PDA

Vis full versjon : Diffsperre til 940



Snusmoen
29/09/10, 15:07
Har planer om å bestille diffsperre fra USA. Er det slik som jeg har hørt, at denne diffen passer alle 940?

http://www.summitracing.com/parts/DTL-912A588/

takk på forhånd!

mcnugget
29/09/10, 15:14
Slenger meg med her.. er litt usikkert sjølv... :)

Fjellvang
30/09/10, 01:34
Er den ja :)

Snusmoen
30/09/10, 08:56
Er den ja :)

Helt sikker?:P men vet du hvor mye den skal shimses?

henrik940
30/09/10, 09:15
Det kommer helt ann på akselen din. Helt random hvor mye som må shimses :)

Snusmoen
30/09/10, 09:27
avhengig av? kommer det flere typer aksler til 940? hørt både 1031 og 1041. Har min gamle aksel liggende i garasjen, men burna istykker diffen^^hehe.. kjøpte brukt i sverige, men nå er pinjongen gåen på den:P

den gamle er bedre stand ellers bortsett fra diffen, så skal sette inn den nye der og klargjøre den til bruk.

du sier det er helt random, hvordan vet man sånn ca? skal vel ikke være verken for lite eller for mye? :P

henrik940
30/09/10, 09:37
Vi snakker micrometer her :p Ingen aksler er like på nanometern :p

Snusmoen
30/09/10, 09:48
hahah:P da har jeg et problem, for jeg aner ikke hvordan jeg gjør det xD

henrik940
30/09/10, 10:04
hahah:P da har jeg et problem, for jeg aner ikke hvordan jeg gjør det xD

Kan lønne seg å sette det bort :p

Snusmoen
30/09/10, 23:27
Før jeg driter meg lodrett ut og bestiller diff. Den forrige bakakselen begynte å klakke etter å ha burna lenge uten sperre (dumt nok). Spørsmålet mitt er da, er det flere deler inni akselen som bør byttes, eller er det diffen som tar kvelden ved burning og herjing? summit racing har flere deler, så jeg lurer på om jeg bør bestille mer i samme slengen?

hva mer enn diffen er det som sitter av drev inne i klokka? =)

ChrML
01/10/10, 05:36
Før jeg driter meg lodrett ut og bestiller diff. Den forrige bakakselen begynte å klakke etter å ha burna lenge uten sperre (dumt nok). Spørsmålet mitt er da, er det flere deler inni akselen som bør byttes, eller er det diffen som tar kvelden ved burning og herjing? summit racing har flere deler, så jeg lurer på om jeg bør bestille mer i samme slengen?

hva mer enn diffen er det som sitter av drev inne i klokka? =)
Det er nok diffen som har ryki. Dvs sol/planethjula inni differensialen. De tåler ikke etthjulsburning noe særlig over tid fordi de ikke er lagret opp noe særlig og er ikke beregnet på å overføre krefter på den måten.

Det eneste andre som er av drev er kronhjul/pinjong. Men det er nok i orden. Det er de som må shimses inn til riktig klaring ved bytte av diff. Lønner seg å sette bort hvis du ikke kan det, ja.

Snusmoen
01/10/10, 07:48
Det var et veldig oppklarende svar ChrML =) takker!

Mekanikern på Utengen skulle høre med en på verkstedet på Scania som visstnok kunne en del om den slags :D

boman
02/10/10, 11:44
Vil man også med denne sperra her få en klikke lyd når man svinger?

henrik940
02/10/10, 12:47
Nei :)

J-A-E
02/10/10, 13:07
Bruk de shimsa som er på gamle diffen, det bør funke bra. Har funka fint for meg.

ChrML
02/10/10, 15:03
Bruk de shimsa som er på gamle diffen, det bør funke bra. Har funka fint for meg.
Da har du hatt flaks. Det er absolutt ikke å anbefale!! Må kontrollmåle etterpå og evt shimse om ved feil backlash.

turb00le
03/10/10, 08:33
Jeg gjorde samme og målte alt ihht volvos manual for renovering av aksel, funka kalas der også. Men som sagt stort sett flaks at det går bra.

Shimsa er btw dyre på volvo, så kjøp ett annet sted.

J-A-E
03/10/10, 08:34
Da har du hatt flaks. Det er absolutt ikke å anbefale!! Må kontrollmåle etterpå og evt shimse om ved feil backlash.

Klart man skal måle backlashen etter på. Men så lenge man ikke bytter utveksling, så funker det fint med de gamle shimsa.

