PDA

Vis full versjon : hvor kjøpe og hvilken topp pakning lønner seg?



kristoffer
27/09/10, 12:48
hei. lurer på hvor det lønner seg å kjøpe toppakning og åssen pakning som lønner seg.. er her snakk om til turbo bruk :)

asdf
27/09/10, 13:20
Hvis du har sånn passelig kontroll på tenning og bensin er det ingenting i veien for å kjøpe en helt vanlig pakning fra f.eks biltema eller volvo.

gull pilen
27/09/10, 13:23
får rimelig og forsterket pakning hos bcb og...
da må pakningsett kjøpes utenom men den forsterkede pakningen koster jo bare 180kr så det er helt greit egentlig...

Wahl
27/09/10, 15:57
Orginal Volvo, samme på turbo og ikke... har det på min FK med rundt 200 hk

Mr. Crepsley
27/09/10, 15:59
Ikke biltema vertfall.

kermitt
27/09/10, 17:08
aldrialdri biltema pakning, original pakning eller elring osv. holder greit. forsterket ser jeg ikke noe poeng i. bedre at pakninga ryker enn at hele bunndelen går i vei.

bomo1709
27/09/10, 19:53
Kjøp originalt fra bilia!

4life
27/09/10, 20:16
pedersens racing aldri hatt problem med den;)

Mr. Crepsley
27/09/10, 21:11
Original eller Elring :)

gull pilen
28/09/10, 11:50
den jeg snakket om er by the way elring.....;)

JørnM_940
28/09/10, 12:49
Er biltema si så dårlig?

Mr. Crepsley
28/09/10, 12:51
Den er forferdelig.

asdf
28/09/10, 19:56
Derfor jeg, og flere andre, aldri har hatt problemer med den da sikkert.

ChrML
28/09/10, 20:04
Hvem gidder å spare penger på Biltema på noe så viktig som en toppakning som bare koster et par hundrelapper originalt? :p Vet ikke med dere andre, men når det er snakk om såpass lave summer, så liker jeg å være sikker :).

kermitt
28/09/10, 20:07
jeg orker ikke å spekulere i å spare 100kr på pakninga når du må bytte bolter til 500kr hver gang du er oppe med motoren :p

JørnM_940
28/09/10, 20:08
Klart det er greit å være sikker. Men til dere som sier den er helt forferdelig, har dere sammenlignet den med en original på en motor? dvs først kjørt ihjel Biltema-pakninga med en gang og deretter kjøpt originalpakning som holder godt?

ChrML
28/09/10, 20:10
Klart det er greit å være sikker. Men til dere som sier den er helt forferdelig, har dere sammenlignet den med en original på en motor? dvs først kjørt ihjel Biltema-pakninga med en gang og deretter kjøpt originalpakning som holder godt?
Hvis en toppakning ryker med en gang så er det somregel monteringsfeil enten den er Biltema eller ikke. Men hvem gidder å bytte toppakning oftere enn man må? :p Hvis den originale er bedre / holder lenger.

JørnM_940
28/09/10, 20:15
Hvis en toppakning ryker med en gang så er det somregel monteringsfeil enten den er Biltema eller ikke. Men hvem gidder å bytte toppakning oftere enn man må? :p Hvis den originale er bedre / holder lenger.
Ja, hvis dette er sant, så er jeg helt enig:) Bare lurer på om det er det:p

asdf
28/09/10, 20:20
Det er ikke alltid det er snakk om å spare de jævla kronene, av og til er man i beita for ei toppakning og har ikke volvopusher'n åpent så hadde jeg ikke nølt med å kjøpe ei biltemapakning til en bruksmotor med moderat effekt.

