PDA

Vis full versjon : Instrumentlys problem



Byggern
28/09/10, 20:50
Hei

Har akkurat kjøpt meg en 240 som jeg skal restaurere etter hvert men ser at det er et problem med instrumentlysene og håper at kanskje det er noen her som har vært borte i dette. Jeg er ganske grønn når det kommer til elektriske dingser.
Når jeg starter bilen så lyser det svakt i varsellampen for gåene pærer, ladelampe, håndbrekklampe og varsellampe for klosser, men etter hvert som jeg får opp turtallet temmelig bra, så forsvinner lysene helt til turtallet synker igjen.
Tenkte at det var dynamoen som ladet dårlig men da er det vel bare ladelampa som skal lyse....??

Kodja
28/09/10, 20:55
da er det bare å sjekke ladespenninga gitt. for blir lyset og alt dårlig på lavt turtall så er det pga lav ladespenning ved tomgangsturtall. bør vell ligge på ca 13-15v :)

Byggern
28/09/10, 20:58
Hei

Når jeg da skal måle ladespenninga, holder det med å måle på batteriet mens bilen sviver, eller må jeg måle på dynamoen??

Kodja
28/09/10, 21:13
lad på batteriet du, greit nok det :) men om du kommer til på dynamon så for all del mål der også, men på batteriet så kommer jo spenninga som dynamoen lader uansett. også inni bilen om du har voltmeter montert der :)

Byggern
28/09/10, 21:14
lad på batteriet du, greit nok det :) men om du kommer til på dynamon så for all del mål der også, men på batteriet så kommer jo spenninga som dynamoen lader uansett. også inni bilen om du har voltmeter montert der :)

Takker og bukker. Nå vet jeg hva mårradagen bringer.

Kodja
28/09/10, 21:28
5 minutt med jobb der 3 av de innebærer å få opp et tregt panser på 240n ;)

jacobsen
30/12/10, 05:09
varsellampe for klosser sier du?? hm... dette var nytt for meg :)