ChrML
03/10/10, 10:58
Klart man skal måle backlashen etter på. Men så lenge man ikke bytter utveksling, så funker det fint med de gamle shimsa.
Sålenge backlashen er innenfor spec så fungerer det fint med de gamle shimsa, ja. Et fint utgangspunkt ved montering og. Men å si at det alltid fungerer fint med de gamle shimsa ved montering av ny diff blir litt feil/sjansespill hvis man ikke måler. Noen kan misforstå og ikke måle backlash.

boman
03/10/10, 11:35
Nei :)

Ikke? Trodde man får klikke/tikkelyder av alle ettermonterte diffsperrer jeg? :confused:

ChrML
03/10/10, 11:38
Ikke? Trodde man får klikke/tikkelyder av alle ettermonterte diffsperrer jeg? :confused:
Bare diverse "billig" lockere som lager tikkelyder. Type Aussie locker, Detroit locker og lignende. Truetrack er ikke en locker og lager heller ikke tikkelyder. Men den er ganske "trang", dvs den holder igjen ganske mye før den tillater forskjellig hastighet på hjulene. Skal mellom 15-20 kg til for å "bryte den opp" og det merkes.

Snusmoen
07/10/10, 08:26
Bare diverse "billig" lockere som lager tikkelyder. Type Aussie locker, Detroit locker og lignende. Truetrack er ikke en locker og lager heller ikke tikkelyder. Men den er ganske "trang", dvs den holder igjen ganske mye før den tillater forskjellig hastighet på hjulene. Skal mellom 15-20 kg til for å "bryte den opp" og det merkes.

Hva med den jeg har linket til? i overskriften står det som du sier; Detroit Locker 912A588 - Eaton Detroit Truetrac Differentials

ChrML
07/10/10, 18:45
Hva med den jeg har linket til? i overskriften står det som du sier; Detroit Locker 912A588 - Eaton Detroit Truetrac Differentials
Den lager ikke lyd (den du linket til). Det strengt tatt heller ikke en locker. Men det er en annen diff som også heter Detroit Locker, den er litt mer brutal.

http://www.eaton.com/EatonCom/ProductsServices/PerformanceProducts/Products/Differentials/DetroitLocker/index.htm


Merk at de eneste ulempene med locker er ikke bare lydene de fleste lager. De har også stor negativ innvirkning på kjøregenskapene.

Snusmoen
08/10/10, 08:15
Den lager ikke lyd (den du linket til). Det strengt tatt heller ikke en locker. Men det er en annen diff som også heter Detroit Locker, den er litt mer brutal.

http://www.eaton.com/EatonCom/ProductsServices/PerformanceProducts/Products/Differentials/DetroitLocker/index.htm


Merk at de eneste ulempene med locker er ikke bare lydene de fleste lager. De har også stor negativ innvirkning på kjøregenskapene.

Hva ville du ha anbefalt ChrML? Hvor mye sperrer den jeg linket til, vet du det? Så at den du linket til sperrer 100% og jeg er ute etter en sperre som sperrer i nærheten av det.

henrik940
08/10/10, 12:54
Du får ikke en diff som SPERRER 87,556545646%. Enten sperrer den, eller så sperrer den ikke. Diffbrems du snakker om da :)

Snusmoen
08/10/10, 13:16
Okei så den sperrer altså :P men si for eksempel BWM da, de har 40% mange av dem har jeg hørt. Har de diffbrems de da eller?

Så hvis jeg ønsker en diff som sperrer 90,33333333333333333333330% ^^så har jeg et stort problem med andre ord? =)

rogern
08/10/10, 14:40
Den lager ikke lyd (den du linket til). Det strengt tatt heller ikke en locker. Men det er en annen diff som også heter Detroit Locker, den er litt mer brutal.

http://www.eaton.com/EatonCom/ProductsServices/PerformanceProducts/Products/Differentials/DetroitLocker/index.htm


Merk at de eneste ulempene med locker er ikke bare lydene de fleste lager. De har også stor negativ innvirkning på kjøregenskapene.

vil du utdype det?

mcnugget
08/10/10, 15:56
Låst diff i sving i høg fart er ikkje direkte bra for kjøreegenskapene, der er det veigrep som gjelder.. ;)

Sv1
08/10/10, 17:09
det er bare å smi i hop, bruk det gamle som sitter der, har flere kompiser som har gjort det å de går som bare det ;) har bestillt sånn selv

