PDA

Vis full versjon : [LØST] Periodisk høy tomgang B234F



MadAss
29/09/10, 21:37
Skrev inn et innlegg her tidligere da jeg hadde problemer med høy, ujevn tomgang. Hadde da feilkode "for mager/fet blanding ved CTP (tomgang).
Fant ut av det problemet - hadde koblet feil canisteret.
Trodde da at alt var i orden, for bilen fungerte da mye bedre, og tomgangen så ut til å fungere som den skulle.
Jeg kan nå kjøre lange strekninger med tomgangen i orden, men plutselig legger den seg på 1300-1400 rpm - helt stabil.
Er hovedsaklig ved småkjøring og bruk av lave turtall - under 1800 rpm at tomgangsproblemet begynner.
Men ved å bryte tenningen er halvt sekund - motoren trenger ikke å stoppe en gang, så fungerer alt slik det skal igjen. Dette skjer kun på varm motor. Har ingen feilkoder.
Har et inntrykk av at motoren ikke går helt rent ved pådrag på lave turtall.

Har byttet LMM, tempgiver, tomgangsregulator og sjekket for falskluft.
Noen som har ideer?

PVT
29/09/10, 21:40
sjekka spjeld sensoren på innsuget?

MadAss
29/09/10, 21:42
Den er justert ja. Regner med at den bør være i orden, når den klikker..? Har jo evt. en liggendes, som jeg kan prøve med.

JørnM_940
29/09/10, 21:42
Sjekka for vacuum-lekkasje i forbindelse med bremsekraftforsterker?

MadAss
29/09/10, 21:49
Har ikke prøvd å tette slangen til bremsekraftforsterkeren nei. Det kan jo være en ide å prøve. Har kun brukt startgass å leita etter falskluftlekaskje.
Skulle jo vere typisk om jeg har klart å ta knekken på enda en bremsekraftforsterker - er jo ikke akkurat noe vanlig feil på disse bilene. Forrige jeg bytta, lå der mange løse deler inn i å skrangla :p
Men burde ikke servoeffekten på pedalen merkes ved lekasje da

JørnM_940
29/09/10, 22:02
Har ikke prøvd å tette slangen til bremsekraftforsterkeren nei. Det kan jo være en ide å prøve. Har kun brukt startgass å leita etter falskluftlekaskje.
Skulle jo vere typisk om jeg har klart å ta knekken på enda en bremsekraftforsterker - er jo ikke akkurat noe vanlig feil på disse bilene. Forrige jeg bytta, lå der mange løse deler inn i å skrangla :p
Men burde ikke servoeffekten på pedalen merkes ved lekasje da
Du vil ikke merke det på pedalen om lekkasjen er liten. Enkleste å gjøre er å ta ut pluggen som går i BKF når bilen har for høy/ujevn tomgang, og holde for enden.

MadAss
29/09/10, 22:05
Skal teste det i morgen, så kommer jeg tilbake med resultatet ;)

MadAss
30/09/10, 19:42
Har nå koblet meg inn på styreenhet og målt alle verdiene. Alt skal vere i orden der, men når tomgangen blir høy - sender styreenheten ut signal til tomgangsregulatoren om høyere spenning. Turtall, spjeldkontakt, LMM, o.l. blir rett registert, og setter heller ikke noen feilkoder.
Blir vel bytte av styreenhet tenker jeg. Noen som har en Jetronic LH2,4 med Volvo nr 3517608 (Bosch: 0 280 000 571) til salgs?

MadAss
30/09/10, 22:01
Forresten, noen som har erfaringer med måling av lamdasonden?
Verdien skulle ligge tilnærmet mellom 100-900 mV på tomgang, og ha ca 0,5V med tenning på.
Ble litt usikker på disse verdien, da jeg målte de ut.
Når jeg starter opp motoren, ligger den å regulerer mellom 750 og 850 mV sånn cirka. Så blir det noe veldig til hopping - kan ligge på mellom 600-800 mV, og gå helt ned i 50 mV et lite øyeblikk, for så å gå opp igjen innen for godkjente verdier. Burde sikkert vært målt med ociolloscop - men hadde bare multimeter tilgjengelig da.
Stoppa også motoren og målte verdien da med tenning på. Lå ca på 0,2 volt. Men var jo lamdaen driftsvarm, så jeg vet ikke om denne verdien vil være forskjellig i forhold til kald lamda? Sto ikke noe om det i verkstedhåndboka.

PVT
30/09/10, 22:38
hvis jeg ikke tar helt feil så er det jo forvarming av lamda så den skal komme kjapt opp til drifts temperatur så da skulle det jo ikke ha noe å si

MadAss
30/09/10, 23:00
Var signalet inn til styreenheten jeg målte på. Altså lamdasignalet som blir sent tilbake til styreenheten - så akkurat det har ikke noe med selve forvarminga å gjøre.
Koblet måleboks i mellom styrenheten og kontaktstykket til styrenheten, og fikk målt ut alle de 35 stikkerne med alt tilkoblet.

MadAss
26/10/10, 17:44
Legger inn et siste innlegg på denne tråden. Har nå løst problemet.
Etter en del fikling med gasspjeldkontakten ble jeg kvitt plagene, men det er ikke i spjeldkontakten problemet ligger. Hadde inn en 940 Gle 16V til feilsøking på akkurat samme problemet i dag på jobb. Er selve gasspjeldet som må justeres, og deretter gasspjeldkontakten.
Den bilen hadde også svært ujevn tomgang, noe som hadde sitt resultat i at spjeldkontakten lå akkurat midt i mellom tomgang og delgass signal. Ved måling av verdiene inn til styreenheten så dette ut til å vere i orden, men ved justering av kontakten, ble jagingen borte.
Hvorfor styreenheten sender ut høyere spenning til tomgangsregulatoren når dette problemet oppstår vet jeg ikke.