PDA

Vis full versjon : Xenon + EU kontroll ... ?



kjellt
18/01/10, 16:56
Har tenkt til å bestille xenon til doningen min! ;)

Skal ha 6000k i tåkelysa
Og 4300k i fjernlysa! (uten ektralys)

Hva sier de på EU`n evt kontroll?

henrik940
18/01/10, 16:58
Er bare å koble de ut, også får du en'er feil på de.

Eller så er det bare å ha de kobla i, også satse på at de ikke ser/bryr seg :)

Ola Hagen
18/01/10, 18:42
Xenon er lovlig hvis du har lysjustering, som de nye bilene som har automatisk lysregulering. ( justerer med å svinge lyset mer nedover når bilen blir lastet på bak)

henrik940
18/01/10, 18:45
Xenon er lovlig hvis du har lysjustering, som de nye bilene som har automatisk lysregulering. ( justerer med å svinge lyset mer nedover når bilen blir lastet på bak)

Og når man kjører langs veien, regulerer de også seg. I fartsdumper og sånn.

Det skal også være lyktespyling, og godkjente linselykter til de.

ChrML
18/01/10, 18:45
Xenon er lovlig hvis du har lysjustering, som de nye bilene som har automatisk lysregulering. ( justerer med å svinge lyset mer nedover når bilen blir lastet på bak)
Nei. Lykta må også være godkjent for xenon, samt E- merka og alt det der. Det finnes ikke lykter som er godkjent både for xenon og halogen i Norge. I tillegg må du ha lyktepussere. Derfor er all ettermontering av Xenon uten å bytta hele lykta til en lykt godkjent for xenon i Norge ulovlig. Og xenongodkjente hovedlykter koster fort oppi 10 000 +, altså ikke aktuellt.

Jeg hadde Xenon i fulltkasterne mine som er integrert hovedlykta på EU uten at de sa eller skreiv noe på det. Men han hadde lagt merke til det ifølge noen som sto å så på når han tok EU, men han hadde ikke brydd seg noe om det. Mulig saken er anderledes i tåkelys, og du får nok nesten garantert 2-er feil hvis du har det i H4 lykta, spesiellt hvis det er en grinebiter som irriterer seg over å bli blenda av xenonlys som tar EU kontrollen :D.

Men som sagt, bare å plugge ut så får du 1-er feil på manglende pære istedet.

Ola Hagen
18/01/10, 19:04
Nei. Lykta må også være godkjent for xenon, samt E- merka og alt det der. Det finnes ikke lykter som er godkjent både for xenon og halogen i Norge. I tillegg må du ha lyktepussere. Derfor er all ettermontering av Xenon uten å bytta hele lykta til en lykt godkjent for xenon i Norge ulovlig. Og xenongodkjente hovedlykter koster fort oppi 10 000 +, altså ikke aktuellt.

Jeg hadde Xenon i fulltkasterne mine som er integrert hovedlykta på EU uten at de sa eller skreiv noe på det. Men han hadde lagt merke til det ifølge noen som sto å så på når han tok EU, men han hadde ikke brydd seg noe om det. Mulig saken er anderledes i tåkelys, og du får nok nesten garantert 2-er feil hvis du har det i H4 lykta, spesiellt hvis det er en grinebiter som irriterer seg over å bli blenda av xenonlys som tar EU kontrollen :D.

Men som sagt, bare å plugge ut så får du 1-er feil på manglende pære istedet.

Ja, stemmer. Vil bli jævli mye jobb å få godkjent ettermonterte lys med xenon hvis bilen ikke har automatisk lysregulering fra før, så det letteste er å ha en bil som er levert org med lysregulering og ettermontere godkjente lykter som er bygd for xenon lys.

F eks en kamerat har en audi a4 2002 som ikke hadde xenon, men den har automatisk lysregulering org, så han bytta bare hovedlyktene til en mørkere type, MED xenon og han viste den på biltilsynet og den ble godkjent.

kjellt
19/01/10, 09:21
Men drit i at jeg skal kjøpe lykter som kan justeres!
Det er jo ikke aktuellt!

da får jeg bare få 1`er feil! ;)

henrik940
19/01/10, 11:15
Men drit i at jeg skal kjøpe lykter som kan justeres!
Det er jo ikke aktuellt!

da får jeg bare få 1`er feil! ;)

Du får ikke kjøp godtkjente xenonlykter til 940. Så enkelt er det ;)

kjellt
19/01/10, 11:29
Du får ikke kjøp godtkjente xenonlykter til 940. Så enkelt er det ;)

Viste jeg egentlig! ;)

Xenon ftw

A.Finstad
19/01/10, 14:52
hadde jeg tatt eu kontrollen på bilen din å sett at du hadde xenon montert hadde den ikke blitt godkjent for jeg hater å bli blenda av etter montert xenon er så jævelig irriterendes!