ChrML
08/10/10, 18:16
Hva ville du ha anbefalt ChrML? Hvor mye sperrer den jeg linket til, vet du det? Så at den du linket til sperrer 100% og jeg er ute etter en sperre som sperrer i nærheten av det.
Den du linket til (Truetrack 588) er bra den. Påvirker kjøregenskapene mye mindre enn en locker og er lydløs. Men det er en billig diff og den blir slitt. Fungerer greit, men du må ha et oppsett hvor du ikke mister all veigrep på ene bakhjulet i svinger, for da funker den dårlig.

rogern
08/10/10, 18:23
Låst diff i sving i høg fart er ikkje direkte bra for kjøreegenskapene, der er det veigrep som gjelder.. ;)

diffen tillater jo hastighetsforskjeller på bakhjulene.
låser ikke i svingene.
kanksje hvis du gir full gass, men hvis man gir full gass i svingene driver man med "drifting"

ChrML
08/10/10, 18:29
diffen tillater jo hastighetsforskjeller på bakhjulene.
låser ikke i svingene.
kanksje hvis du gir full gass, men hvis man gir full gass i svingene driver man med "drifting"
Låser i svingene ved pådrag. Ikke så kjekt når man liker å gasse litt ut av svingene uten å "drifte" :).

rogern
08/10/10, 18:31
har du erfart dette?

ChrML
08/10/10, 18:33
har du erfart dette?
Hvorfor spør du om det hele tiden? Ja, jeg har kjørt med en diff som sperrer når man ikke ønsker å sladde/understyre alt for lenge og vet hvor irriterende det er. Må sitte å styre mot og rette opp hele tiden i hver sving og ploger lett.

rogern
08/10/10, 18:56
fordi det er så mange som "har hørt at" osv. ikke så mange som har erfart det selv.

tipper det ikke var en powertrax diff som satt i din bil. har du prøvd en powertrax diff?
så hvordan kan du si at "alle" lockere ødleger kjøreegenskapene. er ikke sikkert at en locker er akkurat som andre typer.

blir nesten som og si at "alle" lastebilturboer lager mye turbolag, selv om eks du har erfart at det faktisk kan fungere bra.

jeg har også fått med meg at lockere kanskje ikke er de beste på en rundetidbil. men vil prøve selv for og se hvordan denne diffen vil fungere. erfare.

mcnugget
09/10/10, 12:29
fordi det er så mange som "har hørt at" osv. ikke så mange som har erfart det selv.

tipper det ikke var en powertrax diff som satt i din bil. har du prøvd en powertrax diff?
så hvordan kan du si at "alle" lockere ødleger kjøreegenskapene. er ikke sikkert at en locker er akkurat som andre typer.

blir nesten som og si at "alle" lastebilturboer lager mye turbolag, selv om eks du har erfart at det faktisk kan fungere bra.

jeg har også fått med meg at lockere kanskje ikke er de beste på en rundetidbil. men vil prøve selv for og se hvordan denne diffen vil fungere. erfare.

Du har ingen erfaring med det sjølv med andre ord? Ikkje frekt meint.. :) bare eitt spørsmål.. :)

Eg har ingen erfaring men "har hørt" (faktisk) med folk som HAR erfaring med lockere, og det er ikkje optimalt for rundetider (kjøereegenskaper), det seier jo du sjølv.. Dessuten er det en viss logikk i det også, om en skal kjøre fort så er det fint å kunne mate på ut av svinger uten at det sperrer og en får sleng på ræva... Det er i mine auge ødelagte kjøreegenskaper, sjølv om mange meiner det er gøy, det synst jo eg og til tider..

Har igrunn ingenting med drifting å gjer, visst lockeren sperra uten at du har lyst/planlagt det så e jo ikkje det optimalt akkurat..

Sånn eg har forstått det, er det locker som funker best til herjekjøring, sladding, donuts og burning... ;) Men ville ikkje hatt det på en bruksbil iallefall...

rogern
09/10/10, 13:02
nei det har jeg ikke. har ikke sagt det heller. :)

jeg har også "hørt" at de ikke er så bra på rundetider pga det samme som blir sagt her. at de låser opp i svinger.

hvis diffen låser opp midtveis i svinger skjønner jeg at det ikke er bra for tidene.
egentlig derfor jeg spør litt om erfaringer. men om den ikke låser før man gir godt med gass; nesten ute av svingen så har det kanskje ikke så mye og si.

spørsmålet er kanskje, hvor mye gasspådrag skal til for at den låser?

mcnugget
09/10/10, 14:54
nei det har jeg ikke. har ikke sagt det heller. :)

jeg har også "hørt" at de ikke er så bra på rundetider pga det samme som blir sagt her. at de låser opp i svinger.

hvis diffen låser opp midtveis i svinger skjønner jeg at det ikke er bra for tidene.
egentlig derfor jeg spør litt om erfaringer. men om den ikke låser før man gir godt med gass; nesten ute av svingen så har det kanskje ikke så mye og si.

spørsmålet er kanskje, hvor mye gasspådrag skal til for at den låser?

