Vis full versjon : Aluminiums hjul
Yoyo!
Jeg har mulighet til å dreie/frese alle aluminiums hjula på bilen min!
Reimhjul på veiva, hjulet til vannpumpa, servo, osv!
Vil jeg merke forskjell hvis jeg dreier/freser disse i aluminium istede for stål?
Kan man hente bittelitt effekt ut av detta? :)
Har en FB:(
Yup, tjener litt på det :). Akkurat den på veiva skal man være litt forsiktig med å bytte ut fordi den fungerer som svingningsdemper som hindrer resonansvibrasjoner i veiva, men på en original FB er nok ikke det et problem. Men er jo det hjulet som er ekstra tungt kontra alle de andre.
Men hvis jeg får målene på veiva ganske riktig som den andre så skal vell ikke det være så stort problem?
Vil jeg merke forskjell hvis jeg dreier/freser disse i aluminium istede for stål?
Kan man hente bittelitt effekt ut av detta? :)
Du hentar ikkje effekt, men du hentar dreimoment. Effekt hentar du ved å lette motstanden i motoren, som å fjerne viskosevifta, plukke av ACen (lite om den ikkje er kobla inn).
Du hentar ikkje effekt, men du hentar dreimoment. Effekt hentar du ved å lette motstanden i motoren, som å fjerne viskosevifta, plukke av ACen (lite om den ikkje er kobla inn).
Henter vell kanskje ikke effekt nei, men litt bedre dreimoment!
Men siden jeg har mulighet til å gjøre dette gratis med betalte timer er det vell kanskje verdt å gjøre? :)
Men siden jeg har mulighet til å gjøre dette gratis med betalte timer er det vell kanskje vært å gjøre? :)
Nei, effekt og dreimoment er to sider av same sak.
Mr. Crepsley
28/09/10, 10:37
Men siden jeg har mulighet til å gjøre dette gratis med betalte timer er det vell kanskje verdt å gjøre? :)
Nei, effekt og dreimoment er to sider av same sak.
Du motsier deg selv Gaupe.
Jeg tenkte noe slikt noe til det hjulet som er til vifta! :)
Jeg har visst 2 spor, men bruker bare det ene sporet..
Hadde dette gått ann? :)
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs701.snc4/62151_150813348291098_100000873020290_249156_75870 1_n.jpg
Du motsier deg selv Gaupe.
Oops det gjer eg, eg har skrive og tenkt to forskjellige ting, du vinn respons, ikkje dreimoment!
er jo kanskje noe å masseprodusere for salg dette om du får passform og kvalitet 100% ;)
er vel en passeli alu klump du startet med for og dreide det hjulet der, ville vel egentli bli dyrt og masse produsere?
er vel en passeli alu klump du startet med for og dreide det hjulet der, ville vel egentli bli dyrt og masse produsere?
Billig å masseprodusere i arbeidstiden med betalte timer og materiell :p.
Billig å masseprodusere i arbeidstiden med betalte timer og materiell :p.
da vil jo firmaet gå mye i minus, når det mangler 1 meter lang alu stang som er ca 20cm tykk? :p
Detter er jo noko som allerede er i salg. Aluhjul i staden for svingningsdemparen som er der.
http://www.klracing.se/
Luigi:
Ikke det som er topic her! ;)
Egil: Hvorfor kjøpe til 724NOK når jeg kan lage det gratis? ;)
Tenke på dei som ikkje er så begavet å kan lage selv:)
Tenke på dei som ikkje er så begavet å kan lage selv:)
Åja, hehe! :)
Er jo litt morro med eget arbeid også! ;D
Spørsmålet er da hvor lang tid du kan bruke på det. Hvis du heller kunna jobba overtid og kjøpt reimhjulet ferdig som forhåpentligvis passer perfekt.
Spørsmålet er da hvor lang tid du kan bruke på det. Hvis du heller kunna jobba overtid og kjøpt reimhjulet ferdig som forhåpentligvis passer perfekt.
Da lærer jeg litt i samma sleng da vettu! :)
Gutten jobber på K-tech, det er et sted hvor de blir betalt for å lære :)
Btw, servohjulet får du ikke bytta så lett. Er et helvete.
Btw, servohjulet får du ikke bytta så lett. Er et helvete.
Faan, starter med reimhjulet og til vannpumpa da ;D
Njål Nilssen
28/09/10, 20:45
Hvis det er å spare vekt du er ute etter, så ikke erstatt reimhjulet framme på veiva, lett heller svinghjulet :) de andre hjula kan du fint lage i alu, men husk å få dem eloksert etterpå, så holder du slitasjen på et minimum.
Drei svinghjul i aluminium og :D
Njål Nilssen
28/09/10, 20:50
Stål/aluminium "poteito-potato" svinghjulet bør veie ca. 6 kg, om du lager det i stål eller alu er klinkende likegyldig. Dessuten stål er mindre utsatt for metalltretthet, noe som alu er ganske utsatt for...
Stål/aluminium "poteito-potato" svinghjulet bør veie ca. 6 kg, om du lager det i stål eller alu er klinkende likegyldig. Dessuten stål er mindre utsatt for metalltretthet, noe som alu er ganske utsatt for...
Var egentlig litt ironi..
Njål Nilssen
28/09/10, 20:54
Ah..da så...er bare jeg som mangler noen antenner skjønner du :p
Ah..da så...er bare jeg som mangler noen antenner skjønner du :p
Og at ironien er hard å skjønne på nett :p
hehe. tengte det eg og. :P blir sikkert vansklig og holde på tomgang. og vil bli turtals villig ta fy... :P
merker værtfal forsjell med b21svinghjul på b230... :)
Ganske mange som lagar svinghjul i aluminium. Fins til raudblokk også.
Ganske mange som lagar svinghjul i aluminium. Fins til raudblokk også.
Trodde det tålte lite jeg :p
er det lagt inn en stålring der hvor lamellen ligger ann på svinhjulet? trudde ikke alu`n var no kamerat med eks en sinterlamell.
Ja man må ha en stål ring der lammelen ligger an mot ja.
Njål Nilssen
29/09/10, 16:55
er det lagt inn en stålring der hvor lamellen ligger ann på svinhjulet? trudde ikke alu`n var no kamerat med eks en sinterlamell.
Jepp... man legger en ring av stål der lamellen skal ligge i mot. Det er også vanlig å montere en forsterkning av stål sammen med aluen der svinghjulet er festet i veiva. Så egentlig er det like greit å bare lage hele svinghjulet i stål... mere holdbart blir det i stål også mtp. metalltretthet. Og er vekta den samme er det like greit å ha et i stål fremfor et i alu.
De fleste lager customsvinghjul av alu fordi det er lett å maskinere. De fleste originale i stål er kjent for å desintigrere derfor folk lager custom. Har man tida på sin side får man enda sterkere svinghul av å lage et custom i stål ut fra smidd billet.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.