Og ang. å bruke nye bolter: mulig jeg er sær, dum, idiot og alt det der, men jeg gidder iallefall ikke å bytte boltene dersom de er innenfor toleransene. Da kliner jeg bare på litt olje og skrur det sammen igjen. I en litt mer påkosta motor ville jeg nok brukt org pakning og nye strekkbolter, evt. 12.9 bolter fra jernia/arp/whatever.

kristoffer
28/09/10, 21:19
tror faktisk at det står i haynes boka til volvoen at en kan bruke opp igjen topplokksboltene opptil 4 ganger jeg, så lenge de er innen for toleranse målene :)

kristoffer
08/10/10, 14:42
forsterket toppakning, 180kr? 1800og noe du mener ?


får rimelig og forsterket pakning hos bcb og...
da må pakningsett kjøpes utenom men den forsterkede pakningen koster jo bare 180kr så det er helt greit egentlig...

Mr. Crepsley
08/10/10, 15:22
Nei, mener jeg betalte 170kr for elring pakning på pedersens, dem kaller den forsterka men tror ikke den er så forferdelig mye sterkere enn original.

turbohaugen
08/10/10, 20:59
biltema pakning eller ikke, jeg kjørte me biltema topp pakning på min fk me t3t4 turbo å alucooler på nesten 2 kilo i trykk, så lenge toppen å blokka er rett å at alt er skrudd til riktig, og at motoren ikke feiltenner så kan ikke biltema pakning være så mye dårligere, ryker like fort uansett vis det er ukontrolert forbrenning i motoren......

Wrasko
08/10/10, 21:06
biltema pakning eller ikke, jeg kjørte me biltema topp pakning på min fk me t3t4 turbo å alucooler på nesten 2 kilo i trykk, så lenge toppen å blokka er rett å at alt er skrudd til riktig, og at motoren ikke feiltenner så kan ikke biltema pakning være så mye dårligere, ryker like fort uansett vis det er ukontrolert forbrenning i motoren......

Det jeg tror folk tenker mest på, er vel det at pakningen fra Biltema er vel i flere deler, eller husker jeg feil der? (aldri hatt biltema pakning, bare mener å huske at jeg hørte snakk om 3delt pakning)

turbohaugen
08/10/10, 21:11
den er akkuratt lik som en orginal pakning;)

Wrasko
08/10/10, 21:13
den er akkuratt lik som en orginal pakning;)

Okey.. Da husket jeg heftig feil hva jeg har hørt :) Da er det sikkert en eller annen pakning til noe annet som var tredelt.. Kanskje til en yamaha båtmotor.. Who knows.. Hehe..

turbohaugen
08/10/10, 21:14
hehe :)

ChrML
09/10/10, 07:48
Det jeg tror folk tenker mest på, er vel det at pakningen fra Biltema er vel i flere deler, eller husker jeg feil der? (aldri hatt biltema pakning, bare mener å huske at jeg hørte snakk om 3delt pakning)
Er ikke bunnpannepakningen du tenker på?

rogern
09/10/10, 12:09
kjøpte forsterka pakning på pedersen til min motor. kosta vel rundt 175,-
men er det ikke goetze det står på pakningen? husker ikke om det var det eller elring. mener det stod goetze jeg altså. gullfarga pakning. orginale var sølv/svart. menmen. samma det.

når vi skulle bremse motoren lakk det vann mellom topp og blokk.
måtte ta av toppen i benken. var redd for at blokk var skjev. men det var den ikke. skal vel litt til. toppen var nyplana.

studerte pakningen og så at den ikke hadde latt seg klemme ordentlig sammen.
trur det var ved syl 1 og 2.
vi hadde dratt med rett moment og 12.9 bolter.

smalt på ei brukt tilsvarende pakning med litt lim(?) på.
ingen problemer etter det.

motorbyggern hadde brukt denne pakninga på motorer med bruktbart med effekt. gikk fint det. ha motorstyring i orden så.

Wrasko
09/10/10, 12:38
Er ikke bunnpannepakningen du tenker på?

Godt mulig.. Eneste jeg husker her og nå er at jeg tenkte på en pakning fra biltema, som er i flere deler..