Da er vi inne på eitt spørsmål som kanskje flere er intressert i svar på ;) er vel ikkje vits i å sitte her å synse.. Så hadde vore greitt å fått erfaringa til nokon som har prøvd både Locker og til dømes Truetrac... :)

Er usikker sjølv kor mykje som egentlig skal til før lockeren sperrer... :)

Snusmoen
09/10/10, 18:59
Det jeg hørte om trutrack sperra er at den låser 100% hvis det ene hjulet begynner å spinne. stemmer dette? jeg er ute etter en diff som fungerer normalt ved vanlig kjøring, men som sperrer 100% ved hjulspinn. og den skal helst tåle litt juling. har planer om mer effekt med tiden og gidder ikke bytte diff til stadighet.

noen anbefalinger på gode sperrer f.eks fra utlandet til en grei pris? (ikke rimelig/ikke dyr :P)

ChrML
09/10/10, 19:42
Det jeg hørte om trutrack sperra er at den låser 100% hvis det ene hjulet begynner å spinne. stemmer dette? jeg er ute etter en diff som fungerer normalt ved vanlig kjøring, men som sperrer 100% ved hjulspinn. og den skal helst tåle litt juling. har planer om mer effekt med tiden og gidder ikke bytte diff til stadighet.

noen anbefalinger på gode sperrer f.eks fra utlandet til en grei pris? (ikke rimelig/ikke dyr :P)
Truetrack låser aldri 100%. Den prøver å gi mest krefter til det hjulet med mest veigrep. Du kan lese mer om den her:

http://www.eaton.com/EatonCom/ProductsServices/PerformanceProducts/Products/Differentials/DetroitTruetrac/index.htm

TeamBørnOut
09/10/10, 19:47
Har man dårlig med penger så er jo ingenting som en skikkelig fattigmans LSD "diff" :D
http://www.modernperformance.com/dcx/srt4_phantom_grip.jpg

Lett å montere å det fungerer sikkert bedre en åpen diff :D

henrik940
09/10/10, 19:49
Hvordan funker den :p ?

TeamBørnOut
09/10/10, 20:14
lol?
Det er jo sånn alle med stive bakaksler har :D
(untatt de som har funnet frem rustfrie sveisepinner :D)
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/717.jpg

Snusmoen
10/10/10, 00:30
Men en locker, hvordan fungerer den? får man en sperre som fungerer som åpen ved kjøring og som sperrer ved hjulspinn?

rogern
10/10/10, 15:58
ja. locker gjør det. tillater hastighetsforskjell på hjula i svinger men låser hvis ett av dekkene prøver å spinne. kan også låse ved harde gasspådrag.

session
10/10/10, 16:20
får du kjøpt en sånn henn a børn'ern? :p

Joakim-G_R
10/10/10, 16:20
Men når en locker låser, så er det fordi man får for høy hastighetsforskjell mellom hjulene. Da gjør den jobben sin. Om man da gir på for mye, slik at man mister veigrep (og da altså spinner på innerhjulet) så låser lockeren 100%, og fordeler like mye kraft mellom begge hjulene.

En TrueTrack overfører kraft fra hjulet som går fortere/spinner/mister grepet, til det hjulet med mest grep.

Jeg har TrueTrack på prosjektbilen min, og er godt fornøyd med det. Men om man skal sladde og herje mye, ville jeg heller gått for en Locker.

Og her er grunnen min:
Det er IKKE fordi jeg mener en Locker dytter framhjula av banene når man gir på i sving. Det er fordi en locker fungerer bedre til å låse/sperre hjulene for å spinne, enn en TrueTrack. Det er pga måten den er bygd opp på, og TT overfører kraft fra hjul til hjul. En locker låser helt, og man har "sveiset sperre" ved behov. :)

ChrML
10/10/10, 16:26
Men når en locker låser, så er det fordi man får for høy hastighetsforskjell mellom hjulene. Da gjør den jobben sin. Om man da gir på for mye, slik at man mister veigrep (og da altså spinner på innerhjulet) så låser lockeren 100%, og fordeler like mye kraft mellom begge hjulene.

