PDA

Vis full versjon : Erfaring med D24t



depress
26/09/10, 22:43
lurer på litt info rundt D24t motoren da jeg har lyst å prøve dette i min neste bruksbil. holdbarhet med tanke på kmstand og trim muligheter, i den grad av høyere effekt uttak og hvor mye orginal motor tåler. og lurer litt på verdi av motoren, da disse er vanskelig å finne i biler som skal selges. så man da heller kan kjøpe motor å sette inn sjøl;) eller kom med andre gode alternativer til motorer. helt da rekke seksere:D

Svirre
27/09/10, 20:54
Absolutt å anbefale så lenge motor ser bra ut. Går den bra og ikke fusker på tomgang er det absolutt verdt et forsøk!

Disse tåler mye, så lenge du skifter olje regelmessig. En jeg veit om på som har en VW LT (hvor motoren har opphav) så har han satt på en lastbilturbo (stooor) og kjører med 2 bar i ladetrykk!!! :eek: Den har holdt i nesten 3 år, og oppskriften på det er å bare lade den bli ordentlig varm før du presser detn.

Over til totalvurderingen av motoren så er jeg svært fornøyd. Fin å dra henger med, og bruker heller ikke mye. Var på ferie med dama i sommer, og tilbakela x antall km med fullasta bil og skiboks; 0,7l/mila! Overkommerlig med 4.10 utveksling og uten IC :) også med oppjustert diesel/trubo trykk har jeg enda ikke klart å komme over 1l/mila på bykjøring.

Det er så mye positivt ved denne motoren så lenge den maler som en katte og blir/har blitt stelt pent med.
Tips: Herlig lyd på strakrør :D

depress
27/09/10, 22:22
hærlig:D akkurat det jeg vil høre. 2 bar er snæx. men skal jo egentlig gå får å bruke den som bruksbil motor. men skader jo ikke å ha litt skyv i den å. noe spesielt man bør setter da man kjøper dem? hørt at noen årsmodeller har dårligere diesel pumpe enn andre osv?

Svirre
28/09/10, 15:16
hærlig:D akkurat det jeg vil høre. 2 bar er snæx. men skal jo egentlig gå får å bruke den som bruksbil motor. men skader jo ikke å ha litt skyv i den å. noe spesielt man bør setter da man kjøper dem? hørt at noen årsmodeller har dårligere diesel pumpe enn andre osv?

Det kan godt hende. Jeg veit ikke.

Det du bør se etter er om det ikke ryker veldig mye blått av eksos når den er varm. Kald så er det en del blårøyk, men ingen fare. Noe mer veit jeg ikke om, da jeg ikke har vært borti no problem på min i den tida jeg har hatt den. Hvis du hører en såkalt metallisk dunkelyd (samme som om du slår med kniv, gaffel etc. i bånn av en kjele), det er kun vakumpumpa til bremsekraft forsterkeren.

Så lenge det ikke ryker mye/noe av den både når den er varm eller kald; og hvis den går reint og bra på tomgang så er det verdt forsøket.

Når det kommer til verdi ved salg/kjøp så hever motoren prisen på bilen alt i fra 5-20 000kr ut i fra hvilken stand den er i.
Min har gått 340 800km nå og går som en klokke enda. Måtte skifte toppakning da forrige eier ikke hadde kjørt akkurat pent med den (full turtall og full bruk med kald motor og slike ting). Tåler mye når den er varm :D

Soulair
28/09/10, 16:27
hærlig:D akkurat det jeg vil høre. 2 bar er snæx. men skal jo egentlig gå får å bruke den som bruksbil motor. men skader jo ikke å ha litt skyv i den å. noe spesielt man bør setter da man kjøper dem? hørt at noen årsmodeller har dårligere diesel pumpe enn andre osv?

Det viktigste å sjekke når det gjelder dieselmotorer generelt er kaldstart. Da får du testet kaldfunksjonen i dieselpumpa, glødinga, kompresjon osv.. Lavere kompresjon kan faktisk være vanskelig å oppdage på varm dieselmotor!

Spesielt på D24 ville jeg hørt etter tikking fra vakuumpumpa og ventiler. Mye småkjøring og kaldstarter deretter sliter hardt på kammen da oljetilførselen til toppen er dårlig på disse. Det er forresten også en av grunnene til at motoren må være godt varmet opp før du drar på turtall.;)

Utenom det så er registerreima viktig å sjekke. Både fordi ventilene raser hvis den går av, men også fordi slakke på reima til dieselpumpa gir for sent innsprøytningstidspunkt. Da går den dårlig og kan være særdeles tungstarta!

Svirre
28/09/10, 18:30
Det viktigste å sjekke når det gjelder dieselmotorer generelt er kaldstart. Da får du testet kaldfunksjonen i dieselpumpa, glødinga, kompresjon osv.. Lavere kompresjon kan faktisk være vanskelig å oppdage på varm dieselmotor!

Spesielt på D24 ville jeg hørt etter tikking fra vakuumpumpa og ventiler. Mye småkjøring og kaldstarter deretter sliter hardt på kammen da oljetilførselen til toppen er dårlig på disse. Det er forresten også en av grunnene til at motoren må være godt varmet opp før du drar på turtall.;)

Utenom det så er registerreima viktig å sjekke. Både fordi ventilene raser hvis den går av, men også fordi slakke på reima til dieselpumpa gir for sent innsprøytningstidspunkt. Da går den dårlig og kan være særdeles tungstarta!

Var de punktene jeg ikke kom på :D Bra noen huska det! :)

Ellers en gangke bra motor så lenge de ovenforstående punktene er bra .

Soulair
28/09/10, 21:16
Var de punktene jeg ikke kom på :D Bra noen huska det! :)

Ellers en gangke bra motor så lenge de ovenforstående punktene er bra .

Ellers en bra motor.:) Angrer på at jeg solgt min D24T...

JonasS
29/09/10, 19:14
Kammene er vel en svakhet i disse motorene? En kompis brakk 2 kammer på en slik motor..

Svirre
29/09/10, 22:03
Kammene er vel en svakhet i disse motorene? En kompis brakk 2 kammer på en slik motor..

Ikke som jeg veit. Noen er bra og noen er dårlige. Grunnen til at jeg søker ny turbo er pga at den jeg har må lade veldig mye for å få noe effekt ut av den (nå har ikke jeg IC, men det hjelper en del)...