12
ringen ser ut som et tannhjul, abs sensoren ligger rett over abs ringen

mrstfu
09/10/10, 22:52
alright, jeg skal se hva jeg får gjort, takker alle for bidrag!!!:D

bortstun
10/10/10, 14:30
ingen so har bilder av plassering/utseende på ringen? bare så jeg vet hva jeg er ute etter...

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/878.jpg

ser ca ut som dette..

mrstfu
10/10/10, 20:01
svarte! han mekanikeren jeg fikk til å hjelpe meg med dette er litt brutal, tydeligvis, da han sa at HAN herpa ABSringen, men at det ikke var noe problem. det der ser jo ut som stål!:D

bortstun
11/10/10, 19:58
Da kan det hende du må bytte ringen, for det tåles lite avvik iforhold til hvordan den skal være til at du får problemer med signalene til ABS.

Men regner med at nå finner du ut av dette..