En TrueTrack overfører kraft fra hjulet som går fortere/spinner/mister grepet, til det hjulet med mest grep.

Jeg har TrueTrack på prosjektbilen min, og er godt fornøyd med det. Men om man skal sladde og herje mye, ville jeg heller gått for en Locker.

Og her er grunnen min:
Det er IKKE fordi jeg mener en Locker dytter framhjula av banene når man gir på i sving. Det er fordi en locker fungerer bedre til å låse/sperre hjulene for å spinne, enn en TrueTrack. Det er pga måten den er bygd opp på, og TT overfører kraft fra hjul til hjul. En locker låser helt, og man har "sveiset sperre" ved behov. :)
De fleste lockere sperrer vel når man får moment spenn i drivverket, dvs moment? Altså ved trilling og lett gassing klarer den å tikke over tennene inni der, mens ved mer pådrag så klarer ikke tennene å dra over lenger pga spennet i drivverket og diffen er låst.

Så spørsmålet blir jo hvor mye moment hver enkelt diff trenger for å ikke klare å være åpen lenger.

rogern
10/10/10, 16:33
samme som vi "konkluderte" med over her og. hvor mye skal til.
lurer på om man kan justere når den skal slå inn. sitter jo fjører som dytter de 2 "halvdelene" fra hverandre.

hjemme fra autoslalom allerede? :P

ChrML
10/10/10, 16:36
samme som vi "konkluderte" med over her og. hvor mye skal til.
lurer på om man kan justere når den skal slå inn. sitter jo fjører som dytter de 2 "halvdelene" fra hverandre.

hjemme fra autoslalom allerede? :P
Yup :). Reiste derfra sånn i halv 4 tiden siden de andre fra Kongsberg ville hjem.

rogern
10/10/10, 16:38
stemmer ;) fornøyd med bilen på banen da?

Snusmoen
10/10/10, 21:21
Nå ble jeg skikkelig usikker :P vet ikke hva jeg vil ha, hjelp! en locker er jo genial på vinterføre opp bakker?? sladding er jo for så vidt gøy :P skulle jo egentlig ha det fordi den bare sladder en vei^^

Joakim-G_R
10/10/10, 21:24
Ja, Locker er fin på vintern.Sålenge du ikke får den til å sperre i svinger, om du får hjulspinn på innerhjulet. Da kan du få noen ubehagelige overraskelser.

Har kjørt TT på vintern og, null problem.

metrakit
10/10/10, 21:43
http://www.youtube.com/watch?v=lZmsY2YvVsc

her e video og forklaring av oppbygging av truetrack..
eg ville valgt denne uten tvil ...kamerat har locer på 740'ien sin og den er artig og herje med som dere sier men bilen kan fort understyre i sving ved pådrag pga den slår inn og det er ikkje bra (nå har jo denne bilen bra med moment og med en v8 maskin men uansett)men det er min meining og det var en type locker:P

Joakim-G_R
10/10/10, 21:44
Framtung i tillegg så hjelper det jo ikke akkurat da. :)

metrakit
10/10/10, 21:51
den var ikkje så mye tyngre v8'eren faktisk trudde den va mye tyngre eg og men den var vist ikkje så mye slfølgeli litt men ikkje mye huska ikkje talla nå desverre:P

R.G
10/10/10, 22:46
Framtung i tillegg så hjelper det jo ikke akkurat da. :)

volvo blir ikke framtung med v8. sjøl jekka nedi en v8 i en 740 og var på biltilsynet å veide den for å sjekke forholda. bilen ble litt tyngre men holdt seg godt under aksel grenser i vognkort, og vektforhold fram og bakaksel var likt mot det som det skal være orginalt. pga motor og gir sitter såpass langt bak i motorrom (syl 1 ligger som regel rett over travers og girkasse er tung og lang og da gikk vekta midt i bilen så ble nesten like stor vektøkning på fram og bakaksel. og da er ikke bil framtung. bilen blir ikke noe mye tyngre med v8:-)

Snusmoen
11/10/10, 11:37
truetrack ser jo for såvidt veldig genial ut, og jeg vet jo egentlig hvordan det er med 100 %. vektforskjellene blir jo annerledes, men har jo brukt mye sperre på Scaniaen, og er veldig fornøyd med det. drar seg frem på vinterføre.

var også ute etter en sperre som var genial og sladde med :P hvor får jeg eventuelt tak i lockern? med rattutslaget på gamle volvoer, så kan man jo nesten ligge på tvers og hente den inn igjen da :D

T90
11/10/10, 12:09
Hva koster det å få montert inn TT i 1031/1041?

