PDA

Vis full versjon : Er Garett T3 kun en str?



Svirre
27/09/10, 20:58
Topic sier det meste :) men lurer også på om noen veit om noen andre typer turboer med samme eksosbrakett?

VolvoR-Sport
27/09/10, 21:03
finnes mange forskjellige t3 turboer :)
hva mener du med eksosbrakett?? hvis det er flensen mot eksosmanifold så kalles den for T3! eller tenker du på utblåset fra turbo? de jeg har sett har 3,4 og 5 bolt eller v-band :)

Svirre
27/09/10, 21:13
Det jeg mener er feste på turbo til eksosmanifold, ja.

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs704.snc4/62403_476174222789_785272789_6718362_7399112_n.jpg

For tenkte meg at jeg kunne øke str litt, samt kanskje få tak i noe anna som begynte å lade ved litt lavere turtall :)

(Er ikke helt god på detta området her, men er kanskje derfor jeg spør :p )

Sebbe
27/09/10, 21:27
da spør du vanskelig om du vil øke størrelse og begynne å lade ved litt lavere turtall :p

Svirre
27/09/10, 21:39
da spør du vanskelig om du vil øke størrelse og begynne å lade ved litt lavere turtall :p

Kan spørre på en anna måte :p Er det mulig å bruke en annen (større) turbo på dette feste? og i følge volvoR-sport så het dette fest T3 hvis jeg ikke misforsto helt, så da åpenbarer det seg i mine tanker at jeg kan det så lenge det er en T3 turbo :)

kapli
27/09/10, 21:43
T3 turbo har ingenting med åssen flens det er. Men flensen er ein T3 flens, du har mange flenser som f.eks T2 T25 T28, T4 osv osv, den som er mest brukt på Volvo er T3.

Sebbe
27/09/10, 21:44
hvis flensen er flat så kan du bruke alle turboer med t3 flens, og du får ganske store turboer med t3 flens, men du må huske på at ikke eksosen og olje/vann ikke alltid passer om hverandre

Svirre
27/09/10, 21:47
hvis flensen er flat så kan du bruke alle turboer med t3 flens, og du får ganske store turboer med t3 flens, men du må huske på at ikke eksosen og olje/vann ikke alltid passer om hverandre

Det er jeg klar over, men litt lettere å lage nye oljerør enn å lage ny turbo :p

Tenkte meg noe sånt som dette f.eks:
http://cache.finn.no/mmo/9/220/236/49_917037153.jpg

kapli
27/09/10, 21:49
Du må hugse på ein så stor turbo, så må du ha oppesettet deretter også.

Svirre
27/09/10, 21:50
Du må hugse på ein så stor turbo, så må du ha oppesettet deretter også.

Tanke på eksos, oljekjøler, IC og et par andre ting?

kapli
27/09/10, 21:51
Tanke på eksos, oljekjøler, IC og et par andre ting?

Stemmer.

Svirre
27/09/10, 21:53
Stemmer.

Ting kommer på plass, bare lommeboka kommer på plass først :)

Men siden jeg har mekanisk diesel, så det er kun de tre første tinga som jeg trenger da føler jeg :)

Ang. IC: er det sånn at hvis du har for stor IC i forhold til turbo så klarer den ikke dytte igjennom lufta? Har hørt flere har babla om dette, men får ikke dette til å virke logisk i huet mitt :p

kapli
27/09/10, 21:57
Aldri hørt om:S

Hørtes ikkje heilt logisk ut nei.

Svirre
27/09/10, 22:01
Aldri hørt om:S

Hørtes ikkje heilt logisk ut nei.

For jeg mener det at den luftmengden som kommer inn, kommer også ut. Derav like mye luft. Jo større IC er jo lenger oppholder lufta seg i IC og desto kaldere blir den. Slik oppfatter jeg det, men er kveld nå så er lov å bomme :p

Sebbe
27/09/10, 22:05
jeg har aldri hørt om noe annet, men jeg vil tro at det tar litt lenger tid å "fylle opp" en stor cooler, men sikkert ikke merkbart i og med at det flyttes såpass med luft gjennom.

