PDA

Vis full versjon : Motorsystem serv. erfordras?



volvoRsport
30/09/10, 17:03
Fikk opp en melding som det sto "motorsystem serv. erfordras" på faren min sin S80II D5 idag. Noen som vet hva det kan være?

ASK Racing
09/10/10, 12:39
er en føler eller noe som ikke gir rett signal, kan også være så enkelt at det er for mye olje på motoren, men du må inn å få lest ut feilkoder, den forsvinner ikke av seg selv :)

det er en kampanje fra volvo hvor vi reprogreamerer ecm, hvor vis det ikke er rett oljenivå kan denne meldingen komme frem, hvois han akkurat, har fått utført denne kampanjen, (r29117) så skal oljenivået kunn gå 3/4 opp på peilepinnen, om det er over dette nivået, kan du få denne meldingen,

kampanjen går ut på at 1 eller 2 d5 motorer har fått for mye metning av diesel i oljen, som har ført til at olje har trengt opp i forbrenningskammeret og bilen har økt fart av seg selv,

som et forebyggende tiltak reprogrameres ecm med ny sw vor oljenivåfølerens verdier blir rekalibrert til et lavere max nivå, samtidig justeres oljenivået ned, men om det ikke blir justert nok, vi du kunne få feilmelding. er ikke noe farlig, men du må på verksted for å få bort meldingen,

feilmeldingen du vil få sier noe som oljenivågiver for høyt signal. eller noe, husker ikke helt feilkoden og teksten i farta, men du skjønner hva jeg mener :)

volvoRsport
09/10/10, 14:09
Hadde bilen inne hos Volvo i går, og det var bare oljenivå greiene som du nevner, selv om den har vært inne på kampanje for å få fikset dette for ikke mange ukene siden.

ASK Racing
09/10/10, 17:20
merkelig nok så er det kampanjen som gjør at dette skjer,

det vil si ikke kampanjen i seg selv, men han stakkarn som gjorde det tok ikke ut nok olje, vet alt om det, har hatt noen jeg har måttet gjøre omm igjen selv :)

knetrom
09/10/10, 21:30
Hvordan fungerer den kampanjen? Fikk "Motorsystem serv. erfordras" i noen sekunder en gang jeg startet bilen, ligger ikke under meldinger nå lenger.

ASK Racing
10/10/10, 14:48
kampanjen gjelder en gruppe nyere biler med D5 motoren, og noen D3 er hvis jeg ikke husker feil, du får et brev om at din bil er påvirket, å så møter du bare opp å får ny software, å i noen tilfeller et klistremerke som viser ny oljestand på peilepinnen,

grunnen til at noen får denne meldingen etter at de har utført denne kampanjen er at oljenivået er over max grensen satt i den nye softwaren,

biler som ikke har har fått denne softwaren er ikke berørt, med mindre det er alt alt ALT for mye olje på :)

Motorsystem serv erfordras er en litt mer alvorlig meldig en bare motorlampa, om du skjønner hva jeg mener, det kommer opp hvis det er en feil som påvirker motorsystemet som en helhet, for mye olje, feil på spjeldmotor, osv... ting som kan påvirke funksjonen utover at det bare er en liten feil.

men om den bare kom og forsvant igjen, kan jeg trenke meg at det bare var en glipp den ene gangen, ville ikke tro det er noe spesielt, med mindre den kommer opp igjen,

du kan alltids dra å få lest ut hva det var, for bilen vil huske hva det var, å når det slkjedde :)

knetrom
10/10/10, 17:42
Takk for bra info, har bare vært V70-eier i 3 dager ;) Jeg har 2,4 D 163 hk, hører at den er lik som D5, men teller kampanjen bare for de med fulleffekt? Skal følge med om meldingen kommer tilbake, hvis ikke får den ligge der i et noen mnd til det blir service

ASK Racing
10/10/10, 20:41
er faktisk ikke helt sikker på hva som er kriteriene, tror det er en serie bare, men men, om du er berørt vil du få et brev ganske snart, eventuelt så kan du ringe ditt lokale volvo verksted, så kan de sjekke det for deg :)

