PDA

Vis full versjon : Aluminiums hjul



kjellt
28/09/10, 08:38
Yoyo!

Jeg har mulighet til å dreie/frese alle aluminiums hjula på bilen min!
Reimhjul på veiva, hjulet til vannpumpa, servo, osv!

Vil jeg merke forskjell hvis jeg dreier/freser disse i aluminium istede for stål?
Kan man hente bittelitt effekt ut av detta? :)

Har en FB:(

ChrML
28/09/10, 08:57
Yup, tjener litt på det :). Akkurat den på veiva skal man være litt forsiktig med å bytte ut fordi den fungerer som svingningsdemper som hindrer resonansvibrasjoner i veiva, men på en original FB er nok ikke det et problem. Men er jo det hjulet som er ekstra tungt kontra alle de andre.

kjellt
28/09/10, 09:20
Men hvis jeg får målene på veiva ganske riktig som den andre så skal vell ikke det være så stort problem?

gaupe
28/09/10, 09:34
Vil jeg merke forskjell hvis jeg dreier/freser disse i aluminium istede for stål?
Kan man hente bittelitt effekt ut av detta? :)


Du hentar ikkje effekt, men du hentar dreimoment. Effekt hentar du ved å lette motstanden i motoren, som å fjerne viskosevifta, plukke av ACen (lite om den ikkje er kobla inn).

kjellt
28/09/10, 09:37
Du hentar ikkje effekt, men du hentar dreimoment. Effekt hentar du ved å lette motstanden i motoren, som å fjerne viskosevifta, plukke av ACen (lite om den ikkje er kobla inn).

Henter vell kanskje ikke effekt nei, men litt bedre dreimoment!
Men siden jeg har mulighet til å gjøre dette gratis med betalte timer er det vell kanskje verdt å gjøre? :)

gaupe
28/09/10, 10:13
Henter vell kanskje ikke effekt nei, men litt bedre dreimoment!
Men siden jeg har mulighet til å gjøre dette gratis med betalte timer er det vell kanskje vært å gjøre? :)

Nei, effekt og dreimoment er to sider av same sak.

Mr. Crepsley
28/09/10, 10:37
Du hentar ikkje effekt, men du hentar dreimoment. Effekt hentar du ved å lette motstanden i motoren, som å fjerne viskosevifta, plukke av ACen (lite om den ikkje er kobla inn).


Henter vell kanskje ikke effekt nei, men litt bedre dreimoment!
Men siden jeg har mulighet til å gjøre dette gratis med betalte timer er det vell kanskje verdt å gjøre? :)


Nei, effekt og dreimoment er to sider av same sak.

Du motsier deg selv Gaupe.

kjellt
28/09/10, 10:53
Jeg tenkte noe slikt noe til det hjulet som er til vifta! :)

Jeg har visst 2 spor, men bruker bare det ene sporet..
Hadde dette gått ann? :)

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs701.snc4/62151_150813348291098_100000873020290_249156_75870 1_n.jpg

gaupe
28/09/10, 11:27
Du motsier deg selv Gaupe.

Oops det gjer eg, eg har skrive og tenkt to forskjellige ting, du vinn respons, ikkje dreimoment!

Kodja
28/09/10, 11:35
er jo kanskje noe å masseprodusere for salg dette om du får passform og kvalitet 100% ;)

Luigi
28/09/10, 11:39
er vel en passeli alu klump du startet med for og dreide det hjulet der, ville vel egentli bli dyrt og masse produsere?

ChrML
28/09/10, 11:54
er vel en passeli alu klump du startet med for og dreide det hjulet der, ville vel egentli bli dyrt og masse produsere?
Billig å masseprodusere i arbeidstiden med betalte timer og materiell :p.

