PDA

Vis full versjon : Varmeapparat blinker ved oppstart.



Marken
29/09/10, 18:37
Det blinker på bryter for "resilkulering og AC OFF" når jeg starter bilen.
Merker også at varmen i frontruta ikke fungerer..
er dette lett å fikse selv?

Slettmyr
29/09/10, 20:04
Blinkingen er en indikator for feilkoder :)
Kan være en spjeldmotor som har tatt kvelden...

Richard N
01/10/10, 15:29
akkurat samme har begynt på min også

Marken
02/10/10, 01:05
ringte volvo idag. Er muligens som Slettmyr sa, ett spjeld som har skilt seg eller motoren er brent. Prøv alle stillinger og kjenn om du kjenner noen steder det blåser svakt på.

Nilsebu
02/10/10, 01:09
Blinker hos meg også :/ men alt ser ut til å fungere som det skal. Kan vel ikke være kupefilteret som er tett? Skulle vært byttet for en stund siden.

Marken
02/10/10, 01:11
Det var ikke noe indikatorer for det skjønner du. Da hadde det vært for olje, bensin/diesel filter også! Desverre.
Spurte de idag..

Marken
02/10/10, 01:12
Jeg merker det godt på lufting for fremvindu. Det blåser DÅRLIG. Så jeg skal ta meg en AC service..

ola normann
02/10/10, 01:25
Den blinkingen indikerer en feilkode på klimaen som nevt ovenfor, få lest ut feilkoder... Det er sikkert over 20 forskjellige feilkoder man kan få, alt fra manglende motortemperatur (den har jeg på min) til gåen viftemotor.

Men det kan fort være spjeldmotor hos deg marken, siden du har de symptomene.

Nilsebu
02/10/10, 01:28
Regner med du får lest ut feilkodene via OBD2 diagnosen?

Marken
02/10/10, 01:35
Men det kan fort være spjeldmotor hos deg marken, siden du har de symptomene.

Er de vanskelig å skifte? Tror jeg skal gjøre det meste selv med bilen :D

ola normann
02/10/10, 16:46
Leser ut feilkoder til klimaanlegget vi obdII kontakten ja.

Jeg har ikke vært borte i disse spjeldmotorene, så det vet jeg ikke.

Atanatar
13/07/11, 17:50
Har samme problem jeg også med blinkende lys, men Volvo-verkstedet fikk ikke ut noen feilkoder. Kan det være de som ikke har skjønt hvordan det fungerer? Har forresten akkurat tatt service på AC-en.

Synes det blåser greit alle steder. Ikke videre imponert over trykket opp på frontruta, men det skal vel ikke være orkan heller.

Edit: Gjelder en 855 '97.

Erlend
13/07/11, 18:32
Har samme problem jeg også med blinkende lys, men Volvo-verkstedet fikk ikke ut noen feilkoder. Kan det være de som ikke har skjønt hvordan det fungerer? Har forresten akkurat tatt service på AC-en.

Synes det blåser greit alle steder. Ikke videre imponert over trykket opp på frontruta, men det skal vel ikke være orkan heller.

Edit: Gjelder en 855 '97.

Blinkinga betyr at det ligger en feilkode i systemet, så da må volvo folka som kikka på bilen din ha blingsa veldig :P ta en tur til ett vanlig verksted og hør om de kan lese ut feilkodene dine;) jeg fikk lest ut mine hos ett mekonomen verksted:) de ble sletta og jeg får bare feilkode hver gang tempen synker godt under 20 minus :P

Atanatar
13/07/11, 19:37
Ja, høres logisk ut. Jeg fikk aldri forklaringen deres til å stemme.
Etter litt testing, så kan det virke som om det er temperaturfølerne inne i kupeen som er defekte. Med alle instillinger på auto, så går vifta for full musikk hele tiden. Selv når ønsket temperatur er nådd. Kan det være at diagnosesystemet ikke har en feilkode for disse følerne?

Erlend
13/07/11, 20:54
Ja, høres logisk ut. Jeg fikk aldri forklaringen deres til å stemme.
Etter litt testing, så kan det virke som om det er temperaturfølerne inne i kupeen som er defekte. Med alle instillinger på auto, så går vifta for full musikk hele tiden. Selv når ønsket temperatur er nådd. Kan det være at diagnosesystemet ikke har en feilkode for disse følerne?

