PDA

Vis full versjon : B5234T - Sprekere når kald?



Morgis
29/09/10, 11:20
Alltid lurt på hvorfor bilen min er sprekere når den er kald, enn når den er varm.
Mye "hardere" eksplosjon ved pådrag fra motoren hører jeg også.. akkurat som den har ei kraftigere fortenning eller mer bensin....

Før jeg omprogrammerte ECU så var den egentlig motsatt, altså den var slappere når den var kald...

Skal det være slik, eller har dem gjort en programmeringsfeil her?

Daruu
29/09/10, 11:27
Den får ikke kaldere luft da?

Morgis
29/09/10, 11:29
kan neppe utgjøre så mye.. har luftfilterboks med varmeskjold og friskluftinntak i front..
Gjelder hele døgnet, som varm sommerdag som kald vintermorgen..
Tipper det er nærmere 50hester mer ved kald motor. Drar nyydelig når den er kald, selv om det ikke er bra å gjøre det.. men har testet ja for det bra forskjell..

940pearl
29/09/10, 12:22
Muligens det har noe med at turboen ikke har fått blitt rødglødene enda?

Morgis
29/09/10, 12:30
føler det er en helt annen tenning på bilen når den er kald... sviver mykere når den er varm.

mcnugget
29/09/10, 12:30
:eek: 50hk? Det må du finne ut av... tenkte varm turbo eg og... er iallefall eit problem på bilen min, men trur ikkje det utgjør så mykje.. :confused:

Morgis
29/09/10, 12:33
tipper rundt 300hester når den er kald,, og noe mer enn originalt når den er varm... :)
Kjører jo ikke noe særlig ladetrykk.. 0,9-1,0 ca...

har også vært inne på tanken om at programmet sliter litt ved så lite ladetrykk, ettersom det er satt opp for steg4 faktisk hvor ladetrykkene er en anelse høyere.....
Skulle ikke være noe problem i følge leverandør , men.....

Christian
29/09/10, 12:40
Varm turbo, varm luft. Alle TD04 turboer jeg har kjørt har vært sånn.

mr hansen
29/09/10, 13:01
tror ikkje det er noe spessielt fenomen for berre td04 turboene det, vist det va det du mente:)
Varm turbo, varm luft. Alle TD04 turboer jeg har kjørt har vært sånn.

Ekren
29/09/10, 16:11
Alle biler med td04 er sprekere når dem er kald..

mcnugget
29/09/10, 16:32
Ikkje ifølge trådstarter... rart det blei motsatt etter ecu programmering da.. :confused:


Før jeg omprogrammerte ECU så var den egentlig motsatt, altså den var slappere når den var kald..

Christian
29/09/10, 16:39
Mer guff = merker det bedre. Sier seg selv.

Njål Nilssen
29/09/10, 17:41
Kanskje fordi hele motoren er kaldere, motorrommet kaldt etc. etc. Bilen får kaldere luft, og siden hele motorenb inkl. toppen/brennkammera er kalde vil motoren tåle mye mere fortenning og vil fortsatt brenne rent med høvelig feit blanding ;) Ergo mer futt... Men ikke straff hvitblokk når den er kald...FY...

SWR
29/09/10, 18:52
Går vel en tanke feitere enn den burde når den er varm, da...

Morgis
29/09/10, 21:27
har vært inne på det, om den faktisk får for mye bensin.. blå dyser burde vel ikke være for stort til 18T turboen, men kjører jo ikke noe særlig ladetrykk så... må invistere i en bredbåndslamda etterhvert. forteller vel mye den :)

Morgis
01/10/10, 09:42
Når jeg tenker meg litt om her, så er det ei gang slik at lamdasonden ikke er i bruk før motoren har oppnådd normal temperatur?
Kan det være den som gir litt feil verdier når ECUen tar den i bruk?

Christian
01/10/10, 11:10
Er forvarming på lambdaen så den skal funke uansett.

Dalagutt
04/10/10, 13:42
På T-5'n (motronic 4.3) min er det stikk motsatt. Den "holder" igjen til den har fått opp temperatur på motoren. Har steg 3 chip, 3" hele veien uten cat, åpent filter, ellers standard.

Jeg leste en plass (mener å huske det var i VADIS), at hjernen får beskjed om aktuell motortemperatur av vanntemperaturmåleren under termostathuset. Er den under en viss verdi justeres tenning ned. Dette stemmer veldig godt overens med hvordan bilen min oppfører seg.

Morgis
04/10/10, 13:43
nettopp.. slik var den før ECU ble omprogrammert.. tror jeg skal ta kontakt med leverandør jeg :)