Daruu
11/10/10, 12:15
Hva koster det å få montert inn TT i 1031/1041?

Han lokale som driver med sperrer her i Hamarsområdet (Bækken offroadservice) tar 2500kr for å montere sperrer som må shimses inn om han får levert hele bakakslingen løs. Men nå går vel han for å være ganske billig da :)

metrakit
11/10/10, 12:51
alt ifra 2.500kr - til 6000kr og sikkert mer og:P
mange som tar på seg jobben og ikkje har gjort det før og bruker maange timer og masse kaffi:P
men det blir jo jort skikkeli men prøv og finne en som har gjort det før da blir det billigere :P

ChrML
11/10/10, 14:10
De fleste som driver med montering av sperrer i motorsport sammenheng har fastpris på shimsing av diff. 2000 kr og oppover. Finn noen som er flinke og nøye. Skal du bytte alle lager i tillegg så stiger prisen til 6000 kr og oppover stort sett inkl lagerene.

Snusmoen
11/10/10, 14:11
hvor kan jeg eventuelt få fatt i den lockern du ga link til ChrML?

ChrML
11/10/10, 14:15
Detroit Locker mener du? http://www.eaton.com/EatonCom/Produc...cker/index.htm. Den første jeg ga link til altså, ikke Truetracken.


Vil tippe denne passer: http://www.quadratec.com/products/16100_301.htm . Stemmer med spline-count 27 og det er en Dana 30 diff. Men vil ikke garantere det. Ser ut til at det er muligheter for å få på en speedoring på den og faktisk.

Snusmoen
11/10/10, 14:25
Detroit Locker mener du? http://www.eaton.com/EatonCom/Produc...cker/index.htm. Den første jeg ga link til altså, ikke Truetracken.


Vil tippe denne passer: http://www.quadratec.com/products/16100_301.htm . Stemmer med spline-count 27 og det er en Dana 30 diff. Men vil ikke garantere det. Ser ut til at det er muligheter for å få på en speedoring på den og faktisk.

Må jeg eventuelt sende mail til de da eller? og hva er en speedoring? :P

ChrML
11/10/10, 14:29
Det er en tannring som sitter pressa utenpå diffen som en sensor i baklokket leser av. For at speedometer og ABS skal virke. På Truetrack og originaldiffer er somregel speedoringen ganske kurant. På andre differ må man muligens trikse litt. På den som er linket til over så ser det ut som det skal gå å få på noe, men må muligens dreie en spacer.

Sånn sett er Aussie locker eller Powertrax billige locker alternativ. Selve lockeren er billig og man slipper å kødde med speedoringer fordi de monteres inni originaldiffen.

Snusmoen
11/10/10, 14:30
men si jeg skulle velge en av de. hvor er det man får tak i de, og tåler de noe særlig juling?

ChrML
11/10/10, 15:13
Aussie locker har de på Bakaxel.se og sikkert en del andre steder.

Joakim-G_R
11/10/10, 16:56
Jeg ville gått for Powertrax.

ChrML
11/10/10, 16:59
Jeg ville gått for Powertrax.
Det ville jeg også gjordt hvis det er locker som ønskes. Blir dyrt og mye arbeid å hive inn en Detroit locker mtp shimsing og speedoring, og de har vel stort sett felles ulemper/fordeler.

Daruu
11/10/10, 17:02
Slike som det her http://www.justdifferentials.com/index.php?main_page=product_info&products_id=387 fra denne siden var det som ble kjøpt i gruppekjøpet. De sender og fort og har god service der ihvertfall, om du sier du er fra vccn kan det hende du får litt rabatter også ;)

Edit: Du kan sende mail direkte til jeff harvey og spørre om han kan gi deg noen rabatter. Var han jeg/vi kjøpte av :)
jeff@justdifferentials.com

Joakim-G_R
11/10/10, 17:04
Detroit Locker er vel lik utforming, er vel kun TT som har hel diff?