Svirre
27/09/10, 22:09
jeg har aldri hørt om noe annet, men jeg vil tro at det tar litt lenger tid å "fylle opp" en stor cooler, men sikkert ikke merkbart i og med at det flyttes såpass med luft gjennom.

Har samme tanke om det. Men kommer til å merke det uansett da jeg ikke har IC ;)

Svirre
28/09/10, 19:19
Dette må være brukbart? ;D


http://cache.finn.no/mmo/2010/9/23/6/245/355/36_-734138733_hoved.jpg

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=24535536

turb00le
28/09/10, 20:35
For å si det sånn, klarer deg lengde med en t3 super 60 e.l. Litt begrensa hva disse sure gamle oljekaminene klarer også.
Du kan ikke "bare skru opp" i det uendelige, til slutt er dysene tomme, pumpa tom osv.
En større turbo betyr i de fleste tilfeller redusert kjørbarhet.

SWR
29/09/10, 18:57
Det er jeg klar over, men litt lettere å lage nye oljerør enn å lage ny turbo :p

Tenkte meg noe sånt som dette f.eks:
http://forum.vccn.no/

Antikvarisk kompressorhus gitt... ikke verst.. :p

Svirre
29/09/10, 21:48
For å si det sånn, klarer deg lengde med en t3 super 60 e.l. Litt begrensa hva disse sure gamle oljekaminene klarer også.
Du kan ikke "bare skru opp" i det uendelige, til slutt er dysene tomme, pumpa tom osv.
En større turbo betyr i de fleste tilfeller redusert kjørbarhet.

Hva definerer du som redusert kjørbarhet? Den totale kjørelengden?

rogern
29/09/10, 22:25
han mener nok hvor kjørbar motoren blir. en større turbo kan bruke lengre tid på å spole igang. derav "dårligere" kjørbarhet. spørs jo litt hva du ska bruke bilen til osv da.

Svirre
29/09/10, 22:38
han mener nok hvor kjørbar motoren blir. en større turbo kan bruke lengre tid på å spole igang. derav "dårligere" kjørbarhet. spørs jo litt hva du ska bruke bilen til osv da.

Aha!

Apropos spool-up; ønsker egentlig at den begynne å lade ved varer turtall; derav lurer jeg på om det lønner seg for meg å bytte turbo.

Berg Performance
01/10/10, 15:59
Det du trenger er en Garret kulelagret turbo! Raskere spoolup en "vanlige" turboer og flytter like mye luft i forhold til størrelse!

Svirre
02/10/10, 09:59
Det du trenger er en Garret kulelagret turbo! Raskere spoolup en "vanlige" turboer og flytter like mye luft i forhold til størrelse!

Vet du om noen som selger det? ;)

ChrML
02/10/10, 10:13
Vet du om noen som selger det? ;)
ATPTurbo.com

Ja, du ønsker ikke å sette på en 4-500 hk turbo hvis du ønsker tidligere spool. Den vil nok spoole veldig seint og du mister all dreiemoment på bunn, derav redusert kjørbarhet. En Garrett kulelagerturbo i ca samme størrelse som du har vil nok hjelpe på.

Svirre
02/10/10, 10:27
ATPTurbo.com

Ja, du ønsker ikke å sette på en 4-500 hk turbo hvis du ønsker tidligere spool. Den vil nok spoole veldig seint og du mister all dreiemoment på bunn, derav redusert kjørbarhet. En Garrett kulelagerturbo i ca samme størrelse som du har vil nok hjelpe på.

Fant denne:
http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=tp&Product_Code=GRT-TBO-043&Category_Code=GTB

Dette er den samme type som jeg har, men med kuleopplagring. Den vil da ha en raskere, og kanskje tidligere spool-up?

