PDA

Vis full versjon : varmevifte, kun hastighet 3?



Joakim-G_R
17/01/10, 22:45
Varmevifta fungerer kun på hakk 3, ikke 1 og 2. Hva kan være galt? Er det motoren som har takket for seg?

Ekren
17/01/10, 23:22
brytern?

THolandsli
17/01/10, 23:25
Sitter det ikke en motstand en eller annen plass som strømmen går via på trinn 1 og 2?

Joakim-G_R
18/01/10, 00:27
Ekren: Skal måle litt på brytern, kan hende den har gått (er det jeg håper....)

THolandsli: Det kan hende, jeg skal sjekke opp imot Haynes's elskjema.

Dan Bay-Johansen
18/01/10, 01:03
Er veldig ofte motstanden som er røket ja når vifta bare funker på høyeste trinn.

Myste på den på siste 240 jeg bytta varmeapp på, men kan neimen ikke huske i farta hvor den sitter =)

Joakim-G_R
18/01/10, 02:18
Ok, flotters! Var redd for banning og sverting nå, med hue oppunder dashen på "nyervervelsen"..

Skal studere Haynes nu. :)

Morgis
18/01/10, 12:43
Motstandene lå inni mellom skovlene ved viftemotoren på min 260 med gamle dashen hvertfall.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/01/1484.jpg

God veileder: http://cleanflametrap.com/

Volvo-Lars
21/01/10, 17:43
På min gamle 87" førr så funka bare vifta på hakk 3. Det var vifta som hadde tatt kvelden.

På alle de som jeg har hørt om som har hatt samme problemet, så har det alltid hvert vifta som er kaputt. Aldri hørt at motstanden har kvelda:)

microplex
21/01/10, 17:52
løsningen er fyrstikk og bensin :D

Morgis
21/01/10, 18:08
På min gamle 87" førr så funka bare vifta på hakk 3. Det var vifta som hadde tatt kvelden.

På alle de som jeg har hørt om som har hatt samme problemet, så har det alltid hvert vifta som er kaputt. Aldri hørt at motstanden har kvelda:)

om viften fungerer på hastighet 3, så er det ikke noe galt med vifta.
Viften er bare en 1-hastighetsmotor.
Motstandene er der for å dempe spenningen til viften slik at den går senere, derfor hastighetene 1 (motstand 1 à feks 5v), 2 (motstand 2 à feks 8v), 3 (direkte spenning à 12v)..

Volvo-Lars
22/01/10, 10:49
om viften fungerer på hastighet 3, så er det ikke noe galt med vifta.
Viften er bare en 1-hastighetsmotor.
Motstandene er der for å dempe spenningen til viften slik at den går senere, derfor hastighetene 1 (motstand 1 à feks 5v), 2 (motstand 2 à feks 8v), 3 (direkte spenning à 12v)..

Hvorfor funka kun vifta mi på hakk 3, å etter jeg bytta BARE vifta, så funka den på alle hakk.

Morgis
22/01/10, 11:05
høres mer ut som dårlig kontakt eller noe. ;)
Det eneste jeg kan tenke meg til, måtte da ha vært at den gikk så tungt at den ikke fikk nok effekt til å rotere før du kjørte på full effekt på den..
Viften alene er bare en enkel elektromotor med 2ledninger; 1stk rød pluss, og 1stk sort minus :)
Viftebryteren er den som skjalter mellom hvilke motstander som skal legges i serie med den røde plusskabelen på viften for å få ønsket spenning (volt) ned til viften :)

Prøvde å illustrere på paint-tegningen som er vedlagt :)

Joakim-G_R
27/02/10, 00:17
Noen som vet hvor mange watt motoren er på, og hvor mange ohm disse motstandene er på?

Har en liten ide..

Gneizten
27/02/10, 00:47
Hvorfor funka kun vifta mi på hakk 3, å etter jeg bytta BARE vifta, så funka den på alle hakk.

hvertfall på de viftemotorene som en får kjøpt nå sitter motstandene på motoren, så da har du mest sannsynelig byttet motstandene uten at du visste det ;)

Volvo-Lars
02/03/10, 14:19
hvertfall på de viftemotorene som en får kjøpt nå sitter motstandene på motoren, så da har du mest sannsynelig byttet motstandene uten at du visste det ;)

Det der skjønnte jeg ingenting av...