2,4 163 og 2.4 180 hk er i grunn samme motoren, bare software som er forskjellig,

det som er nytt nå er at nå heter 163hk D3 og er en 2.0 5syl og D5 er en 2.4 180 hk, jeg tror 2011 modellene får 205 hk om jeg ikke husker feil, det er vertfal sånn på nye S/V60 :)

er litt forvirrende det nye systemet enda, men det kommer seg :) se på C30 S40 og V50 er D2 1.6 115hk og D3 2.0 4syl 150hk og D4 2.0 4syl 173 hk så det matcher ikke helt enda :) men vi blir vel vant til det :)

_tormod_
10/10/10, 21:00
Har i tilegg til kampanjen måttet bytte oljenivågiveren på noen biler som feilen har kommet tilbake på. Etter bytte av denne har alt fungert bra for alle :)

knetrom
11/10/10, 16:03
I dag kom meldingen tilbake når jeg prøvde å starte dieselvarmeren, og nå gikk den ikke vekk :( Får vel lest av feilkodene neste uke. Dieselvarmeren sto på tidsur i dag og det fungerte ikke, så jeg får håpe at det holder å slette feilkoder og så er alt på stell igjen. Har hørt at meldingen kan komme uten noen egentlige feil, bare at den er forsøkt startet for mange ganger.. Hvorfor den ikke startet de gangene sier historiene derimot ikke noe om..

Edit, er det noen andre enn Frydenbø som kan lese av feilkoder i bergensområdet? Er over en ukes ventetid hos Frydenbø.

Syclone
15/10/10, 21:39
I dag kom meldingen tilbake når jeg prøvde å starte dieselvarmeren, og nå gikk den ikke vekk :( Får vel lest av feilkodene neste uke. Dieselvarmeren sto på tidsur i dag og det fungerte ikke, så jeg får håpe at det holder å slette feilkoder og så er alt på stell igjen. Har hørt at meldingen kan komme uten noen egentlige feil, bare at den er forsøkt startet for mange ganger.. Hvorfor den ikke startet de gangene sier historiene derimot ikke noe om..

Edit, er det noen andre enn Frydenbø som kan lese av feilkoder i bergensområdet? Er over en ukes ventetid hos Frydenbø.

Jobber hos Frydenbø og ja vi har nok lang vente tid dessverre.. :)
Har du hørt med frydenbø i Åsane eller på Minde?
Du kan jo og høre med Autoteknikk.

Mvh.

Martin.S
15/10/10, 21:51
Er det et års skille denne feilen er vanlig, pappa har en 06 S60D5 og han fikk nylig den feilkoden.

ASK Racing
16/10/10, 14:07
Er det et års skille denne feilen er vanlig, pappa har en 06 S60D5 og han fikk nylig den feilkoden.

mener deg kunn gjelder 2008 og opp, men ikke sikker, har desverre ikke noe liste over de berørte modellene,

det kan være noe annet som gir feilkoden, ville fått det lest ut for å være sikker, :)

knetrom
17/10/10, 13:29
Hørte med alle de tre, Syclone. Eller hvertfall Åsane og Autoteknikk. Kan forresten nevne at feilkoden jeg nevnte gikk vekk etter jeg skrev innlegget, og kom og gikk en gang til. Skal inn på tirsdag og få sjekket om de ligger i minnet, og få feilsøkt dieselvarmeren.

knetrom
18/10/10, 21:23
Da får vi se hva de sier i morgen, har fått feilmeldingen i dag også. Virker nesten som om den kommer hvis jeg er for rask å vri om nøkkelen, selv om glødelampen er slukket, noen med samme erfaring? Får se om det ligger noe i minnet hvertfall.. Og om det er sammenheng med manglende dieselvarmer

Karl
20/10/10, 11:56
Jeg har opplevd at ikke dieselvarmeren har startet på tidsinnstilling men da har det vært under kvart tank med drivstoff på bilen. Regner med at det skal være sånn, det virker fornuftig.

knetrom
20/10/10, 16:08
Om det utelukkende er ved lite diesel skal det være sånn.

Min "motorsystem serv. erfordras" var pga ødelagt trykktransmitter i partikkelfilteret, dieselvarmeren hadde egne feilmeldinger og hele brenneren ble byttet, hvis noen lurte :)

volvoRsport
23/10/10, 16:39
Hadde bilen inne hos Volvo i går, og det var bare oljenivå greiene som du nevner, selv om den har vært inne på kampanje for å få fikset dette for ikke mange ukene siden.

Idag dukket den opp ennå engang..