SWR
02/10/10, 10:49
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/74.jpg
Jepp.

turb00le
03/10/10, 09:13
Det du trenger er en litt større VNT turbo... Sitter på mange nyere turbodieselmotorer. Se da etter en fra en typ 2,5-3l sak. Blir nok litt styr å tilpasse men da kommer ladetrykket bare du puster på turboen.

Joakim-G_R
03/10/10, 09:42
Antikvarisk kompressorhus gitt... ikke verst.. :p

Ja, hvor i all verden har han funnet den?? Er vel noen år siden det het AiResearch?


Det du trenger er en Garret kulelagret turbo! Raskere spoolup en "vanlige" turboer og flytter like mye luft i forhold til størrelse!

Eller en Comp trippel-kulelagret? :D

SWR
03/10/10, 10:21
Ja, hvor i all verden har han funnet den?? Er vel noen år siden det het AiResearch? Det sluttet å hete det før de fleste her på forumet var født...

Svirre
03/10/10, 11:23
Det du trenger er en litt større VNT turbo... Sitter på mange nyere turbodieselmotorer. Se da etter en fra en typ 2,5-3l sak. Blir nok litt styr å tilpasse men da kommer ladetrykket bare du puster på turboen.

Noe sånt jeg mener ja. En turbo som lader ved lavt turtall og er "lettdreven".

turb00le
03/10/10, 12:24
VNT turboer er fiffig på diesel. Motorene blir ikke til å kjenne igjen.
Men veldig usikker på hvilke motorer som kan donere en sånn, ville nok kanskje sett litt på landcruisere og lignende bilstørrelser.

Svirre
03/10/10, 12:33
VNT turboer er fiffig på diesel. Motorene blir ikke til å kjenne igjen.
Men veldig usikker på hvilke motorer som kan donere en sånn, ville nok kanskje sett litt på landcruisere og lignende bilstørrelser.

Tenker meg fra en 3,0l toyota ja. Men ingen å oppdrive på Bildemontørens Dataring...finner kun en '08 HiAce. Det er jo te en 2,4l, men hvor mye vil denne lade ved maks?

Joakim-G_R
03/10/10, 20:24
Hiace skal visst ha slik VNT-turbo ja.

Svirre
03/10/10, 20:26
Hiace skal visst ha slik VNT-turbo ja.

Men det vil koste en del, da disse turboene er ganske nye + eksosmanifold.

Sebbe
03/10/10, 20:42
kansje litt off topic, men har noen prøvd en slik på en bensin motor? noen drastisk forskjell fra en vanlig turbo? er veldig sugen på å prøve det selv

Svirre
03/10/10, 20:48
kansje litt off topic, men har noen prøvd en slik på en bensin motor? noen drastisk forskjell fra en vanlig turbo? er veldig sugen på å prøve det selv

Tror det vil ha en negativ effekt på bensinmotor da dette lader veldig tidlig og gir ser ved lavt turtall (hvis jeg ikke tar helt feil :p)

Kanskje du vil kunne kjøre bra på lavt turtall, men en bensinmotor yter best med turtall, kontra en diesel som lever godt på dreimoment og lavt turtall.

turb00le
03/10/10, 20:55
Tror problemet var å få de til å holde pga temp, sitter sånne på ei ny værsting porsche.
De er ofte små også, ikke sett mange store vnt'er. Har en gt1749va liggende hvis noen er gira, sitter på vag 130hk tdi, holder til ca 170-80hk ett sted på dieselmotor.

Svirre
03/10/10, 20:58
Tror problemet var å få de til å holde pga temp, sitter sånne på ei ny værsting porsche.
De er ofte små også, ikke sett mange store vnt'er. Har en gt1749va liggende hvis noen er gira, sitter på vag 130hk tdi, holder til ca 170-80hk ett sted på dieselmotor.

Er noe slikt jeg satser på å få til :) Veit du hvor mye denne vil lade på maks?

Sebbe
03/10/10, 20:58
holset he35 er vel en vnt turbo? har siklet litt på de på ebay :)