PDA

Vis full versjon : 940 b230fk starter ikke



Andreas89
01/10/10, 17:23
Hei.
Gikk tom for strøm på batteriet her om dagen, og det har nå stått å ladet i et døgn.
nå har jeg strøm igjen, batteriet har tatt lading fint. men når jeg skal starte bilen igjen, vil den ikke starte, står bare å filer.

før batteriet gikk tomt fungerte alt som det skulle.

noen som vet hva problemet kan være? - trenger nødvendigvis ikke ha noe å gjøre med at batteriet gikk tomt, men tenkte bare jeg kunne nevne det.

ChrML
01/10/10, 17:40
Svinghjulsgiver som har kvelda? Ikke uvanlig på de motorene. Da er det absolutt ikke tegn til liv når du prøver å starte, verken tenning eller bensin. Bare går rundt på starteren.

Andreas89
01/10/10, 18:22
filma fra når jeg prøvde å starte.
har ikke så mye motorkunnskap selv.. ;-)

http://www.youtube.com/watch?v=iOAA5onCPw8

ChrML
01/10/10, 18:27
Sjekk at sikring nr 1 er hel.

Kan være svinghjulsgiveren, ja. Hvis du har en kamerat med 940 kan du prøve svinghjulsgiveren hans. Kan være det som er feilen. Svinghjulsgiveren sitter skrudd i 1 skrue bak motoren over girkassa. Ganske kurant å komme til, tar 5 min å bytte for å se :).

Andreas89
01/10/10, 19:06
er det en svart liten plastboks som er svinghjulsgiveren? ca 10x10cm

ChrML
01/10/10, 19:15
er det en svart liten plastboks som er svinghjulsgiveren? ca 10x10cm
Nei, det er bare en boks med bly uten noe elektrisk i. For at torpedoveggen ikke skal vibrere og lage lyd.

Sånn ca 20 cm under den boksen er svinghjulsgiveren skrudd til motoren på baksiden. Går en ledning inn på den. Sitter i en liten skrue. Bare å skru ut og plugge ut ledningen. Bare prøv å ikke mist skruen nedi clutsjhuset når du tar den ut :).