Mr. Crepsley
09/10/10, 13:55
kjøpte forsterka pakning på pedersen til min motor. kosta vel rundt 175,-
men er det ikke goetze det står på pakningen? husker ikke om det var det eller elring. mener det stod goetze jeg altså. gullfarga pakning. orginale var sølv/svart. menmen. samma det.

når vi skulle bremse motoren lakk det vann mellom topp og blokk.
måtte ta av toppen i benken. var redd for at blokk var skjev. men det var den ikke. skal vel litt til. toppen var nyplana.

studerte pakningen og så at den ikke hadde latt seg klemme ordentlig sammen.
trur det var ved syl 1 og 2.
vi hadde dratt med rett moment og 12.9 bolter.

smalt på ei brukt tilsvarende pakning med litt lim(?) på.
ingen problemer etter det.

motorbyggern hadde brukt denne pakninga på motorer med bruktbart med effekt. gikk fint det. ha motorstyring i orden så.

Den jeg kjøpte var Elring iallefall, og den funket utmerket.

Joakim-G_R
09/10/10, 14:04
Nei, mener jeg betalte 170kr for elring pakning på pedersens, dem kaller den forsterka men tror ikke den er så forferdelig mye sterkere enn original.

Den er forsterket. Er en ekstra forsterkning under den gullfarvede "ringen" rundt sylinderne.

lasse940
09/10/10, 14:12
Biltema pakning kjøpte jeg i sommer for å se forskjell mellom den og elring, biltema pakningen var så og si kunn papirpakningen, så den ble ikke montert ;)

tintin500
28/02/11, 23:56
Hvis man har fk med smidd innmat er det ikke like greit å gå for en forsterket toppakning (cometic) når man skal kjøre med 1.2-1.5 i ladetrykk?

kermitt
01/03/11, 00:03
holder lenge original pakningen etter mine erfaringer om ting er som det skal under forbrenningen.

R.G
01/03/11, 00:28
enig med kermitt der. og bedre med feks orginal pakning som kan ha sjans til å ryke enn en jævlig solid som tåler alt mulig, for da går det utover mere vitale deler hvis det skulle smelle feks.

tintin500
01/03/11, 00:29
Så hvis tenning er i orden så skal en org toppakning klare å håndtere en 320-350hk i motor?
hmm..

R.G
01/03/11, 00:34
ja er alt i orden med tenning/bensin og topp ikke er skakk osv så går det bra. sjøl kjørt med orginal topppakning på rødblokk med 1,7bars turbotrykk og den røyk ikke

tintin500
01/03/11, 00:51
Men den "Elring" pakningen som man får kjøpt på pedersen. Er det gode erfaringer med den? Den er vel en mellomting mellom orginalt og "tyngre skyts" eller?

GMV
01/03/11, 14:16
Men den "Elring" pakningen som man får kjøpt på pedersen. Er det gode erfaringer med den? Den er vel en mellomting mellom orginalt og "tyngre skyts" eller?

Elring er samme som volvo orginal. Bra pakning. Men det er viktig å sjekke planet på toppen. Ikke uvanlig at pakningene blåser pga det.

regeli
01/03/11, 23:41
Har snakket litt med folk tidligere angående detteog blant annet Wetterhus.
De bruker Elring sin som er forsterket, med gul jernring rundt sylinderhullene.

Eneste er at Wetterhus anbefalte ARP bolter istedenfor 12:9 bolter. Er litt jobb med etter thigting når motor er kjørt varm, men er jo bare en gang:)

Får problemer med å få det helt tett med disse cometic greiene med flerlag stål.

tintin500
02/03/11, 00:03
Og denne forsterkede Elring pakningen, den får man kjøpt hod pedersen?

Joakim-G_R
02/03/11, 00:23
Elring er samme som volvo orginal. Bra pakning. Men det er viktig å sjekke planet på toppen. Ikke uvanlig at pakningene blåser pga det.


Og denne forsterkede Elring pakningen, den får man kjøpt hod pedersen?

Ifølge stein og heine er elringen deres til rundt 200lappen forsterket? Eller er det goetze de fører som forsterket?
Dobbeltsjekke i morgen.