PDA

Vis full versjon : Rubbing + polering: Meguiars eller Autoglym?



JørnM_940
27/09/10, 13:45
Har fått lakkert opp noe av bilen min, og skal derfor rubbe og polere resten av den også:) Jeg og lakkereren prøvde å rubbe ene døra (husker ikke hvilken rubbing, var en hvit flaske der det sto "body-ettellerannet" med gul skrift..), og deretter Autoglym Super Resin Polish. Døra ble nesten like fin som der det var nylakkert! Vi brukte Makita poleringsmaskin, og brukte lav hastighet når vi rubbet, og høyere når vi polerte.

Hjemme har vi fått i en del Meguiars-produkter, står en haug med flasker i kjelleren:) Spørsmålet mitt er om disse egner seg til maskinpolering? Eller vil det lønne seg å gå for Autoglym?

Tonytic
27/09/10, 15:29
går fint an å bruke Meguiars med maskin :)

volvoRsport
27/09/10, 17:01
Håndprodukter er som regel ikke beregnet for roterende maskin pga. varmeutviklingen, uansett om det er Autoglym eller Meguiars.
Så det kommer ann på hvilke produkter du har.

JørnM_940
27/09/10, 17:29
Håndprodukter er som regel ikke beregnet for roterende maskin pga. varmeutviklingen, uansett om det er Autoglym eller Meguiars.
Så det kommer ann på hvilke produkter du har.
Var å kjøpte Super Resin Polish i sted fra Autoglym. Så da har jeg den samt den jeg ikke husket navnet på. Ellers har jeg Meguiars scratchX, deep crystal paint cleaner og system polish, Gold class liquid wax, + noe til støtfangere, dekk, felg og interiør. Noe av dette som er beregnet for maskin?

volvoRsport
27/09/10, 17:37
Var å kjøpte Super Resin Polish i sted fra Autoglym. Så da har jeg den samt den jeg ikke husket navnet på. Ellers har jeg Meguiars scratchX, deep crystal paint cleaner og system polish, Gold class liquid wax, + noe til støtfangere, dekk, felg og interiør. Noe av dette som er beregnet for maskin?

Hverken SRP, ScratchX eller Deep Crystal er beregnet på roterende maskin. De fleste håndprodukter har heller ingen slipemidler i seg, kun kjemisk rens. Du kan dog bruke håndprodukter på eksentermaskin/DA.

JørnM_940
27/09/10, 17:38
Hverken SRP, ScratchX eller Deep Crystal er beregnet på roterende maskin. De fleste håndprodukter har heller ingen slipemidler i seg, kun kjemisk rens.
Ok. Hvilke produkter er det som skal benyttes på maskin da? (Er en ganske dyr maskin, Makita i 5000kr klassen)

volvoRsport
27/09/10, 17:46
Ok. Hvilke produkter er det som skal benyttes på maskin da? (Er en ganske dyr maskin, Makita i 5000kr klassen)

Er mye forskjellig du kan bruke.
F.eks. 3M, Scholl, Menzerna, Meguiars etc. har polish/compounds beregnet for roterende. Disse er de mest utbrette merkene.

JørnM_940
27/09/10, 17:47
Er mye forskjellig du kan bruke.
F.eks. 3M, Scholl, Menzerna, Meguiars etc. har polish/compounds beregnet for roterende. Disse er de mest utbrette merkene.
Javel, skal undersøke litt. Takk for info:)

andersg
27/09/10, 19:37
Sjekk ut detailersclub.no for mye nyttig info. :)

JørnM_940
27/09/10, 19:40
Sjekk ut detailersclub.no for mye nyttig info. :)
Ok, takk:)

elephant
02/10/10, 20:13
Vi bruker produkter fra Meguiars på jobben min.
Eneste vi har brukt, så kan ikke si om det andre er bra eller dårlig.
Men vi er fornøyde med Meguiars sine produkter.

andersg
03/10/10, 00:04
Meguiars funker fint og har produkter for håndpåføring og maskinbruk. Desverre inneholder en del av produktene dems en eller annen form for teflon, som kan skjule riper, for deretter slippe de til syne igjen senere. Det er juks, poenget er ripefjerning, ikke skjuling. :)

volvoRsport
03/10/10, 17:19
Meguiars funker fint og har produkter for håndpåføring og maskinbruk. Desverre inneholder en del av produktene dems en eller annen form for teflon, som kan skjule riper, for deretter slippe de til syne igjen senere. Det er juks, poenget er ripefjerning, ikke skjuling. :)

Meguiars har ingen produkter som inneholder teflon (ptfe) så vidt jeg vet, og ptfe brukes som et bindemiddel, ikke for å skjule riper. Dessuten inneholder de færreste håndprodukter slipemidler (Megs Scratch X 2.0 inneholder litt slipemidler), men heller kjemisk rens og fillere.

andersg
04/10/10, 15:05
Ok, skrev bare noe jeg er blitt fortalt av en lakkerer... Men da vet jeg det. :)

volvoRsport
04/10/10, 16:09
Ok, skrev bare noe jeg er blitt fortalt av en lakkerer... Men da vet jeg det. :)

Lakkerere sier utrolig mye rart angående bilpleie har jeg erfart. Folk som har kommet og spurt om det er noen vits i å ha på voks eller forsegling når man har klarlakk på bilen, da lakkereren har sagt at det bare er tull når man har klarlakk :p

andersg
05/10/10, 15:42
Haha. Uffda... Best å lage sine egne erfaringer. :)