Powertrax er jo "ny" og. Mindre tikking og. :)

Snusmoen
11/10/10, 22:45
Slike som det her http://www.justdifferentials.com/index.php?main_page=product_info&products_id=387 fra denne siden var det som ble kjøpt i gruppekjøpet. De sender og fort og har god service der ihvertfall, om du sier du er fra vccn kan det hende du får litt rabatter også ;)

Edit: Du kan sende mail direkte til jeff harvey og spørre om han kan gi deg noen rabatter. Var han jeg/vi kjøpte av :)
jeff@justdifferentials.com

men hvordan er denne? samme prinsipp som eaton sin locker? er dette bare å montere rett i (pluss shimsing)? da tenker jeg på det at jeg slipper å modifisere speedoring etc.

Joakim-G_R
11/10/10, 22:49
men hvordan er denne? samme prinsipp som eaton sin locker? er dette bare å montere rett i (pluss shimsing)? da tenker jeg på det at jeg slipper å modifisere speedoring etc.

Disse (powertrax) slipper du å shimse inn.

Snusmoen
11/10/10, 23:22
Disse (powertrax) slipper du å shimse inn.

fordi? :P man bytter drevene ikkesant? for min gamle aksel har jeg burna i stykker diffen på :P

ChrML
12/10/10, 05:27
fordi? :P man bytter drevene ikkesant? for min gamle aksel har jeg burna i stykker diffen på :P
Ja, du bytter bare innmaten inni den åpne diffen. Selve diffen fortsatt lik utvendig, så man slipper shimsing.

henrik940
12/10/10, 05:38
Man bytter bare innmaten. Derfor slipper man å shimse.

Snusmoen
12/10/10, 08:07
dumt spørsmål igjen. sitter drevene i den powertrax diffen? det dere mener er at selve diffhuset er likt?

ChrML
12/10/10, 15:41
dumt spørsmål igjen. sitter drevene i den powertrax diffen? det dere mener er at selve diffhuset er likt?
Man åpner opp den gamle diffen og slenger i Powertrax. Når man kjøper Powertrax så får man kun drev som skal monteres i den gamle diffen.

s4nd3r
12/10/10, 15:44
hvor selges dei?

ChrML
12/10/10, 15:53
hvor selges dei?
eBay er din venn.

s4nd3r
12/10/10, 16:09
Forsjellen på dinna og Aussie Lockeren da? Aussien har eg dårlig trua på......

Daruu
12/10/10, 18:36
Se også det jeg skrev på forrige side ;)

Mulig man får de litt billigere om du kontakter han jeg kjøpte av.

s4nd3r
12/10/10, 18:47
Se også det jeg skrev på forrige side ;)

Mulig man får de litt billigere om du kontakter han jeg kjøpte av.

ja, men hva er forsjellen på Powertrax og Aussie Lockeren?

anna enn Powertrax koster hallparten ta Aussie Lockeren...

Såg en youtube video av en Aussie Lockeren montert på en jeep offroder..
den var rassa... brrrrrrr sa den bare... og vist dei ikkje tåle offrod bruk. så tåle dei værtfal ikje herjing på tørr asfalt...

ChrML
12/10/10, 19:12
ja, men hva er forsjellen på Powertrax og Aussie Lockeren?

anna enn Powertrax koster hallparten ta Aussie Lockeren...

Såg en youtube video av en Aussie Lockeren montert på en jeep offroder..
den var rassa... brrrrrrr sa den bare... og vist dei ikkje tåle offrod bruk. så tåle dei værtfal ikje herjing på tørr asfalt...
Nja, vil si at offroad bruk tærer en del mer på diffene enn det herjing på tørr asvalt gjør. Eaton G80 diffene (slyngdiff) blir jo kalt "exploding diff" i offroad-miljøet fordi hvis man kjører litt heftig offroad med store hjul med den diffen så ender det somregel opp med at hele diffen sprekker opp og ender opp i tusen biter. Aldri hørt om at det har skjedd i en Volvo som herjer på tørt :).

