PDA

Vis full versjon : Fra multilink til stiv aksling



Wahl
28/09/10, 21:02
Hei, noen som vet hvordan det er å bygge fra multilink til stiv aksling?

Christian
28/09/10, 21:03
Bolt on hele veien, med unntak av panhardstag som må lages feste til i karosseriet.

Wahl
28/09/10, 21:05
ok, hvor mye jobb er det da? godkjennt? kan jeg da bygge rett tilbake?

Christian
28/09/10, 21:10
Jeg har aldri gjort det, så det veit jeg ikke.
Du får vel ordna bra priser på orginale karosseribiter så da er det nok ikke så mye jobb.

Er ikke umulig å godkjenne, blir nok det samme som multilink på stivaksel-bil.

Du kan bygge tilbake igjen, men da må du fjerne panhardstag-festet igjen.

Wahl
28/09/10, 21:13
Ok, ja, koster ikke stort, har ikke helt bestemt meg på hva jeg gjør enda

kermitt
28/09/10, 21:13
kan jeg få spørre hvorfor?

Wahl
28/09/10, 21:25
mye feil med den jeg har, hr liggende sperreaksling så den frister, må bytte klokka på multilinken

Morgis
28/09/10, 21:41
blir jo litt mer hestekjerre over bilen da...

Wahl
28/09/10, 21:48
Merker det sikkert på hvordan den er på vegen karnsje?

PVT
28/09/10, 22:37
sitter mye bedre på veien med multilink og mer behagelig å kjøre. veit ikke om du har merka om du kjører feks på motorveien så kommer det et søkk i veien og da drar bilen litt men brått til sia med stiv aksling. ville beholdt multilink hvis jeg hadde, evt oppgradert til mk2.

Anders Dybvadsskog
30/09/10, 07:54
eller du kan selge sperra til meg?:D

Morgis
30/09/10, 07:56
Merker det sikkert på hvordan den er på vegen karnsje?

du slenger på et bakstrell fra 60tallet. Klart et mer kjelkete understell enn et multilinkbakstell fra 80tallet.

TurboHansen
30/09/10, 08:21
Er en grunn til at jeg vil ha multilink på 740n min, verden til forskjell på komfort for ikke å snakke om veggrep. Kjørte med utslitte piggfrie vinterdekk hele vintern på 760n min, er som å kjøre nye piggdekk på stiv aksel ;)

Svirre
30/09/10, 15:55
Jeg ville beholdt multilinken hvis jeg hadde hatt den fra før av :)

Heller bytta klokka i multilinken da som sagt ovenfor; den ligger mye mer behaglig på veien, og hjula er mer planta ned og du får mye mer veigrep med multilink. Har du sperre i den så er det reine leiketøyet :D

Wahl
30/09/10, 18:06
Grunnen er at jeg egnetlig ikke ahr rå til ny multilink, det er derfor jeg spør om hvordan det er å bygge tilbake, men må vell prøve å skrape sammen noe gryn til MKII klokke

ss242
30/09/10, 18:45
MKII klokke passer ikke, må bytte hele bakstillinga.

Har forøvrig liggende en ny diffklump til MKI her, men det er uten sperre.

gull pilen
30/09/10, 21:14
har forsåvidt kun bedre veigrep i sving med multilink grunnet camber... rett fram sitter stiv aksel bedre på veien...

ChrML
30/09/10, 21:21
Skulle du bygd om fra multilink til stiv aksel må du sveise/evt lage et feste som du skrur i skruehullene til bakre multilink feste for panhardstaget. Så tror jeg du mangler det hullet foran og som fremre feste til trekantramme sitter i med en foring i.

Men ikke at jeg ser noe poeng i å gjøre det. Altså ødelegge en bil som har en god bakstilling (bedre om du hiver i nye foringer og dempere) og sette på traktoraksling som egner seg best i skauen :p. Ta en tur til Sverige så får sperreklokker kasta etter deg nesten gratis. På MK2 bytter man fint klokke på en kveld, usikker på hvordan det er på MK1, men sikkert ikke så mye værre.

