PDA

Vis full versjon : F til FK



gnilrE
29/09/10, 14:30
har en 90 MOD. 740 og skal sette i fk'en min, har ell. nett til Fk men trenger jeg det siden jeg ha 90 mod 740. veit ikke hvor jeg finner om det er LH 2.2 eller LH 2.4? :)

Krissmp
29/09/10, 14:40
har en 90 MOD. 740 og skal sette i fk'en min, har ell. nett til Fk men trenger jeg det siden jeg ha 90 mod 740. veit ikke hvor jeg finner om det er LH 2.2 eller LH 2.4? :)

Les av nummeren pa styreenhetene og se i guiden fra a til f. star vel der.

gaupe
29/09/10, 14:42
740 90 modell er LH 2.4 ja.

gnilrE
29/09/10, 15:03
740 90 modell er LH 2.4 ja.

så da er det bare og smelle i FK da :)? bare bytte ut hjerner?

emilhetty
29/09/10, 15:29
så da er det bare og smelle i FK da :)? bare bytte ut hjerner?
Ja, men må bytte dyser eller lodde inn formotstand til dysene.
Er bedre å få tak i høyohms dyser syns jeg, så slipper man å kleppe og herje med ledningsnette.

kermitt
29/09/10, 15:30
du kan godt bytte styreenhetene, ja.

gnilrE
29/09/10, 15:32
men har jo hele ell. nette til Fk liggenes vist det blir noe komplikasjoner!? så det vil si jeg egentlig ikke kan bare bytte hjernene og bruke nette som sitter der. men er vell ikke noe forskjell på LH 2.4 fra F og Fk?

gnilrE
29/09/10, 16:35
fant ut jeg hadde en formotstand som er ferdig liggenes under alt mulig her som er blitt brukt før, så da er det vell ikke noe sak :)

Didrik_91
25/10/10, 20:00
åssen er det med formotsand til dysene egentlig...er det ikke lavere omh på nettet til org. dyser til turbo for og få høyere spenning inn på dysene? jeg skal flytte over fk til 89 mod. 740 f min og det er jo l.h 2,4 og trenger hjelp og forklaring om det med motstand til dysene og enkleste måte og gjøre det på...har en hel svensk 940 fk som jeg tar motor fra så der er jo ledningsnettet og alt..:-)

gnilrE
26/10/10, 09:01
jeg fulgte tråden til en inne på forum her, men slik gjorde jeg det:

Klippte opp strømpa som alle kabelene fra dysene gikk ned i, kutta av alle de grå kabelene på dysene nederst skjøta de med 1-2 meter kob de 4 inn på motstanden (BARE DYSENE) så tar du den den stubben av den grå kabelen som går inn i hjernen lodd på 1-2 meter der og og sett denne i mitten av motstaden! legger ved link til den jeg så på: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=2521 Les nedover selv ikke veldig vansklig :) jeg brukte orginalt nett som satt i 90 740 og min starter og går, lykke til!

Didrik_91
26/10/10, 17:49
jeg fulgte tråden til en inne på forum her, men slik gjorde jeg det:

Klippte opp strømpa som alle kabelene fra dysene gikk ned i, kutta av alle de grå kabelene på dysene nederst skjøta de med 1-2 meter kob de 4 inn på motstanden (BARE DYSENE) så tar du den den stubben av den grå kabelen som går inn i hjernen lodd på 1-2 meter der og og sett denne i mitten av motstaden! legger ved link til den jeg så på: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=2521 Les nedover selv ikke veldig vansklig :) jeg brukte orginalt nett som satt i 90 740 og min starter og går, lykke til!

tusen takk! :-) det er vell tilfeldighvis ingen som har noen råd eller anelse om hvor man kan overhalle og forsterke m90 kassa si til en rimelig penge? :)

K.Østlund
03/11/10, 17:07
de grå ledningene er vel minus ? motstandene skal kobles på de grønne pluss ledningene:Phar man kaldstart dyse skal den kobles sammen med den grønn røde ledningen som går inn i motstandene og fordeler seg ut i 4

Krissmp
03/11/10, 18:00
Ma man egentlig bytte tenningshjerne? Er ikke tenninga det samme uansett?

kermitt
03/11/10, 18:10
du må ikke, men det er veldig anbefalt. tenningskurven på en motor uten turbo er annerledes fra en med turbo. bedre for både økonomi og motor.

Krissmp
03/11/10, 18:59
du må ikke, men det er veldig anbefalt. tenningskurven på en motor uten turbo er annerledes fra en med turbo. bedre for både økonomi og motor.

Ok, men hva menes egentlig med tenningskurve? Hvor mye fortenning/ettertenning den har ved ulike turtall? Alsta tenningskurven til en fordeler med bare vakum og stifter, hvordan vil den se ut i forhold til tenningskurven til lh2.4?

