PDA

Vis full versjon : Koble til dimming av lys i spiller



Steen
01/10/10, 09:24
Har en Alpine spiller i bilen min, så vil koble til dimmin på lyset i den.
Er en kabel på spilleren som er beregnet på dette.
Men finner ikke ut hvor i bilen jeg skal koble den til:(
Noen som vet dette?:)
Bilen er en S60 2002 modell.

Takker for svar:)

Morgis
01/10/10, 09:41
Dobbelpost ikke tillatt :)

todleif
01/10/10, 15:00
Er det ikkje berre å koble den til dimmebryteren i bilen?

Morgis
01/10/10, 15:02
er 99% sikker på at originalspilleren er tilkoblet med en kabel til dimmelyset..
Har vært standard siden 90tallet.. så kontakten til originalspilleren har garantert en instrumentlysledning klar.

Om du kjøper DIN-ISO overgang så skal den være klargjort for dimmelyset..

et annet tips er å lese koblingsskjemaet til stereoanlegget : http://forum.vccn.no/showthread.php?t=14

Steen
01/10/10, 16:13
Har prøvd å finne ut av det koblingskjemaet, men finner ikke noe skjema av selve kontakten til spilleren.
Har prøvd å lete i haynes boka og uten noe positivt resultalt:(

Steen
01/10/10, 19:29
Har nå prøvd å målt litt i plugger bak spilleren, men kommer ikke frem til noe fornuftig:(

Her er den oransje ledningen fra spilleren som skal kobles tin en fornuftig plass som jeg ikke finner:(
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/25.jpg

Her er et bilde av adapteren jeg har kjøpt, kun ledinger i denne til - og + med/uten tenning og noe motor antenne.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/26.jpg

Her er baksiden av den orginale volvokoblingen som stod i den orginale radioen. Her har var det jeg målte. Må vel være en av disse ledningene?

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/27.jpg

Håper noen har peiling på dette og kan hjelpe:)
Takker for svar!

mister j
01/10/10, 21:21
Vil bare opplyse om at lyset (og dimming) i orginalspilleren er can-bus styrt.
Tror desverre ikke dette kan løses enkelt:(

HansM
01/10/10, 21:31
Må vel til med adapteret for rattet for at man skal få dette til å funke?
Gjorde dette på en Touran jeg hadde, men VW og Volvo er to forskjellige ting. Men begge bruker CAN-bus-systemer.

mister j
01/10/10, 21:41
Finnes adapter til rattkontrollene, men har aldri hørt om at det er lager noe til dimmingen av lysene. Lysene i ettermarkedspilleren virker jo? er bare dimminga som ikke funker? Forstått deg riktig der Steen?

Steen
01/10/10, 22:29
Ok. hørtes ikke kjekt ut:( Jo er lyd i ettermarkedspilleren, Alt for masse når jeg kjører på kveldstid:( adapter til rattkontroll er ikke å få tak i til min spiller til den bilen jeg har desverre:( Har hørt med bilradiospes og en bilstero butikk i tyskland.
Men fins det en måte jeg kan koble meg via dette CAN-bus systemet?

mister j
01/10/10, 23:11
Ok. hørtes ikke kjekt ut:( Jo er lyd i ettermarkedspilleren, Alt for masse når jeg kjører på kveldstid:( adapter til rattkontroll er ikke å få tak i til min spiller til den bilen jeg har desverre:( Har hørt med bilradiospes og en bilstero butikk i tyskland.
Men fins det en måte jeg kan koble meg via dette CAN-bus systemet?

Nope...
Sorry:(

todleif
02/10/10, 06:50
Eit alternativ er å skru av lyset på spilleren.
Det gjere eg med Alpinespilleren eg har. (er ikkje montert i Volvoen)

Mr. RAH
02/10/10, 07:12
Dimmingen funker ikke i min V70 07 heller, har ikke tenkt over det før jeg så tråden her, har Pioneer spiller og rattstyringsinterface(Pioneer del) så det har vel ingenting og si om man har denne interface delen. Så man må vel bare dimme spilleren ved justeringer på den, viss spiller er levert med det da selvsagt.

Steen
02/10/10, 08:20
Ok, får vel bare nøye meg med å skru av lyset på spilleren da:(
Hadde jo vert kjekkest vist jeg fikk det til å virke mot bilens dimme system.
Takker for svar:)

HansM
02/10/10, 15:39
Dimmingen funker ikke i min V70 07 heller, har ikke tenkt over det før jeg så tråden her, har Pioneer spiller og rattstyringsinterface(Pioneer del) så det har vel ingenting og si om man har denne interface delen. Så man må vel bare dimme spilleren ved justeringer på den, viss spiller er levert med det da selvsagt.

Da er rattstyring bygd opp annerledes til Volvo. Ikke så overraskende, men kunne være at var noe i samme duren.
På den Touran'n jeg var borti så var strøm og styresignaler gjennom samme adapter. For der gikk styre signalet via bilens CAN-bus. Og der stakk det også ut en ledning som det sto dimming på. Dette var koblet opp mot en Pioneer P88RS. Der ble lyset lavere når lyset i dash'n var tent.

Steen
02/10/10, 16:52
Ok, gjerne jeg får prøve å spore opp en adapter til rattstyring da:)