Er jo igrunn ikke så rart eller. Med lavserie så får man ekstremt mye moment inn på klokka selv om motorene ikke er så spreke i utgangspunktet. Så med store terrenghjul og godt grep mens man røsker og river oppover bratte skogbakker med varierende hvilket hjul som ikke har grep og tar tak, så får hjula mye krefter/kraftarm inn på diffen. Så det er i offroad man ser om diffene holder. Burninga og sladdinga vi bruker diffene til er ingenting i forhold til dem :).

rogern
12/10/10, 22:55
lockere er vel mye brukt av bla svenskene i dragracing og med ogdt med effekt. trur ikke de raser med det første.

forskjellen på powertraxen og lockeren er at med lockeren så bytter man vel hele diffen? og dermed må denne shimses inn.
med powertraxen bruker man det orginale diffhuset. powertraxen er laget for og passe rett i huset uten shims. locker diffen kan være bittelik ulik org volvodiffhus, derfor må denne shimses/kontrolleres.
powertraxen skal heller ikke lage tikkelyder som lockeren.

powertraxen bruker som sagt orginale diffhuset. tar ut de 4 små dreva inni diffen og erstatter de med powertraxen. powertraxen består grovt sagt av 2 halvdeler inni diffhuset som låser sammen bakhjulene/stikkaksla når ett hjul spinner/begyner og spinne/får merkbart høyere hastighet enn det andre.

det følger med ett firkanta stålstykke når men handler powertrax. dette brukes for og sjekke klaringen mellom de 2 halvdelene av powertraxen.
det skal passe inn den ene veien men ikke den andre.

på en kamerat sin 940 mådde vi lage shims da klaringe var for stor. på min og broderns 240 passet den inn uten shims. er det forskjell på 940 akslene kontra 240 1031?

Joakim-G_R
12/10/10, 22:57
Skal være likt det egentlig, Dana30.

Daruu
12/10/10, 23:03
Kan vel fort bli litt forskjeller når akslingene har rullet mange hundre tusen km med forskjellig bruk vil jeg tro ;)

rogern
12/10/10, 23:08
nja noe forskjell i slitasje kunne det vært. men ikke 2mm på hver side trur jeg.
da hadde det vel vært forferdelig med slakk mellom de 4 små dreva. shimsa som satt der så jo hele og fine ut også. rart hvis det mangler 2mm av diffhuset men shimset er like fint?

Snusmoen
13/10/10, 12:06
Man åpner opp den gamle diffen og slenger i Powertrax. Når man kjøper Powertrax så får man kun drev som skal monteres i den gamle diffen.


så da er det ikke noe problem at jeg har burnet i stykker den gamle diffen?

Joakim-G_R
13/10/10, 12:39
Om pinjong og kronhjul er slitt på pga det så er det et problem. Om planetdreva er slitt pga det er det ikke noe problem.

Tar også forbehold om at lagerne fortsatt er sunne.

Snusmoen
14/10/10, 08:07
Hørte med en kamerat i går og nevnte powertraxen. Han mente at jeg burde gå for detroit eLocker. men finner ingen som leverer den, noen som vet det?

Joakim-G_R
14/10/10, 08:36
elektrisk sperre ja. Skal ikke bare gå for en quaife da?

Snusmoen
14/10/10, 09:04
som er hva? høres ut som noe muterte greier xD

Joakim-G_R
14/10/10, 11:48
Quaife er høykvalitetsdiffer. Koster skjorta.

Og en E-Locker er nok litt overkill spør du meg. Hvorfor skal du ha det? Slå på 100% når du skal sperre, men kjøre med åpen diff på bane?

henrik940
14/10/10, 16:09
Kjøpe deg ARB-locker da :p Luftstyrt sperre :)

rogern
14/10/10, 16:43
kan lage sperre til deg jeg. har ett kemppi apparat i verkstedet.

ChrML
14/10/10, 17:24
Ville heller kjøpt ARB Air Locker enn eLocker for å si det sånn :p. ARB sin kan man i det minste slå på i fart bare man letter på gassen litt før svingen man ønsker å sladde eller bakken man ikke kommer opp, eLocker anbefaler absolutt ikke å gjøre det uten å stoppe helt opp nesten. Pluss at ARB sin er testet godt til offroad bruk og man veit at det holder.

Men Bakaxel.se selger jo også Auburn Ected. Man kan også få tak i den mange andre plasser, eBay osv.... Det er en elektrisk lamelldiff man velger hvor hard den skal være etter hvor mye spenning man gir den. Den blir opprinnelig brukt til biler med traction control hvor en PC sitter å regulerer hvor mye den skal sperre til enhver tid. Gir man den 12v er diffen å betrakte som 100% sperre ved veibruk (ved offroadbruk, mye moment og store hjul kan den glippe og slurre med godt grep og hjulløft). Dessverre er lamelldiffen ganske hard i utgangspunktet uten noe spenning inn på den og det viser seg at den har noen problemer innimellom. Men de eneste erfaringene jeg har lest om den er til offroadbruk, det blir noe helt annet på veien, så mulig den diffen er knallgod i en Volvo.