Vakum og stifter. Bare stigende fortenning ved turtall?
lh2.4 ulik fortenning ved ulike turtall?

f.eks gasserturbo og mange andre bilder kjorer jo ofte med forholdsvis enkel tenning og tenningskurve, men har da god effekt?

kermitt
03/11/10, 19:42
tenningskurve er biledlig tale. en måte å si at man har ulike parametere på forskjellige turtall. har man logget disse og skrevet dem ut på en graf hadde man fått ut en kurve med disse parametrene. denne kurven viser hvor hard tenning du har, når du har tenning osv. mye som spiller inn for at du skal få bra forbruk og effekt en av dem er rett tenning. jeg er ikke rett mann til å forklare deg dette i detalj siden det er ett veldig innviklet emne.

LH2.4 er ett såkalt selvlærende sprut. det lærer seg hva som funker etter som du kjører, men det har noen parametre liggende inne fra før. derfor lønner det seg å bytte styreenheter. eventuelt chipe.

andre tennings systemer f.eks fordeler med vakum så endres tenningen til mer fortenning det mer vakum man får på den. funker greit men langt i fra optimalt og gir heller ikke alt for bra effekt siden det i motsettning til LH2.4 og andre sprut ikke kjenner på hva som funker og hva som ikke funker.

Krissmp
03/11/10, 20:10
tenningskurve er biledlig tale. en måte å si at man har ulike parametere på forskjellige turtall. har man logget disse og skrevet dem ut på en graf hadde man fått ut en kurve med disse parametrene. denne kurven viser hvor hard tenning du har, når du har tenning osv. mye som spiller inn for at du skal få bra forbruk og effekt en av dem er rett tenning. jeg er ikke rett mann til å forklare deg dette i detalj siden det er ett veldig innviklet emne.

LH2.4 er ett såkalt selvlærende sprut. det lærer seg hva som funker etter som du kjører, men det har noen parametre liggende inne fra før. derfor lønner det seg å bytte styreenheter. eventuelt chipe.

andre tennings systemer f.eks fordeler med vakum så endres tenningen til mer fortenning det mer vakum man får på den. funker greit men langt i fra optimalt og gir heller ikke alt for bra effekt siden det i motsettning til LH2.4 og andre sprut ikke kjenner på hva som funker og hva som ikke funker.

Humm, i mitt hode er det bare hvor mye fortenning en ska ha som kan justeres. Far ta a soke litt rundt a se om jeg blir noe klokere pa dette.

Men viss en tar utgangspunkt i at vanlig fordeler med vakum fungerer greit bor jo lh2.4 tenning til f fungere bra, me ikke optimalt. Lurer pa om jeg skal ta og prove dette, f tenningshjerne og lh2.2 bensinhjere pa FTen om disse da ikke komuniserer sammen pa noen mate for da vil det vel oppsta problemer.

kermitt
03/11/10, 20:26
styreenhet fra F bør funke ja. men du kan også risikere alvorlig tenningsbank som gir seg resultat i rasa motor.

Krissmp
03/11/10, 20:32
styreenhet fra F bør funke ja. men du kan også risikere alvorlig tenningsbank som gir seg resultat i rasa motor.

kan ikke skjonne att jeg skulle fa for mye fortenning med f tenning pa ft. hadde skjont det om det var motsatt.

Loff
04/11/10, 13:48
Turboen tvangsmater motoren. Det høyere trykket gjør at bensin/luft-blandingen antennes raskere/lettere. Du må med andre ord redusere fortenningen i forhold til en sugemotor dersom ikke forbrenningen skal være godt i gang med å bremse stempelet før det når øvre dødpunkt. Dette er det samme som skjer om du kjører med for lav oktan på bensinen.

Krissmp
04/11/10, 13:55
Turboen tvangsmater motoren. Det høyere trykket gjør at bensin/luft-blandingen antennes raskere/lettere. Du må med andre ord redusere fortenningen i forhold til en sugemotor dersom ikke forbrenningen skal være godt i gang med å bremse stempelet før det når øvre dødpunkt. Dette er det samme som skjer om du kjører med for lav oktan på bensinen.

Skulle jo tro att om en øker trykket med f.eks 1 bar så får motoren omtrent dobbelt så mye luft. Dette vil vil gi noe effekten som å plane toppen? altså att en har riktig kompresjon før topp og en trenger fortenning?

Loff
04/11/10, 14:55
Dersom du øker kompresjonen må du redusere fortenningen. Dersom du øker ladetrykket må du redusere fortenningen. Alternativt kan du øke oktantallet (bankefastheten).

gnilrE
04/11/10, 20:47
http://forum.vccn.no/showthread.php?p=187436#post187436

Bestem :D