Luigi
28/09/10, 12:01
Billig å masseprodusere i arbeidstiden med betalte timer og materiell :p.

da vil jo firmaet gå mye i minus, når det mangler 1 meter lang alu stang som er ca 20cm tykk? :p

egil
28/09/10, 13:31
Detter er jo noko som allerede er i salg. Aluhjul i staden for svingningsdemparen som er der.

http://www.klracing.se/

kjellt
28/09/10, 14:45
Luigi:
Ikke det som er topic her! ;)

Egil: Hvorfor kjøpe til 724NOK når jeg kan lage det gratis? ;)

egil
28/09/10, 17:48
Tenke på dei som ikkje er så begavet å kan lage selv:)

kjellt
28/09/10, 18:23
Tenke på dei som ikkje er så begavet å kan lage selv:)

Åja, hehe! :)

Er jo litt morro med eget arbeid også! ;D

turb00le
28/09/10, 20:31
Spørsmålet er da hvor lang tid du kan bruke på det. Hvis du heller kunna jobba overtid og kjøpt reimhjulet ferdig som forhåpentligvis passer perfekt.

kjellt
28/09/10, 20:33
Spørsmålet er da hvor lang tid du kan bruke på det. Hvis du heller kunna jobba overtid og kjøpt reimhjulet ferdig som forhåpentligvis passer perfekt.

Da lærer jeg litt i samma sleng da vettu! :)

henrik940
28/09/10, 20:35
Gutten jobber på K-tech, det er et sted hvor de blir betalt for å lære :)

Btw, servohjulet får du ikke bytta så lett. Er et helvete.

kjellt
28/09/10, 20:38
Btw, servohjulet får du ikke bytta så lett. Er et helvete.

Faan, starter med reimhjulet og til vannpumpa da ;D

Njål Nilssen
28/09/10, 20:45
Hvis det er å spare vekt du er ute etter, så ikke erstatt reimhjulet framme på veiva, lett heller svinghjulet :) de andre hjula kan du fint lage i alu, men husk å få dem eloksert etterpå, så holder du slitasjen på et minimum.

henrik940
28/09/10, 20:47
Drei svinghjul i aluminium og :D

Njål Nilssen
28/09/10, 20:50
Drei svinghjul i aluminium og :D

Stål/aluminium "poteito-potato" svinghjulet bør veie ca. 6 kg, om du lager det i stål eller alu er klinkende likegyldig. Dessuten stål er mindre utsatt for metalltretthet, noe som alu er ganske utsatt for...

henrik940
28/09/10, 20:52
Stål/aluminium "poteito-potato" svinghjulet bør veie ca. 6 kg, om du lager det i stål eller alu er klinkende likegyldig. Dessuten stål er mindre utsatt for metalltretthet, noe som alu er ganske utsatt for...

Var egentlig litt ironi..

Njål Nilssen
28/09/10, 20:54
Var egentlig litt ironi..

Ah..da så...er bare jeg som mangler noen antenner skjønner du :p

henrik940
28/09/10, 20:58
Ah..da så...er bare jeg som mangler noen antenner skjønner du :p

Og at ironien er hard å skjønne på nett :p

s4nd3r
28/09/10, 21:43
Drei svinghjul i aluminium og :D

hehe. tengte det eg og. :P blir sikkert vansklig og holde på tomgang. og vil bli turtals villig ta fy... :P

merker værtfal forsjell med b21svinghjul på b230... :)

gaupe
29/09/10, 08:53
Var egentlig litt ironi..

Ganske mange som lagar svinghjul i aluminium. Fins til raudblokk også.

henrik940
29/09/10, 15:54
Ganske mange som lagar svinghjul i aluminium. Fins til raudblokk også.

Trodde det tålte lite jeg :p

rogern
29/09/10, 16:14
er det lagt inn en stålring der hvor lamellen ligger ann på svinhjulet? trudde ikke alu`n var no kamerat med eks en sinterlamell.

jonass
29/09/10, 16:55
Ja man må ha en stål ring der lammelen ligger an mot ja.

Njål Nilssen
29/09/10, 16:55
er det lagt inn en stålring der hvor lamellen ligger ann på svinhjulet? trudde ikke alu`n var no kamerat med eks en sinterlamell.

Jepp... man legger en ring av stål der lamellen skal ligge i mot. Det er også vanlig å montere en forsterkning av stål sammen med aluen der svinghjulet er festet i veiva. Så egentlig er det like greit å bare lage hele svinghjulet i stål... mere holdbart blir det i stål også mtp. metalltretthet. Og er vekta den samme er det like greit å ha et i stål fremfor et i alu.

De fleste lager customsvinghjul av alu fordi det er lett å maskinere. De fleste originale i stål er kjent for å desintigrere derfor folk lager custom. Har man tida på sin side får man enda sterkere svinghul av å lage et custom i stål ut fra smidd billet.