PDA

Vis full versjon : Ustabilt turbotrykk, vakumlekasje?



Morten-st
29/09/10, 10:24
Go'dagen!

Sliter med at turbotrykket mitt ikke holder seg iro når jeg gir fullt pådrag.

Det varierer veldig og ligger ikke jevnt på 1 punkt.

Dette må vell være en vakumlekasje?
Noen som har et godt tips til hvor jeg kan starte å lete? :)

Turbo-HF
29/09/10, 10:52
Go'dagen!

Sliter med at turbotrykket mitt ikke holder seg iro når jeg gir fullt pådrag.

Det varierer veldig og ligger ikke jevnt på 1 punkt.

Dette må vell være en vakumlekasje?
Noen som har et godt tips til hvor jeg kan starte å lete? :)

Hvor jevnt gir du gass? Den flytter seg jo når du går av og på pedalen. Litt variabelt er det jo, men se over slanger, kanskje? :O

Folkvord
29/09/10, 14:47
slenger med på her visst det er greit?
har sjølv det samme problemet, men på 1 gear gjer den ca 1 bar og 2 gear så liger den på 1.1 til 1.3 bar mens på tredje gear så ifra 2500 omdreininger så liger den og variere fra 0,5 bar til 1bar helt till eg kommer til ca 3500 4000 omdreininger og da liger den stabilt på 1.3 bar. og slik er det på 4 og 5 gear og, kan det vere turbotryksregulatoren? altså magnetventilen eller hva dere kaller den?

Turbo-HF
29/09/10, 14:50
Sjekk slanger og koblinger rundt magnetventilen, ja, disse kan hoppe av til tider og gi gale verdier / parametere til maf og map-sensor, derav lite og ustabilt ladetrykk, kanskje? :confused:

Morten-st
29/09/10, 15:40
Hvor jevnt gir du gass? Den flytter seg jo når du går av og på pedalen. Litt variabelt er det jo, men se over slanger, kanskje? :O

Turboen på en T5 lader vell 0.6 bar orginalt?
Uansett, la oss si den lader 0.6, skal den ikke ligge på 0.6 uansett faen hvis jeg har 100% gasspådrag? min varierer fra 0.6 til 0.3 med full spiker. Etter min erfaring skal den jo bare røre på seg om jeg rører gassen / slipper gassen.

Hvor ligger magnetventilen? er det den lille dingsen som ligger atmed dysene? har skifta slangen som går fra den til innsuget + fra innsuget til toppen.
2 vakumslanger, men merka ikke forskjell ;(

Morten-st
30/09/10, 23:02
Problemet er løst, var en vakumslange i nærheten av innsug/gasspjeld som var morkna, biln går som et skudd nå :)

Turbo-HF
30/09/10, 23:11
Problemet er løst, var en vakumslange i nærheten av innsug/gasspjeld som var morkna, biln går som et skudd nå :)

Meget bra, hadde på følelsen at det var en trutnet / morken slange, ja1 ;) Godt å høre! :cool:

Folkvord
02/10/10, 06:05
bra:D men var det slik at når du har 100% gasspådrag at trykket flyttet på seg mellom 0.3 og 0.6 eller for og ta et eks, gjekk det opp til 0.6 og så dabbet av ner til 0.3 eller gjekk den fra 0.3 til 0.6 så til 0.3 igjen og videre? altså den trykke gjekk opp og ned helle tiden?

Morten-st
02/10/10, 10:02
Korrekt! Deilig å få det stabilt igjen :p