Diagnosesystemet skal ha feilkode for de. Kan være at de volvo folka ikke kikka på klimaanlegger, men bare på motorsystemet. For volvo sitt her i porsgrunn får hvertfall lest ut de:)

Sagen
14/07/11, 10:59
Hei! Jeg hadde nevnte blinking for en stund siden.. og det blåste mest bare kald luft på høyre siden. Jeg tok ut spjeldmotoren, tok av dekselet, gjorde rent slepesporene, og tilsvarene tre (tror jeg det var) slepesko som sitter på det hvite tannhjulet med tenner bare halveis rundt. Monterte - fungerer!! Litt trangt å komme til, ellers en grei jobb. har desverre ingen bilder.

lyngen
15/07/11, 23:15
blikner slikt til meg å, trodde det skulle være slik :o oiiisann.

Atanatar
22/07/11, 11:29
Ja, høres logisk ut. Jeg fikk aldri forklaringen deres til å stemme.
Etter litt testing, så kan det virke som om det er temperaturfølerne inne i kupeen som er defekte. Med alle instillinger på auto, så går vifta for full musikk hele tiden. Selv når ønsket temperatur er nådd. Kan det være at diagnosesystemet ikke har en feilkode for disse følerne?

Dette viste seg jo å stemme gangske bra. Utlesing av kode 417 og en rask måling på nevnte sensor = 1200 blanke kroner :mad:

Tar seg greit betalt borte på Nardo Bil! Ikke hører de på kundene sine heller. Ved tre forskjellige anledninger har jeg sagt at jeg tror det er temperatursensoren i kupeen som er gåen. De var først enige da de fikk målt det selv. Tålmodigheten min er oppbrukt når det kommer til den butikken..

Han som sitter bak skranken på delelageret skal ha cred forresten. Han har full kontroll! :) Han er eneste grunnen til at jeg kanskje setter mine ben i den sjappa igjen.


Pga dette har jeg vurdert følgende:
http://forum.vccn.no/showthread.php?p=385443#post385443

newgarden
23/07/11, 21:08
Jeg hadde samme problem, de på Volvo sa at vifta fikk for mye strøm, det var effektføleren til vifta som var gåen, bytta den og alt funker som før:)

Foe
23/07/11, 21:19
Hadde feilkoder på min, og der var det tempføler for kupe, som ga feil verdier.
Blåste rein føleren for støv, og feilmeldinga ble borte.

MVH Frode

Atanatar
01/08/11, 14:36
Hadde feilkoder på min, og der var det tempføler for kupe, som ga feil verdier.
Blåste rein føleren for støv, og feilmeldinga ble borte.

MVH Frode

Er det mye arbeid å komme til føleren? Ser ut som om den ligger halvveis inn under takplaten. Må denne ned eller kommer man til uten?

Nilsebu
01/08/11, 15:49
Er det mye arbeid å komme til føleren? Ser ut som om den ligger halvveis inn under takplaten. Må denne ned eller kommer man til uten?

demonter sparkedekselet under rattet, legg deg ned å kikk opp med en lommelykt så ser du den. Ta av iso kontakten, få den ut av feste og vreng den ut.

Atanatar
01/08/11, 20:59
demonter sparkedekselet under rattet, legg deg ned å kikk opp med en lommelykt så ser du den. Ta av iso kontakten, få den ut av feste og vreng den ut.

Da tror jeg vi snakker om forskjellig føler. Evt så er det jeg som er på bærtur :) Kode 417. Trodde det var føleren som sitter rett bak håntaket i taket på passasjersiden?

Virket som om det var litt vanskelig å komme til, men hvis det ikke er den så er det kanskje like greit. :)

Tore
06/08/11, 18:22
Hvor denne føleren sitter er vel vesentlig forskjellig på 850 og V70? På V70 sitter den vel bak det bryterdekselet som bare har riller til høyre for rattet, mens 850'ne har den i taket? Ikke lett å følge diskusjonen når ikke biltype fremgår av innleggene :o

Bytting av spjeldmotorer er grei skrujobb men må initieres/justeres med spesifikt diagnoseutstyr hos volvo etterpå før det blir ok meg bekjent.