Gneizten
02/03/10, 16:36
skulle hatt bilde av motoren nå, men hvertfall kommer det 4 ledninger ut fra motoren,
ledning 1: hakk 1 på bryteren
ledning 2: hakk 2 på bryteren
ledning 3: hakk 3 på bryteren
ledning 4: jord

da ligger det altså en motstand på ledning 1 og 2 for å få lavere spenning inn på motoren og da lavere hastighet. Disse motstandene sitter fast på motoren. gjorde hvertfall det på min, men gjør vel kanskje ikke det på eldre modeller.. så dersom du bytta motor har du vel mest sannsynlig bytta motstander også, og motoren vil da fungere på alle hakk igjen ;)

men såg du hadde skrevet BARE vifta? men regner med du mener vifte og viftemotor?

Volvo-Lars
02/03/10, 17:11
Kan ikke huske å ha sett no motstand på den "nye" vifta...men men. Samma det nå:) Bilen er flat nå trur jeg..heh

Joakim-G_R
02/03/10, 22:59
Noen som vet hvor mange watt motoren er på, og hvor mange ohm disse motstandene er på?

Har en liten ide..

Gjentar meg selv..

PekaillVolvo
02/03/10, 23:22
Kjøpte ny hos Volvo til 1660 kroner, og koste meg et halvt døgn med å ligge i alle mulige og umulige stillinger for å få inn og ut det... vel...

Da jeg skulle sette vifta fast i den plastdingsen som står i selve hylsteret, så knakk jeg like godt en av ledningsfestene...

Jeg måtte få min kjære far til å finne fram en loddebolt og vi fikk loddet den på igjen... Og da testet jeg systemet og fant rette koblinger til både 1, 2 og 3. Og om jeg ikke husker feil, testet jeg den så vidt uten den ene ledningen og da var det bare to av hakkene som virket...

Siden alle ledningene kom fra den "patronlignende" dingsen utenpå vifta, så regner jeg med at det var den aktuelle motstanden. Så alle ledningene sitter på den, med inntak av jorda, tror jeg... Om det er en liknende vifte - som var nokså "annerledes" enn den som satt der originalt - så skulle altså motstandsdelen være lett å finne og se... :)

Joakim-G_R
02/03/10, 23:25
Du målte ikke tilfeldigvis hvor store disse motstandene var?

PekaillVolvo
02/03/10, 23:35
Hadde dessverre ikke måleinstrument for det...

Og det står ikke på dem heller sikkert... Jeg har min gamle liggende her, men det hjelper vel sikkert ikke...

Finner du ikke i en eller annen Volvo-katolog over deler en del slike detaljer da?

Gneizten
02/03/10, 23:38
Du målte ikke tilfeldigvis hvor store disse motstandene var?

kan prøve å få målt disse motstandene på den gammle viftemotoren til helgen om det duger? :)

Joakim-G_R
03/03/10, 00:18
Det duger! Kanskje det står hvor mange watt motoren er på også? Hadde vært gull. :)

TeamBørnOut
03/03/10, 05:56
Har sett denne topicen i mange dager nå. men syns tråden vokste så veldig :P ventet bare to tre innlegg :D
Er motstanden som er herpa. bare å bytte så fungerer den på 1 og 2 igjen. Kan sjekke motstanden etterpå. Men tror ikke det står hvor mange watt motoren er på.

Joakim-G_R
03/03/10, 20:11
Jeg vet det, men jeg har en plan. Hvorfor bare ha 1-2-3, når man kan bytte orginale brytern, med et vri-potmeter, f.eks med et klikk helt til venstre for "av", og vri til høyre, og gå fra f.eks 100ohm og ned til 0. Trinnløs regulering. :)
Og da for å ikke svi noe potmeter, tenkte jeg å vite hvor stor den motoren er, så jeg får riktig potmeter.

TeamBørnOut
03/03/10, 20:15
Den må tåle mye hvertfall. ganske store motstander!
motstandene var seff fjerna på gammel varmeapparatet mitt så jeg fikk ikke målt. er sikkert ikke samme motstand på 740 / 940?

Joakim-G_R
03/03/10, 21:13
er vel egentlig bare å vippe ut brytern og ohme mellom hakk 3 og jord, når jeg legger go'vilja til og tenker.. hmm, se til helgen om jeg får gjort det. blir så jævelig kaldt før jeg kommer hjem fra jobb om dagen!