TeamBørnOut
19/01/10, 14:56
Jeg er faktisk litt enig... men ikke helt :P skal ha det i fult lysa selv. Noe som er mye værre en xenon er folk som har varebiler med utstyr i som ALDRI klarer å justere lyktene sine!

JørnM_940
19/01/10, 15:46
Det er f..ns irriterende å møte folk med feiljusterte lykter med ettermontert xenon, ser ingenting i to minutter etterpå. Men det gjør så mye med utseendet på bilen, så jeg tenker selv å montere det (har kjøpt det inn). Får heller prøve å justere lysene såpass langt ned og sørge for å holde lykteglasset reint så det blir til minst mulig irritasjon for andre:)

Ola Hagen
19/01/10, 16:37
der ser fint ut med xenon ja, men ikke noe særlig behagelig for møtende trafikk med feiljusterte lys, men vi har da pærer med xenon look,funker som vanlig, men ser mer hvitere/blåere ut, men hever utseendet betraktelig :)

har "xenon look" pærer fra biltema, funker fint, lyser hvitt/blå, men er litt blått i seg, har kjørt med de samme pærene i snart 1år og 2 måneder nå, og bilen er i drift hver dag

Morgis
19/01/10, 16:41
monterer man xenon i linselykter er det skjeldent det skaper irritasjon. men reflektorlampene med alle sine flotte prismer, klarer ikke å kontrollere den enorme mengden lys xenon pærene gir, og gir derfor mye mye mer ukontrollert strølys.
Det er strølyset som irriterer og blender. Ikke alltid lyktene i seg selv som er feiljusterte.

kjellt
19/01/10, 17:16
Jeg syntes det er irriterende uansett jeg da! Uansett om det er nye biler eller ikke!
Men nå har jeg en uvane da, skal gjerne se rett inn i lysa jeg da!
Facinerende lys vettu! :)

Men jeg får bare koble det til også stille lysa en god del ned! ;)

ChrML
19/01/10, 17:27
Hjelper ikke veldig mye å stille ned, men hjelper litt. Alle reflektorlamper sørger for at 10% av lyset eller noe i den duren blir kasta oppover. For å kunne se skilter i mørket, lettere å se elg osv så det ikke er helt mørkt overalt bortsett fra veien når du kjører med nærlys. Kalles strølys som sagt over.

10% av ei halogenpære sitt lys er ikke så mye, men 10% av et xenonlys er plutselig 5 ganger så mye lys i alle kanter. Altså nesten halvparten av et halogenfulltlys med blending :P.

Men uansett så er det ikke så ille å møte noen med ettermontert xenon syns jeg. Værre å møte de som ettermonterer xenon i uklare lykteglass, da mener jeg skikkelige uklare lykteglass som bilen ble levert med originalt eller fordi de er av plast ellerno og har masse riper. Sånn at hele løkta bare blir en blå kule som lyser i alle veier. Ikke minst ser det helt forjævlig ut når lysa i tillegg er type 8000 Kelvin :).

Ellers så er Xenon pent på 940, men i min mening bør lysa være så hvite som mulig og ikke blå. Ala 4300K eller 5000K. Men delte meninger på det.

kjellt
19/01/10, 17:31
Ellers så er Xenon pent på 940, men i min mening bør lysa være så hvite som mulig og ikke blå. Ala 4300K eller 5000K. Men delte meninger på det.

Har bestilt 4300 i fjernlys og 6000 i tåke!
Tips av Mr. Langås

JørnM_940
19/01/10, 17:31
Personling synes jeg 6000K er fint i 940, kanskje enda hvitere som ChrML sier. Har sett med 8000K, og det var ikke pent i det hele tatt (Ikke langt unna blå går over til lilla)

A.Finstad
19/01/10, 20:09
er greit at folk har det i fult lysa for dem skal jeg ikke se når jeg møter dem uansett. men hadde vært greit å ikke ha det i kjøre lysa for det blender en del på grunn av strølyset som nevnt over her.