ChrML
30/09/10, 21:22
har forsåvidt kun bedre veigrep i sving med multilink grunnet camber... rett fram sitter stiv aksel bedre på veien...
Må ikke bare tenke på veigrepet eller. Bilen føles også mye bedre ut med multilinken. Ligger mye flatere i svingene hvis krengestaget er i orden, mye mer komfortabel og bilen "kjennes" bedre ut å kjøre generellt. Det teller mye, hvertfall for min del :).

ChrML
30/09/10, 21:24
MKII klokke passer ikke, må bytte hele bakstillinga.

Har forøvrig liggende en ny diffklump til MKI her, men det er uten sperre.
Sånn sett kan jeg informere om at MK2 bakstilling passer rett på. Espen Title her på forumet selger en komplett sperre MK2 for 2000 kr mener jeg hvis han ikke har solgt den enda. Evt kan du reise til Sverige å hente en komplett bakstilling for ca 2-3000 SEK med sperre i.

Hele bakstillinga bytter du faktisk mye raskere enn å bytte klokke i bakstillinga du allerede har :). Er ikke mange skruene for å pelle ned hele skiten kontra å bytte klokka inni.

PVT
30/09/10, 21:55
sparer'n ikke mye vekt også? mener å huske at mk1 veide en god del. var liksom bare en svær metall klump.

ChrML
01/10/10, 05:20
sparer'n ikke mye vekt også? mener å huske at mk1 veide en god del. var liksom bare en svær metall klump.
Ved å bygge om til MK2 eller stiv aksel? MK2 er kanskje lettere pga hovedramme i aluminium, men veit ikke. Tror ikke en komplett stiv aksel med alle stag/bærebroer veier så mye mindre. Uansett er det andelen med uavfjøret vekt som har mye mer å si en vekta på hele bakstillingen. På stiv aksel er nesten hele klumpen noe demperene må jobbe med, på MK1/MK2 er det bare en liten andel (mindre på MK2).

PVT
01/10/10, 06:55
til mk2 :)

ChrML
01/10/10, 12:48
til mk2 :)
Innbiller meg at den er en god del lettere pga mye mer aluminium :).

Fighter
01/10/10, 14:56
Hehe ikke bygg om til en aksel som har vært brukt siden hjulet ble oppfunnet. T-ford hadde samme konstruksjonen.
Og hva skal man med veigrep rett fram? :P Skal ha mye motor før du trenger bygge til stivaksel for ikke bare å spole. Desuten forutsetter det at veien er plant som et stuegulv.

ss242
01/10/10, 16:22
Sånn sett kan jeg informere om at MK2 bakstilling passer rett på. Espen Title her på forumet selger en komplett sperre MK2 for 2000 kr mener jeg hvis han ikke har solgt den enda. Evt kan du reise til Sverige å hente en komplett bakstilling for ca 2-3000 SEK med sperre i.

Mente bare at MKII klokka ikke passer inn i en MK1 bakstilling;)

ChrML
01/10/10, 17:32
Mente bare at MKII klokka ikke passer inn i en MK1 bakstilling;)
Hehe, yep, skjønte det :). Men formulerte meg nok litt dårlig. MK1 klokka er totalt forskjellig fra MK2 klokka, ja. Vil tippe MK2 klokker med sperre er lettere å oppdrive hos diverse svensker. Virker hvertfall sånn.

Men man kan flytte over diffen da fra MK2 klokke til MK1 klokke. Men man bør absolutt måle over backlash og sånn for å være sikker på at det blir rett, så det kan fort bli litt mer bry hvis man ikke kan gjøre det selv.

ss242
01/10/10, 20:19
Er vel ikke samme splines på diffen heller

ChrML
01/10/10, 20:43
Er vel ikke samme splines på diffen heller
Samme splines på MK1 og MK2 diffene. Men forskjellig fra stiv aksel (26 splines på multilink, 27 splines på stiv aksel).

Wahl
01/10/10, 20:55
Så hvorfor passer de ikke over? rett fram

ChrML
01/10/10, 21:16
Så hvorfor passer de ikke over? rett fram
Differensialen passer overens mellom MK1 og MK2. Altså innmaten i klokka. Selve klokka er helt anderledes. Helt forskjellige fester/foringer. Hvis det var det du mente?

Wahl
01/10/10, 21:21
Ja, enklest å bytte. tremger verken sperre eller MK2 enda