PDA

Vis full versjon : Hvordan skifte servoolje på V70 ?



Nilsebu
01/10/10, 09:50
Gudene må vite hvor lenge siden det er. Og jeg leste en post fra Locked om at servoen ble mye bedre etter et oljeskift. Men hvordan tapper jeg den? Lufter etc...?

Takker for svar :)

v70dude
01/10/10, 17:50
kan hende det funker å pumpe det ut.. Også tror jeg at du skal la motoren gå mens du heller på ny olje... å så svinge frem å tilbake en del ganger :P

Men er ikke sikkert :P er det jeg fikk beskjed om

Nilsebu
01/10/10, 21:48
la bilen gå uten olje.. tror ikke det er det beste for pumpa?

Hvis jeg husker rett så skal du fulle opp. Så lufte, med å vri rattet helt om. Men hvordan blir du kvitt den gamle?

v70dude
03/10/10, 21:09
du kan ikke fylle helt opp. For når du lufter så må lukket på servopumpa være oppe.. å da kommer det til å flyte opp... Men sjekket dette nærmere :P

Man skal tømme systemet fylle litt på men ikke helt fult.. så starte motoren å dreie høyre venstre x antall ganger for å lufte systemet.. så fyller du helt opp :P

tror det blir mere riktig :P

Nilsebu
03/10/10, 22:08
Men vi ble vel aldri enige om hvordan vi kunne tømme oljen? Suge den ut? Får den ut alt som er i pumpa osv?

Per Turbo
03/10/10, 22:11
om jeg husker rett så skal du helle på litt olje, starte motor og vri rattet 20 ganger med fullt utslag, så helle på mer olje osv.. litt av samme prinsippet som å flushe automaten...

har oppskriften på jobben så skal sjekke

v70dude
04/10/10, 20:29
kanskje ikke suge den ut ? smaker vell ikke så veldig godt? :P
få en pumpe eller no.. eller få av ett av de slangene til tannstanga der servo olja går til å la det renne i en bøtte eller no sånt

Tore
05/10/10, 16:15
kanskje ikke suge den ut ? smaker vell ikke så veldig godt? :P


Haha :) Dagens! Er ikke all suging som er oral da vettu... Man kan suge ut med ei pumpe av noe slag også... Trenger ikke tenke koffert selv om man leser suge :cool:

mrstfu
05/10/10, 19:23
har lurt på dette selv, og hørt litt rundt med selvutnevnte Volvoeksperter, de sier de kun kan tømmes fra en av slangene, finnes ingen bånnplugg, for å kalle det det.Men jeg venter på Per Turbos svare her jeg og.

locked
05/10/10, 20:07
Gudene må vite hvor lenge siden det er. Og jeg leste en post fra Locked om at servoen ble mye bedre etter et oljeskift. Men hvordan tapper jeg den? Lufter etc...?

Takker for svar :)

Ja det hjelpe å bytte all olje sjøl om at volvo skrive at det ikkje trengst..

Ta av øvre returslange på tanken, start motoren la den gå på TOMGANG UTEN å dreie rattet til det slutter å komme olje ut.. så fyller du på litt mer olje i tanken, har på slangen og ratter litt frem og tilbake og gjentar. gjør det et par ganger så er du kvitt det meste uten å måtte demontere noe under bilen.

enten må du få med noen til å hjelpe til eller så blir det motorvask etterpå ;)

v70dude
05/10/10, 21:59
Haha :) Dagens! Er ikke all suging som er oral da vettu... Man kan suge ut med ei pumpe av noe slag også... Trenger ikke tenke koffert selv om man leser suge :cool:

hahaha... mente å "suge det ut" med ett eller annet verktøy man kan jo gjøre som man gjør med vann.. men da ville det mest sannsynelig ikke smake godt :P

Men du får tenke som du vill :p hehe... men var ikke det jeg mente :eek:

Nilsebu
05/10/10, 23:09
Ja det hjelpe å bytte all olje sjøl om at volvo skrive at det ikkje trengst..

Ta av øvre returslange på tanken, start motoren la den gå på TOMGANG UTEN å dreie rattet til det slutter å komme olje ut.. så fyller du på litt mer olje i tanken, har på slangen og ratter litt frem og tilbake og gjentar. gjør det et par ganger så er du kvitt det meste uten å måtte demontere noe under bilen.

enten må du få med noen til å hjelpe til eller så blir det motorvask etterpå ;)

Takker :) Så for leeeenge siden at du anbefalte dette på en post, men tror ikke det sto forklart hvordan :)